Kipróbáltuk: Nikon D700 teszt

0

Képminőség I.

Fájlformátumok

A Nikon D700 esetében az átlagnál több, 3-féle képformátum közül választhatunk, ugyanúgy mint a D3 esetében. A hagyományos, 8 bites JPEG három tömörítéssel érhető el. A Fine (finom) tömörítés 99%-os, a Normal 98%-os, míg a Basic (alap) 93%-os minőséget ad, pont mint a D3 esetében.

A fájlformátumok kakukktojása a TIFF képek választhatósága. A korábban elterjedt, formátum nagy mérete és emiatt nehézkes kezelhetősége révén szinte teljesen kikopott a digitális fényképezőgépekből, pedig néhány éve még nem egy kompakt fényképezőgép támogatta. Mára szinte csak a Nikon komolyabb DSLR modelljei – köztük a D700 – támogatják. Csatornánként 8 bites színmélységet és a hatalmas fájlméretet kapunk a TIFF lehetőséget választva. Főként azoknak ajánlott, akik nem szeretnének a RAW fájlok feldolgozásával foglalkozni, viszont nem ismernek kompromisszumot a képminőség terén. Na és persze óriási memóriakapacitás áll rendelkezésükre.

A RAW (NEF) formátumot nem hiába nevezik „digitális negatívnak”. Nem csak kiváló minőséget, de a képek utólagos feldolgozásának lehetőségét is magában rejti, így komoly beleszólásunk marad a képminőségbe. A D700-nál számos RAW beállítási opció áll rendelkezésre. Választhatunk például 12-bites és 14-bites formátumot. Illetve tömörítetlen és tömörített NEF formátumot. A tömörítés is kétféle lehet, veszteséges (kb. 40-55%-al kisebb fájlméret), vagy veszteségmentes (kb. 20-40%-al kisebb méret). Választhatunk kombinált RAW+JPEG beállítást is, melynél a JPEG képpár bármilyen tömörítési fokra beállítható a három közül.

Képzaj

Bár a tökéletesen egyező érzékelő miatt azt vártuk, hogy a D700 ugyanazt az eredményt produkálja majd zajban, mint a D3, az eredmény kissé rácáfolt erre. A full frame szenzorok legnagyobb előnye éppen a méretük, amely adott területen jóval nagyobb érzékelőhelyeket ad. Egy hasonló 12 megapixeles szenzorhoz – például a D300-éhoz – képest ez 2,25x nagyobb területet jelent pixelenként. A nagyobb terület pedig jobb fénygyűjtő képességet és ezzel egyetemben alacsonyabb zajszintet adhat. A Nikon D700 összességében kicsit zajosabb volt tesztjeinkben, mint a D3, de még így is jobb eredményeket adott, mint a hasonló APS-C méretű szenzorral szerelt DSLR gépek. A D3-hoz képest rosszabb eredmény okairól csak találgathatok, de az eltérő hőmérsékleti körülmények (a D3 teszt télen készült), a vékonyabb AA szűrő miatt megnövekedett részletező képesség és ezáltal zaj, vagy az újragondolt szoftveres szűrés is okozhatták.

JPEG képformátumban egy kicsit „magasan” indított az ISO100-as zajszint, valahol a D3 és az APS-C gépek átlaga között, majd a következő fokozatban (ISO200) már javított valamit a D700 és közelebb által a Nikon csúcsmodell teljesítményéhez. Ezután ISO3200-ig fej-fej mellett haladnak, némi előnnyel a D3 javára, majd az utóbbi modell az efölötti érzékenységeken kicsit meglép a D700-tól. Kétségbe esnünk azonban nem kell, a különbség nem jelentős és a D700 ISO12800-on mutatott érzékenysége még így is jobb, mint például az Olympus E-3 ISO3200-on. Vagy ha egy gonosz összevetést is bedobhatok, a D700 ISO3200-on produkál akkora zajt, mint a kis kompakt Nikon Coolpix P80 ISO400-on.

RAW-ban természetesen kicsit rosszabb a helyzet zaj terén, hiszen itt semmilyen szoftveres szűrés nem érvényesülhet és a képek konvertálásánál is kikapcsoltunk minden szűrést. A világossági zaj mértéke hasonló tendenciát mutat mint a JPEG esetében. ISO100-on kicsit magasabb a D3-nál, majd ISO200 és 3200 között már közelebb vannak egymáshoz. Végül ISO6400-tól ellép a profi csúcsmodell. Ugyanez jellemző a piros és a zöld csatorna színzajára is, míg a sokkal problémásabb kék csatorna – érdekes módon – végig jobb eredmény ad a Nikon D3-nál mért eredményeknél. Emiatt erősebb a gyanú, hogy nem a némileg eltérő teszt időpont, hanem a máshogy hangolt szűrési algoritmus lehet az eltérés okozója, mely a D700 kék csatornájánál erőteljesebben dolgozik. A kék csatorna a teljes érzékenységi tartományban (ISO100-25600) kb. 8-10%-kal a D3 szintje alatt marad. A színzaj szűrés, ellentétben mondjuk a D200-al, amúgy is példás ennél a két készüléknél. Alacsonyabb érzékenységeken még a rizikósabb, árnyékos területeken sem igen találkozunk ilyesmivel, később pedig nagyon jól megtartja a színeket, holott itt már erős kompenzációra lenne szükség. Az ISO12800 és 25600 értékek persze színzaj szempontjából már konfettiesőt produkálnak, de nagyon hasznosak tudnak lenni gyengébb fényviszonyoknál és még a képminőség is elfogadható.

Képzaj:



ISO100; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO100; F8; 1/6 mp


ISO200; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO200; F8; 1/13 mp


ISO400; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO400; F8; 1/25 mp


ISO800; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO800; F8; 1/50 mp


ISO1600; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO1600; F8; 1/100 mp


ISO3200; F8; 1/200 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO3200; F8; 1/200 mp


ISO6400; F8; 1/400 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO6400; F8; 1/400 mp


ISO12800; F8; 1/800 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO12800; F8; 1/800 mp


ISO25600; F8; 1/1600 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO25600; F8; 1/1600 mp


ISO100; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO100; F8; 1/6 mp


ISO200; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO200; F8; 1/13 mp


ISO400; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO400; F8; 1/25 mp


ISO800; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO800; F8; 1/50 mp


ISO1600; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO1600; F8; 1/100 mp


ISO3200; F8; 1/200 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO3200; F8; 1/200 mp


ISO6400; F8; 1/400 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO6400; F8; 1/400 mp


ISO12800; F8; 1/800 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO12800; F8; 1/800 mp


ISO25600; F8; 1/1600 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO25600; F8; 1/1600 mp


ISO100; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO100; F8; 1/6 mp


ISO200; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO200; F8; 1/13 mp


ISO400; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO400; F8; 1/25 mp


ISO800; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO800; F8; 1/50 mp


ISO1600; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO1600; F8; 1/100 mp


ISO3200; F8; 1/200 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO3200; F8; 1/200 mp


ISO6400; F8; 1/400 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO6400; F8; 1/400 mp


ISO12800; F8; 1/800 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO12800; F8; 1/800 mp


ISO25600; F8; 1/1600 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO25600; F8; 1/1600 mp


ISO100; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO100; F8; 1/6 mp


ISO200; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO200; F8; 1/13 mp


ISO400; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO400; F8; 1/25 mp


ISO800; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO800; F8; 1/50 mp


ISO1600; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO1600; F8; 1/100 mp


ISO3200; F8; 1/200 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO3200; F8; 1/200 mp


ISO6400; F8; 1/400 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO6400; F8; 1/400 mp


ISO12800; F8; 1/800 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO12800; F8; 1/800 mp


ISO25600; F8; 1/1600 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.0; ISO25600; F8; 1/1600 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

A készülék menüjében ugyanúgy 3 fokozatú szűrést állíthatunk be, mint a másik két modellnél. Ez csak a magas érzékenységre vonatkozik, ami tapasztalataink szerint ISO3200-tól felfelé érezteti hatását. A kikapcsolt állapothoz képest a Low fokozat nagyjából 10%-al csökkenti a zajszintet. Normal állásban már 20-25% körüli csökkenést kapunk, míg High értéken 30-35%-a zajszint csökkenése. Ez ISO6400-nél például az ISO3200-al megegyező világossági zajszintet jelenti.

Hosszú expozíció

Cseppet sem meglepő, hogy a D700 nagyon hasonlóan teljesít ezen a területen, mint a D3-mas modell, hiszen lényegében azonos szenzort kapott mindkét gép, bár az előbb már azt is láttuk, hogy nem mindenben egymás ikertestvére a két modell. A D3-hoz nagyon hasonló eredmény ismét egy ötöst ér az ellenőrzőben. Pedig a nyári meleg és a 10 perces expozíció – nem is beszélve az ISO200-as érzékenységről – igencsak megizzaszthatta gépet, de ennek az elkészült képen nyomát sem látni. A melegedés miatti termikus zaj szinte teljesen hiányzik a képről – és a „hiányzik” ott most pozitív értelemben írom. Hotpixelünk azért nem meglepő módon van, imitt-amott néhány és nem is túl zavaró, sötétkék, piros pöttyök formájában. A számukat persze megszaporíthatjuk, ha jelentősen világosítunk a képen, de így is csak homogén felületeknél lesz zavaró a jelenlétük, részletes képnél belevesznek az apró részletekbe. Nem is beszélve arról, hogy az elvetemült tesztelőn kívül ki az, aki ekkorát világosít egy 10 perces töksötétben készült expozíción?

Közel kiváló eredmény, és a fentiekben még csak a hotpixel szűrés nélküli állapotról volt szó. Természetesen bekapcsoltuk az automata hosszú expozíciós zajszűrést is (Long Exp. NR). Itt már felkerül a csillag is az ötös mellé. Nem tudunk semmilyen téren belekötni ebbe a teljesítménybe. A kevés hotpixel írmagja is eltűnt, és még a hisztogram széthúzással „kivilágosított” képen sem fedezhető fel semmilyen hiba. A hotpixel szűrés persze némi áldozattal jár, mivel a nem kívánt pixelek feltérképezéséhez a gép az eredetivel megegyező záridejű új felvételt készít és ez alapján vonja ki a hotpixeleket. 10 perces expozíció esetén ez újabb 10 perc kényszerű várakozást jelent, amely alatt a gép nem használható.

A szintállítás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.

Memória kapacitás

Mivel a képeink mérete, beállításai és tömörítésük is hajszálpontosan megegyezik a Nikon D3 által kínáltakkal, a D700 esetén is megegyező fájlméretekre kell számítanunk. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a készülék használati útmutatója, amelyből ugyanazt a fájlméret táblázatot emelték át, ami a D3-nál is megtalálható. Épp ezért mi is átemeltük ide a korábbi tesztünkben írtakat:

Fotóink fájlmérete a fent taglalt minőségi és tömörítési beállításoktól függ. A legnagyobb méretre a 14 bites, tömörítetlen RAW fájlnál, illetve a maximális felbontású TIFF formátumnál kell számítanunk. Előbbi 25 MB, míg az utóbbi 36 MB körüli, így egy 2 GB-os memóriakártyára alig több mint 50 kép menthető. Aki ezekben a formátumokban szeretne dolgozni, annak minimum egy 4 GB-os CompactFlash kártyát ajánlunk, de inkább többet. Egy 600 ezer forintos fényképezőgép esetén úgy sem a memóriakártya ára jelenti majd a problémát.

A Nikon D3 fájlméret-prioritási beállítással is rendelkezik. Ebben az esetben nagyjából egyforma fájlméreteket kapunk bármilyen képtartalom mellett. Optimális minőség beállításnál viszont nem a fájlméret, hanem a tömörítési minőség az elsődleges.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma (FX formátumban)
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os CF kártyán* 4 GB-os kártyán*
4256 x 2832 RAW
(veszt ment tömörített, 14 bit)
16,3 MB 38 144
4256 x 2832 RAW
(veszt ment tömörített, 12 bit)
13,3 MB 50 200
4256 x 2832 RAW
(tömörített, 14 bit)
13,8 MB 57 228
4256 x 2832 RAW
(tömörített, 12 bit)
11,0 MB 69 276
4256 x 2832 RAW
(tömörítetlen, 14 bit)
24,7 MB 38 144
4256 x 2832 RAW
(tömörítetlen, 12 bit)
18,8 MB 50 200
4256 x 2832 TIFF 35,9 MB 26 106
3184 x 2120 TIFF 20,7 MB 47 190
2128 x 1416 TIFF 10 MB 105 422
4256 x 2832 JPEG Fine 5,7 MB 138 558
4256 x 2832 JPEG Normal 3,2 MB 248 992
4256 x 2832 JPEG Basic 1,4 MB 500 2000
3184 x 2120 JPEG Fine 2,9 MB 274 1096
3184 x 2120 JPEG Normal 1,6 MB 488 1952
3184 x 2120 JPEG Basic 0,7 MB 1000 4000
2128 x 1416 JPEG Fine 1,4 MB 500 2000
2128 x 1416 JPEG Normal 0,8 MB 900 3600
2128 x 1416 JPEG Basic 0,4 MB 1800 7800

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!