Kipróbáltuk: Olympus PEN E-PL1 teszt

0

Változások

A Mikro NégyHarmados rendszer elsősorban a kompakt méretet, de DSLR képminőséget igénylő fotósok számára készül. A hibrid megoldás előnye a közel DSLR képminőség és a folyamatos élőkép, hátránya viszont a kontraszt alapú fókuszrendszer, amely ugyan egész jó sebességű, de nem veszi fel a versenyt a DSLR-ek fázis-különbség érzékelő autofókuszával.

Az Olympus és Panasonic által indított lavinához mára már a Samsung is csatlakozott az NX rendszerével, s egyes pletykák szerint a Sony is be kíván törni erre a számára még kiaknázatlan piaci szegmensbe.

Ha szerencsénk van, akkor a lavina olyan sebességgel zúdul le a képzeletbeli hegyről, hogy pár év alatt teljesen maga alá temeti majd a jelenlegi átlagos kompakt gépeket, s a körömnyi szenzorok majd megmaradnak az ultrazoomokba, amiket egyelőre azok méretében nem válthatunk ki FourThirds szenzoros géppel. A Panasonic 28-280 mm-nek megfelelő 10×-es zoomátfogású MFT objektívjével már jelentősen nagyobb gépet kapunk, mint a 27-486 mm-nek megfelelő 18×-os zoomos DMC-FZ38, ráadásul egyelőre ez az egyetlen ultrazoom objektív, s kvázi a megfizethetetlen kategóriába tartozik.

Az Olympus az E-PL1-et tehát elsősorban olyan alkalmazásra kell elképzelnünk, amely az átlag kompaktok minőségénél többet igényel, de nem teszi lehetővé a méretesebb vagy nehezebb tükörreflexes modellek használatát (számomra egyértelműen a túrázás az a terület, ahol mindenképpen komoly előnyét látom ennek a rendszernek, de ha az árak a belépőszintű DSLR kitek alá csúsznak, akkor általános használatnál is komoly súlya lesz a Mikro NégyHarmadnak).
Ahogy a bevezetőben már jeleztem, az E-PL1 egyfajta öszvér, szolgáltatásai tekintetében valahol az E-P1 és az E-P2 között található, de kínál olyan funkciókat is, amelyeket eddigi elődjei nem. Nézzük tehát a három gép közötti eltéréseket:

Az Olympus E-P1, E-P2 és E-PL1 főbb különbségei
Olympus E-P1 Olympus E-P2 Olympus E-PL1
Legrövidebb záridő 1/4000 mp 1/4000 mp 1/2000 mp
LCD 3″ 3″ 2,7″
Elektronikus kereső nincs igen, opcionális igen, opcionális
Beépített vaku nincs nincs van, felpattintható
Vezeték nélküli vakuvezérlés nincs nincs van
Műhorizont (szintező) van van nincs
Kiégett/bebukott részek jelzése csak lejátszáskor csak lejátszáskor felvételkor és lejátszáskor
Videó mód üzemmódjai P, A és Art módok P, A, M és Art módok P, A, M és Art módok
i-Enhance képmód nincs van van
Art módok 6 féle 8 féle
(nincs finom szépia, van viszont keresztbehívás, halvány és világos, fénytónus)
6 féle
(új: dioráma, finom szépia, kivont: halvány és világos, fénytónus)
Fókuszmódok S-AF,
C-AF,
MF,
S-AF+MF
S-AF,
C-AF,
MF,
S-AF+MF,
C-AF+TR (követő)
S-AF,
C-AF,
MF,
S-AF+MF,
C-AF+TR (követő)
Fehéregyensúly és exp. kompenzáció Art módban fix auto szabadon választható fix auto
Vezérlőtárcsa van, 2 db van, 2 db nincs
Közvetlen videófelvétel gomb nincs nincs van
Sztereó hangfelvétel igen, beépített mikrofonnal igen, beépített mikrofonnal mono mikrofon, sztereó opcionálisan
Orientációs szenzor van van nincs
SSWF LED van van nincs
14×-esre nagyított kép JPEG tömörítés blokkosodás hatású blokkosodás hatás nélküli blokkosodás hatás nélküli
képváltás nagyított nézetben igen igen nem

Míg az E-P1 és az E-P2 külsőre szinte teljesen azonos, az E-PL1 esetében már nem csak a belső tulajdonságok eltéréseivel, de a gép külsejével és kezelőszervei is foglalkoznunk kell.

Olympus E-P1 és E-PL1