Kipróbáltuk: Olympus PEN E-PL1 teszt

0

Felépítés I.

Képérzékelő

A gépbe ugyanúgy a Panasonic FourThirds LiveMOS szenzora került, mint az eddigi Micro FourThirds gépek mindegyikébe. A képérzékelő 13,1 millió teljes pixelszámú, melyből a tényleges képalkotásra 12,1 milliót használ fel a gép. A LiveMOS lapka mérete 17,3 x 13 mm, vagyis a képkivágás faktor 2x-es. Ez azt jelenti, hogy a felcsavart objektívek gyújtótávolságát 2-vel kell megszoroznunk, hogy a látószögünket kisfilmes géphez tudjuk hasonlítani.

Szintén az eddigi MFT gépekhez hasonlóan a fényképezőgépben se tükör, se pentaprizmás/pentatükrös kereső, se mattüveg nincs. A szenzor előtt egy függőleges lefutású redőnyzárat helyeztek el, hasonlóan az SLR gépekhez. A tükörcsapódás hangját tehát megússzuk, de a zárhang jól ismert dupla kattanása megmaradt. A zár itt folyamatosan nyitva van (a DSLR-eknél csak LiveView módban, egyébként zárt állású), s csak az exponálás előtt fut le. Ennek köszönhetően nem kell külön LiveView, vagyis élőkép funkciót kapcsolnunk, ez a kompaktokhoz hasonlóan alapfunkció, és folyamatosan működik. A zár kattanása viszonylag halk – némileg halkabb a DSLR-eknél – de nem teszi a gépet a kompaktokhoz hasonlóan diszkrétté.

A LiveMOS szenzorra objektív cseréje alkalmával esetleg felkerülő porszemeket a bekapcsoláskor automatikusan működésbe lépő ultrahangos (SuperSonic Wave Filter) tisztítórendszer rázza le. Érdekes módon erről semmilyen információ nem található a gépen, sem LED, sem az LCD-n nem mutatja felirat az SSWF működését.
A tükörreflexes E-szériás Olympus gépekkel ellentétben, de az MFT gépeknél megszokott módon az E-PL1-nél sincs lehetőség arra, hogy bármely gomb megnyomásával a szenzortisztítást megszakítsuk a gyorsabb bekapcsolás érdekében. Ez a mért értékeknél látható is lesz.

Legnagyobb felbontásban 4032×3024 képpontból álló fotókat készíthetünk, ezeket RAW (.orf) vagy JPEG formátumban menthetjük el, de van lehetőség a RAW+JPEG módszer alkalmazására is. Ez utóbbi esetben a veszteségmentes és tökéletesen utófeldolgozható RAW kép mellé gyorsan és egyszerűen kezelhető JPEG kép is mentésre kerül.
Ez főként akkor hasznos, amikor egy eseményről igen sok képet készítünk, biztonsági céllal, s a végén csak a legjobbakat szeretnénk meghagyni. Ilyenkor a JPEG képeket gyorsan átnézhetjük és az eleve hibás felvételeket rögtön törölhetjük is, s csak azokkal a RAW fájlokkal kell foglalkozni, amelyek JPEG ikertestvére is már jó minőségű.

A JPEG képeket 1/12, 1/8, 1/4 vagy 1/2,7 (Basic, Normal, Fine, SuperFine) tömörítési fokkal menthetjük el.
A rengeteg sok választható felbontás közül egyszerre hármat tudunk könnyedén elérni, ezeket az L, M és S jelzésekkel illették. Az L mód mindig a legnagyobb felbontást jelenti, az M mérethez választhatunk 3200×2400, 2560×1920, 1600×1200 értékek közül, míg az S méret 1280×960, 1024×768 vagy 640×480 pixeles lehet.
A RAW fájlok jól tömörítettek, a nagy felbontás ellenére részletgazdag képeknél is csak kb. 13-14 MB-tal kell számolnunk.

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1024 MB-os kártyán* 2 GB-os kártyán*
4032×3024 RAW 12737 KB 80 160
4032×3024 Superfine 8064 KB 126 253
4032×3024 Fine 5826 KB 175 351
4032×3024 Normal 2670 KB 383 767
4032×3024 Basic 2627 KB 389 779
3200×2400 Superfine 5804 KB 176 352
3200×2400 Fine 3271 KB 313 626
3200×2400 Normal 1613 KB 634 1269
3200×2400 Basic 1141 KB 897 1795

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolható fotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!

Optika

A Micro FourThird rendszer a korábbi FourThirds-hez képest is kisebb objektív csatlakozót kapott. Az eredeti 4/3-os csatlakozó 50, míg a Micro változat 44 mm-es. Drasztikusan, pont a felére csökkentették a szenzor és az objektív hátsó síkja közötti (ún. metszési) távolságot. Ez a 4/3 rendszernél 40 mm, a Micro 4/3-nál pedig 20 mm. Emiatt külön erre a rendszerre tervezett objektíveket (M.Zuiko Digital-széria) használhatunk alapjáraton a géphez, mert a korábbi 4/3 objektívek az eltérő bajonett miatt nem helyezhetők fel, az eltérő kihuzat miatt pedig nyilván életlen képet alkotnának a Micro FourThird gépek egyébként azonos érzékelőjén. Szintén a kisebb metszési távolság révén válik lehetővé különböző egyéb objektívek adaptergyűrű (közgyűrű) közbeiktatásával történő használata, mint azt már híreinkben is jeleztük (pl. Leica és M42 objektívek is csatlakoztathatók).

M.Zuiko Digital 14-42mm f/3,5-5,6 összecsukva

M.Zuiko Digital 14-42mm f/3,5-5,6 használatkor

Kit kiszerelésben M.Zuiko Digital 14-42mm f/3,5-5,6 objektívet kapjuk a gépváz mellé. Emellett az Olympus még egy 17 mm-es fix gyújtótávolságú, f/2,8 fényerejű “Pancake” objektívet is kínál M.Zuiko Digital ED 17mm f/2,8 néven.

A M.Zuiko Digital 14-42mm f/3,5-5,6 érdekes kialakítású lett, ugyanis összecsukható. A fenti képeken jól látszik, hogy összecsukott állapotban fele annyi helyet igényel, mint kinyitott, nagylátószögű állásban. Az objektívet kézzel kell kinyitni a zoomgyűrű elfordításával. Ha ezt elfelejtenénk, a gép az LCD-jén szólít fel a művelet elvégzésére.

Tesztünk során a M.Zuiko Digital 14-42mm f/3,5-5,6 objektívet használtuk.

Sorozat fényképezés, videó

Az Olympus PEN E-PL1 gyári specifikáció alapján nem hoz gyorsabb sorozatot, mint az elődmodell. Erre a gépre is 3 kép/mp sebességet adott meg a gyártó. Tesztjeink ezt közelítőleg igazolták is, még ha egy hajszállal el is maradtunk a specifikációtól. Lassabb sorozatkészítésre csak 1/100 mp vagy nagyobb záridőnél kell számítanunk. Ezt a sebességet témától függően RAW formátumban általában 10, JPEG képeknél többnyire 16-20 képig képes tartani az E-PL1. A RAW sorozat hossza az E-P1-ben egy kicsit hosszabb, 13 kép volt, de a JPEG sorozat lassulás nélküli hossza mindkét gépnél megegyezik. A belső puffer telítődése után a felvételkészítés nem áll le, csak a kártya sebességének függvényében lelassul.

A sorozat sebessége tehát nagyjából hasonló az EP széria gépei között, s ide vehetjük még a belépőszintű tükörreflexes gépek értékét is. A sorozat hossza kellően nagy ahhoz, hogy általános használatra elegendő legyen.

Sorozat sebességek
  1/100 mp 1/200 mp 1/400 mp lassulás nélküli képszám
RAW 2,87 kép/mp 2,9 kép/mp 2,95 kép/mp 10 kép
S.Fine JPEG 2,85 kép/mp 2,95 kép/mp 2,95 kép/mp 16 kép
Fine JPEG 2,85 kép/mp 2,95 kép/mp 2,95 kép/mp 17 kép
Normal JPEG 2,85 kép/mp 2,95 kép/mp 2,95 kép/mp 20 kép

A kártyára írás sebességét SanDisk Extreme III memóriakártyával vizsgáltuk. Érdekes, hogy míg az E-P1 és E-P2 esetén a Panasonic MFT gépekhez képest jelentősen nagyobb írási sebességet kaptunk, az E-PL1-nél ez az előny RAW formátumban megszűnni látszik.
A JPEG képek írásakor tapasztalt 15100 KiB/s jó értéknek számít, a RAW formátumnál mért 10200 KiB/s sem rossz, de láttunk már jobbat az E-P2-nél (12800 KiB/s). Így hát elég messze vagyunk a kártyából gyakorlatilag is kihozható 16 MB/s-tól.

Kártyaírási sebességek
  JPEG RAW
SanDisk Extreme III SDHC (4 GB) 15100 KiB/s 10200 KiB/s

Hagyományos sorozatokon túl további lehetőségek is kínálkoznak az Olympus E-PL1-gyel, ezek egyike az automatikus expozíció-sorozat, ahol 3 képet készíthetünk ±0,3..1 Fé lépésközzel. Ez az üzemmód azonban nem jelenti a sorozatmód használatát, azt nekünk külön be kell állítani.

Fehéregyensúly-sorozatot választva 3 vagy 9 képet fog elmenteni a fényképezőgép, 2, 4, 6 lépésközt használva a vörös és a zöld csatornán. Ezt a sorozatot az automatikus expozíció-sorozattal együtt, kombinálva is használhatjuk.

A vakuteljesítmény-sorozat – hasonlóan az expozíció sorozathoz – 3 kép hosszban készülhet ±0,3..1 Fé lépésközzel.

Érzékenység sorozat is rendelkezésünkre áll, ennek során – hasonlóan a fehéregyensúly sorozathoz – 1 expozíció után 3 képet ment el a fényképezőgép, különböző érzékenységekkel, de azonos rekesz/záridő párossal. A képek közötti érzékenység-eltérés 1/3..1 Fé lehet. Itt fontos megjegyezni, hogy mivel 1 expozícióból készül a 3 kép, ez azt jelenti, hogy az egyes képek között világosságbeli eltérést kapunk.

A kioldást 2 vagy 12 mp-es időzítővel végezhetjük. Ezen kívül használhatunk expozíció előtti, beállítható ideig tartó rázkódásvédelmet is (korábban tükörfelcsapás) a nemkívánatos rezgések elkerülése érdekében. Ennek időzítése a menüben állítható be.

E-P2 videó: mJPEG (32 Mbps)
1280×720, 30 fps; 17 mp
64 MiByte

E-P2 videó: mJPEG (17 Mbps)
640×480, 30 fps; 15 mp
29 MiByte

E-P2 videó: mJPEG (7 Mbps)
640×480, 15 fps; 6 mp
5 MiByte

Videófelvételt kétféle felbontásban készíthetünk, 1280×720 pixellel, vagy 640×480 pixeles felbontásban. Mindkét esetben 30 kép/mp a képfrissítés és mJPEG tömörítést használ a gép, amely HD felbontásnál bizony gyorsan megtöltheti a memóriakártyánkat.

Próbáink során VGA videóból maximum 13 perc 30 mp-et sikerült rögzíteni (1,8 GB), míg HD felbontásban 7 perc 30 mp-et vett fel a gép egyhuzamban (1,9 GB).

A filmrögzítés során akár folyamatos élességállítás is használható, igaz, ez az alkalmazott objektívtől függő sebességgel fog dolgozni (a 14-42mm-es nem túl gyors e téren). Ha egyszeri élességállítást kérünk, akkor is van lehetőség menet közben újrafókuszálni. Szintén működik felvétel közben a fénymérés.
A mozgóképbe sztereó PCM hangot ment az E-PL1, mely 44,1 KHz mintavételezésű, s 16 bites kvantálású. Fontos tudnunk, hogy sztereó hangot csak az opcionális külső mikrofonnal tudunk felvenni, a gépben ugyanis csak egy darab mikrofon található.
Egy kicsit sajnálom, hogy nem választható AVCHD videótömörítés és AC3 hangtömörítés, sokkal több férne el a kártyánkon.

A videófelvételi képességek gyakorlatilag megegyeznek az E-P2-ben találhatókkal. Sajnálatos módon most nem készült konkrét videó. Bevallom, a rohamtempóban készült teszt során teljesen elfeledkeztem róla. Szerencsére azonban az E-P2-vel való megegyezés miatt az E-P2 videói is relevánsak (lásd fent).