Kipróbáltuk: Canon EOS 6D Mark II – teszt

0

Értékelés

Mondhatnánk, hogy a Canon addig húzta az EOS 6D-vel, ameddig lehetséges, hiszen az eltelt 4,5 év alatt már bőségesen eladhatta azt a példányszámot, amit szeretett volna, annak ellenére, hogy a fényképezőgép-eladások világszerte csökkennek. A Canon DSLR-ek iránti kereslet azonban nem csökkent jelentősen, így az előzetes terveket ha nem is időre, de azt kicsivel meghosszabbítva biztosan sikerült teljesíteni.

Nyilván akkor sem lett volna világégés, ha a Canon idén sem hozza ki a 6D Mark II-t, maximum több elégedetlen felhasználó lett volna, esetleg akadhattak volna olyanok, akik a 6D utód helyett inkább egy új Nikon vázat vásárolnak. Persze ez főképp csak akkor esélyes, ha nincsenek felszerelkezve sok-sok Canon objektívvel, ellenkező esetben nem a 6D II a fő opció, hiszen a rendszerváltás főképp az objektívek cseréje miatt drága.

A Canon azonban nem akarta tovább borzolni a kedélyeket, így idén végre elhozta a haladó amatőr kategóriába sorolandó 6D Mark II vázat.

A gép jó pár ponton előrelépést hozott elődjéhez képest, ez pedig legfőbbképp a fókuszrendszerében mutatkozik meg, ami nem csak a fókuszpontok számában és a képterület lefedettségében érhető tetten, de a középső fókuszpont pontosságában is (f/2,8 vagy jobb fényerejű objektívvel használva dupla keresztszenzort kapunk dupla pontossággal).
Aki nem szereti a TTL módú fázis-különbség fókusz lehetséges pontatlanságát (ami persze objektívtől is függ), annak jó hír, hogy LiveView módban már igazán gyors élességállításunk van, a fókuszálni kívánt képterületre nagyítva pedig kézből fotózva is megállapítható még az expozíció előtt, hogy helyes-e a fókusz.
Vannak persze olyan pontjai a 6D Mark II-nek, amik kevésbé szimpatikusak, ilyen a 2017-ben már nagyon nem menő USB 2.0 csatlakozás, amit viszont áthidalhatunk egy külső USB 3.0-ás kártyaolvasóval.

A gyorsabb sorozat, a kihajtható LCD, a plusz funkciók mind igazolják azt, hogy a 6D tudott tovább fejlődni (persze ezt már a 6D tesztelésénél is láttuk, hogy van hova). Az azonban tagadhatatlan, hogy a 6D Mark II fejlesztése minimális költséggel történt, hiszen a szenzoron kívül minden más korábbi gépekből került át az új modellbe.

Az árérzékeny felhasználókkal teli Magyarországon nagyon nem mellékes a gép ára. Ezt a Canon bruttó 690 ezer Ft-ra lőtte be (csak váz), ami az első visszajelzések alapján néhány fotósnak soknak tűnik. Persze a pénztárcát nehéz megváltoztatni, de a véleményt igen. A 6D megjelenésekor kb. 560 ezer Ft volt, ehhez képest az új modell 130 ezerrel kerül többe. Ekkora eltérés azonban csak a hazai árban tapasztalható: a 6D-t bejelentésekor 2100 dollárra árazták be, ezzel szemben a 6D Mark II 2000 dollárért vásárolható meg. A dollár jelenlegi árfolyama mellett a 6D Mark II vázat az USÁ-ból kicsivel több, mint 520 ezer Ft-ért lehetne behozni, azaz olcsóbban, mint anno a 6D-t (ez egyébként a dollárbeli árából egyébként is látszik).

Sajnos Európában, euróban nézve sem sokkal jobb a helyzet, mint itthon, ezt minden bizonnyal a gyengülő eurónak tudhatjuk be. 2014 első negyedévében az euró/dollár keresztárfolyama még 1,4 volt, majd 2014 májusában történt erőteljes zuhanás után még most is 1,17 (év eleje óta enyhe erősödés figyelhető meg az euró javára)!
Ausztriában pl. 2100 euróért lehet hozzájutni a vázhoz, ami jelenlegi árfolyamot nézve 640 ezer Ft, ám ott 7%-kal kisebb az ÁFA. Így kalkulálva a hazai bruttó ár az ausztriai nettó árból kiindulva 677e Ft lenne, tehát „csak” 13 ezer Ft az a különbség, aminek okát nem ismerjük.

A magasabb árért tehát elsősorban az árfolyamok elszabadulása okolható, a gyártót egyáltalán nem lehet rossz szemmel nézni, hiszen még olcsóbban is adja az új termékét, mint az elődmodellt, pedig képességekben bőven felülmúlja azt.

Más kérdés, hogy idehaza sok profi fotós sem engedhet meg magának 1 milliós fényképezőgép vázat, vagy legalábbis nem négy évente. Így aki kisebb büdzséből kényszerül gazdálkodni, annak a 6D Mark II is komoly alternatíva lehet egy 5D Mark IV-gyel szemben (gyaníthatóan ők nem is ugrottak fejest a tavaly megjelent profi vázba, kivárták a 6D Mark II-t).
Azt hiszem, hogy a zajszint korábbi full-frame-es Canon vázak szintjén maradása ellenére a 6D Mark II remek váz, ami nem csak a gyártó elképzelése szerinti haladó amatőröknek, de profi fényképészeknek is bőségesen megfelelő és elégséges. Arról most talán ne is beszéljünk, hogy a megrendelő mit lát a képen és mit nem, fog-e azért problémázni, hogy talán zajosabb a végeredmény, mint ha dupla annyiba kerülő vázzal készült volna a fotó, vagy ez csupán csak a fotósnak rossz érzés, hogy nem adhat maximumot. Gyanítható az utóbbi lesz az igaz, legalábbis a legtöbb esetben.

A Canon EOS 6D Mark II tehát mindazoknak ajánlható, akik a 6D képességeit kevésnek tartják, de az 5D Mark IV-et magas ára miatt nem tudják beszerezni. Alternatíva lehet még a 6D Mark II mellett egy használt 5D Mark III, amely kb. százezer Ft-tal olcsóbban érhető el, mint a 6D Mark II (de nettó áron nézve a 6D Mark II az olcsóbb), cserébe több fókuszpontunk lesz, amiből nem egy, hanem öt a dupla keresztszenzoros, megbízhatóbb lehet a zárszerkezet, dupla kártyafoglalatot használhatunk (igaz, a második foglalat a régi típusú CF), viszont kicsit kisebb felbontásunk lesz, le kell mondjunk a Bluetooth LE-n történő felébresztésről a Wi-Fi távvezérléshez, a kihajtható LCD-ről és az érintésérzékeny vezérlésről, valamint a gyors LiveView-s fókuszról (gyakorlatilag csak a TTL fázis-különbség AF-re hagyatkozhatunk). A vakuszinkron 1/180 mp helyett 1/200 mp, de ez szinte mindegy. A képzaj natív érzékenységeken szemre ugyanakkora a 6D Mark II-nél, mint az 5D Mark III-nál.

A választást mindenkinek magának kell meghoznia, de egy biztos: rosszul egyik géppel sem fog járni, maximum a kompromisszumok tolódnak el erre vagy arra.

A Canon EOS 6D Mark II váz ára cikkünk megjelenésekor bruttó 690 ezer Ft, Canon EF 24-105mm f/3,5-5,6 IS STM objektívvel együtt pedig bruttó 820 ezer Ft.

Pro és kontra

A gép pozitív és negatív tulajdonságai a következők:

Pro és kontra
előnyök hátrányok
  • Por-, és cseppálló szigetelésű váz
  • Remek részletgazdagság
  • a nagyobb felbontás ellenére 6D-nél nem igazán rosszabb zajszint (5D Mark IV azért lekörözi)
  • ISO50-102400 érzékenység tartomány
  • 45 keresztszenzoros AF rendszer, a középső -3 fényértéken is működőképes, f/2,8 vagy jobb fényerejű objektívvel dupla keresztszenzoros
  • Konfigurálható az AF-rendszer működése
  • AF finomhangolás objektívenként, a két végállásban külön-külön
  • 1/3 Fé lépésenként állítható érzékenység
  • Testre szabható automatikus érzékenység (±3 Fé eltérés a reciprok szabályhoz képest)
  • +/-5 Fé tartományú expo korrekció
  • Optikai hibák hatékony korrekciója (főleg torzítás és vignettálás, de csak JPEG-nél)
  • Csúcsfény árnyalat elsőbbség
  • HDR fotó mód
  • Expozíció sorozat lehetősége, akár önkioldóval kombinálva (HDR)
  • Többképes expozíció
  • Akár több órás expozíciós időre programozható B-mód
  • Full HD videofelvétel, hanggal és AF lehetőséggel
  • Manuális beállítások videó közben
  • HDMI kimenet
  • Sztereó mikrofon bemenet
  • 5 lapos saját menü szerkeszthető
  • Könnyedén használható élőkép mód
  • Gyors Dual Pixel CMOS AF élőkép módban
  • Élő hisztogram
  • Csendes(ebb) expozíció és sorozat lehetősége
  • RAW , mRAW, sRAW (kisebb felbontású RAW képfájlok) formátumok
  • Programozható gombok
  • Remek felbontású, 3:2 oldalarányú kihajtható és elforgatható érintésérzékeny LCD
  • Aktív státuszkijelzés
  • Százalékos pontosságú akkutöltöttség visszajelzés
  • Gombbal rögzíthető módválasztó tárcsa
  • Gépen belüli RAW konverzió (pl. gyors megosztáshoz)
  • Többképes zajcsökkentés
  • Pontos beépített GPS
  • Wi-Fi kapcsolat Bleutooth LE-vel támogatva (Bluetooth-on felébreszthető gép, Wi-Fi-n képáttöltés, böngészés és távvezérlés)
  • Magyar menü
  • Az elődnél jelentősen magasabb ár (árfolyam!)
  • Csak max. 1/4000 mp-es zársebesség
  • Csak max. 1/180 mp-es vaku szinkronidő
  • Nincs dupla kártyafoglalat (kategóriájában megszokott)
  • Csak max. Full HD videó
  • Átlagosnál jobban zajosodó, alulexpozícióból felhúzott képek (-2 Fé-től)
  • Csak USB 2.0 csatlakozó (nem USB 3.0-ás)
  • Visszafogott kártyaírási sebesség (csak UHS-I)
  • Csak két féle sorozat sebesség: 3 vagy 6,5 kép/mp
  • Slow-motion videofelvétel nem lehetséges
  • gépen belüli összeillesztésű time-lapse videó módban készül (jello effektus)
  • ISO 50-nél a szokásosnál kisebb dinamika átfogás, de csak JPEG formátumnál

Mellékelt tartozékok

A termék dobozában a fényképezőgépen kívül a következőket kapjuk:

  • lítium-ion akkumulátor
  • hálózati akkutöltő és kábel
  • nyakpánt
  • keresőzárő kupak
  • szemkagyló
  • USB-kábel
  • vázsapka

A fényképezőgépet a Canon magyarországi képviseletétől kaptuk tesztünk idejére. Köszönjük!

Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a Pixinfo.com működését. Köszönjük!

Tesztfotók

A fényképezőgéppel a következő objektíveket használva készítettünk tesztfotókat:

A képek a veszteségmentes elforgatást leszámítva minden tekintetben módosítatlanok.
A RAW végződésű fájlokat RAW-ból, Adobe Lightroom v6.12-vel konvertáltuk (sRGB színtérben).

Canon EOS 6D Mark II tesztfotók