Kipróbáltuk: Olympus SP-565UZ teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

A képeket mind RAW mind JPEG formátumban elkészíthetjük. A RAW fájlok utólagosan könnyebben feldolgozhatók, ráadásul ezen formátumnál a zajszűrés is jobban paraméterezhető.
A többféle lehetőség mindenképpen előny egy terméknél, így itt is kifejezett előnynek számít, hogy JPEG mellett RAW fájlokat is használhatunk. A gyártó ráadásul arra is figyelt, hogy egyszerre is használhassuk a JPEG és RAW formátumokat, vagyis kapunk egy jól utófeldolgozható RAW fájlt, de rögtön emellé elmentésre kerülhet egy JPEG kép is, ami gyors megtekintést és felhasználást tesz lehetővé.

A JPEG képeknél egyébként kétféle tömörítése fokot használhatunk, Fine és Normal jelzéssel. Fine módban 94%-os, míg Normal módban 85%-os JPEG minőséget kapunk. A Fine mód így komolyabb felhasználásra is elegendő lehet, de a Normal mód erősebb tömörítése erős nagyításnál már néhol felfedezhető blokkosodást és JPEG-zajt eredményez.

Képzaj

Az érzékenységet ISO64-től akár ISO6400-ig is növelhetjük, igaz ISO3200 és ennél nagyobb érzékenység csak leméretezett és zajszűrt JPEG képekkel érhető el. Talán nem is baj, mert az ISO3200 RAW képe már borzalmas volt az SP-560UZ-nél, ami itt sem lenne jobb.

A mai kompakt gépeknél általában már nem a képzaj, hanem ennek eltüntetésére alkalmazott zajszűrő-zajcsökkentő algoritmusok hatása okozhat kellemetlenséget.

Az Olympus SP-565UZ-nél sincs ez másként, a képzaj JPEG képnél valójában alig érezhető, természetesen ha RAW formátumban készítjük a képeket és kikapcsoljuk a zajszűrést a konvertálás során, akkor megjelenik az ismerős szín- és luminancia zaj, cserébe viszont sokkal több részletet kapunk.
A zajszűrést egyébként RAW konvertálás során a gyári szoftver is támogatja, de ezt paraméterezni nem lehet, csak kikapcsolni.

JPEG formátumot használva ISO400-ig nincs is különösebb probléma, sem a képzaj, sem a zajszűrés nem olyan mértékű, hogy zavaró lenne. ISO400-nál kezd észrevehetőbb lenni a zajszűrés okozta részletvesztés.
ISO800-nál a zajszűrés ellenére már jól látható a színzaj, s itt már a részletek mosottsága is erőteljesebb, no meg a színek sem olyan élénkek.
ISO1600-ban már alig látunk részletet, de ez még egy 10×15 cm-es fotón elfogadható minőséget eredményez. Az ISO3200-nál és ISO6400-nál a képet először 1,3 Mpixelre méretezi le (1280×960), majd ezt interpolálja fel a fényképezőgép 5 Mpixelre. Ennek minősége olyan, amilyen. A színek sajnos már nem az igaziak, nagyobb felületeknél élénkebbek, kisebb felületeknél kifakulnak (érdemes megnézni a tesztábra teljes képét, ahol az eredetileg narancsszínű Pixinfo feliraton remekül látszik a fakulás hatása: teljesen szürkévé vált), részletek nem igazán fedezhetők fel (cérnaspulnikból nem vehető ki, hogy cérna is van rajtuk). Vészesen rossz fényekben, vaku használatának esélytelensége esetén emlékképekhez még elfogadható lehet, de igényes képekhez már nem megfelelő.

RAW formátumot választva lehetőségünk van zajszűrés nélküli képeket készíteni, ami több részletet fog bent hagyni a képben, de a képzajt is meghagyja. ISO400-nál van valahol az a határ, ami még az elviselhető szintet jelzi, ISO800-nál a RAW fájlból konvertált szűretlen JPEG már nagyon zajos, de biztos vagyok benne, hogy sokakat már az ISO400 erős luminancia zaja is zavar.

A lenti dobozban 4 képkivágás tekinthető meg egy-egy érzékenység tesztfotónkról. Az “érzékenység – zajtartalom” tesztképeket gépen belül zajszűrt JPEG és számítógépen zajszűrés nélkül konvertált RAW képeknél egyaránt elkészítettük. A RAW fájlokat a gyári Olympus Master 2 programban konvertáltuk JPEG képpé, kikapcsolt zajszűrés és normál élesítés mellett, de magasabb érzékenységeknél a bekapcsolt zajszűrést is kipróbáltuk.
Az Adobe is támogatja már az Olympus SP-565UZ-t Camera RAW és Lightroom szoftvereiben, így a tesztképeinket ez utóbbival is lekonvertáltuk.



ISO64; F6,3 1/4 mp


ISO64; F6,3 1/4 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO64; F6,3 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO100; F6,3 1/6 mp


ISO100; F6,3 1/6 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO100; F6,3 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO200; F6,3 1/13 mp


ISO200; F6,3 1/13 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO200; F6,3 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO400; F6,3 1/25 mp


ISO400; F6,3 1/25 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO400; F6,3 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO800; F6,3 1/50 mp


ISO800; F6,3 1/50 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO800; F6,3 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO1600; F6,3 1/100 mp


ISO1600; F6,3 1/100 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO1600; F6,3 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO3200; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/400 mp


ISO64; F6,3 1/4 mp


ISO64; F6,3 1/4 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO64; F6,3 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO100; F6,3 1/6 mp


ISO100; F6,3 1/6 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO100; F6,3 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO200; F6,3 1/13 mp


ISO200; F6,3 1/13 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO200; F6,3 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO400; F6,3 1/25 mp


ISO400; F6,3 1/25 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO400; F6,3 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO800; F6,3 1/50 mp


ISO800; F6,3 1/50 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO800; F6,3 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO1600; F6,3 1/100 mp


ISO1600; F6,3 1/100 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO1600; F6,3 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO3200; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/400 mp


ISO64; F6,3 1/4 mp


ISO64; F6,3 1/4 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO64; F6,3 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO100; F6,3 1/6 mp


ISO100; F6,3 1/6 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO100; F6,3 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO200; F6,3 1/13 mp


ISO200; F6,3 1/13 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO200; F6,3 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO400; F6,3 1/25 mp


ISO400; F6,3 1/25 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO400; F6,3 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO800; F6,3 1/50 mp


ISO800; F6,3 1/50 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO800; F6,3 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO1600; F6,3 1/100 mp


ISO1600; F6,3 1/100 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO1600; F6,3 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO3200; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/400 mp


ISO64; F6,3 1/4 mp


ISO64; F6,3 1/4 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO64; F6,3 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO100; F6,3 1/6 mp


ISO100; F6,3 1/6 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO100; F6,3 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO200; F6,3 1/13 mp


ISO200; F6,3 1/13 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO200; F6,3 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO400; F6,3 1/25 mp


ISO400; F6,3 1/25 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO400; F6,3 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO800; F6,3 1/50 mp


ISO800; F6,3 1/50 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO800; F6,3 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO1600; F6,3 1/100 mp


ISO1600; F6,3 1/100 mp; RAW – Olympus Master 2


ISO1600; F6,3 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO3200; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/400 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

Hosszú expozíció

A fényképezőgép M állásában B-módú, hosszú expozíciós idejű felvételeket is készíthetünk, maximum 8 perc hosszúságban, de a korábbi SP-570UZ és SP-560UZ modellekkel ellentétben csak ISO64 érzékenységgel. Ilyen esetben mindig történik darkframe elvű hotpixel szűrés, amely az expozíció után, azzal megegyező ideig tart (1 perces expozíció után 1 perces hotpixel szűrés). Az ISO64 érzékenységen 8 percig tartó expozíció eredményét a leni képek szemléltetik.

A szintállítás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.

Memória kapacitás

Szeretem azokat a fényképezőgépeket, amelyeknél nem holmi apró kapacitású memóriakártyával szúrják ki az ember szemét, hanem azt a kis memóriát, amit kapunk, azt integráltan helyezik el a gépen belül. Ennek nyilvánvaló előnye, hogy mindig nálunk van, sosem felejtjük otthon.
Az Olympus SP-565UZ-nél ráadásul nem is csak néhány MB memóriát kapunk, hanem rögtön 50 millió Byte-ot. Bár ez sem lesz elég egy Föld körüli útra, de vésztartalékként közel 20 kép menthető el, teljes felbontásban, Normal minőségben. Sőt, még RAW képből is elfér rá 3.

Ahhoz, hogy a gép képességeit teljes mértékben kihasználhassuk, minimum 1 GB-os kártyát ajánlunk. Akik külföldi nyaralásuk során is szeretnének túlnyomórészt RAW formátumot használni, azok számára a 2 GB-os is elkelhet, feltéve, hogy nem gondoskodnak valami háttértárról, ahová a képek lementhetők (pl. mobilháttértár, notebook). A RAW fájlok nem csak veszteségmentesek, hanem sajnos tömörítetlenek is, ennek következtében mindegyik RAW kép 15 MB-os.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 45 MB-os belső memóriában* 1 GB-os kártyán*
3648×2736 RAW 14803 KB 3 69
3648×2736 Fine 3862 KB 11 265
3648×2736 Normal 2217 KB 20 461
2560×1920 Fine 1786 KB 25 573
2560×1920 Normal 1233 KB 36 830
2048×1536 Fine 1354 KB 33 756
2048×1536 Normal 625 KB 72 1638
1600×1200 Fine 712 KB 63 1438
1600×1200 Normal 404 KB 111 2532
1280×960 Fine 446 KB 100 2294
1280×960 Normal 295 KB 152 3472
640×480 Fine 134 KB 336 7653
640×480 Normal 73 KB 614 13981
1920×1080 (16:9) Fine 863 KB 52 1186
1920×1080 (16:9) Normal 432 KB 104 2372

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!