Kipróbáltuk: Sony Alpha DSLR-A350 teszt

0

Képminőség I.

Fájlformátumok

A fájlformátumok terén sem tér el a hagyományoktól a Sony. A megszokott JPEG mellett RAW-ot, valamint a kettő kombinációját (RAW+JPEG) használhatjuk. Mindkét beállításban 4592 x 3056 pixel a maximális képméret, ami egész pontosan 14,03 megapixelt jelent. Ezen kívül kétféle képméret állítható be, melyek közül az M érték 3408 x 2272 képpontot (7,74 megapixel), az S-méret pedig 2288 x 1520 pixelt (3,47 Mpx) jelent. Az oldalarány a DSLR gépeknél már alapnak számító – egyébként a kisfilmes hagyományokon alapuló – 3:2, de a manapság egyre elterjedtebb 16:9-es arány is beállítható. Ez maximális felbontásban 4592 x 2576 pixelt (11,83 Mpx), közepes értéken 3408 x 1920 (6,54 Mpx), alacsony felbontásban pedig 2288 x 1280 képpontot (2,93 Mpx) nyújt. JPEG formátumban kétféle tömörítés állítható be, Finom és Normál. Méréseink szerint az előbbi 98, míg az utóbbi 96%-os tömörítéssel dolgozik.

A RAW formátum természetesen csak a legmagasabb formátumban használható, de nem csak a 3:2 -es oldalaránynál, hanem a 16:9-nél is bekapcsolhatjuk.

Képzaj

A Sony úgy tűnik annyira egy kaptafára szabta az idei belépő DSLR triót, hogy zajkezelésükben, sőt még zajszintjükben is megegyeznek. A papírforma szerint az ugyanolyan méretű, 14 megapixeles érzékelőnek kicsit zajosabbnak kéne lennie a hasonló 10 megapixelesnél, hiszen az adott területen a magasabb pixelszám miatt kisebb érzékelőhelyek alakíthatók ki, ami pedig némileg gyengébb fénygyűjtő képességet jelent, ami pedig… igen valamivel nagyobb zajt. Ennek ellenére a zajteszt nem mutatott ki szignifikáns eltérést, csupán néhány százalékos – hibahatáron belüli – különbséget.

ISO 100%-ban pontosan ugyanolyan világossági zajszinttel kezd a gép, mint a kisebb társak és a színzaj is hasonló mértékű. Ugyanez jellemzi az ISO200-on készült képeket is. A világossági zaj ISO400-as állásban is nagyon hasonló az A200/300-nál tapasztalhatóhoz, de a vörös csatorna színzaja kezd egy kicsit elhúzni. Szabad szemmel viszont észrevehetetlen a különbség, csupán mérhető eltérésről van szó. A JPEG képeknél már megszokott szoftveres zajszűrés ezúttal is igen serény. Működését már ISO200 és 400 értékeknél is észreveheti a gyakorlottabb szem, de ISO800-tól nyilvánvalóvá válik, magasabb érzékenységeken pedig kissé zavaróvá, mivel az apró képrészleteknél mosottságot eredményez. Az A350 ebből a szempontból sem kíván lemaradnak a „kicsik” mögött. ISO1600-nál már-már úgy látszik, hogy beigazolódik a papírforma és a gép nem tud lépést tartani az alacsonyabb felbontású testvéreivel. A világossági zaj kb. 9-10%-al magasabb az A200 hasonló érzékenységen mért eredményéhez képest és a vörös-kék színcsatornák is elhúznak kicsit. A maximális érzékenységi állásban azonban ismét a 10 megpixeles gépek szintjét hozz a készülék, igaz itt már nagyon zavaró a szűrés nyomán kialakult részletvesztés is.



ISO100; F8; 1/4 mp


RAW; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


RAW; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


RAW; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


RAW; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


RAW; ISO1600; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/125 mp


RAW; ISO3200; F8; 1/125 mp


ISO100; F8; 1/4 mp


RAW; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


RAW; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


RAW; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


RAW; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


RAW; ISO1600; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/125 mp


RAW; ISO3200; F8; 1/125 mp


ISO100; F8; 1/4 mp



RAW; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


RAW; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


RAW; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


RAW; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


RAW; ISO1600; F8; 1/60 mp



ISO3200; F8; 1/125 mp


RAW; ISO3200; F8; 1/125 mp


ISO100; F8; 1/4 mp


RAW; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


RAW; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


RAW; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


RAW; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


RAW; ISO1600; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/125 mp



RAW; ISO3200; F8; 1/125 mp

A fotók 21 °C hőmérséklet mellett készültek.

A sorozatot RAW formátumban is elkészítettük, mely képek konvertálásánál kikapcsoltuk a Lightroom szűrőjét. A zajszint így nem meglepően végig magasabb mint a túlszűrt JPEG képeknél, de a részletek is sokkal határozottabbak. Kezdetben még csak 15-20, később akár 30-40%-kal is magasabb zajszintet kapunk. ISO1600 és 3200 állásokban a túlzott színzaj miatt egy színes konfettihalmaz a kép, de mögüle igen egészséges részletek sejlenek ki. A RAW formátum tehát megadja nekünk a lehetőséget, hogy saját magunk szűrjük a képet, vagy bevállalva a nagyobb zajszintet, megtartsuk az eredetihez hasonló képrészletességet.

Mint az említett modellekben, a Sony A350-ben is megtalálható a magas érzékenységű képek extra zajszűrési fokozata, amely a felvételi menüben aktiválható. Ez a szolgáltatás csak ISO1600 és 3200 érzékenységeken kapcsol be és még erőteljesebb szűrést biztosít – ha valaki netán elégedetlen lenne a „gyenge” normál szűréssel. Hatása ugyanolyan erős, mint a sokat emlegetett testvérmodelleké. ISO1600-on kb. ISO400-as szintre (közel felére) redukálja a zajszintet, persze sokkal nagyobb részletvesztés árán.

Hosszú expozíció

Mintha csak az A200-al ismételtem volna meg a hosszú expozíciós tesztet. Az A350 is sok tekintetben hasonló eredményt produkált. A próbát, szokásunkhoz híven 10 perces expozícióval végeztük, ISO200-as érzékenységen, először hotpixel szűrés nélkül, majd azt bekapcsolva. A kapott eredményt módosítatlanul és a hisztogramot széthúzva is közöljük, melynek csupán a produkált zaj jobb láthatósága miatt van jelentősége. A szűrés nélküli képet elnézve azonban nem is kellett volna világosítanunk a végeredményen, hiszen magában is jól látszik, hogy elég tekintélyes mennyiségű hotpixelt termel a gép és a felső sarkokban a korábbi modellekre jellemző termikus beszűrődés is megjelenik. A világosított képen még szembetűnőbb a hatás, sőt némi függőleges sávosodást is megfigyelhetünk.

Ha a menüben engedélyezzük a hotpixel szűrést egész más eredményt kapunk. A fotókon jelentkező finom pixelesedés így már alig látható, a hatékony szűrés szinte mindet eltünteti. Csupán a legnagyobb és legfényesebb pixelek maradnak hátra. Még a képet kivilágosítva sem tapasztalható a jelenlétük, sőt akár módosítatlan, akár hisztogram széthúzott állapotban sem látható a termikus zaj. A zajszűrés egyetlen hátránya, hogy az expozíció idejével megegyező záridőt kell újból kivárnunk, amíg a gép csukott zárral térképezi fel a helyzetet. Ez a 10 perces expó után újabb 10 perc tétlen várakozást jelent. Az ezalatt eltelt időben újabb kép nem készíthető.

Hosszú záridejű felvétel (ISO200, 10 perc)

teljes kép
képkivágás
hotpixel szűrés nélkül
hotpixel szűrés nélkül, hisztogram széthúzással kiemelve
darkframe hotpixel szűréssel
darkframe hotpixel szűréssel, hisztogram széthúzással kiemelve

A hisztogram széthúzás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.

Memória kapacitás

Mivel egyetlen digitális tükörreflexes gépnél sem divat, a Sony A350-ben sem találunk beépített memóriát, és nem kapunk memóriakártyát sem. A vásárláskor célszerű tehát kalkulálnunk egy nagyobb kapacitású darabbal. 14 megapixeles felbontásról lévén szó nem is kicsivel. Legalább 4 GB-os kártyát ajánlok, ha a hosszabb fotótúrákat is szervezünk, vagy rendszeresen RAW formátumban használjuk a gépet. Így a fájlméret megközelítheti a 16 MB-ot, kombinált (RAW+JPEG) formátumnál, pedig a 23 MB-ot is meghaladhatja. Egy 1 GB-os kártya esetén ez alig több mint 40 felvételt jelent.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán 4 GB-os kártyán
3:2
4592 x 3056 RAW 15,6 MB 64 256
4592 x 3056 RAW + JPEG 22,5 MB 44 177
4592 x 3056 JPEG fine 6,9 MB 144 579
4592 x 3056 JPEG normal 6 MB 166 666
3408 x 2272 JPEG fine 5,1 MB 196 784
3408 x 2272 JPEG normal 4,1 MB 243 975
2288 x 1520 JPEG fine 3,2 MB 312 1250
2288 x 1520 JPEG normal 2,5 MB 400 1600
16:9
4592 x 2576 RAW 15,8 MB 63 253
4592 x 2576 RAW + JPEG 23,6 MB 42 169
4592 x 2576 JPEG fine 7,8 MB 128 512
4592 x 2576 JPEG normal 5,9 MB 169 677
3408 x 1920 JPEG fine 5,1 MB 196 784
3408 x 1920 JPEG normal 3,6 MB 277 1111
2288 x 1280 JPEG fine 3,4 MB 294 1176
2288 x 1280 JPEG normal 2,9 MB 344 1390

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!