Képminőség
Képzaj
A gép magasabb érzékenységen is nagyon jól teljesít zaj terén. Saját színzaj szűrése kiváló, hiszen a legnagyobb ISO fokozatokon is alig tapasztaltuk a jelenlétét. A világossági zaj pedig nem túl zavaró, finomabb, inkább filmszemcsézetre hasonlító.
ISO100-on, mivel ez már kiterjesztett érzékenységnek számít (az alapérték ISO200), valamivel kisebb dinamikaátfogást kapunk, a csúcsfények könnyebben kiégnek.
A következő táblázatban található képeket a gép legalacsonyabb (-2) zajszűrési fokozatában készítettük kombinált RAW+JPEG (Fine) formátumban. A RAW fotókat Adobe Photoshop Lightroom 5.2 szoftverrel konvertáltuk JPEG-be, a gyári alapbeállításokat megtartva.
Érzékenység – képzaj
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400.
Zajszűrés
Az X-M1 nagyobb testvéreihez hasonlóan teljesít zajban, és annak szűrésben is. Ezúttal is 5 fokozatot kapunk (+/-2 érték) a nagyobb érzékenységű zajosodás szoftveres eltüntetésére, melyen kívül egy ki- és bekapcsolható hosszú expozíciós szűrési lehetőség is megtalálható a menüben.
A soron következő táblázatban a nagy érzékenységű szűrés két végállását és alap értékét mutatjuk be.
Zajszűrés
- ISO100 enyhe
- ISO100 normál
- ISO100 erős
- ISO200 enyhe
- ISO200 normál
- ISO200 erős
- ISO400 enyhe
- ISO400 normál
- ISO400 erős
- ISO800 enyhe
- ISO800 normál
- ISO800 erős
- ISO1600 enyhe
- ISO1600 normál
- ISO1600 erős
- ISO3200 enyhe
- ISO3200 normál
- ISO3200 erős
- ISO6400 enyhe
- ISO6400 normál
- ISO6400 erős
- ISO12800 enyhe
- ISO12800 normál
- ISO12800 erős
- ISO25600 enyhe
- ISO25600 normál
- ISO25600 erős
- ISO100 enyhe
- ISO100 normál
- ISO100 erős
- ISO200 enyhe
- ISO200 normál
- ISO200 erős
- ISO400 enyhe
- ISO400 normál
- ISO400 erős
- ISO800 enyhe
- ISO800 normál
- ISO800 erős
- ISO1600 enyhe
- ISO1600 normál
- ISO1600 erős
- ISO3200 enyhe
- ISO3200 normál
- ISO3200 erős
- ISO6400 enyhe
- ISO6400 normál
- ISO6400 erős
- ISO12800 enyhe
- ISO12800 normál
- ISO12800 erős
- ISO25600 enyhe
- ISO25600 normál
- ISO25600 erős
- ISO100 enyhe
- ISO100 normál
- ISO100 erős
- ISO200 enyhe
- ISO200 normál
- ISO200 erős
- ISO400 enyhe
- ISO400 normál
- ISO400 erős
- ISO800 enyhe
- ISO800 normál
- ISO800 erős
- ISO1600 enyhe
- ISO1600 normál
- ISO1600 erős
- ISO3200 enyhe
- ISO3200 normál
- ISO3200 erős
- ISO6400 enyhe
- ISO6400 normál
- ISO6400 erős
- ISO12800 enyhe
- ISO12800 normál
- ISO12800 erős
- ISO25600 enyhe
- ISO25600 normál
- ISO25600 erős
- ISO100 enyhe
- ISO100 normál
- ISO100 erős
- ISO200 enyhe
- ISO200 normál
- ISO200 erős
- ISO400 enyhe
- ISO400 normál
- ISO400 erős
- ISO800 enyhe
- ISO800 normál
- ISO800 erős
- ISO1600 enyhe
- ISO1600 normál
- ISO1600 erős
- ISO3200 enyhe
- ISO3200 normál
- ISO3200 erős
- ISO6400 enyhe
- ISO6400 normál
- ISO6400 erős
- ISO12800 enyhe
- ISO12800 normál
- ISO12800 erős
- ISO25600 enyhe
- ISO25600 normál
- ISO25600 erős
10 x 15 cm-es papírkép méret
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
Képminőség
RAW fájlok dinamika tartaléka
RAW formátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy felülexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.
Tesztünkben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.
Az érzékenységet ISO1600-ra állítottuk. Nagyjából 1 és 2/3 fényérték visszahúzással már RAW konverterben is visszahozhatatlan részletek kezdenek feltűnni a csúcsfényes részeken. Ez nagyjából azonos a hasonló méretű szenzorral ellátott DSLR-ek teljesítményével. Alulexponált képnél kb. -2 Fé értékig érdemes lemenni, mivel a világossági zaj mértéke az innen felhúzott képeken már tetemes.