Kipróbáltuk: Samsung GX-20 teszt

0

Képminőség I.

Fájlformátumok

A 14,6 megapixeles felbontás egy új képmérettel (4672 x 3104 pixel) bővítette a kínálatot, ami mellett természetesen megmaradtak a régi, jól bevált méretek is: 3872 x 2592 (10M), 3008 x 2000 (6M), 1824 x 1216 (2M). Utóbbiakat csak JPEG formátumban használhatjuk. A tömörítési fokok terén is háromról négyre nőtt a választék. A Super Fine 1 Super Fine 2, Fine és Normal. Bár ezek az elnevezések némileg szerényebbek, mint a K20D, Premium, Best, Better és Good jelölései az erősebb értékek valamivel kisebb tömörítéssel dolgoznak. A Normal beállítás pl. 82%-os, míg a K20D Good értéke 79%-ot ad.

A haladóknak a RAW formátum ajánlott, amely persze csak a legnagyobb méretben választható. A GX-20 esetén nincs kétféle formátum, mint a Pentaxnál (PEF, DNG). Itt automatikusan a nyílt szabványú RAW-t, vagyis a DNG-t használjuk. Aki esetleg az Adobe RAW konvertereivel alakítja át képeit JPEG-gé, az mindenképpen keressen valami frissítést, mert a korábbi változatok hibásan kezelik a Samsung DNG-t és teljesen irreális színmegjelenítést kapunk, amit aztán egy fejlettebb konverterben is nehéz lesz helyrehúzni. Érdekes módon a Pentax DNG változatokkal nem tapasztaltam ilyen hibát, bár ez a szoftverfejlesztők problémája és nem a gépé.

Képzaj

Az utóbbi évek DSLR típusainál többnyire jól érezhető, hogy a 10 megapixel már komolyabb feladat elé állítja a gyártókat, legalábbis a zaj tekintetében. A feladatot általában hatékonyabb (vagyis erősebb) zajszűréssel oldják meg, ami nem igazán használ a képek részleteinek. De hát az alap probléma ismert mindenki részéről, akit foglalkoztat ez a világ. A Samsung is feladta magának a leckét a 14 megapixeles, APS-C méretű érzékelővel, de azt kell mondjam, hogy jól oldotta meg. Persze nem veszi fel a versenyt egy Fullframe érzékelős géppel, de a 10-12 megapixeles APS-C szenzoros konkurensekkel egész jól tartja a lépést. A legfontosabb viszont az, hogy a képeken még magas érzékenységnél sem találkozhatunk túlzott zajszűrés nyomaival. Jelen van ez kétségtelen és egy ISO3200-on készült kép nem lesz összevethető egy ISO100-on készülttel, de a kritikus, finom részletek egész szépen megmaradnak magasabb érzékenységeken is.

A Samsung GX-20 és a Pentax K20D zajkezelése az azonos érzékelő ellenére sem teljesen megegyező. Legjelentősebb különbségük a szoftverben keresendő, amit eddig csak az eltérő menün érhettünk tetten, de bizony helyenként a képfeldolgozás is más. Mindezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az erősen feldolgozó szoftver függő JPEG képeknél mutatkozik a legnagyobb különbség. Persze ez a „nagy” különbség azért relatív, hiszen szemre alig látunk eltérést.

ISO100-nál és ISO200-nál leheletnyit a Samsungnál az előny a világossági és színzaj tekintetében. ISO400-ra a Pentax veszi át a stafétát, de csak egy hajszálnyival. A hullámzás folytatódik, hiszen ISO800 és ISO1600 értékeken újra a Samsung lép előre egy tyúklépéssel, ISO3200-ban a Pentax jobb némileg, míg a legmagasabb beállításban újra a Samsungnak áll a zászló.



ISO100; F7,1; 1/3 mp; (GX-20)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; (K20D)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; (GX-20)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; (K20D)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; (GX-20)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; (K20D)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; (GX-20)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; (K20D)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; (GX-20)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; (K20D)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; (GX-20)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; (K20D)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; (GX-20)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; (K20D)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; (GX-20)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; (K20D)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; (GX-20)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; (K20D)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; (GX-20)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; (K20D)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; (GX-20)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; (K20D)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; (GX-20)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; (K20D)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; (GX-20)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; (K20D)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; (GX-20)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; (K20D)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; (GX-20)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; (K20D)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; (GX-20)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; (K20D)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; (GX-20)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; (K20D)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; (GX-20)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; (K20D)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; (GX-20)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; (K20D)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; (GX-20)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; (K20D)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; (GX-20)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; (K20D)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; (GX-20)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; (K20D)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; (GX-20)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; (K20D)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; (GX-20)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; (K20D)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; (GX-20)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; (K20D)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; (GX-20)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; (K20D)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; (GX-20)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; (K20D)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; (GX-20)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; (K20D)

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

A képeken jól látszik, hogy mennyire eltérnek a JPEG feldolgozási beállítások. A fehéregyensúly mindkét esetben manuális volt, a Samsungnál Standard módot, a Pentaxnál pedig Naturalt használtam, ami alacsonyabb színtelítettséget és lágyabb rajzot adott. Bright beállításban viszont megfordul a helyzet és a Pentax képei kapnak erősebb élesítést, ami nyilván a zajszint emelkedésére is kihat. Sajnos a gépeken nincs azonos beállítás. Az apró zajszint eltérések tehát a beállított képtónustól is függenek és szigorúan véve nem is lennének alkalmasak korrekt összevetésre.

A magas érzékenységnél némileg befolyásolhatjuk is a zajszűrés mértékét. Ehhez négy beállítást kapunk a Custom1 menü High Noise menüpontjánál, melyek sorrendben: Off (kikapcsolt), Weakest (leggyengébb), Weak (gyenge), Strong (erős). Ez a szűrés ISO3200-tól lép működésbe (ha be van kapcsolva). Tesztünk során a gyári alapbeállításnak számító Weak fokozatot használtuk.

A tesztsorozatot RAW formátumban (DNG) is elkészítettük, majd az Adobe Lightroom szoftverével JPEG-be konvertáltuk. A szoftver zajszűrési beállításai konverzió során 0-án voltak. A kapott eredmény elég érdekes, mert az esetek többségében a szűrés nélküli RAW képeken magasabb zajszintet szoktunk mérni. Ebben az esetben viszont még alacsonyabb zaj mutatkozott a kezdő érzékenységeken. A JPEG-nél látottakhoz képest kb. 10-20%-kal alacsonyabb zajszintet mértünk. Főleg a világossági és a zöld csatorna színzajára volt ez igaz, melyek ISO800-ig kb. a 10 megapixeles Canon EOS 40D-vel voltak egy szinten. A piros és kék csatorna viszont egy fokkal erősebb zajosságot mutatott, ami ISO1600-tól már a JPEG-nél látott szint fölé nőtt, a legmagasabb érzékenységeken pedig már túlzottan zavaróvá vált. A Samsung GX-20 egyébként RAW formátumban a Pentax K20D-vel tökéletesen megegyező zajszintet mutatott.



ISO100; F7,1; 1/3 mp; RAW (GX-20)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; RAW (K20D)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; RAW (GX-20)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; RAW (K20D)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; RAW (GX-20)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; RAW (K20D)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; RAW (GX-20)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; RAW (K20D)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; RAW (GX-20)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; RAW (K20D)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; RAW (GX-20)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; RAW (K20D)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; RAW (GX-20)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; RAW (K20D)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; RAW (GX-20)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; RAW (K20D)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; RAW (GX-20)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; RAW (K20D)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; RAW (GX-20)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; RAW (K20D)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; RAW (GX-20)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; RAW (K20D)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; RAW (GX-20)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; RAW (K20D)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; RAW (GX-20)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; RAW (K20D)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; RAW (GX-20)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; RAW (K20D)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; RAW (GX-20)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; RAW (K20D)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; RAW (GX-20)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; RAW (K20D)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; RAW (GX-20)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; RAW (K20D)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; RAW (GX-20)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; RAW (K20D)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; RAW (GX-20)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; RAW (K20D)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; RAW (GX-20)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; RAW (K20D)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; RAW (GX-20)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; RAW (K20D)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; RAW (GX-20)


ISO100; F7,1; 1/3 mp; RAW (K20D)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; RAW (GX-20)


ISO200; F7,1; 1/6 mp; RAW (K20D)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; RAW (GX-20)


ISO400; F7,1; 1/13 mp; RAW (K20D)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; RAW (GX-20)


ISO800; F7,1; 1/25 mp; RAW (K20D)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; RAW (GX-20)


ISO1600; F7,1; 1/50 mp; RAW (K20D)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; RAW (GX-20)


ISO3200; F7,1; 1/100 mp; RAW (K20D)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; RAW (GX-20)


ISO6400; F7,1; 1/200 mp; RAW (K20D)

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

Memória kapacitás

Aki egy hosszabb fotóstúra alkalmával nem szeretne meglepetéseket, legjobb lesz ha a 2, de inkább 4 GB-os kártyáknál kezdi a nézelődést. Természetesen saját kártyát nem mellékelnek a géphez, így nekünk kell beszereznünk hozzá, ha fényképezni is szeretnénk vele. A 14 megapixel már nem kis tárhelyigényű, főleg a RAW+ formátumot választva. Így dupla képenként közel 25 MB-nyi adattal kell számolnunk, ami egy 4 GB-os SD kártyán is alig több mint 160 felvételt jelent. Ha elég a 2 megapixel és az erősebb – de minőségromboló – tömörítés, akár képek ezreit is menthetjük egy ekkora kapacitású kártyára, viszont akkor minek a GX-20?

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 2 GB-os kártyán 4 GB-os kártyán
4672 x 3104 RAW 23,8 MB 84 168
4672 x 3104 RAW + 38,1 MB 52 104
4672 x 3104 JPEG Super Fine1 14,3 MB 140 280
4672 x 3104 JPEG Super Fine2 8,2 MB 244 488
4672 x 3104 JPEG Fine 4,3 MB 436 872
4672 x 3104 JPEG Normal 2,3 MB 852 1704
3872 x 2592 JPEG Super Fine1 9,6 MB 208 416
3872 x 2592 JPEG Super Fine2 5,7 MB 348 696
3872 x 2592 JPEG Fine 3,2 MB 612 1224
3872 x 2592 JPEG Normal 1,5 MB 1276 2552
3008 x 2000 JPEG Super Fine1 5,4 MB 364 828
3008 x 2000 JPEG Super Fine2 3,3 MB 588 1176
3008 x 2000 JPEG Fine 1,9 MB 1016 2032
3008 x 2000 JPEG Normal 1,05 MB 1896 3792
1824 x 1216 JPEG Super Fine1 2,1 MB 956 1912
1824 x 1216 JPEG Super Fine2 1,3 MB 1524 3050
1824 x 1216 JPEG Fine 0,8 MB 2556 5112
1824 x 1216 JPEG Normal 0,47 MB 4240 8480

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!