Kipróbáltuk: Sony Alpha DSLR-A850 teszt

0

Képminőség

Képzaj

A teljes képkocka méretű szenzorral szerelt Sony Alpha DSLR-A850 képzaj szintje igen alacsony, jóllehet, magas érzékenységnél egy fokkal nagyobb képzajra kell számítanunk, mint a konkurens gyártók hasonló termékeinél.
A nagy képérzékelőn elhelyezett mintegy 25,7 millió képpont bizony már viszonylag kevés előnyt nyújt, így komoly feladat elé állította a mérnököket a jó kép/zaj arány szempontjából. Ez a felbontás közelítőleg hasonló, mint APS-C szenzoron a 14-15 Mpixel.

Nagyon fontos tudnunk, hogy az ilyen nagy felbontású gépeknél már másként kell a képzajra tekinteni, mint régebben. Lehet, hogy a képzaj jobban látszik, de az is biztos, hogy kinyomtatva olyan hatása lesz, mint amikor egy sokkal finomabb szemcsézettségű filmmel fotózunk. Biztosan nem lesz annyira feltűnő. Nem mindegy tehát, hogy a kép méretéhez képest milyen méretű a zaj. Krumpli, bab, vagy mákszem.

A képzaj így sem problémás, ISO100 és ISO200 között nem igazán vehető észre különbség. Ennek vélhetőleg az az oka, hogy a gép alapérzékenysége ISO200, így a kisebb fényérzékenységű ISO100-as módnál már nem jobb a jel/zaj arány, s gyanítható, hogy a dinamika-átfogás sem jobb.
ISO400-nál az erős élesítésű gyári RAW képeken felfedezhetünk már bizonyos mértékű képzajt, amely elsődlegesen luminancia zaj, valamint kicsiny színzaj is, főként a szokásos kék csatornában. Ez azonban jól szűrhető, így JPEG képeken alig látható. S itt bizony eszünkbe kell jutni annak, hogy nagy felbontású képnél csak nagy méretű nyomat esetén válik komolyan láthatóvá a zaj.
ISO800-nál kezd látható lenni a zajszűrés hatása, annak ellenére, hogy a tesztképeket kikapcsolt állású zajszűrés mellett készítettük. A képzaj a zajszűrésnek köszönhetően JPEG képeknél szinte nem is nő, a RAW formátumból készült képeknél azért már észrevehető a zaj növekedése. Ez a szint azonban még mindig olyan, amire azt mondhatjuk: nagyon jó!
Az ISO1600 érzékenység zajszűrése tovább csökkenti a részleteket a JPEG képeknél, míg RAW fájloknál egyre inkább láthatóvá válik a zaj. Hogy ez még elfogadható-e, az mindig az adott feladattól függ. Alapvetően ez a zaj még nem kell, hogy gondot okozzon.
ISO3200-nál már jól látható a mosottság, amely persze még mindig hagy meg részleteket, de jelentősen kevesebbet, mint ISO800-nál. Véleményem szerint ezt az érzékenységet már csak RAW-van érdemes használni , ahol a képzaj még mindig elviselhető szintű, de a részletek megmaradnak. A jelentős színzaj mellett bizony a világosságbeli zaj is látható.
ISO6400-as maximális érzékenységnél a JPEG képek kezdenek egy kompakt gépből kijött fotóhoz hasonlítani, míg a RAW képek zajjal telítettek. Főként a színzaj okozhat problémát, amely már közepes méretű nyomatoknál is apróbb foltok megjelenését vonja maga után.

A tesztfotókat kikapcsolt zajszűrés mellett készítettük, RAW+JPEG beállítást használva. A RAW fájlokat a gyári Image Data Converter SR v3.1-gyel (RAW végződés) és Adobe Lightroom 2.6-tal (RAW-LR végződés) konvertáluk. Előbbinél alapértelmezett módban dolgoztunk, kivéve a zajszűrést, amelyet kikapcsoltunk. A Lightroomnál a szokásos módon minden alapértelmezett volt.



ISO100; F8 1/3 mp


ISO100; F8 1/3 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO100; F8 1/3 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO200; F8 1/6 mp


ISO200; F8 1/6 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO200; F8 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO400; F8 1/13 mp


ISO400; F8 1/13 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO400; F8 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO800; F8 1/25 mp


ISO800; F8 1/25 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO800; F8 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO1600; F8 1/50 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO1600; F8 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO3200; F8 1/100 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO3200; F8 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO6400; F8 1/200 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO6400; F8 1/200 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO100; F8 1/3 mp


ISO100; F8 1/3 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO100; F8 1/3 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO200; F8 1/6 mp


ISO200; F8 1/6 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO200; F8 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO400; F8 1/13 mp


ISO400; F8 1/13 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO400; F8 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO800; F8 1/25 mp


ISO800; F8 1/25 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO800; F8 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO1600; F8 1/50 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO1600; F8 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO3200; F8 1/100 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO3200; F8 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO6400; F8 1/200 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO6400; F8 1/200 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO100; F8 1/3 mp


ISO100; F8 1/3 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO100; F8 1/3 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO200; F8 1/6 mp


ISO200; F8 1/6 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO200; F8 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO400; F8 1/13 mp


ISO400; F8 1/13 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO400; F8 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO800; F8 1/25 mp


ISO800; F8 1/25 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO800; F8 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO1600; F8 1/50 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO1600; F8 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO3200; F8 1/100 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO3200; F8 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO6400; F8 1/200 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO6400; F8 1/200 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO100; F8 1/3 mp


ISO100; F8 1/3 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO100; F8 1/3 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO200; F8 1/6 mp


ISO200; F8 1/6 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO200; F8 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO400; F8 1/13 mp


ISO400; F8 1/13 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO400; F8 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO800; F8 1/25 mp


ISO800; F8 1/25 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO800; F8 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO1600; F8 1/50 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO1600; F8 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO3200; F8 1/100 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO3200; F8 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO6400; F8 1/200 mp; RAW – Image Data Converter SR v3.1


ISO6400; F8 1/200 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.6

A fotók 23 °C hőmérsékletű szobában készültek.

A Sony Alpha DSLR-A850-nál több lépésben változtatható meg a zajszűrés foka. Kikapcsolt, alacsony, normál és magas értékeket választhatunk. Fontos azonban tudni, hogy a “kikapcsolt” zajszűrés során is van látható képzajcsökkenés, legalábbis a nagyobb érzékenységeken.

Emelt szintű zajszűrésnél méginkább csökken a képzaj, de emellett a részletek is fogyatkoznak.
Az emelt zajszűrés csak ISO1600 vagy nagyobb érzékenységnél lép működésbe.

A zajszűrés a Sony Alpha gépeinél nem csak a JPEG képekre vonatkozik, hanem a RAW formátumra is. Igaz, itt a hatás nem olyan erős mértékű, mint a JPEG képek esetén, hatása azonban magas érzékenységnél mégis érezhető.
Lenti dobozunkban ISO1600-6400 érzékenységgel készült JPEG és RAW képeket mutatunk be, melyeket úgy készítettünk, hogy a fényképezőgépben kikapcsolt, alacsony, normál és magas zajszűrést állítottunk be. A fotókat a gyári Image Data Converterben konvertáltuk át JPEG-gé, a szoftverben kikapcsolt zajszűrést választva.

Zajszűrás – JPEG



ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F8 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F8 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F8 1/160 mp; zajszűrés: magas

Hosszú expozíció

A Sony Alpha DSLR-A850 igen jól teljesített a hosszú expozíciós idejű tesztben. A CCD-s gépekkel szemben a kis fogyasztású CMOS bizony itt mutatja meg komoly előnyét. Sötétzaja minimális, s ez is egészen homogén eloszlású, csak minimálisan látni a képszéleken erőteljesebb zajosodást (de csak a felhúzott képen!).
Az ISO200 érzékenységen 10 percig tartó expozíció során persze keletkezik jópár hotpixel, de ezek nem hatnak túlzottan zavaróan, ráadásul a darkframe elvű hotpixel kivonással együtt készített felvételeken már csak néhány fehér képponttal találkozunk.
A hosszú záridős felvételek tehát jó minőségben elkészíthetők a Sony második fullframe szenzoros tükörreflexesével.

Utólag, képszerkesztő szoftverrel kiemeltük a sötétebb részeket, jelentősen világosítva a képen, így még jobban láthatók a problémás részek. A hotpixelek nagyon finom pettyezettségben vannak jelen és csak néhány helyen tűnnek fel komolyabb pixelhibák.

A szintállítás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.