Kipróbáltuk: Nikon 1 S2 teszt

0

Képminőség

Képzaj

Az alábbi dobozban a gép kikapcsolt zajszűrése mellett készített JPEG képek és az Adobe Photoshop Lightroom v5.5-tel, alapbeállítások mellett konvertált RAW fotók tekinthetők meg. Az ISO12800NR feliratú kép a fényképezőgép ISO12800 (zajcsökkentés) érzékenységével készültek, amely csak JPEG fájlok esetén érhető el, s nem a hagyományos zajszűrés paraméter bekapcsolt állapotát jelenti (a zajszűrés paraméter itt is kikapcsolt állapotú volt, a bekapcsolt zajszűrés mellett készült képeket a későbbi doboz tartalmazza).
A képek 1 Nikkor 32mm f/1,2 objektívvel készültek.

Érzékenység – képzaj



ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800 NR; F6,3 1/400 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800 NR; F6,3 1/400 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800 NR; F6,3 1/400 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800 NR; F6,3 1/400 mp

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800.

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×15 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó.

Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800 NR; F6,3 1/400 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800 NR; F6,3 1/400 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800 NR; F6,3 1/400 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO12800 NR; F6,3 1/400 mp

Zajszűrés

A Nikon 1 S2 JPEG képeinél kétféle nagy érzékenységű szűrési beállítás közül választhatunk: ki- és bekapcsolt automata szűrés. Egyéb beleszólásunk nincs a gép munkájába.

RAW fájlok dinamika tartaléka

A RAW formátum egyik előnye, hogy nem életbevágóan fontos már fotózáskor tökéletes expozíciót készítenünk. Persze törekedni kell rá, ha megoldható, de ha valami oknál fogva mégsincs lehetőségünk erre (pl. megismételhetetlen eseményt kaptunk el), s a kép enyhén alul, vagy túlexponált lett, még van esélyünk arra, hogy használható képet kapjunk. Az alulexpozíció minimális gondot jelent, utólagos korrekcióval gyakorlatilag olyan képet kapunk, mint ha nagyobb érzékenységgel készítettük volna a fotót (azaz zajosabbá válik, illetve a sötétebb területeken csökken a részletesség). A túlexpozíció kicsit problémásabb, ekkor ugyanis részletek veszhetnek el, illetve a színek is elromolhatnak.

Tesztünkben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.

Az érzékenységet ISO1600-nak választottuk (fullframe-nél ISO3200-on tesztelünk), ez jellemző területe lehet a kompromisszumból adódó alulexponáltságnak, de az enyhe túlexponáltság is megjelenhet a fénymérés működéséből fakadóan. Ilyen körülmények között végeztük a próbát, melyből az olvasható ki, hogy nagyjából 1 Fé-es túlexpozíciótól tudunk gond nélkül korrigálni (itt még a sárga és halvány színek is megmaradnak).

Dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)



ISO1600; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO1600; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO1600; eredendően helyes expozíció


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO1600; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO1600; eredendően helyes expozíció


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO1600; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO1600; eredendően helyes expozíció


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO1600; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO1600; eredendően helyes expozíció


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO1600; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója