Élességállítás, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
A FinePix HS20EXR-ben minden fókusz szolgáltatás megtalálható, ami az előző csúcsmodellben megvolt. Az automata élességállítás egyszeri (AF-S), vagy folyamatos (AF-C) lehet. Ezekhez az LCD mellett lévő AF C-S-M gombbal férhetünk hozzá, és itt található a kézi élességállítás (MF) engedélyezése is. Egyszeri AF módban az exponáló gomb félig lenyomásakor fixen rögzített fókuszt kapunk, folyamatos módban pedig a kép átkomponálásával, vagy a téma közeledésével-távolodásával együtt változik az élességállítás távolsága.
Az autofókusz területe szerint a következő opciókat állíthatjuk be a fölötte lévő gombbal (AF):
- Központi: Ilyenkor minden esetben a képmező közepén lévő témára állít élességet a gép. A fókuszmező nem mozdítható el.
- Multi: Automatikus fókuszpont választás, melynél a gép önállóan választja ki a számára legmegfelelőbb mezőt. Kontrasztkülönbségen alapuló rendszerről lévén szó ez általában valamilyen kontrasztos téma, vagy mintázat.
-
Terület: A fotós maga választhatja ki – a fotó elkészítése előtt – hogy a
képmező mely pontján szeretne élességet állítani. A fókuszmező jelzőkerete a navigációs iránygombbal léptethető a képernyő 7×7 pontján. - Követés: Mozgáskövető mód, mely a bal iránygomb lenyomásával állít élességet a középső mezőbe eső témára, majd annak elmozdulásakor, vagy a kép átkomponálásakor folyamatos igyekszik lekövetni azt. Annyiban különbözik a folyamatos autofókusztól, hogy ott csak közeledést érzékeli és korrigálja a rendszer, itt viszont a képmezőben való oldalirányú elmozdulást is. A követés más gyártók kompaktjaihoz képest valóban gyors.
A fényképezési menüben intelligens arcfelismerő élességállítás is engedélyezhető. Ekkor a készülék emberi arcokat keres a képmezőben (max.10-et ismer fel). Az esetleges vörösszem effektust minden felismert arc esetében automatikusan javítja a gép. Az arcfelismerés kombinálható automatikus kioldással is, amikor felismert arc esetében önműködően exponál a fényképezőgép (önarckép fotózásánál ideális).
Kevés fényben a gép elején lévő fehér fényű LED nyújt segítséget az autofókusz rendszernek. Ez szükség esetén letiltható.
Kézi élességállításhoz az objektív hátsó részén lévő fókuszgyűrűt használhatjuk. A gyűrű elektronikusan vezérli az élességállítást és bármely irányba folyamatosan körbeforgatható. Megmozdításakor azonnal megjelenik a képernyő közepének 2x nagyítása, ami sajnos újfent csak digitális nagyítás, így az élesség ellenőrzése elég nehézkes rajta. Másik segítségünk a fókusz indikátor, amely arról tájékoztat, hogy a középső jel alá eső téma mennyire kontrasztos (minél inkább, annál jobb a fókusz).
Az egyik elődnél dicsért AF/MF szolgáltatást ebben a gépben is megtaláljuk. Ennek lényege, hogy kézi élességállításkor is használhatunk autofókuszt, hosszadalmas átkapcsolás nélkül. Mindössze az AE/AF LOCK gombot kell lenyomnunk és nyomva tartanunk, amíg az AF rendszer elvégzi a feladatát.
A fénymérés 3 féle mód valamelyikén történhet: kiértékelő, középre súlyozott átlag és szpot.
Sorozat fényképezés
A korábban már említett gyors CMOS valóban érzékelhető sebességtöbbletet hoz, ami főleg a sorozat fényképezésnél, valamint a videónál érhető tetten.
A választható üzemmódok a következők:
-
Top 8 (RAW 6): Miután aktiváltuk ezt a sorozat módot a jobb iránygombbal előhívható menüből kiválaszthatjuk a sebességét, ami 11, 8, 5, vagy 3 kép/mp lehet. A leggyorsabb, 11 kép/mp-es sorozat csak min. ISO200 érzékenységen és max. 8 Mpixelen lehetséges, a 8 kép/mp és lassabb sorozatoknál ilyen megkötés nincs, s ezekben az esetekben RAW formátum is választható. Ha a puffer telítődésik, a képkészítés megáll, újabb sorozatot csak a korábbi képek elmentése után készíthetünk.
- Legjobb felvétel rögzítése: Sebességben és készíthető képek számában ugyanazt kapjuk mint az előző módban, ez esetben azonban az exponáló gomb lenyomása után folyamatos képkészítésbe kezd a gép, majd az elengedés pillanatában az utolsó képeket menti el. A jobb navigációs gombbal itt is előhívható egy beállító menü, ahol beállíthatjuk a fent is említett sebességeket, valamint azt, hogy mennyi kép essen a gomb lenyomása előtti, és mennyi az utána következő időszeletre.
- Automatikus expozíció sorozat: a jól ismert sorozatmód 3 képet készít bármilyen felbontásban, három eltérő expozícióval. Egyet az automatika által mért értékeken, a másik kettőt pedig alá és fölé exponálva. Ennek lépésközeit előzőleg a menüben határozhatjuk meg 1/3, 2/3 és 1 fényértékben. RAW formátummal és önkioldóval is kombinálható (HDR képkészítésnél előnyös).
- Film szimuláció sorozat: egy képet exponál a gép, melyeket a 3 színes filmmódban menti el. RAW formátum nem választható.
- Dinamika tartomány sorozat: három képet exponál a gép, DR100%, DR200% és DR400% módban. Itt a minimum érzékenység ISO400. RAW formátumnál szintén nem érhető el.
Videó, mozgóképrögzítés
Videózás terén minimális változás történt csak. Hagyományos mozgóképfelvételnél ezúttal is 1920×1080 pixel a maximum, a képfrissítés 30 (29,97) kép/mp. A hangfelvétel sztereó, a videók tömörítése pedig a H.264 kodekkel történik, .MOV kiterjesztéssel.
Videózás közben persze semmi akadálya a teljes zoomtartomány használatának, mint ahogy a fénymérés és az autofókusz is működik.
A változás a nagy képfrissítési sebességű videófelvételt érintette, az ugyanis a korábbi max. 1000 képkocka/mp helyett immár csak 320 kép/mp a maximum:
- 640×480 80 kép/mp
- 320×240 160 kép/mp
- 320×112 320 kép/mp
Ezúttal sincs külön videó mód a főtárcsán, a hátsó videofelvételi gombnak köszönhetően bármilyen üzemmódban azonnal elindítható a videózás. A gomb megnyomása után 1,5 mp-cel indul a tényleges felvétel.
Kár, hogy a HS10-ben még meglévő videó vágási és összevonási funkció kikerült a HS20EXR-ből, így a videókkal csak utólag, számítógép segítségével foglalkozhatunk.