Kipróbáltuk: Fujifilm X-T3 – teszt

0
4 162

AF, sorozat, videó


A Fujifilm X-T3 a gyártó APS-C szenzoros MILC-ei közül elsőként kapott 26 Mpixeles szenzort, ami a fókuszrendszerrel kapcsolatban is elsőséget hozott, méghozzá a 425 fókuszpont lehetőségét. A fókuszmező mérete hat féle lehet, a helyzetét pedig mind az érintésérzékeny LCD-re bökéssel, mind a hátsó joystick-kel (fókuszkarral) módosíthatjuk.

A hibrid fókuszrendszer fázis-különbség érzékelést is kínál, amely a függőleges élekre érzékeny. Ha ilyet nem talál, akkor jön a B terv, azaz a kontraszt alapú élességállítás, amely ugyan kicsit lassabb és hajlamos az előre-hátra keresgélésre, de legalább fókuszt talál (nem úgy, mint a Canon EOS R-nél, ahol szintén csak a függőleges élre érzékeny a fókuszrendszer, de ha vízszintes élre kell fókuszálni, akkor azt kontraszt alapú AF már nem segíti, így meghiúsul az automatikus élességállítás).
Az autofókusz érzékenységére a gyártó -3 Fé-et adott meg (ez megfelel ISO100 érzékenységnél f/2,8 fényerejű objektívvel 1 perces expozíciós időt igénylő megvilágításnak).

A fókusz sebessége remek, lassúcskának csak a 15-45mm-es objektívvel éreztük, de ott is csak akkor, ha valamiért a fázis-különbség érzékeléssel nem sikerül élességet állítani és jött a konrtaszt alapú „AF hunting”.
Az alábbi videóban az XF 90mm f/2 R LM WR objektívvel fókuszáltunk egy 4 méterre és egy 30 méterre lévő fa ágaira. Jól látható, hogy a legtöbb esetben elsőre beugrott a helyes fókusz (fázis-különbség érzékelés), míg néha a kontraszt alapú élességállítás előre-hátra mozgása figyelhető meg (főleg akkor látszik, ha lelassítjuk a visszajátszás sebességét a fogaskerék ikonra kattintva 0,25×-esre).

A fókuszmódok között egypontos, 3×3, 5×5 vagy 7×7 mezős zóna, teljes képmezős széles és automatikus választható.
Zóna módban, illetve teljes képmezős fókusznál folyamatos autofókusz esetén a gép képes témakövetésre is, ilyenkor automatikusan átáll szomszédos fókuszpontra, ha ez szükséges. Ennek sebessége és érzkenysége beállítható a menüben.

A vázon fehér fényű AF segéd LED is helyet kapott, ez a menüben igény szerint letiltható.

Kézi élességállításkor digitális törőék, élkiemelés, illetve hagyományos képnagyítás is elérhető, utóbbi talán a legprecízebb mind közül.

Sorozat fényképezés

A Fujifilm X-T3 többféle sorozatsebességet is kínál, bár az érzékenység tárcsa alatt elhelyezett módválasztó tárcsán csak CH és CL jelöléseket találunk. A menüben a nagy sebességű CH módhoz mechanikus zárral 8 vagy 11 kép/mp-et, elektronikus zárral 20 kép/mp-et, 1,25×-es képkivágással (17 Mpixel) elektronikus zárral 10, 20 vagy 30 kép/mp-et állíthatunk be, míg a lassabb CL-hez 3, 4, 5 vagy 5,7 kép/mp rendelhető.

A gyors sorozatsebességet veszteségmentesen tömörített RAW formátumot használva minimum 36 képig tartja a gép. Ha a puffer telítődik, utána a sorozatkészítés nem áll le, csak a kártyaírás sebességének függvényében lelassul. Az UHS-II-es adatátviteli módnak köszönhetően viszont gyors kártyával ilyenkor is elérhető 3-4 kép/mp is, akár a kártya teljes beteltéig.

Választhatunk előpufferelt sorozatot is elektronikus zárral, ilyenkor a képkészítés folyamatos a belső pufferbe, így az exponáló gomb megnyomása előtti pillanatok is elmenthetők.

Az X-T3-ból sem maradtak ki az automatikus sorozatok, így expozíció sorozatot (2, 3, 5, 7 vagy 9 kép hosszban), érzékenység sorozatot, film szimuláció sorozatot, fehéregyensúly sorozat, valamint fókusz eltolás sorozatot is használhatunk. Az expozíció sorozatot önkioldóval is kombinálhatunk, ami jól jöhet HDR képkészítésnél.

Ezek mellett van lehetőség időzített, programozott sorozatfelvételre is, ami Time-lapse készítéshez szükséges. Az így elkészített képkockákat azonban a gép nem fűzi össze videóvá.

Videófelvétel

Sokat fejlődött a videofelvételi képesség az X-T2 óta. Bár már az a gép is támogatta az Ultra HD felbontást, mégis sikerült tovább lépni, hiszen az X-T3 nem csak a 3840×2160 pixeles Ultra HD-t, de a 4096×2160 pixeles, 17:9 oldalarányú DCI-4k videofelvételt is támogatja.

Választható felbontások:

  • DCI-4k: 4096×2160
  • Ultra HD: 3840×2160
  • FullHD 17:9: 2048×1080
  • FullHD 16:9: 1920×1080

A képfrissítés minden felbontásban 23,98, 24, 25, 29,97, 50 és 59,94 kép/mp lehet.
A bitráta FullHD-nél 50, 100 és 200Mbit/s-ra választható, UltraHD és 4k felbontásokban 100, 200 és 400 Mbit/s lehet, utóbbi max. 29,97 kép/mp-ig.
A tömörítési mód H.264 AVC vagy H.265 HEVC lehet, előbbinél csak ALL-Intra, utóbbinál ALL-Intra és LongGOP is elérhető.

A videó képminősége kiváló, hála a magas bitrátának. Ultra HD-ben minimális (kb. 1%-nyi) képkivágással kell számolnunk, FullHD-nél szinte a teljes APS-C képkocka rendelkezésre áll.

Választhatunk nagy sebességű videofelvételt is FullHD felbontásban 100 vagy 120 kép/mp-cel, amely a lejátszás képfrissítésének függvényében 2×, 4× vagy 5× lassításnak felel meg. Ebben a módban 1,3×-es képkivágással dolgozik a gép. (A slow-motion mintavideók a Különlegességek oldalon tekinthetők meg!)

Videofelvétel során használható külső mikrofon és fejhallgató is, a mikrofon jelszintjét kézileg is beállíthatjuk, illetve szélzaj és mélyvágó szűrőt is alkalmazhatunk.
A micro HDMI kimeneten akár 10 bites, 4:2:2 jelfolyam is kivezethető. F-Log mentés is elérhető, így az utómunkálatok során szabadabb kezet kapunk. SD kártyára is menthetünk 10 bites jelfolyamot H.265 tömörítéssel, ilyenkor 4:2:0 kvantálással kapjuk meg a videófájlt.

Videót csak a módtárcsa videofelvétel állásából indíthatunk, külön videofelvétel gomb nem került a gépre, tehát ilyenkor is az exponáló gomb megnyomására indul vagy áll le a felvételkészítés.