Felépítés
A japán Sigma 2001-ben dobta piacra első „bigma” becenevet kapott objektívét, az 50-500mm f/4-6,3 EX APO RF HSM modellt. A 10×-es zoom viszonylag lágy rajzolata ellenére kedvelt objektívvé vált az amatőr fotósok körében. 2005-ben jött ez első frissítése, a digitális tükörreflexesekhez optimalizált 50-500mm f/4-6,3 EX DG HSM, majd 2010-ben az optikai stabilizátort is kínáló 50-500mm f/4,5-6,3 APO DG OS HSM (ami kezdő fényerőben egyébként 1/3 blendével gyengébb, mint az első modellek).
Ezek nevezhetők a 60-600mm-es objektív elődjének, hiszen a bigmák mindig is 10×-es zoomátfogást kínáltak.
A tavalyi Photokinán jelent meg a Sigma a korábbinál is nagyobb gyújtótávolságot kínáló, 60-600mm között állítható új bigmájával, amely az első 10×-es zoomátfogású DSLR objektív, amely 600 mm-t is kínál. De nem csak ez az érdekesség és különlegesség, hanem az is, hogy akár 60 cm-es közelponttal is fotózhatunk. Nyilván nem 600 mm-es gyújtótávolságnál, de 60 mm-nél igen, sőt, még 150 mm-nél sem több a legkisebb tárgytáv 80 cm-nél.
Az objektív Global Vision tagjaként a Sports kategóriába került, jóllehet, a sportfotózásnál fontos lenne a remek fényerő. Ilyenről ennél az objektíveknél nem nagyon beszélhetünk, a tele végnél elérhető f/6,3 inkább az amatőr objektíveknél megszokott. Persze van az az érzékenység, ahol a bigmákkal is lehet 1/2000 mp záridővel fotózni.
Persze nem csak sportfotózásra, hanem természetfotózásra is alkalmas a Sigma 60-600mm f/4,5-6,3 DG OS HSM S, a 4 Fé előnyt nyújtó stabilizátorának köszönhetően még a kézből való fotózást sem kell elfelejtenünk.
Az f/4,5 kezdő fényerőt 77 mm-ig tartja, 145 mm-ig f/5, 350 mm-ig f/5,6 érhető el, míg 350 mm felett f/6,3 az objektív fényereje.
Az objektívet 25 lencsetagból építették fel, ebből három „F” típusú alacsony szórású (FLD) és egy speciálisan alacsony szórású (SLD), így elvileg a kromatikus aberráció nem okozhat gondot. De majd kiderül.
Aszférikus tagot nem alkalmaztak, ami a nagy telékre egyébként nem is jellemző, enélkül is lehet kis torzítású, sarkokban is jó leképezést adó objektívet tervezni. Az elülső és hátsó lencsetagot víz- és olaj lepergető bevonattal látták el a könnyebb tisztán tartás érdekében.
Az automatikus élességállítást itt is ultrahang frekvencián működő HSM motorral oldották meg, a fókuszálás így gyors és csendes. A belső élességállításnak köszönhetően a frontlencse nem fordul el és nem is mozog előre-hátra az élességállítás során (a hátsó lencsetag viszont kis mértékben igen, illetve zoomolás során elég jelentősen be is csúszik a tubusba). Mivel a zoom változtatásakor az objektív hossza elég jelentősen változik (ami a térfogatát is növeli), így a porszemek, szöszök bejutása ellen nincs tökéletes védelem (érdekes kérdés, hogy megoldható lenne-e ilyen esetben egy szűrőn keresztül a légcsere).
A 90 mm (hasznos) átmérőjű frontlencse elé 105 mm-es szűrőket tekerhetünk fel.
Az objektívhez az első és hátsó kupakot is kapunk, valamint egy gyöngyvászon hordtáskát, amelyet vállra is akaszthatunk. Ezen kívül egy cső formájú napellenzőt is mellékel a gyártó, amelyet csavaros szorítóval rögzíthetünk az objektíven. A napellenzőt szénszál megerősítésű műanyagból készítették, amely így közel olyan masszív, mint ha fémből készült volna, tömege azonban töredéke annak, mindössze 160 grammot nyom. Apró figyelmesség a gyártó részéről, hogy a napellenző külső peremét gumival vonták be, így nem kell aggódnunk, ha az objektívet fejjel lefelé tesszük le vízszintes felületre, sem az objektívnek, sem a felületnek nem lehet baja.
A napellenzőre egy gyöngyvászon huzatot is húzhatunk, így nem kell a lencsevédő kupakkal bajlódnunk.
A könnyebb szállítás érdekében az objektív végén két fület alakítottak ki, amelyre vállpántot fűzhetünk. Az objektívet egyébként átlagos méretű fotós hátizsákba is elhelyezhetjük, napellenzővel együtt az objektív hossza 34 cm, így akár a vázzal együtt is elférhet a táskában.
A napellenzővel együtt 2,9 kg-ot nyomó objektívet a rá épített állványgyűrűnél rögzítve érdemes állványra helyezni. Ha a fényképezőgépet fogatjuk állványra és nem az objektívet, akkor kevésbé tudjuk stabilan rögzíteni a fejet (és egyébként is nagyobb forgatónyomatékkal kell számolnunk, ami a használatot is kényelmetlenebbé teszi).
A fixen az objektívre szerelt (tehát nem levehető) állványgyűrű 360 fokban körbe forgatható, 90 fokonként enyhe pozícióba ugrás segít a tájkép orientációról portré orientációra váltást. Ez a funkció a szintén Sports szériás Sigma 500mm f/4-gyel szemben nem iktatható ki.
A közel 4 cm széles és 8 cm hosszú talpon 1/4″-os és 3/4″-os csavarmeneteket is elhelyeztek, így állványtalpra, vagy közvetlenül monopodra is felfogathatjuk az objektívet.
A specifikáció a Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports adatlapján tekinthető meg.
Használati tapasztalatok
Bár nem könnyű objektív a Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports, a gyártó igyekezett úgy tervezni, hogy a lehetőségekhez képest minimalizálja a szükséges tömeget. Ez nem azt jelenti, hogy a lencséken spórolt így kompromisszumos minőséget kapunk, hanem azt, hogy a tubusnál három féle anyagot is felhasználtak: a bajonett csatlakozó körül és az állványgyűrűnél magnézium ötvözetet, a tubus belső részénél, illetve a zoomgyűrű és a fókuszgyűrű közötti külső résznél hőstabil kompozit műanyagot, míg a gyűrűk alatt és a napellenzőnél szénszálas erősítésű műanyagot.
A mostoha időjárási körülmények közötti gondtalan fotózás érdekében az objektívet több ponton szigetelték nedvesség bejutása ellen, az időjárásálló kivitelről a bajonett csatlakozásnál körbe futó gumi perem is árulkodik.
Az igen széles zoomgyűrűt előre helyezték, ami indokolt is, hiszen így a méretes és nehéz objektív tartása is kényelmesebb valamelyest. A teljes zoomtartomány átéréséhez 120 fokkal kell elforgatnunk a gyűrűt, amely miatt gyors zoomolásra ugyan nem lesz alkalmas az új bigma, de így precízebben állíthatjuk a látószöget, ami egy 10×-es zoomátfogású objektívnél nem mellékes.
A fókuszgyűrű a vázhoz közelebb eső harmadban található, ami ideális pozíciónak tűnik. Gyakorlatilag fűben hasalva is anélkül tudunk kézzel fókuszálni, hogy nagyon előre kellene tolnunk a kezünket (ami ugye ebben a helyzetben kicsit nehezebben menne, mint álló helyzetben). A 2,5 cm szélességben bordázott gyűrűvel a teljes tárgytávolság tartományt kb. 130 foknyi elfordítással járhatjuk be, amely kellően finom kézi élességállítást tesz lehetővé. Hozzá kell tennünk, hogy az igen kicsi, mintegy 60 cm-es közelpont miatt a távolabbi témák között már kis elfordítás is elég lehet.
A HSM meghajtásnak köszönhetően a fókuszgyűrűvel bármikor végezhetünk kézi élességállítást, akár automatikus élességállítást követően is van lehetőség kézi finomhangolásra, ehhez az objektív AF/MF kapcsolójának MO (manual override) állását kell kiválasztanunk, ilyenkor ugyanis a fókuszgyűrű elmozdításakor követő fókusz módnál is átlépünk kézi élességállításra.
A tubus bal oldalán négy kapcsolót találunk, így az automatikus és manuális fókuszt állító AF/MF kapcsolót (MO középállással), a fókusztartomány határolót (teljes vagy 6 métertől végtelenig, vagy közelponttól 6 méterig), az optikai stabilizátor üzemmódjának kapcsolóját (1-es és 2-es állás, valamint kikapcsolt mód), valamint a két egyedi módot (C1 és C2).
Ezen kívül a zoomgyűrű előtt egy rögzítő retesz is található, amely nem csak a 60 mm-es állásnál, de az összes feliratozott gyújtótávolságon lehetővé teszi a gyújtótávolság rögzítését (60, 70, 80, 100, 120, 150, 200, 250, 300, 400 és 600 mm). Ez jó szolgálatot tehet, ha nagyjából fix távolságra lévő témát kell fotózzunk és néha azért leengednénk a gépet. Ilyenkor ugyanis nem csúszik ki a tubus a saját súlya alatt (rögzítés nélkül lassan csúszik lefelé, ha az objektív a föld felé néz).
A Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports természetesen kompatibilis a Sigma USB dokkolójával, amelynek segítségével nem csak a fókusz finomhangolását és a firmware frissítését végezhetjük el, de a stabilizátor és a Custom üzemmódokat is beállíthatjuk.