Kipróbáltuk: Samsung NX200 teszt

0
989

Felépítés

Ergonómia

Egy-egy új modell megjelenésekor általában minimális változás éri a vázakat. Többnyire ennek gazdasági okai vannak, hiszen egy beállított gyártósort továbbüzemeltetni plusz költség nélküli, míg egy új dizájnra átállítás komoly összegekbe kerülhet. A Samsung az NX200-nál nem spórolt ezeken a költségeken, így új vázba bújtatta a 20 Mpixeles MILC-et. Az NX200 így jóval kisebb lett, mint elődje, amely azonban a fogását és kezelhetőségét egyáltalán nem érintette negatívan.

A főként gömbölydedebb formákból álló fényképezőgépre még markolat is került, amely jól illeszkedik kezünkhöz. Egyetlen kellemetlen pontot találhatunk csak, a markolat és az objektívbajonett között viszonylag kevés hely áll rendelkezésre, ráadásul a bajonett körüli fém megmunkálása olyan kialakítású, mint egy körömreszelő, ennek pedig az a következménye, hogy állandóan fehér csíkokkal tarkítjuk körmünk kopása miatt (amit egyébként könnyedén letakaríthatunk).

A kényelmesebb és biztosabb fogás érdekében a hátsó részen egy igen enyhe vájatot és csúszásmentesítő bordázatot alakítottak ki, mely stabilabb fogást tesz lehetővé. Ugyanez a bordázat található elöl a markolaton is. /p>

Igazán jó, hogy a gépre két vezérlőtárcsa is került, ez bizony a belépőszintű tükörreflexeseknél sem sűrűn fordul elő. A két tárcsa segítségével könnyebben és gyorsabban állíthatjuk be a különféle paramétereket (más kérdés, hogy rekesz-előválasztásnál érdemes lett volna alapesetben az expozíció kompenzációt hozzárendelni a felső tárcsához, jelenleg ugyanis nyomva kell tartani a +/- gombot ennek elvégzéséhez).

A gép állványmenete fémből készült, elhelyezése nagyjából a gép középpontja alatti. Mivel nagyon közel van az akku fedlapjához, állványra helyezett gépnél nem cserélhetjük sem az akkut, sem a memóriakártyát (az elődnél még cserélhető volt).

Optika

A Samsung NX rendszere ma már jópár objektívet tartogat. Az egyszerű alapzoom, az NX 18-55mm F3,5-5,6 mellett az olcsóbb és műanyag bajonettes NX 20-50mm f/3,5-5,6 is elérhető, melyet többnyire kitben is megkapunk. A nagyobb gyújtótávolságra áhítozók igényeit elégítheti ki az 50-200mm-es (fém bajonettes) telezoom, illetve a 18-200 mm-es utazózoom, mely egyelőre még nem kapható. Afix objektíveket kedvelők 16, 20, 30, 60 és 85 mm-es objektíveket választhatnak, ezek közül a 60 mm-es 1:1 leképezési arányú makrófotózásra is alkalmas.
Csendben jegyzem meg – mert igazából nem annyira probléma, csak furcsa –, hogy az új 20-50 mm-es műanyag bajonettes kitobjektív gyújtótávolságát nem felülről, hanem kissé oldalról tudjuk csak leolvasni. Ennek okára nem sikerült rájönni, hiszen hely bőven lett volna arra, hogy nagyjából középre helyezzék a skálát.

NX bajonett

20-50mm f/3,5-5,6

20-50mm f/3,5-5,6

20-50mm f/3,5-5,6

20-50mm f/3,5-5,6 kikapcsolva

20-50mm f/3,5-5,6 nagylátószög

Természetesen, ahogy a Samsung összes APS-C szenzoros gépénél, itt is minden esetben 1,5×-es gyújtótávolság szorzóval kell számolnunk. A géphez mellékelt 20-50mm-es objektív így 30-75mm-nek megfelelő látószöget kínál. Ez a konkurensekkel összevetve egy icipici hátrányt jelent, hiszen más gyártók zoomos kitobjektívei kivétel nélkül leglább 28 mm-nek megfelelő gyújtótávolságot kínálnak.

Persze nem csak az NX objektívekből választhatunk, hiszen a Samsung már adaptert is kínál a rendszerhez MA9NXK néven. Ennek segítségével a DSLR gépeikhez használt D-(Xenon) optikák, valamint a Pentax K bajonettes objektívjei is csatlakoztathatók.

50-200mm f/4-5,6 OIS

50-200mm f/4-5,6 OIS

A kitben tehát stabilizátor nélküli Samsung NX 20-50mm f/3,5-5,6 optikát kapunk, emellett optikai stabilizátoros Samsung NX 50-200mm f/4-5,6 OIS objektívvel is fotóztunk.

Képérzékelő

A 23,5×15,7 mm méretű Samsung CMOS szenzorra 20,1 millió effektív pixelt helyeztek, amely kategóriájában jelenleg a második legnagyobb. A sort a Sony vezeti Alpha NEX-7 gépével. A képarány a DSLR-ekhez hasonlóan 3:2, legnagyobb felbontásban 5472×3648 pixeles képeket készíthetünk, emellett 10,1M, 5,9M, 2M választható, valamint szintén 4-4 felbontás 16:9 és 1:1 oldalaránnyal.
A képek tömörítését veszteséges JPEG vagy veszteségmentes RAW formátummal is elvégezhetjük, előbbinél SuperFine, Fine és Normal tömörítési fok is választható, utóbbinál RAW+JPEG mód is elérhető. A JPEG file-ok közelítőleg 10MB-osak, melyek még nem igényelnek óriási tárkapacitást, ezzel szemben a RAW file-ok igen nagy méretűek, közelítőleg 48MB-ot foglalnak. Ebből látható, hogy a RAW file-ok tömörítése nem túl erős, ekkora felbontásnál 22-25MB-nak is elegendőnek kellene lenni 12 bit/csatorna színmélységnél (a nagyobb file méretet nem a komolyabb színmélység okozza).

A gép érzékenységét ISO100 és ISO12800 között választhatjuk meg, a megszokott 1 vagy 1/3 fényérték lépésközzel. A kézi beállításon túl automatikus érzékenység választás is kérhető, ennek maximum érzékenységét ISO200 és ISO3200 között határozhatjuk meg.

A készülék, elődeihez hasonlóan, automatikus szenzortisztítással is rendelkezik, mely a képérzékelő nagy frekvenciás, néhány másodperces vibrációjával mintegy lerázza magáról az objektívcserénél, vagy egyéb körülmények között rárakódott porszemeket és kisebb szennyeződéseket. A szenzortisztítás a Setup menüben bármikor elindítható, de beállíthatunk automatikus, a gép bekacsolásakor aktiválódó tisztítást is. Ha a szenzortisztítást a bekapcsoláshoz rendeljük hozzá, a bekapcsolási folyamat mindenképpen lassul, a szenzortisztítás nem szakítható meg gomblenyomással.

Kijelző

A kisebb méretű, tükör nélküli, cserélhető objektíves rendszer fényképezőgépeknél megszokott dolog, hogy nem építenek a vázra elektronikus keresőt. Ám míg az NX100-nál volt lehetőség opcionális EVF vásárlására és használatára, az NX200-nál ilyet már nem helyezhetünk a gépre, ugyanis a méretcsökkenés miatt az ún. Smart Shoe-t elhagyták.

A gép hátuljára az előddel megegyező méretű, 3″ képátlójú AMOLED (aktív-mátrix OLED – Active Matrix Organic Light Emitting Diode) kijelző került, melynek felbontása 614 000 szubpixel. A kijelző képe kiváló, nem csak a nagy felbontásnak de színhűségének és kontrasztátfogásának köszönhetően is. Az OLED képernyők a hagyományos LCD-knél mélyebb feketéket, jobb kontrasztot, igen nagy betekintési szöget nyújtanak (csak kis mértékű színtorzulást tapasztalunk szélső nézetből), és ami nem kevésbé fontos, hosszabb használatnál sem melegszenek.

A képernyő világosságát 5 fokozatban állíthatjuk, melyre egyébként szükségünk is lesz, mivel az alapbeállítás kissé világosabb a kelleténél. Ezen kívül automatikus, a környezeti fényt figyelembe vevő világosság szabályozás is választható. Színezete is szabályozható négy színirányban, 15-15 lépésben. Mindezt a menü Display Adjust pontja alatt állíthatjuk.

A gép hátulján lévő DISP gombbal válthatunk a képinformációk között, bármely módban. Felvételkor folyamatosan látszik az alsó státuszsor, melyen az üzemmód ikonja, a fókuszvisszajelzés, zársebesség, rekeszérték, expozíciós skála, érzékenység, a hátralévő képek száma, és az akku töltöttsége látható, hasonlóan egy tükörreflexes gép keresőbeli státuszsorához. A kijelző 4:3 oldalaránya miatt ez nem vesz el hasznos területet az élőképből. Ezen kívül a képernyő képmezőjén két oldalt a fontosabb paraméterek is feltüntethetők, valamint kompozíciós segédrács és élő hisztogram is megjeleníthető.

Lejátszáskor szintén a DISP gombbal lapozhatók a képinformációk. Kérhetünk részletes adatkijelzést és színcsatornánkénti, valamint luminancia (világosságbeli) hisztogramot is. A kiégett részekre azonban nem figyelmeztet a fényképezőgép. A képnagyítás a felső vezérlőtárcsával történik, fekvő képek esetén legfeljebb 14,2×-es mértékig, állóképeknél maximum 4,7×-es mértékig. A nagyított képnézetnél képváltás is lehetséges, így egymást követő azonos témájú képeknél könnyen ellenőrizhető a fókusz helyessége. Normál nézeten kívül kicsinyíthető is a nézőkép: 3, 15 és 40 képes index nézet érhető el. A MENU gombbal ezúttal is típus, dátum és hét szerint, valamint helyszín alapján is csoportokba rendezhetők a képek (ez utóbbihoz opcionális GPS modul szükséges).

A képek lapozását a jobb és bal iránygombbal, valamint a hátsó vezérlőtárcsával végezhetjük, folyamatos nyomva tartáskor gyorslapozás érhető el.

Vaku

Ahogy az Olympus korai PEN modelljeiről, a Samsung NX100-ról és NX200-ról is lemaradt a belső vaku. A gyártó nyilván a kis mérettel indokolja a döntést, de több más modellnél is láttuk már, hogy ez nem lehet akkora akadály. A lényeg az, hogy külön vakut kell használnunk, melyet az NX200-nál már mellékel a gyártó. A dobozban található SEF8A típusú, kisméretű vaku a kompakt gépek felnyitható villanóit idézi, hiszen lecsukott állapotba is hozható.

A 6,5 cm magasra felnyíló villanó felnyitási szögét sajnos nemigen változtathatjuk meg, így nem használhatjuk ezt a vakut indirekt világításra. Nyilván a Samsung ezzel akarja rávenni a tulajdonosokat, hogy drágább és komolyabb vakut válasszanak kínálatából. A mellékelt vaku 8-as kulcsszámú (ISO100, m) üzemmódjai között derítés, vörösszem hatás csökkentés, első és második redőnyre szinkronizálás válaszható. A vaku teljesítményét ±2 Fé tartományban kompenzálhatjuk.

A maximális vakuszinkron idő 1/180 mp. A gépre Samsung rendszervakuk és középpontos érintkezőjű vakuk és rádiós kioldók is helyezhetők (a tesztfotók közötti portré és divatfotók egy része ilyen kioldóval készült).

Memóriakártya, akku, csatlakozók

A csatlakozók kivétel nélkül a gép jobb oldalára kerültek, itt érhető el a kombinált USB és A/V kimenet, valamint a mini HDMI aljzat. Jó ha tudjuk, hogy a géphez nem kapunk videokábelt, azt külön kell megvásárolnunk, ha szükségünk van rá.

Az NX200 nem rendelkezik belső memóriával, így a képeket SD/SDHC/SDXC memóriakártyára menthetjük csak. A kártyanyílás az akkumulátor fedlapja alatt található. Bár ezen a műanyag ajtón belülről található egy fém megerősítő lemez, ez nem ér el a zsanérig, így egy ügyetlen mozdulat az ajtó letörését eredményezheti. Szerencsére ez nem befolyásolja a gép használhatóságát.

A fényképezőgép ezúttal BP1030 jelű Li-ion akkumulátorral működtethető, mely 7,4 V feszültségű, 1030 mAh töltéstároló képességű. Az áramforrást külső töltővel tölthetjük fel.