Kipróbáltuk: Canon PowerShot S3 IS teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

A Canon PowerShot S3 IS, mint elődje, csak JPEG formátumban képes a fotók mentésére. A veszteséges tömörítés fokát három érték közül választhatjuk ki: SuperFine, Fine vagy Normal. A Canon-nál már megszokott módon a SuperFine tömörítés 98%-os JPEG-et eredményez, amelyre nem is lehet panasz, blokkosodás még a részletgazdag, nehezen tömöríthető területeken sem vehető észre. A Fine mód 94%-os minősége még mindig elegendő a legtöbb esetben, így ha kevés a helyünk, nyugodt szívvel választhatjuk ezt a tömörítési fokot. A Normal elnevezésű mód 80%-os JPEG tömörítése viszont már 1:1 nézetben is észrevehető tömörítési problémákat okoz. Ezt már csak akkor érdemes használni, ha nagyon szűken vagyunk a memóriakártya szabad területével és tudjuk, hogy nagyméretű papírképet nem fogunk ezekből a képekből készíteni. 13×18 cm-es méretig azonban még ez is megfelelő lehet, ha a teljes képet képkivágás nélkül kidolgoztatjuk, vagy nyomtatjuk (ekkor a tömörítési hibák a végső képen kb. fél mm-esek lesznek).

Képzaj

Bizonyára sokaknak nem okozok meglepetést, ha azt állítom, az azonos méretű CCD-k közül a nagyobb pixelszámú általában zajosabb képeket eredményez. Ennek alapján akár azt is gondolhatnánk, hogy az S3 IS mindenképpen zajosabb képeket produkál elődjénél, hiszen 2,2 mikronos pixelek helyett itt már csak 2,05 mikronos képpontok helyezkednek el a képérzékelőn. Azonban a képzaj növekedése nem ennyire egyértelmű. Zöld területeknél ugyanis jól láthatóan kevesebb zajjal találkozunk, ami hatékonyabb zajcsökkentésra utal. Természetesen a zajcsökkentés nem kíméli a hasznos részleteket sem, de az algoritmus finomítása segítségével erősebb zajszűrés érhető el a homogén területeken, míg a részletgazdag helyek megtarthatják hasznos képpontjaikat.

Az érzékenységet ISO80-tól akár ISO800-ig növelhetjük. A képzaj az ISO80 és ISO100 felvételeken a zajcsökkentésnek köszönhetően elenyésző, bár a kék égbolton több remanens képzajjal találkozunk, mint a Sony DSC-H5 esetén. Hogy ez zavaró-e? Véleményem szerint egyáltalán nem. Az elmúlt tesztek alatt már jópárszor elgondolkoztam rajta, hogy vajon a manapság annyira túllihegett „képzaj-mániát” vajon nem gerjeszti-e feleslegesen tesztjeink képzajt bemutató részei. Ennek okán fontosnak tartom megemlíteni, hogy amit a monitorunkon látunk 1:1 méretben, az papírképen általában kevésbé jelentkezik ennyire feltűnően. Ezt nem csak az S3 IS védelmében írom, hanem az összes fényképezőgépre vonatkozóan. Nyilvánvaló, ha valaki profi képminőséget akar elérni, komoly munkákra akarja használni a gépét, az nem egy kompakt géppel fog próbálkozni. Bár jómagam is visszasírom a 3 Mpixeles modelleket – ezek úgy gondolom bőven elegendő felbontást biztosítottak hobbi és amatőr célokra – melyek részleteket csökkentő zajszűrés nélkül is remek képeket produkáltak, de a mostani gépekről is hasonló a véleményem: lehet ezekkel is jó fotókat csinálni. Nem kell annyira megijedni a képzajtól, hisz a filmes gépek képei sem teljesen homogének, sőt, jópár kiváló fotográfián hangulati elemként kell, hogy megjelenjen a keménység érzését keltő szemcsézettség.
Nem szabad azonban szem elől téveszteni azt, hogy a gyártók érdekei nem minden esetben képeznek metszetet a vásárlók érdekeivel. Azt hiszem a felbontás pont kiesik a közös metszetből, hiszen a gyártók – a verseny miatt szinte kötelező jelleggel – folyamatosan növelik a pixelszámot, míg a legtöbb kompakt gép vásárlója a 3-4 Mpixeles gépekkel bőven megelégedene.

E kis kitérő után térjünk vissza az S3 IS képzajaihoz és kellő körültekintéssel nézzük meg az ISO200 és ISO400 érzékenység mellett készült teszképeinket. Azt hiszem, többen egyetértenek velem abban, hogy az ISO200 még nagyon jól használható, az ISO400-tól kezd monitoron teljes méretben jól láthatóvá válni a képzaj, bár zavarónak még ez sem feltétlenül nevezhető.
A legnagyobb érzékenységben már igen sok színes pixel marad a szűrés után, amely miatt ennek használatát már csak a legindokoltabb esetben javasoljuk.

Érzékenység – zajtartalom

ISO80, F6,3; 1/1,3 mp, 1513 kB
ISO100, F6,3; 1/2 mp, 1658 kB
ISO200, F6,3; 1/4 mp, 1854 kB
ISO400, F6,3; 1/8 mp, 2149 kB
ISO800, F6,3; 1/15 mp, 2561 kB

A fotók 23 °C hőmérséklet mellett készültek.

Memória kapacitás

Meglepő módon az elődmodell dobozában gyorsabb és nagyobb kapacitású SD kártyát találtunk, mint azt a PowerShot S3 IS esetén. Itt ugyanis nem 32 MB-os, hanem csak 16 MB-os SD kártyát mellékeltek. Az igazat megvallva azért azt érdemes hozzátenni, hogy 32 MB-tal sem lennénk sokkal jobban kisegítve.
A 6 Mpixeles képekhez érdemes legalább 512 MB-os kártyát vásárolni, de akik viszonylag sokszor használnák a VGA felbontású videórögzítési lehetőséget is, nekik inkább az 1 GB-os kártyát javasoljuk.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 16 MB-os kártyán* 512 MB-os kártyán*
2816×2112 SuperFine 3340 KB 4 153
2816×2112 Fine 2119 KB 7 241
2816×2112 Normal 991 KB 16 516
2816×1584 (16:9) SuperFine 2747 KB 5 186
2816×1584 (16:9) Fine 1736 KB 9 294
2816×1584 (16:9) Normal 834 KB 19 613
2272×1704 SuperFine 2186 KB 7 234
2272×1704 Fine 1369 KB 11 373
2272×1704 Normal 666 KB 24 768
1600×1200 SuperFine 1248 KB 12 410
1600×1200 Fine 788 KB 20 649
1600×1200 Normal 384 KB 41 1334
640×480 SuperFine 211 KB 75 2427
640×480 Fine 139 KB 115 3692
640×480 Normal 73 KB 218 6990

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!