Felépítés
Bemutatás
A korábbi tesztünkben jól szerepelt Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM C objektív után most nézzük meg, miben kínál mást és mit tud többet a kissé drágább Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM S változat.
A Sports széria tagjaként megjelent Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM S nem csak árában, de felépítésében is jelentősen különbözik a Contemporary modelltől.
Míg a kisebb modell használatba vételekor nem ért különösebb meglepetés, a Sports változat kicsomagolásánál már leesett az állam. Egyrészt, amikor megláttam a brutális méretű napellenzőt, máris meglepődtem. Aztán megemeltem. Azonnal felismertem, miért hívják Sports kategóriájú objektívnek. Hát ezzel bicepszre is lehet gyúrni!
Viccen kívül, ennek az objektívnek a tömege már valóban tekintélyt parancsoló. Míg az egyszerűbb és olcsóbb fém vázra épített Contamporary modell külsejénél hőstabil kompozit műanyagot használnak, ezzel szemben itt a külső borítás is teljes egészében fém.
Az objektív minden tekintetben méretesebb társánál, így hossza, átmérője és tömege is nagyobb. Nem véletlen ez, hiszen a még jobb képminőség érdekében még méretesebb lencsetagokat alkalmaztak.
Az objektív hossza így napellenző nélkül is 29 cm, tömege pedig 2,85 kg. A napellenző is fémből készült, így ennek sem elhanyagolható a tömege: mintegy 300 gramm. Bevetésre készen tehát a Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM S közel 3,2 kg-ot nyom.
A gyújtótávolság itt is 150 és 600 mm között változtatható, és a közelpont is majdnem azonos, itt 2,6 méter, így közelítőleg a nagyítási arány is megegyezik: 1:5.
Az optikában a Contemporary modellénél 4-gyel több, azaz 24 lencsetag található, amelyek között a testvérmodellénél egyel több, azaz két FLD (Fluorite Low Dispersion – fluoritéhoz hasonló alacsony szórású) és a C modellel megegyező módon három SLD (Special Low Dispersion – speciálisan alacsony szórású) lencsetag is megtalálható. Ezek mind csökkentik a színhibát. Legalábbis papírforma szerint. A valóságot majd a tesztképeink megmutatják.
A mélységélesség ezúttal is 9 lekerekített lamellából álló rekesszel befolyásolható. Nincs eltérés az AF meghajtás terén sem, ennél a modellnél is az ultrahang frekvencián dolgozó HSM motort alkalmazta a Sigma, amely csendes és gyors élességállítást kínál.
Az objektív természetesen komoly időjárásálló szigetelésekkel is rendelkezik, így akár esőben is fotózhatunk vele. Itt is ugyanazt mondhatjuk el, mint a Contemporary modellnél:
Esőben való fotózás után a teleszkópikus kialakítás miatt a zoom tubusa vizes marad, ha elpakoljuk az objektívet. Megszáradni akkor fog, ha ismét kitoljuk a zoomot és száradni hagyjuk. Célszerű a fotózás után hazaérkezve áttörölni az objektívet, kitolt zoom állásban.
A frontlencse elé 105 mm-es szűrőt tekerhetünk fel, már ha ezt feltétlenül szükségesnek érezzük. Védőszűrőre nincs szükség, a méretes fém napellenző úgysem teszi lehetővé a véletlen megkarcolódást, vagy a frontlencse valamihez hozzáverését. Hátulra becsúsztatható szűrőtartót ez az objektív sem kínál. Objektív védő sapkát a gyártó nem mellékel, azt a fém napellenzőre húzható gyöngyvászon borítással pótolhatjuk. Ezúttal sem maradt el a puha tok, amelybe itt is csak visszafordított napellenzővel fér bele az objektív.
Mivel az objektív tömege közel 50%-kal nagyobb, mint a Contemporary modellé, az állványgyűrű talpán nem egy, hanem három furatot is elhelyeztek, egymástól 3-3 cm-re, így könnyebb és nehezebb gépváznál is megtalálhatjuk a tömegközépponthoz közelebb eső felfogatást. Ha mégsem kívánunk állványgyűrűt használni, azt igény esetén le is szerelhetjük, s helyére a mellékelt gumi gyűrűt helyezhetjük.
Használati tapasztalatok
Az objektív már első ránézésre is igen robusztus, kézbe véve pedig a sok fém miatt elpusztíthatatlannak érződik. A fém bajonett csatlakozó köré a Contemporary modellénél jóval méretesebb gumi csíkot helyeztek, de a gyűrűk és kapcsolók belső részeit is jól leszigetelték a beszivárgó víz ellen. Noha az objektív nem vízálló, akár erősebb eső sem okoz neki problémát. Persze figyeljünk rá, hogy ne csak az objektívünk, de a gép is rendelkezzen időjárásálló szigetelésekkel!
A zoomgyűrű az objektív távolabbi harmadánál található. A 3 cm szélességben bordázott zoomgyűrű kb. 140 fokos elfordítással járható körbe, így egy mozdulattal ez is még éppen megoldható. A zoomgyűrű forgatásához szükséges erő az ideálisnál talán egy kicsit nagyobb, de a gyújtótávolság változtatásával nem változik. Problémás viszont, hogy akár függőlegesen lefelé, akár felfelé fordítjuk az objektívet az ki-, illetve becsúszhat. Ennek elkerülésére a zoomgyűrűn a 150, 180, 200, 250, 300, 400, 500 és a 600 mm-es gyújtótávolságoknál bekapcsolhatjuk a gyűrű rögzítését az oldalsó Lock kapcsolóval. A kioldáshoz nem feltétlenül szükséges a kapcsolót visszaállítani, a zoomgyűrű kicsit erősebb elfordításával az visszaugrik normál állásba.
Az élességállító gyűrű itt is közelebb helyezkedik el a vázhoz, viszont hasonlóan széles, mint a zoomgyűrű. A sűrűn bordázott fókuszgyűrű a teljes tartomány bejárásához 150 fokkal tekerendő el, vagyis kézi élességállításnál finom mozdulatokkal nagyon precízen tudunk majd fókuszálni.
Mivel az objektív HSM fókuszrendszerrel dolgozik, a fókuszgyűrű az automatikus élességállítás során nem fordul el, viszont bármikor után állíthatunk a gyűrű elfordításával (Full Time Manual Focus). Gondban csak akkor lennénk, ha mindezt folyamatos fókuszmódban próbálnánk megtenni, hiszen ilyenkor a váz mindig újra és újrafókuszálna. Ilyen esetekre egy külön MO (Manual Overdrive) állást találunk a fókuszkapcsolónál, amely a folyamatos AF üzemmódnál a gyűrű eltekerésével leállítja az AF rendszer.
A fókuszgyűrű mögött távolságskálát is találunk, amelyen lábban és méterben is feltüntették a legfontosabb távolságokat, mint 2,6 méter, 3,5, 5, 6, 8, 10, 15, 20, 30 méter, valamint egy végtelen végtelen jelzést is láthatunk a skála végén.
Az objektív tubusán összesen öt kapcsolót helyeztek el:
- A zoomgyűrűhöz közel a már említett zoom rögzítésére használható kapcsolót, amely a zoomgyűrűn feltüntetett gyújtótávolságoknál kínál rögzítési lehetőséget.
- A gépvázhoz közelebb található a fókuszmód választó kapcsoló, amelynél az autofókusz (AF), a kézi felülbírálás (MO) és a kézi fókusz (MF) érhető el.
- Alá az élességállítás tartományát módosító kapcsolót helyezték el, amelyen teljes tartományt, 10m-végtelent és 2,6-10 métert állíthatunk be.
- A következő kapcsoló a stabilizátor üzemmódját módosítja, az 1-es állás a normál üzemmód, a 2-es állást svenkeléshez ajánlja a gyártó. Természetesen állványon érdemes kikapcsolt stabilizátorral dolgozni, ehhez való az Off, azaz kikapcsolt állás.
- A legalsó kapcsoló a Custom feliratot kapta. Ez a különleges és első ránézésre misztikus kapcsoló a standard üzemmódhoz képest két további üzemmód használatát kínálja, amelyeket az opcionális USB dokkolóval programozhatunk fel. Ennek során módosíthatjuk az autofókusz sebességét, és tartományát is.