Bevezetés, újdonságok
Elég szép gyűjteményt lehetne összeállítani az eddig megjelent A7-esekből. A Sony az utóbbi években nagyon ráállt erre a gépcsaládra. Sokkal jobban, mint a méltatlanul hanyagolt SLT szériára, vagy az egyszeri csodának bizonyult fullframe-es RX1-re. Amit ennyire fejlesztenek az bizonyára rendkívül sikeres is, és valljuk be, az eddig látottak alapján e széria sikere érthető is. Na, de milyen a legújabb A7-es?
Az időközben kikopott A99 után jelenleg ez sorozat számít a japán cég csúcs fényképezőgép családjának, nem csak a siker, de a szolgáltatásai szempontjából is. Egyike lehet azoknak a rendszerkompaktoknak, amelyek a profi szegmensben is megszorongatják a tükörreflexes gépeket.
Pedig első képviselőjüket az A7-et nem egészen két éve jelentették be. A 24 megapixeles gép a világ első fullframe szenzorával szerelt MILC-e volt. Vele egy időben nagyobb felbontású párja is megérkezett, mely egy kicsit lassabb, de jobb felbontású képérzékelőt kapott. Ez volt az A7R modell.
A folytatás nem egy utód, hanem egy módosított változat volt. A Sony A7S jóval kisebb felbontású, mindössze 12 megapixeles szenzort kapott, de cserébe elképesztő minőségű, 4K videofelvételt kínált, rendkívül alacsony zajszinttel.
Ez volt a tavalyi év, az idei pedig elhozta nekünk először az A7 II-t (jó, igazából már múlt év végén bejelentették), majd a sokkal nagyobb durranásnak ígérkező A7R II-t, mostani tesztalanyunkat. A gépet Alpha 7R II-nek, vagy 7R Mark II-nek, valamint hivatalos nevén ILCE-7Rm2-nek is emlegetik a webes források, de mi a cikkben a rövidebb A7R II-t használjuk majd.
Mit is tud, ez a figyelemreméltó MILC?
- 42,4 megapixeles fullframe BSI-CMOS érzékelő
- Időjárásálló magnézium-ötvözet váz
- Megújult BiONZ X feldolgozórendszer
- ISO100-25600 érzékenység (kiterjesztve: ISO50-102400)
- Gyorsabb AF-rendszer, 399 fázisérzékelős ponttal
- Csillapított zárszerkezet, 500 ezer expozícióra tervezve
- 5-tengelyes szenzor stabilizátor
- 4K felbontású XAVC S7 videó
- Időkód és nyers videó jel HDMI-n
- 2,36 millió képpontos OLED kereső, 0,78x-os nagyítással
- Dönthető, 1,229 millió képpontos, 3″-os hátsó LCD
- Fókusz nagyítás és élkiemelés
- Többképes zajszűrő mód
- Dinamika optimalizáció és HDR módok
- Wi-Fi és NFC (mobilos távvezérlési lehetőséggel)
Az új típus közvetlen elődje a csaknem két éve bejelentett Sony A7R, melyhez képest az alábbiakban tapasztalhatunk változásokat:
A Sony A7R és A7R II közötti főbb különbségek |
||
---|---|---|
Sony A7R | Sony A7R II | |
Képérzékelő | 35,9×24 mm CMOS, 36,8 megapixel AA szűrő nélkül |
35,9×24 mm BSI-CMOS, 42,6 megapixel AA szűrő nélkül |
Felbontás (effektív) | 36,4 megapixel | 42,4 megapixel |
Legnagyobb felbontású kép | 7360×4912 | 7952×5304 (+8% felbontás) |
Érzékenység | ISO100-25600 (kiterjeszthető: ISO50) AUTO: minimum és maximum érték is beállítható Videónál: ISO200-25600 |
ISO100-25600 (kiterjeszthető: ISO50 és ISO102400) AUTO: minimum és maximum érték is beállítható Videónál: ISO100-25600 |
Fókuszrendszer | kontraszt alapú 25 pontos |
hibrid AF (fázis- és kontrasztkülönbségen alapuló) 399 pontos (APS-C: 357 pont) fázis AF 25 pontos kontraszt AF |
AF érzékenység | 0-20 Fé | -2-20 Fé |
Fókusz terület módok | Széles, Terület, Középpontos, Rugalmas pontszerű (S, M, L) | Széles, Terület, Középpontos, Rugalmas pontszerű (S, M, L), Kiterjesztett rugalmas pontszerű, AF tartás (folyamatos módban) |
Fókuszkövetés opciói | – | Sebesség és érzékenység állítható |
Fénymérési tartomány | 0-20 Fé | -3-20 Fé |
Videó formátum | AVCHD 2.0 MP4 |
XAVC S AVCHD 2.0 MP4 |
Mozgókép felbontások | 1920 x 1080, 60/50i, 30/25/24p 1440 x 1080, 25p 640×480, 25p |
3840 x 2160, 30/25p 1920 x 1080, 60/50/30/25/24p 1280 x 720, 120/100p |
Videó minőség | 28 Mb/mp 24 Mb/mp 17 Mb/mp 12 Mb/mp 3 Mb/mp |
100 Mb/mp 60 Mb/mp 50 Mb/mp 28 Mb/mp 16 Mb/mp 6 Mb/mp |
Nyers videójel kiküldése | – | HDMI porton keresztül |
Időkód | – | igen |
Hangfelvétel | Dolby Digital AC-3 (sztereó) AAC-LC (sztereó) |
LPCM (sztereó) Dolby Digital AC-3 (sztereó) AAC-LC (sztereó) |
Sorozat | max. 4 kép/mp | max. 5 kép/mp |
Többképes zajszűrés | igen (Auto/ISO100-51200) | igen (Auto/ISO100-102400) |
Fehéregyensúly finomhangolás | zöld-bíbor tengelyen 15 lépés sárga-kék tengelyen: 15 lépés |
zöld-bíbor tengelyen 57 lépés sárga-kék tengelyen: 57 lépés |
AE és vaku sorozat | 3 kép (1/3-3 Fé lépésekben) | 3, 5, 9 kép (1/3-3 Fé lépésekben) |
Kereső | elektronikus 0,5″ (OLED, 2,36 millió képponttal) 100% lefedettség 0,71x nagyítás |
elektronikus 0,5″ (OLED, 2,36 millió képponttal) 100% lefedettség 0,78x nagyítás |
Kijelző | 3″-os TFT LCD 921 ezer képpont fel és le hajtható (45 és 90 fokban) |
3″-os TFT LCD 1,229 millió képpont fel és le hajtható (41 és 107 fokban) |
Vaku szinkronsebesség | 1/160 mp | 1/250 mp |
Beépített stabilizátor | – | igen (5-tengelyes, akár 4,5 Fé előnnyel) |
Fülhallgató kimenet | van | nincs |
Saját menü szerkesztése | 6 menüpont | 5×6 menüpont |
Támogatott memóriakártyák | CF (UDMA7) SD/SDHC/SDXC |
CF (UDMA7) SD/SDHC/SDXC (UHS-I) |
Akku élettartam (egy töltéssel) | ~270 kép (keresővel) ~340 kép (LCD-vel) ~65 perc videó (LCD-vel) |
~290 kép (keresővel) ~340 kép (LCD-vel) ~55 perc videó (LCD-vel) |
Méret | 126,9×94,4×48,2 mm | 126,9×95,7×60,3 mm |
Tömeg (csak a váz) | 407 gramm | 582 gramm |
Egyéb |
– videónál külön beállítható képstílusok és effektusok – kettős videofelvétel |
Konkurense ennek a modellnek sem sok van, mivel a MILC-ek között a Sony A7 családon kívül nem találunk fullframe érzékelőset. Épp ezért a DSLR-ek táborában kell hasonló gépek után kutakodnunk. A legközelebb talán a 36 megapixeles, szintén Sony szenzort használó Nikon D810 áll hozzá, illetve a másik csapatból a 50 megapixeles Canon EOS 5Ds R. Hátsó megvilágítású érzékelőjével mindkét konkurenshez képest újat hoz a Sony gépe és érzékenység tekintetében is bátrabb. Árban némileg a Nikon alatt szerezhető be és több száz dollárral olcsóbb a Canon gépénél. Legfőbb hátránya hozzájuk képest a szép ütemben gyarapodó, de még mindig szűkös kiegészítő választék.