Kipróbáltuk: Fujifilm XQ1 teszt

0

Képminőség

Képzaj

A lenti érzékenység-zajtartalom tesztfotók készítése során a gép saját JPEG képeinél a fényképezőgépben minimális zajszűrést választottunk. A RAW fájlokat az Adobe Photoshop Lightroom v5.3-mal konvertáltuk, alapértékekkel.

Érzékenység – képzaj



ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/38 mp


ISO1600; F7,1 1/38 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/300 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/38 mp


ISO1600; F7,1 1/38 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/300 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/38 mp


ISO1600; F7,1 1/38 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/300 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/38 mp


ISO1600; F7,1 1/38 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/300 mp

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200.

Az előzőekben megvizsgáltuk, hogy nagy nyomatok esetén milyen minőséget várhatunk. A szokásos ISO tesztképeink mellett azonban azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×13 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó (vagy 10×15 cm-esnél a kép magasságát igazítsuk a monitorunkon látható kép magasságával).

Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/38 mp


ISO1600; F7,1 1/38 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/300 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/38 mp


ISO1600; F7,1 1/38 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/300 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/38 mp


ISO1600; F7,1 1/38 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/300 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/38 mp


ISO1600; F7,1 1/38 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/300 mp

Zajszűrés

A JPEG képek esetében -2..+2 között állíthatjuk a zajszűrés mértékét, a fenti képek -2 értékkel készültek, a lenti dobozban megmutatjuk az erősebb zajszűrés hatását is.

RAW fájlok dinamika tartaléka

A RAW formátum egyik előnye, hogy nem életbevágóan fontos már fotózáskor tökéletes expozíciót készítenünk. Persze törekedni kell rá, ha megoldható, de ha valami oknál fogva mégsincs lehetőségünk erre (pl. megismételhetetlen eseményt kaptunk el), s a kép enyhén alul, vagy túlexponált lett, még van esélyünk arra, hogy használható képet kapjunk. A túlexpozíció kicsit problémásabb, ekkor ugyanis részletek veszhetnek el, illetve a színek is elromolhatnak, az alulexponált képnél viszont a képzaj lesz jóval magasabb.

Tesztünkben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.

Az érzékenységet ISO3200-nak választottuk (APS-C és NégyHarmados szenzorral szerelt gépeknél ISO1600-on vizsgálódunk), s így végeztük a próbát, melyből jól látható, hogy 1 Fé-es tartalék érhető el, a 1/3 Fé-kel túlexponált képnél a halovány sárgák színe már elcsúszik.

Push és pull „hívás”, dinamika tartalék túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)



2 Fé alulexponálás


1 Fé alulexponálás


helyes expozíció


1/3 Fé túlexponálás


2/3 Fé túlexponálás


1 Fé túlexponálás


1 1/3 Fé túlexponálás


2 Fé alulexponálás


1 Fé alulexponálás


helyes expozíció


1/3 Fé túlexponálás


2/3 Fé túlexponálás


1 Fé túlexponálás


1 1/3 Fé túlexponálás


2 Fé alulexponálás


1 Fé alulexponálás


helyes expozíció


1/3 Fé túlexponálás


2/3 Fé túlexponálás


1 Fé túlexponálás


1 1/3 Fé túlexponálás


2 Fé alulexponálás


1 Fé alulexponálás


helyes expozíció


1/3 Fé túlexponálás


2/3 Fé túlexponálás


1 Fé túlexponálás


1 1/3 Fé túlexponálás

Közelfényképezés, makró

A Fujifilm FinePix XQ1 prémium kompakt sajnos a makrózás és közelfényképezés szerelmeseinek nem igazán fogha kiszolgálni az igényeit, legalábbis ami a nagyítási arányt illeti. Makrózni elvileg a teljes zoomtartományban lehet, de valamirevaló nagyítást csak teljes nagylátószögnél, azaz 25 mm-nek megfelelő gyújtótávolságnál érhetünk el. Ekkor 54 mm széles területtel tölthetjük ki a képmezőt, amely átlagos értéknek számít egy kompakt géptől, igaz, ha belekalkuláljuk azt, hogy mindez 2 cm-es tárgytávolságra vonatkozik, már kevésbé hangzik jól.

A gyútótávolságot növelve rohamosan nő a legkisebb tárgytávolság és ezáltal romlik a nagyítási arány is, teljes tele állásban 170 mm széles terület tölti ki a képmezőt, amely még normál méretű virágok fotózásához iscsak korlátozottan lehet alkalmas.

A gyenge nagyítási arány arány helyett azért egy pozitívumot elmondhatunk: a torzítás minimális.

Az eredeti képek shift+kattintással érhetők el!

Makró mód, nagylátószög
f=25 mm ekv.

Makró mód, tele állás
f=100 mm ekv.