Kipróbáltuk: Canon EOS-700D (teszt)

Petur - 2013. május 6. 07:00 (részletes digitális fényképezőgép teszt)
Két nullával kevesebbet reméltünk, de végül mégis a 650D utódját, a 700D-t kaptuk a tavasz elején. Tesztpéldányként is ezt a modellt sikerült megszereznünk elsőként a Canon idei eresztéséből, így itt az ideje, hogy végignézzük, miben volt képes megújulni a friss jövevény.

Bevezetés, újdonságok

Bemutatás

A 2013-as év elejére a Canon hívők többsége valamilyen középkategóriás DSLR-t várt, de kisebb meglepetésre márciusi nagy bejelentésük az alsóbb szegmenst érintette. Egy mini tükörreflexes gépet kaptunk, EOS-100D néven, valamint az előző nyáron kiadott EOS-650D utódját, mely a Canon hagyományok alapján a 700D nevet kapta. Ugyanezen hagyományokhoz híven az USA-ban Rebel T5i, Japánban pedig Kiss X7i néven fut a gép.

Még nagyobb meglepetést okozott az EOS-700D újdonságainak listája, mely, mint az alábbi táblázatból is látszik, meglehetősen rövid. Némi szoftveres javítás és pár külsőt érintő változás mellett egy új kitobjektív fűződik majd e modellfrissítés nevéhez.

A Canon EOS-650D és az EOS-700D közötti különbségek
Canon EOS-650D Canon EOS-700D
Élõkép 30 fps
Kreatív szûrõk hatása nem látható
60 fps
Kreatív szûrõk hatása látható
nincs tükörcsapkodás módváltáskor
még több funkció vezérelhetõ érintéssel az élõképes nézetben
Egyéb - vaku szinkronsebesség módok az egyedi (C.Fn) menüben is beállíthatók - finomított érintõképes funkciók
- drágább gépekre jellemzõ módválasztó tárcsa, dombornyomott ikonokkal
- középkategóriás gépeket idézõ fényezés
- finomított videó élõkép STM optikákkal
- több opció rendelhetõ a Saját menühöz
- új kitobjektív: EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM
balra: EOS-650D; jobbra: EOS-700D

Az új modell tehát szinte teljesen megegyezik a 650D-vel, és annak utódjaként a Canon alsó, de már a középkategóriát is ostromló DSLR szegmensébe tartozik. A cég jelenleg is piacon tartja az abszolút belépő szintűnek számító EOS-1100D modellt, mely mellesleg valóban megérett egy igazi modellfrissítésre. Ezt követi a tesztalanyunkkal egyidős, apró 100D, majd az EOS-700D. A Canon tükörreflexes termékkínálat jelenleg így fest (sorrendben):

Canon DSLR termékpaletta
belépő szint EOS-1100D (2011)
belépő szint (mini) EOS-100D (2013)
belépő-haladó EOS-700D (2013)
középkategória EOS-60D (2010)
közép-profi EOS-7D (2009)
profi-belépo~ EOS-5D Mark III (2012)
profi EOS-1Dx (1D C) (2011-12)

A fényképezőgépnek pillanatnyilag házon belül is konkurenciája akad, hiszen több tízezerrel olcsóbban kapható még az említett előd. Más gyártók közül elsősorban a Nikont említhetjük, melynek két 24 megapixeles modellje, a D3200 és a D5200 közé lőtte be a Canon az új gépét. Talán megemlíthetjük a nemrég bejelentett SLT-A58-at is, mely ugyan szigorúan véve nem tükörreflexes, és 20 megapixeles felbontását, valamint videónál is működő fázis-alapú AF rendszerét leszámítva nem sokban múlja felül a 700D-t, de 600 dollár környékére árazta be gyártója, tehát a DSLR világba most belépő kezdőnek olcsóbb alternatívát jelenthet.

Magyar Fotográfiai Múzeum: jelen és jövő

Nemrég ismét előkerült a sajtóban a városligeti múzeum építések ügye, ami a mi számunkra azért érdekes, mert a tervekben egy új FotóMúzeum is szerepel. Ennek kapcsán egy rövid interjú reményében kerestük meg a jelenleg vidéken üzemelő intézmény igazgatóját, Baki Pétert.

„Fontos, hogy frissek legyünk”- interjú Balla Vivienne divatfotóssal

Tanít, kiállít, fotózik, és mindeközben Youtube, Twitter, honlap, fotóblog, portfólió-mobilapp segíti, hogy munkáját és saját magát megismerjük. Mi azért leültünk vele beszélgetni is.

„Észre sem veszed, hogy víz alatt vagy” – interjú Dombovári Tibor búvárfotóssal

Ha a gép beázik, beázik, a cápa pedig nem is olyan félelmetes – hazánk legelismertebb búvárfotósával, Dombovári Tiborral beszélgettünk. A miskolci fotós számtalan pályázat győztese, egyik nagy álma pedig bálnákat fényképezni.

„Minél több impulzus kell” - interjú Máthé András fotóművésszel

A digitális technológia felszabadít, az akthoz pedig kell egyfajta fura női-férfi viszony – vallja Máthé András. A fotóművésszel többek között a spontán képekről beszélgettünk és arról, hogy a hűtőben felejtett ételből is lehet esztétikailag szép alkotás.

„A jó képhez nem kell magyarázat” – interjú Szipál Márton fotóművésszel

Ha valakinek sztori kell, vegyen regényt – vallja Szipál Márton, alias Martin S. Martin, akinek lakásán járva ízelítőt kaphattunk abból, milyen is örökké fiatalnak maradni. A 83 éves művész fényképekkel teli lakásában lágy swing szólt, ő pedig folyton felpattant, előszedett egy-egy képet, festményt, könyvet, magazint. „Nyugodtan tegezz” – mondta, majd elkezdett mesélni a régi időkről, Amerikáról, Magyarországról, egyszerűen mindenről.

„A fényképezés egyfajta terápia is” - interjú Marjai Judit fotóművésszel

Aktmodellként kezdődött, majd fotósként folytatódott Marjai Judit karrierje, aki a legszívesebben azt csinálja, amit ő akar. Kóka Jánostól Karafiáth Orsolyáig rengetegen megfordultak már a fényképezőgépe előtt, ő pedig vallja: képei kérdéseket tesznek fel, amikre válaszolni a közönségnek kell.

Panorámafotózás szűk terekben

Benkó János, az autóbelső panorámák hazai guruja kérésünkre billentyűzetet ragadott és megosztotta velünk gondolatait a szűkös térben való panorámakészítés legfontosabb kellékeiről és fogásairól. A cikk során nem csak az alapok, de kulisszatitkok is napvilágra kerülnek.

Fotóelmélet: Expozíció

A köznyelvben gyakran használunk a fénnyel kapcsolatos kifejezéseket vegyes értelemben, mint pl. „világos felület” vagy „erős fény”. A fénytanban ezekhez a sokszor hasonló kifejezésekhez egy-egy szigorúan meghatározott értelmezés társul. Ahhoz, hogy a fényképészeti expozíciót megérthessük, tisztázni kell a fénytani alapokat és az emberi szem néhány tulajdonságát.

Fotóelmélet: Optika 5

Az optikával kapcsolatos cikkekben eddig a legegyszerűbb modellt, a bikonvex vékony lencsét használtuk. Az alapvető törvényszerűségek bemutatására ez is kiváló, de annak megértéséhez, hogy a valós objektívek miért ilyen összetettek, tovább kell lépnünk. Ennek első állomása a modell és a valóság különbségének, a leképzési hibáknak az elemzése.

Fotóelmélet: Aliasing, anti-aliasing, moire

Amikor végtelen számú képi információt kell megpróbálnunk véges számú pixelen ábrázolnunk, akkor nagyon gyakran nemvárt problémákba ütközünk. A képfeldolgozó rendszereknek nem csak a nehézségekkel, de a mintavételezésből eredő fals információkkal is meg kell küzdeniük. A megoldást a sok vita alapját képező anti-alias szűrők jelentik.

Fotóelmélet: Optika 4

A mélységélesség megértése - miközben az egyik legfontosabb eszköze bizonyos típusú felvételeknek - annak ellenére nem könnyű, hogy a fotós társalgások mindennapi témája. Pedig nem annyira bonyolult mint amilyennek látszik. Érdemes egyszer rászánni az időt, hogy végiggondoljuk az összefüggéseket, mert egy kis gyakorlással könnyedén a magunk hasznára fordíthatjuk őket. Fotóelméleti sorozatunkban a mélységélesség mellett több, a témához kapcsolódó tévhitről is lerántjuk a leplet.

Fotóelmélet: Optika 2

Most, hogy már tisztában vagyunk a lencsék alapvető működésével, nézzük meg, hogy milyen összefüggésben áll a látószög a képmérettel. A fotóelméleti sorozatunk második részében áttekintést kapunk az elterjedt érzékelő méretekről, és megismerkedhetünk az ide kapcsolódó legfontosabb alapfogalmakkal is.