Kipróbáltuk: Canon EOS-650D teszt

0

AF, LiveView, sorozat, videó

Élességállítás, fénymérés

A Canon EOS-650D legnagyobb újítása a Hybrid CMOS AF. A gép szenzorának középső részén lévő egyes pixelek a tükörreflexesektől megszokott fázis észlelésen alapuló AF-ért felelősek, míg a képmező nagyobb részén lévők a kompaktokból ismert kontrasztkülönbségen alapulóért. A kevert, hibrid AF rendszer különösen videofelvételnél és élőkép módban jelent majd előnyt, hiszen mindkét esetben folyamatos élességállítást is használhatunk.

Ennek megfelelően új fókuszmódokat is kapunk, melyek mind élőképnél, mind videónál beállíthatók:

  • Arcfelismerés+követés (Hybrid AF): Emberi arcot keres a képmezőben és automatikusan oda élesít. Ha az arc elmozdul a rendszer leköveti. Használható sima témakövető fókuszként is, ha egy tetszőleges tárgyra bökünk az érintőképernyőn. Az AF rendszert ezután ezt követi. Korábban nem volt lehetőség élőképnél követő fókusz használatára.
  • FlexiZone Multi (Hybrid AF): Az automatikus rendszer közel a teljes képmező 9 nagy zónájában keresi a fókuszpontokat. A zónákat a fotós választhatja meg tetszése szerint, a gép ezeken belül keres fókuszpontokat. Egyszerre legfeljebb 31-et. Videó módban csak 3 zóna választható, melyeken belül max. 21 AF pontot érzékel a rendszer.
  • Flexizone Single (Hybrid AF): Szinte a teljes képmezőben manuálisan adhatjuk meg a kívánt AF pontot. Ezt a navigációs gombokkal, vagy érintéssel választhatjuk ki, több száz lehetőség közül. Érintéses zárkioldással kombinálva az élességállítást is elvégzi a gép, majd exponál.
  • Gyors AF (Fázisdektekciós AF): Biztos, ami biztos a Canon megtartotta a szimplán fázisérzékelésen alapuló, tükörcsapkodó rendszert is. Ugyanúgy működik mint az elődökben. Az AF aktiválásakor helyére ugrik a tükör, egy pillanatra elsötétül az élőkép, élességet állít a gép, majd újra felcsapja a tükröt. Nagyon gyors, de hangos üzemmód és csak 9 pont használható. Kombinálható az érintőképernyős zárkioldással is.

A videó menüben Servo AF, vagyis folyamatos élességállítás is aktiválható, mely szintén újdonság a Canon DSLR-jeitől.

Az előd hagyományos AF rendszere 9 pontot használt, melyek közül a középső volt keresztszenzoros. Ezúttal szintén 9 fázis-alapú AF mezőt kapunk, de a 60D modellhez hasonlóak ezek mindegyike keresztszenzoros, egy nagy érzékenységű (F2,8 használható) középső ponttal.

Az AF működési módjai külön állíthatók, és a szokott módon, a jobb iránygombbal hívhatjuk elő őket:

  • One Shot: egyszeri (rögzített) fókusz. Az exponáló, vagy a *-gombot lenyomva indul és a gomb nyomvatartása alatt a beállított fókuszpontra eső téma távolságán marad. Ha a téma elmozdul a beállítás nem változik.
  • AI Servo: folyamatos (követő) fókusz, mely hasonlóan aktiválható, mint az előző mód, de a beállított mező alatti téma elmozdulása esetén – pl. közeledésekor – folyamatosan leköveti azt.
  • AI Focus: automata módválasztás, mely a téma jellegétől függően választ a fenti két beállítás között. Statikus témánál egyszeri (rögzített), mozgónál pedig követő fókusz használ.

A rendszer -0,5-18 Fé tartományban működőképes, míg a Hybrid AF 1-18 Fé között használható, vagyis kevésbé sötétben. Gyenge fénynél a felnyíló, stroboszkopikusan villogó vakut használhatjuk AF segédfényként.

Egyelőre a hibrid rendszer sebessége nem közelíti meg a régi fázis alapút. STM objektívet ugyan nem kaptunk a teszthez, de a kittoptikával és egy gyorsabb USM meghajtásúval is kipróbáltuk, normál kereső módban és élőképpel is. A hagyományos módnál a középső fókuszmező volt kiválasztva. Élőképnél FlexiZone Single módot állítottunk, és szintén gombnyomással (balra), illetve érintéssel (jobbra) indítottuk a fókuszálást a középső ponton. Az alábbi táblázat eredményei nem a tiszta fókuszidőket mutatják, hanem azt a várakozási időt, ami a gombnyomás és az érintéses AF+zárkioldás, valamint a kép tényleges elkészülte között eltelt.

Exponálási sebességek
Élõkép nélkül
fázisérzékelés
(középsõ pont)
Élõképpel
hibrid AF, FlexiZone Single
(középsõ pont)
EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS II 0,1-0,5 mp 1,3-1,5 mp 1,8-2,1 mp
EF 17-40mm F4,0L USM 0,1-0,3 mp 1,0-1,2 mp 1,5-1,7 mp

A sebességet leszámítva azonban valódi előrelépést jelentenek az új módok. Hiszen folyamatos, vagy követő fókuszra eddig esélyünk sem volt videónál és élőképnél.

Kézi élességállításnál – melyet az objektív AF/MF kapcsolójával érhetünk el – a keresőre és szemünkre, valamint élőképnél annak 5x és 10x-es nagyítására kell hagyatkoznunk. A nagyítás az érintőképernyőn is kezdeményezhető és görgethető.

A készülék az elődökben megismert, 63 zónás TTL fénymérési rendszert használja, a szokásos üzemmódokban:

  • Kiértékelő: a gép a teljes képmezőn mér. A legtöbb helyzetben ajánlott.
  • Részleges: csak a képközép 9%-án mér fényt a gép. Nagyobb objektumok fotózásánál ajánlott, ha a főtéma és a háttér világossága eltér egymástól.
  • Szpot: csak a képközép 4%-án mér. Makrofotózásnál hasznos, ha a kis téma és a háttere eltérő világosságúak.
  • Középre súlyozott: a gép a teljes képmezőben mér fényt, de nagyobb súllyal veszi figyelembe a képközép eredményeit, a széleket pedig kevésbé. Portréfotózásnál ajánlott.

A fénymérés az exponáló, vagy a * gombbal aktiválható, illetve az utóbbival értékei is rögzíthetők. A fénymérő működési tartománya (ISO100 érzékenységnél, EF 50mm F1,4 objektívvel) kb. 1-20 fényérték.

Élőkép (LiveView)

Az élőkép mód a gép hátulján lévő gombbal aktiválható, vagy kapcsolható ki. A menüben letiltható a gomb LiveView funkciója. Ugyanezzel a gombbal indíthatjuk és állíthatjuk meg a videofelvételt (ha előtte videó módba kapcsoltunk). A főkapcsoló videó mód állása automatikus élőképet is jelent, tehát ezzel a kezelőszervvel is aktiválható.

Élőkép adatok

Az élőkép lefedettsége 100%-os. A fontosabb információk a képmező két szélén és az alsó státuszsoron jelennek meg. Az alul látható felvételi adatok, mint például a rekesz, záridő, expo korrekció, és érzékenység, közvetlenül érintőképernyővel is módosítható. Elég csak a kívánt adatra bökni és egy skála jelenik meg a képernyőn, melyet szabadon görgethetünk, de érintőgombokkal is beállítható a választott expozíciós érték. A kép bal alsó sarkában kapcsolható be az érintőképernyős AF+exponálás, a jobb alsó sarokban pedig akár AF akár MF módban belenagyíthatunk az élőképbe.

Gyorsmenü

A kép két szélén látható adatok a Q-gombbal szintén érintőgombokká változtathatók, és gyorsmenüként funkcionálnak. A képernyőn megjelenő információk, így a fentiek, valamint a segédrács és az élő hisztogram az INFO gombbal tüntethető el.

Az élőkép AF módjai megegyeznek az előző fejezetben írtakkal, vagyis Arcfelismerő+Követő, FlexiZone Multi, FlexiZone Single és Gyors AF választható.

Élőképnél képszimulációs módot is kapunk, mely a végső fotó kinézetét próbálja visszaadni. Az expozíciós értékek, fehéregyensúly, vagy akár a képstílusok változtatásánál a kép megjelenése (kontrasztja, színei, világossága) a beállításnak megfelelően változnak.

Sorozat fényképezés

Sorozat módot csak egyet kínál a 650D, persze ez is elég. Főleg ha azt veszem, hogy gyorsabb a korábbinál. 3,7 kép/mp helyett most 5 kép/mp-et kapunk. A sorozatban készíthető képek számában viszont visszalépést mért a gyártó is. Valamivel jobb a helyzet, ha UHS-I kártyát használunk, de szerintük így sem érhető el az előd teljesítménye. Mi is megmértük a készíthető képek számát UHS-I és normál kártyával is, és nagyon eltérő eredményeket kaptunk. Nem annyira az UHS-I támogatás mind inkább a kép részletessége és így fájlmérete volt a döntő szempont. Részletesebb, nagyobb fájlméretű képből a gyári méréseknél is kevesebbet tudtunk azonos sebesség mellett készíteni, míg a kevesebb részletet tartalmazóból gyors kártya esetén csak annak kapacitása szabhat gátat. RAW vonatkozásában a gyári mérésekhez hasonlót tapasztaltunk bár az ott mért 6 helyet mi 7 képet tudtunk lőni azonos sebességgel.

Sorozat sebességek
sebesség
(gyári érték)
készíthetõ képek száma
Normál sorozat (Class10 SDHC) 5 kép/mp JPEG: 14-72 kép
RAW: 7 kép
Normál sorozat (Class10 UHS-I SDHC) 5 kép/mp JPEG: 18 kép – kártya kapacitása
RAW: 7 kép

A 650D 3 képes automatikus expozíció sorozatra is képes, mely ezúttal +/-7 fényérték tartományon belül állítható 1/3-tól 2 Fé lépésközökre. Lehetőségünk lesz ugyanilyen hosszú fehéregyensúly sorozat is készíteni.

Az alap sorozat mód a bal navigációs gombbal előhívható Meghajtási mód menüből választható. Mellette találjuk az egyképes, valamint az önkioldó módokat is, melyek között 10 mp-es távvezérelt 2 mp-es kérleltetésű, valamint 2-10 képes önkioldó sorozat kérhető.

Videofelvétel

A mozgókép felvétel jobbára az új főkapcsolójában, illetve a már részletezett AF módjaiban tér el a korábbitól. Felbontásai és képfrissítési sebességei ugyanazok, vagyis ezúttal is az 1920 x 1080 pixeles Full HD képméret a maximum, 25 vagy 24 kocka/mp-es sebességgel. Kisebb felbontásban, ami jelen esetben 1280 x 720 pixelt jelent 50 kocka/mp érhető el (PAL módban). Ezen kívül sima VGA (640 x 480 pixel) videó is készíthető, 25 kocka/mp-es sebességgel.

A 600D-hez képest itt hiányolnunk kell a digitális zoomot, kapunk azonban több fontosabb beállítást melyek jó része a hangot érinti. Először is mono helyett itt már sztereó (48 kHz/16 bit) a hangfelvétel, de persze megmaradt a külső sztereó mikrofon csatlakozási lehetőség is. Továbbá fejlettebb szélzaj szűrést és új hangtorzítás csillapítást kapunk. Részletesebb a belső mikrofon jelszintjének beállítása is, mely az automata és kikapcsolt állapot mellett 64 lépésben finomhangolható. Arra viszont számítanunk kell, hogy halkabb helyzetekben a gép működési neszei – például a főtárcsa elforgatásának kattogása, vagy az AF motor zaja – a felvételen is hallatszanak majd.

Nem elhanyagolható újdonság, hogy az élőkép módban megismert AF üzemmódok mellett külön kapcsolhatjuk vagy letilthatjuk a Servo AF-t, azaz folyamatos élességállítást, és azt is engedélyezhetjük, hogy az exponáló gomb lenyomásával aktiválódjon-e az autofókusz. Ez a gép már tökéletesen együttműködik az új léptetőmotoros STM objektívekkel (pl. 40mm F2,8 STM), melyek elsődleges funkciója a videó közbeni halk és gyors élességállítás.

A videofelvétel az élőkép/videó gombbal indítható, az exponáló gombbal pedig akár teljes felbontású fotókat is készíthetünk közben. Felvétel alatt a fókuszon kívül a fénymérés is működik, de használhatjuk az expozíció korrekciót és közben is letilthatjuk a folyamatos autofókuszt. Felvétel előtt a Képstílusok közül is bármelyiket beállíthatjuk, így mondjuk színtelítettebb, eltolt színvilágú, vagy monokróm videó is készíthető.

Ha az üzemmódválasztót M állásba forgatjuk manuális videó módba kerülünk, mely állapotot külön ikon jelez az élőképen. Ebben az üzemmódban a rekesz, záridő és érzékenység is szabadon állítható, akár felvétel alatt is. Az élőkép szimulációnak köszönhetően videózás közben is látható beállításunk eredménye.

A Quicktime MOV kiterjesztésű videókhoz H.264 tömörítést használ a készülék, akár csak a korábbi típusokban. A videók maximális hossza 29 perc 59 mp lehet. Full HD és 50fps-es HD felbontás esetén egyaránt 330 MB/perces adatmennyiséggel számolhatunk. VGA felbontásnál ez csak 82,5 MB percenként.

A 650D-ben is elérhető a Videó pillanatkép opció, mely rövid, 2, 4 vagy 8 mp-es összekötő snittek, bevezetők elkészítésére ad lehetőséget.

A kész videók utólag vághatók, sőt a kártyán tárolt zenei aláfestéssel is feldobhatók.