Címlap 2004

Archívum

Gyakorlat: Képérzékelők tisztítása

Aki cserélhető objektíves digitális fényképezőgépet használ, többnyire szembe találja magát a képérzékelőre tapadó por problémájával. Bár néhány gyártó már próbálkozik automatizálni a szenzorok tisztítását, a probléma még nagyon sok ember számára fennáll. Adott tehát a kérdés: hogyan érdemes szenzort tisztítani?

CompactFlash, vagy SecureDigital

Tavaly év elején még a CompactFlash kártya volt a legelterjedtebb és legolcsóbb memóriakártya, amelyet digitális fényképezőgéphez lehetett használni. A tavalyi bejelentések azonban megváltoztatták a CF kártyák piaci pozícióját. Bár áruk még mindig a legkedvezőbb, az SD kártyás gépek lassan kiszorítják a kompakt kategóriából a CF kártyákat.

Röviden: X’s Drive Pro teszt

A múlthét elején nagy érdeklődéssel vettük át az X's Drive Pro névre hallgató legújabb tesztalanyunkat. Az érdeklődést két dolog okozta: a termékcsalád egy korábbi, egyszerűbb tagjával már jó tapasztalataink voltak, és ez az első 8 kártyaformátumot támogató eszköz, ami kezeink közé került.

Röviden: Fujifilm FinePix A210 és 205s teszt

Attól, hogy kicsi és egyszerű még nem kell rögtön leírni! A Fuji A210 és 205s gépek szerény tudásúak, de arra tökéletesen megfelelnek, hogy bárki, bárhol és bármikor megörökítse a pillanatot velük.

Röviden: Soligor előtétlencsék teszt

Aki próbálta már kompakt fényképezőgépével lefotózni egy szoba belsejét, vagy egy kis térről a nyaralás kultúrprogramjának helyszínéül szolgáló hatalmas templomot, az tudja, hogy a mindennapok kihívásaihoz optimalizált 3-4x zoomátfogású objektívek nem kínálnak elég nagy látószöget a feladat korrekt megoldásához. Ilyenkor álmodozik az ember egy jó tükörreflexes vázról és egy milliós nagy látószögű objektívről egy rövid ideig, majd megpróbálja 2-3 remélhetőleg otthon panorámává összefűzhető képpel lefedni a látottakat. Pedig van más megoldás is.

Röviden: Olympus [mju:] 300/400 teszt

A Digicam foglalkozott már mindenféle fényképezőgéppel: döbbenetes tudású SLR-rel, gyufásdoboz méretű aprósággal, gyönyörű, mindenkit elkápráztató ékszeresdobozzal, és csúnyácska, bumfordi jószággal, de olyan stílusos darabbal, mint az Olympus [mju:], talán még nem találkoztunk.

Röviden: Olympus C-740UZ teszt

Az Olympus már rég óta fejleszti a nagy zoomátfogású, vagyis UltraZoom sorozatát. A C-2100UZ után a C-7x0UZ gépek következtek, sajnos optikai képstabilizátor nélkül. A C-700UZ, C-720UZ és C-730UZ után a sorban a C-740UZ következik. Sajnos még ebben a gépben sincs képstabilizátor, így a kezdő - tapasztalatlan - fotósok könnyen kaphatnak bemozdult képeket...

Elöljáróban: Sony DSC-F828

A Sony nem tartozik a régóta ismert fényképezőgép-gyártók körébe, a digitális gépek piacán azonban meghatározó szerep jut neki, hiszen rengeteg alkatrészt fejleszt, így a Sony nélkül a digitális fotózás sem lehetne olyan, mint amilyennek most ismerjük. A Sony legnagyobb felbontású modellje, a 8 Mpixeles DSC-F828 járt nálunk.

A Canon és az EOS 300D

Ebben az EOS 300D bemutatása előtt alig néhány nappal adott interjúban Alessandro Stanzani az EOS 300D jövőjéről, a fényképezés arculatának megváltoztatásában betöltött szerepéről és a Canon tükörreflexes (Single Lens Reflex - SLR - a szerk.) fényképezőgépek iránti szenvedélyéről beszél.

Bemutató: 4/3-os Olympus

Az Olympus bemutatta a 4/3"-os formátum régóta várt első képviselőjét, ami a keresztségben az E-1 nevet kapta.

NÉPSZERŰ CIKKEK

Műszaki gépek vs. tilt-shift objektívek

A kisfilmes kategória gépvázai könnyen hordozható, szinte korlátlanul és univerzálisan kiépíthető rendszerek alapjai, de méretükből és felépítésükből adódóan alkalmatlanok a precizitást igénylő, több száz megapixeles high-end fotózásra. Nem lehet például nagyfelbontású, minden arcon éles csoportképeket készíteni velük 50 emberről, de nem alkalmasak olyan igényes modellfotóhoz sem, ahol az egész alakos képen minden hajszál külön repül, minden szövet-textúra látszik, és még a modell lábai is meg vannak nyújtva. Vagyis a nagygépek képépítő, képkompozíciós lehetőségeit nem adják az alkotó fotós kezébe.

Tilt-shift 1×1 videók

Bizonyára sokan hallottatok már a tilt-shift objektívekről, amelyek talán leglátványosabb felhasználási területe a miniatűr hatás elérése, amely a fókuszsík megdöntésével érhető el (sokan hibásan...

Fényírás utómunkával

Hogyan készítsünk ilyet: ilyenből: A toll eszköz lesz a segítségünkre. A vonalak egy új rétegre kerülnek, majd a réteg tulajdonságai között...

Stúdióvakuk, fényformálók I.

Két részes sorozatunkban azok számára szeretnénk egy kis betekintést nyújtani a világítástechnika sűrű erdejébe, akik többet szeretnének foglalkozni a megvilágítással és nem érzik elegendőnek a hagyományos külső vakuk által elért eredményt. Első részünkben néhány termékkel ismerkedünk meg.

Így működik a tükörmozgatás a DSLR-ekben

A tükörreflexes gépekben a zár vezérlése után a második legfontosabb feladat a tükör mozgatása. Ez lehet tárolt energia elvű (rugós), de lehet motoros is....