Optika
Kromatikus aberráció
Az ilyen nagy zoomátfogás nem egyszer gondot jelent az optikák számára, mely többek között színhibaként – vagy kevésbé magyarosan – kromatikus aberrációként jelentkezik. Ezzel a problémával az F300EXR-nek is szembe kell néznie, de nem olyan mértékben, mint a néhány korábbi Fujifilm ultrazoom modellnek. Az erős kontrasztkülönbségű területek határán jelen van a színhiba, többnyire vastagabb lila színszegélyek formájában. A gép szoftvere úgy tűnik nem foglalkozik a problémával és ha a kint készült tesztképeinket nézem nem is érzem ezt olyan nagy bajnak. Nevezzük jelenlévő, de nem szemet szúró problémának!
A kromatikus aberráció a rekesz szűkítésével általában eltüntethető, vagy csökkenthető, itt azonban a rekesz helyett ND szűrővel befolyásolhatjuk a bejutó fénymennyiséget, így a legmagasabb rekeszértéken sem látható csökkenés.
Geometriai torzítás
Szintén egy akár szoftveresen is csökkenthető optikai hiba. A FinePix F300EXR-en ugyan nem állítható ez a képesség, a szinte tökéletes, torzításmentes képei viszont arra utalnak, hogy használja.
24 mm-nek megfelelő nagylátószögnél szinte csodával határos az elhanyagolható geometriai torzítás, itt még is ez a helyzet. Mindössze 0,1%-os hordótorzítást mértünk. Ebből a szempontból tehát épületfotóra is ideális lehet a fényképezőgép.
Tele végállásban még jobb a helyzet, bár itt nem szokott gondot okozni a torzítás. Esetünkben szinte alig volt mérhető a mértéke, így lefelé, nullára kerekítettük.
Közelfényképezés, makró
Az élességállítási tartomány kétféle beállítással választhatjuk meg. Normál értéken 45 centiméterről készíthetünk közelképeket, makró módban 5 cm-ről. Ezt kompaktok esetén többnyire a frontlencsétől számítva mérik, az F300EXR viszont az első lencsétől 2 cm-re lévő témára is sikeresen élességet állított. Ennek köszönhetően egészen jó nagyítást kapunk 45 mm széles leképezett területtel. Ez a közelség persze a minőség szempontjából nem a legideálisabb. Csak a kép közepe marad éles, a szélek és sarkok elmosottak maradnak, és az eddiginél nagyobb, de még így sem vészes geometriai torzítással találkozunk.
A legjobb nagyítást nagylátószögnél kapjuk, de tele állásban is próbálkozhatunk közelfényképezéssel. A közelség ezúttal 110 cm-t jelent a frontlencsétől mérve (az adatlap szerint 100 cm-t). A zavaró optikai hibák megszűnnek a befogott terület mérete azonban „csak” 120 x 90 mm.
Vignettálás
A képsarkok sötétedése ránézésre még homogén felületen is alacsony. A képet jobban szemügyre véve azonban feltűnhet, hogy kevésbé egyenletes eloszlású, inkább a sarkok végét érinti. Nagylátószögnél átlagos, 13,9%-os vignettálást kaptunk, ami a rekeszérték növelésével alig lesz kevesebb. Nem is csoda, hiszen ez nem a rekesz szűkítését jelenti, csak a már említett ND szűrő használatát.
Tele végállásban valamivel jobb eredményt kaptunk a legalacsonyabb rekeszbeállításon, viszont az értéket növelve egy kicsit magasabbra, 11,4%-osra emelkedett.