Különlegességek
Gépen belüli RAW konverzió
Bár néhány gyártó még nem alkalmazza ezt a lehetőséget, lassan azért a gépen belüli RAW konvertálás sem számít majd nagyon különlegesnek. A funkciónak akkor vesszük leginkább hasznát, ha RAW-ban fotóztunk, de szeretnénk a készített képet gyorsan megosztani közösségi oldalon, amelyhez okostelefonra kell átküldenünk a fotót. A képek átküldésénél viszont csak JPEG fotókat választhatunk, így előbb a RAW képeket JPEG-gé kell alakítanunk.
A beállítható paraméterek a szokásosak: felbontás, színtér, expozíció, fehér-egyensúly, kontraszt, szaturáció, élesítés, zajszűrés, fotóstílus, ezen kívül intelligens kontraszt és intelligens élesítés is beállítható, sőt a gradációs görbe alsó és felső szakasza is módosítható, kiemelve vagy elnyomva ezzel az árnyékokat, vagy csúcsfényeket.
Arra sajnos nincs lehetőségünk, hogy egyszerre több képet is konvertáljunk, így minden átalakítandó képpel egyenként kell foglalkozzunk.
Panoráma készítés
Érdekes látni, hogy míg pár évvel ezelőtt szinte minden fényképezőgépbe igyekeztek beépíteni az automatikus összefűzést is megoldó panoráma funkciót, manapság már kevésbé népszerű ez a szolgáltatás. Pedig az okostelefonok minősége még mindig nem éri el a komolyabb fényképezőgépekét, így hiába kínál minden okostelefon (akár gyári, akár külön alkalmazással) panoráma készítést, egy nagy szenzoros géppel alap, hogy jobb panorámát kellene tudnunk készíteni.
Szerencsére a Panasonic nem gondolta úgy, hogy a belépő szintű, utazgatós mikro NégyHarmados MILC-éből kihagyja ezt a szolgáltatást, pedig a felső kategóriás G9-nél ezt megtette. Itt a fő célközönség azonban vélhetően többet használja majd ezt a lehetőséget.
A Panasonic GX880 által kínált panorámakészítés funkció is automatikus összefűzést végez, így elegendő csupán a panoráma mód kiválasztása után a gépet körbeforgatni, a többit az automatika végzi.
Panorámát ezúttal is készíthetünk fekvő és álló formátumú géppel, illetve keskenyebb és szélesebb (nagyobb szögelfordulású) módban. Utóbbi esetben közel 360 fokos panoráma készülhet, igaz, a teljes körbefordítást nem érhetjük el. Másik probléma a széles panorámával, hogy ennek függőleges irányú felbontása (azaz a kép magassága) jelentősen elmaradt a keskeny panorámáétől.
Bonyolítja a helyzetet, hogy a panorámák szélessége (vízszintes felbontása) a panoráma módtól és a gépállástól is kvázi független (keskeny vagy széles, fekvő vagy álló, minden esetben kb. 8000 pixelre számíthatunk), persze a függőleges látószög álló formátumban indítva nagyobb lesz, mint fekvőben, ami a felbontásban is jelentkezik: fekvő gépállásnál a függőleges felbontás keskeny panorámánál 1920 pixel, széles panorámánál 960 pixel, míg függőleges gépállásnál keskeny panorámánál 2560 pixel magas, széles panorámánál 1280 pixel magas képet kapunk.
Ezek alapján tehát legjobban a keskeny típusú panorámával, függőleges gépállással járunk jól, de ha széles panorámára van szükségünk, akkor azt is inkább álló formátumú géppel készítsük.
4K Photo, Post focus
Ahogy a sorozatoknál már írtuk, a GX880 is kínál 4K Photo sorozat módot, amely gyakorlatilag 8 Mpixeles képkockákból álló 30 kép/mp-es videófájlt jelent, amiből a fényképezőgép segítségével (is) kimenthetjük a legjobb pillanatot. Ez a lehetőség nem csak program automatika módban, de fél-automata és manuális üzemmódokban is elérhető, így ha szükséges, mi magunk adhatjuk meg a kívánt zársebességet (de a minimum természetesen 1/30 mp).
A Post focus szintén 8 Mpixeles képeket készít soroztban, közelről indítva és a távolban befejezve úgy, hogy a gép minden képkocka előtt folyamatosan változtatja a fókuszt. Ezt követően lesz lehetőség a fókusz utólagos beállítására, magán a fényképezőgépen, az LCD-re bökve. A kiválasztott fókuszpontú kép külön képként elmenthető.
A 4K Photo és a Post focus enyhe (kb. 1,25×-es) képkivágással dolgozik, azaz a normál fotónál kissé szűkebb látószöget kapunk eredményül.
A 4k Photo-hoz kapcsolódó „fény kompozíció” funkció lehetőséget kínál a készített képeksorozat egy tartományának egy kompozit fotóra való illesztésére, amely valamelyest szimulálni tudja a hosszú expozíciós idő okozta bemozdulást.
Diffrakció kompenzáció
Tudvalévő, hogy az objektívek szűk blende esetén a fényelhajlás jelensége miatt gyengébb részletgazdagságú képet adnak. A Panasonic a GX szériában kínálta elsőként a diffrakció kompenzációt, amely a gyakorlatban nem más, mint rekesz függő élesítés. A funkció bekapcsolt állapotában a gép igyekszik korrigálni a diffrakció okozta élességvesztést:
A Panasonic GX8 fotói
Diffrakció korrekció
Digitális szűrők
A Panasonic GX880 is megkapta azt a 22 féle digitális szűrőt, amelyet tavaly óta mindegyik m4/3-os Panasonic gép kínál. Ezeket csak a felvételkészítés előtt állíthatjuk be, sem a RAW konvertálás során, sem lejátszás módból nem tudjuk ezeket a szűrőket utólag a képre vinni. A szűrőknél egyébként van lehetőség bizonyos mértékű paraméterezésre is, pl. a színezet beállítására, vagy a miniatűr hatásnál az éles terület kijelölésére, a csillagszűrőnél az ágak számának és hosszának beállítására, a napsütésnél a fényfolt helyének és méretének megadására, stb.
A Panasonic G9 fotói
Digitális szűrők
Képek retusálása
Van lehetőség a kép egy részletének retusálására is, ezt lejátszás módban tudjuk megtenni. A kép kiválasztása után az érintésérzékeny kijelzőn át kell rajzolnunk azt a részt, amit szeretnénk kiretusálni a képről, ezt követően a gép igyekszik hatékonyan eltűntetni azt. Ez azonban nem mindig sikerül jól, hiszen ha nem tökéletesen homogén a kép háttere, akkor sokszor jelentkezik a fotó más részleteinek ismétlődése.
A Panasonic G9 fotói
Retusálás
HDR mód
Nem csak témamódból és nem csak program automatika üzemmódban, de rekesz-előválasztásnál és teljes kézi üzemmódnál is elérhető a HDR mód. A paraméterezésnél megadható a képek közötti eltérés 1, 2 vagy 3 Fé-re. A HDR módot kombinálhatjuk önkioldóval is, az állvány használata mellett így még biztosabbra mehetünk. A három expozíciót a gép automatikus egy képpé egyesíti, de a forrásképeket nem menti el.
Kíváncsiak voltunk, vajon ha RAW-ban készítjük el a fotókat és megetetjük a Lightroom HDR funkciójával, vajon mit kapunk eredményül. Ehhez két témával is próbálkoztunk, ahol 5-5 képet készítettünk, egymáshoz képest 2/3 Fé eltérésekkel (összesen 2 2/3 Fé átfogás). A fényképezőgépen belüli HDR módnál a maximális, 3 Fé-es átfogást választottuk.
Ezen fotókon kívül a lenti dobozban a GX9-cel készített 1, 2, 3 Fé eltolású HDR képek is megtalálhatók, csak hogy lássuk, milyen átfogás érhető el az egyes beállításokkal.
Úgy vélem, elég jól látszik, hogy a gép saját HDR módja is egész jól teszi a dolgát (igaz, egy kis képkivágás itt is tetten érhető), de ha valaki megvásárolja a Lightroomot (vagy esetleg ingyenes HDR szoftvert választ) és kicsit konyít a RAW feldolgozáshoz, akkor a RAW feldolgozó szoftver automatikus algoritmusával is sokkal jobb eredményt érhet el (az első képen enyhén módosítottuk at expozíciót a Lightroomon belül, míg a második képnél a fehéregyensúlyt finomhangoltuk).
Sötét és világos képterületek kiemelése
A kontraszt beállításnál sokkal precízebben is módosíthatjuk a készítendő képeink csúcsfényeinek és árnyékosabb területeinek árnyalatait a gradációs görbével. Itt ugyanis a csúcsfényekre és az árnyékosabb, sötétebb részekre külön állíthatjuk be a világosítást, vagy sötétítést. Ha erős kontrasztot szeretnénk, akkor a sötét részeket még sötétebbre, a világosakat még világosabbra kell állítsuk, de ha csak a sötét tónusokat akarjuk mélyebbé tenni, de a világosakat nem bántanánk, akkor elég csak a sötét részekkel foglalkozni.
Ez a fényképezőgépben csak a RAW konvertálás során érhető el, felvétel előtt nem állítható be.
A Panasonic GX8 fotói
Világos és sötét részek kiemelése
Elektronikus zár / csendes expozíció
Az újabb Panasonic gépekben nem csak a hagyományos mechanikus zár, de annak elektronikus változata is használható. Működését külön engedélyeznünk kell a menüben, de a teljes elektronikus zárnál le kell mondanunk a vaku használatáról. A lehetőségek között elérhető az automatikus zár választás, a csak első redőny elektronikus megoldása és a teljes elektronikus zár is.
Érdekes, hogy csak mechanikus zár használatára nincs opció.
Az automatikus zárválasztás esetében a fényképezőgép 1/500 mp-nél nagyobb zársebességnél már elektronikus zárat használ.
Ebből, valamint a lassú vakuszinkronból is az látható, hogy a GX880-ban meglehetősen lassú mechanikus zárat alkalmaztak.
Az elektronikus zárnak a teljesen hangtalan expozíción túl további előnye a mechanikus zárnál nagyobb, akár 1/16000 mp-es zársebesség is, amely redőnyzárral nem volna elérhető.
Más kérdés, hogy az elektronikus zárnak van hátránya is, ez pedig az egyszerűbb, gördülőzáras (rolling shutter) megoldásból fakadó Jello-effektus, amely gyorsan mozgó tárgyaknál jelentős torzulást okozhat. Svenkelésnél várhatóan nem, hiszen ha svenkelni szeretnénk, akkor úgysem választunk/használunk 1/500 mp-nél gyorsabb zárat. Mindenesetre jó, ha fejben tartjuk ezt a számot, ha a GX880-nal gyorsan mozgó témák fotózásánál szeretnénk elkerülni a torzulást.
Mechanikus és elektronikus (gördülő) zár (1/500 mp)
Time-lapse és stop-motion
Time-lapse is készíthető a Panasonic GX880-nal, méghozzá nem csupán videófájlként, de külön-külön képkockákat tartalmazó programozott sorozatként is. Sőt, igazság szerint itt elsősorban a programozott sorozat az, ami rendelkezésünkre áll, az így készült képkockákból van lehetőség utólag videót összeilleszteni, akár a fényképezőgéppel.
A time-lapse beállításnál megadható a kezdési idő, a képek közötti időköz 1 mp és 99 perc 59 mp között 1 mp-es pontossággal, illetve a képek száma, akár 9999-ig.
A gép a megadott adatok alapján kiszámítja, mikor ér véget a felvételkészítés és azt az LCD-n megjeleníti indítás előtt.
Választható léptetett animáció (stop-motion) is, ez esetben az egyes felvételeket mi magunk készítjük, majd a képkockákból szintén videó készülhet.