Kipróbáltuk: Olympus E-450 teszt

0

Különlegességek

Képi üzemmódok

Ha a képek színezetén szeretnénk módosítani, a legegyszerűbb, ha képi üzemmódot váltunk. Itt ugyanis könnyedén kiválaszthatjuk a kevésbé telt színeket visszaadó „tompa” (Muted), vagy a teltebb (Vivid) beállítást. Ezen kívül portrékhoz beállított módot is találunk, amely enyhén világosabb és a bőrszínekre kihegyezett teltebb képeket eredményez. A fekete-fehér képek készítésénél különféle digitális szűrőket is használhatunk, illetve a színezett monokróm fotók is készíthetők.

Képmódok



Vivid


Normal


Muted


Portrait


Mono


Mono Yellow Filter


Mono Orange Filter


Mono Red Filter


Mono Green Filter


Tone Sepia


Tone Blue


Tone Purple


Tone Green

Képkeménység / élesítés

Az élesítés mértékét -2..+2 között állíthatjuk, melyek finoman lágy és élesen kemény képeket eredményezhetnek.

Élesítés

Kontraszt

A kontraszt paraméterét is -2..+2 közé állíthatjuk be.
Nagyobb dinamikaátfogást igénylő témáknál érdemes csökkenteni.

Kontraszt

Színtelítettség

Színtelítettség

Árnyaltság

Négy féle mód közül választhatunk az árnyaltság kérdésében. A gép automatikusan is kiválaszthatja a szükségeset, de mi magunk is megadhatunk egyet a normál, sötét tónusú (lowkey) és világos tónusú (highkey) lehetőségek közül.
A világos tónusú képeknél szinte az egész képet világosítja a belső szoftver, míg a sötét tónusú képeknél a világosabb részekhez nem nyúl a gép.

Árnyaltság



normál


HighKey (világos tónusú)


LowKey (sötét tónusú)

Művészi szűrők

Az E-450 egyik újdonságaként jelent meg a témamódokat kiegészítő művészi szűrők opció. Ez a programozott témamódokhoz hasonlóan automatikus beállításokat használ, majd a készített képet különböző módon dolgozza fel. Kár érte, hogy az E-620 6 féle művészi szűrője helyett itt csak 3-at implementáltak. Személy szerint a szemcsés film mód hiányát kifejezetten sajnálom. Olcsóbb gép, kevesebb művészkedés?

Művészi (Art) módok



eredeti


Pop Art


Soft Focus


Pin Hole

Vörösszem korrekció

Az E-450 azonos algoritmust használ, mint az E-620, vagyis a korrekció hatékony, s a javított vörösszemek természetes hatásúak.

Vörösszem korrekció

vörös szem…

…gépen belül javítva

Árnyék kompenzáció

A digitális fényképezőgépek egyik legnagyobb problémája, hogy dinamika átfogásuk sajnos nem túl jó. A dinamikaátfogás mértékét sok tényező befolyásolja, ezek közül az egyik legjobban kézzelfogható a szenzoron található képpontok mérete. Nyilvánvaló, hogy egy kompakt gép kis szenzorán elhelyezett 10 millió képpont sokkal kisebb elemi érzékelőkből áll, mint egy négyharmados, vagy APS-C gép 10 millió pixelének egyike. Ez jobb dinamika átfogást eredményez a nagyobb szenzorú modelleknél.

Bár vannak erőfeszítések a dinamikatartomány kiterjesztésére, a dinamika hiánya manapság is sok képet tönkretesz (pl. borús időben az égbolt szimplán kiég, ahelyett, hogy a felhők árnyalatait látnánk a képen).

E probléma egyik javítási módszere az árnyék kompenzáció, amelynek során a sötétebb részeket szoftveresen felvilágosítjuk (így például bátrabban használhatjuk a negatív expozíció kompenzációt). A módszer hátránya, hogy így sajnos a képzaj is felerősödik.
Az Olympus E-450-ban csak utólag alkalmazhatjuk az árnyék kompenzációt, s csak JPEG képekre. Az árnyék kompenzáció mértéke sajnos nem paraméterezhető. Érdemes megfigyelni, hogy az algoritmus nem csak a sötét, de a középtónusokat is világosítja.

Árnyékkompenzáció



funkció kikapcsolva


árnyékkompenzáció gépen belül utólag elvégezve