Kipróbáltuk: Canon EOS-1100D teszt

0
18 031

AF, LiveView, sorozat, videó

Élességállítás, fénymérés

Új élességállítási rendszert kapott az EOS-1100D, legalábbis elődjével összevetve. Az akkori 7 pontos, kereszt alakban elhelyezett AF-mezőket tartalmazó rendszer most 9 pontos, a választható mezők pedig gyémánt alakzatban helyezkednek el a képmező középső területén. A középső pont alatt keresztszenzoros érzékelést kapunk, mely jóval érzékenyebb a többinél. Kiválasztásukhoz a hátlap jobb felső sarkában lévő gomb használható. Aktiválhatunk egy AF-pontot, de akár az összeset is.

A választott AF-pont a kereső mattüvegén pirosan villan fel, élőképnél pedig csak ez látható és helyes élességnél zölden világít. A kereső státuszsorának jobb oldalán felvillanó zöld lámpával is ellenőrizhetjük az élességet. Ez a visszajelzés kézi élességállításnál is aktív, ha közben félig nyomjuk az exponáló gombot. Az automata és kézi élességállítás között minden esetben az objektíven lévő AF/MF kapcsolóval válthatunk.

Automata állásban háromféle üzemmód érhető el a jobb navigációs gombbal:

  • One Shot: egyszeri AF. Az exponáló gomb félig lenyomásával indítható, nyomva tartása alatt pedig változatlanul megtartja a beállított távolságot.
  • AI Servo: folyamatos (követő) fókusz. Szintén az expo gomb megmozdítására, vagy a * gombra aktiválódik, és a téma elmozdulásakor, vagy a kép átkomponálásakor folyamatosan változtatja az élességállítási távolságot. Közeledő vagy távolodó témát ezzel a beállítással tarthatunk folyamatosan fókuszban.
  • AI Focus: automatikus mód, mely a mozdulatlan témánál egyszeri (One Shot), mozgó esetében pedig folyamatos (AI Servo) módra kapcsol.

Gyengébb fénynél szükségünk lesz AF-segédfényre, melyet engedélyezve a felpattanó vaku villanásai segítik majd az AF-rendszer munkáját. A segédfény letiltható, és beállíthatunk csak külső vaku által használt fényt is. Az AF rendszer 0-18 fényérték tartományban működőképes.

Manuális élességállításnál (MF) objektívünk fókuszgyűrűjét és szemünket kell használnunk. Persze azért jól jön a fent említett visszajelzés is, sőt élőkép módban 5 és 10x-es részletnagyítást is bekapcsolhatunk.

A Canon EOS-1100D új, 63-mezős, iFCL fénymérési rendszert kapott. Az FCL az angol ‘focus’, ‘color’ és ‘luminance’ szavakból tevődik össze, vagyis a rendszer figyelembe veszi a fókusz, szín és világossági adatokat is az expozíció meghatározásánál. Az 1100D a korábbitól eltérően kétrétegű fényérzékelőt használ, melynek egyik rétege csak a vörös és zöld, a másik pedig a kék és zöld színre érzékeny. Ezáltal kiküszöbölhető a hagyományos fénymérő szenzorok túlzott vörös érzékenysége és az ezek miatt fellépő túlexpozíció.

A fénymérés a teljes képmezőt használó Kiértékelő, a középső területet nagyobb súllyal figyelembe vevő Középre súlyozott, valamint a képközép 10%-án mérő Részleges módban használható. A * gombbal a mért értékek rögzíthetők.

LiveView

élőkép információk

Az élőkép (LiveView) mód az LCD job felső sarkánál lévő gombbal kapcsolható be, vagy ki. 30 mp inaktivitás után a gép automatikusan is kikapcsolja, hiszen meglehetősen sokat fogyaszt. Lefedettsége 100%-os és a keresőhöz képest jóval több információt tartalmaz. Egyrészt megkapjuk az ottani státuszsorhoz hasonló alsó adatsort, másrészt a Q gombbal a képernyő bal szélén további beállításokat érhetünk el. Így például a képernyőről közvetlenül állítható az AF mód, az önkioldó/sorozat, a fehéregyensúly, a képstílus, a megvilágítási optimalizálás, a képméret és minőség, valamint az érzékenység.

A képernyőn kétféle kompozíciós segédrács, sőt világossági, vagy színcsatornánkénti hisztogram is megjeleníthető. Egy nagyméretű fehér keret folyamatosan jelzi az aktív AF pontot, mely ezúttal sokkal kisebb lépésekben állítható, mint a kereső mód 9 választható mezője.

Az AF mód háromféle lehet:

  • Élőképes (Live) AF: kontrasztérzékelésen alapuló élességállítás, melyhez a gépnek nem kell alapállásba állítania a tükröt minden AF aktivációkor. Ezáltal csendesebb, de lassabb élességállítást kapunk. Előnye még, hogy a normál 9 helyett 45 x 25 AF-pont választható ki a navigációs nyilakkal.
  • Arcfelismerő Az AF-rendszer emberi arcvonásokat keres a képmezőben és ezekhez igazítja a fókuszt. Ez esetben az arc helyén zöld AF keret jelenik meg.
  • Gyors (Quick) AF: a tükörreflexes fényképezőgépeknél alkalmazott fáziskülönbségen alapuló eljárást használja, mely gyorsabb az első pontban ismertetett Élőképes módnál, de az állandó tükörcsapkodás miatt zavaróbb is. Ez esetben a 9 pont egyikét használja a fényképezőgép. Itt is kapunk egy fehér keretet, de ezúttal a nagyítható képterület jelzésére. A keret 51 x 35 pozícióban léptethető a teljes képmezőben. A nagyításhoz a hátlap jobb felső sarkában lévő AF-mező választó gombot használhatjuk, melynek egymás utáni lenyomásával 5x, majd 10x-es nagyítás érhető el. A nagyítás különösen jól jön, ha manuálisan szeretnénk élességet állítani élőkép módban, hiszen az apró részletek is viszonylag jól megkülönböztethetők a képen.

Sorozat fényképezés

A sorozatfelvétel sebessége a megnövelt felbontás ellenére sem változott, sőt a nagyobb pufferméretnek köszönhetően több mint 800 JPEG kép menthető egyhuzamban. RAW-ban is gyorsult némileg a gép, bár a 2 kép/mp azért nem nevezhető villámnak. Ilyen esetben 5 képet menthetünk, de a sorozat ezután is folytatódik kb. fele sebességgel. RAW+JPEG beállításnál mindössze 0,8 kép/mp a teljesítmény, ami fele a korábbinak.

Sorozat sebességek
sebesség
(gyári érték)
készíthetõ képek száma
(gyári érték)
JPEG 3 kép/mp 830
RAW 2 kép/mp 5
RAW + JPEG 0,8 kép/mp 3

Külön menüpont alatt választhatunk automata expozíció sorozatot is, mely minden esetben 3 képes. Lépésközeik 0,3-2 Fé között állíthatók 1/3 Fé fokozatokban. A teljes tartomány +/-7 Fé lehet.

Szintén 3 kép hosszan készíthetünk fehéregyensúly sorozatot, 1-3 fokozatnyi lépésekkel a WB mátrix kék-vörös, vagy zöld-bíbor irányaiba.

A sorozat mód mellett kiválasztható önkioldó beállítások alapesetben 2 és 10 mp-es késleltetést kínálnak, de az egyéni C-módban másodpercenkénti lépésközökkel, 2-10 mp között bármilyen érték beállítható.

Videofelvétel

Az elődnek számító 1000D már tudta az élőképes szolgáltatást, de videót még nem készíthettünk vele. Az EOS-1100D-ben viszont már megjelent ez a funkció is, igaz elég szerény lehetőségekkel. 1280 x 720 pixeles HD felbontást kapunk, és a választható képméretek, tömörítések ennyiben ki is merülnek. Egyedül a képfrissítési sebességet állíthatjuk 25 vagy 30 kocka/mp-re. A mozgókép egyébként MOV formátumban kerül a kártyára, MPEG-4 AVC/H.264 tömörítéssel és mono (Lineáris PCM) hanggal.

A videofelvételi mód külön ikont kapott a főtárcsán, csak ezt beállítva indíthatjuk a képrögzítést, mégpedig az élőképet is aktiváló gombbal. Mozgókép módban a gép automatikusan élőképes komponálásra kapcsol.

Felvétel közben működik a fénymérés és a LiveView módban használható autofókusz típusok, de a fehéregyensúly előzetes kiválasztásán kívül expozíciós beállításokat nem kapunk. A gép határozza meg a rekesz és az érzékenységet is. Számunkra csupán a +/-3 Fé tartományban szabályozható expozíció korrekció marad. Ezen kívül választhatunk Megvilágítás optimalizálást, Periférikus világítás kompenzációt és egyedi képstílust bármilyen képfeldolgozási beállítással (kontraszt, élesség, stb). Ily módon sajátosan elszínezett, vagy monokróm felvételt is készíthetünk.

Egy perc videóanyag hozzávetőlegesen 230 MB tárhelyet foglal. A Canon 4 GB-ban korlátozta egy videósnitt hosszát, ami kb. 17 percnyi összefüggő anyagot jelent.

A hüvelykujji résznél egy kis beépített hangszórót kapunk a felvett hang visszajátszásához. A hangerő ez esetben 10 lépésben változtatható. Lejátszáskor választhatunk lassítást és kockánkénti léptetést is, a kívánt ponton pedig kettévághatjuk a felvételt, külön fájlként mentve a levágott szeletet. Állóképek kimentésére, vagy a felvétel közben fotó készítésre nincs lehetőség.