Kipróbáltuk: Panasonic GX9 – teszt

0

Különlegességek

Gépen belüli RAW konverzió

Bár néhány gyártó még nem alkalmazza ezt a lehetőséget, lassan azért a gépen belüli RAW konvertálás sem számít majd nagyon különlegesnek. A funkciónak akkor vesszük leginkább hasznát, ha RAW-ban fotóztunk, de szeretnénk a készített képet gyorsan megosztani közösségi oldalon, amelyhez okostelefonra kell átküldenünk a fotót. A képek átküldésénél viszont csak JPEG fotókat választhatunk, így előbb a RAW képeket JPEG-gé kell alakítanunk.

A beállítható paraméterek a szokásosak: felbontás, színtér, expozíció, fehér-egyensúly, kontraszt, szaturáció, élesítés, zajszűrés, fotóstílus, ezen kívül intelligens kontraszt és intelligens élesítés, beállítása, sőt a gradációs görbe módosítása is elérhető.

Arra sajnos nincs lehetőségünk, hogy egyszerre több képet is konvertáljunk, így minden átalakítandó képpel egyenként kell bajlódnunk.

Panoráma készítés

Az okostelefonok manapság jelentősen megkönnyítik a panorámafelvételek készítését, így joggal várható el egy magasabb kategóriás fényképezőgéptől, hogy hasonló módon támogassa a panorámák rögzítését. Érdekes, hogy míg a G9 ilyen szolgáltatást nem kínál, a GX9-ben elérhető a panorámakészítés, amely ráadásul automatikus, így elegendő csupán a panoráma mód kiválasztása után a gépet körbeforgatni, a többit a gép végzi. Még a képek összeillesztését is, amely egész precízen történik.

Panorámát ezúttal is készíthetünk fekvő és álló formátumú géppel, mi minden esetben az utóbbit ajánljuk, hiszen a panorámák szélessége gépállástól független, a függőleges látószög azonban álló formátumban indítva nagyobb lesz, mint fekvőben.

Panasonic GX9 standard panoráma, fekvő formátumban
Panasonic GX9 standard panoráma, álló formátumban
Panasonic GX9 széles panoráma, fekvő formátumban
Panasonic GX9 széles panoráma, álló formátumban

4K Photo, Post focus

Ahogy a sorozatoknál már írtuk, a GX9 is kínál 4K Photo sorozat módot, amely gyakorlatilag 8 Mpixeles képkockákból álló 30 kép/mp-es videófájlt jelent, amiből a fényképezőgép segítségével kimenthetjük a legjobb pillanatot. Ez a lehetőség nem csak program automatika módban, de fél-automata és manuális üzemmódokban is elérhető, így ha szükséges, mi magunk adhatjuk meg a kívánt zársebességet (de a minimum természetesen 1/30 mp).

A Post focus szintén 8 Mpixeles képeket készít sorozatban, közelről indítva és a távolban befejezve úgy, hogy a gép minden képkocka előtt folyamatosan változtatja a fókuszt. Ezt követően lesz lehetőség a fókusz utólagos beállítására, magán a fényképezőgépen, az LCD-re bökve. A kiválasztott fókuszpontú kép külön képként elmenthető.

A 4K Photo és a Post focus enyhe képkivágással dolgozik, azaz a normál fotónál kissé szűkebb látószöget kapunk eredményül.

Diffrakció kompenzáció

Tudvalévő, hogy az objektívek szűk blende esetén a fényelhajlás jelensége miatt gyengébb részletgazdagságú képet adnak. A Panasonic a GX szériában kínálta elsőként a diffrakció kompenzációt, amely a gyakorlatban nem más, mint rekesz függő élesítés. A funkció bekapcsolt állapotában a gép igyekszik korrigálni a diffrakció okozta élességvesztést:
A Panasonic GX8 fotói

Digitális szűrők

A Panasonic GX9 nem kevesebb, mint 22 féle digitális szűrőt kínál, amelyet azonban csak a felvételkészítés előtt állíthatunk be, sem a RAW konvertálás során, sem lejátszás módból nem tudjuk ezeket a szűrőket utólag a képre vinni. A szűrőknél egyébként van lehetőség bizonyos mértékű paraméterezésre is, pl. a színezet beállítására, vagy a miniatűr hatásnál az éles terület kijelölésére, a csillagszűrőnél az ágak számának és hosszának beállítására, a napsütésnél a fényfolt helyének és méretének megadására, stb.

A Panasonic G9 fotói

Digitális szűrők



original


expressive


retro


old days


high key


low key


sepia


monochrome


dynamic monochrome


rough monochrome


silky monochrome


impressive art


high dynamic


cross process


toy effect


toy pop


bleach bypass


miniature effect


soft focus


fantasy


star filter


one point color


sunshine

Képek retusálása

Van lehetőség a kép egy részletének retusálására is, ezt lejátszás módban tudjuk megtenni. A kép kiválasztása után az érintésérzékeny kijelzőn át kell rajzolnunk azt a részt, amit szeretnénk kiretusálni a képről, ezt követően a gép igyekszik hatékonyan eltüntetni azt. Ez azonban nem mindig sikerült jól, hiszen ha nem tökéletesen homogén a kép háttere, akkor sokszor jelentkezik a fotó más részleteinek ismétlődése.

A Panasonic G9 fotói

Retusálás



funkció kikapcsolva


funkció bekapcsolva


funkció kikapcsolva


funkció bekapcsolva

HDR mód

Nem csak témamódból és nem csak program automatika üzemmódban, de rekesz-előválasztásnál és teljes kézi üzemmódnál is elérhető a HDR mód. A paraméterezésnél megadható a képek közötti eltérés 1, 2 vagy 3 Fé-re. A HDR módot kombinálhatjuk önkioldóval is, az állvány használata mellett így még biztosabbra mehetünk. A három expozíciót a gép automatikus egy képpé egyesíti, de a forrásképeket nem menti el.

Kíváncsiak voltunk, vajon ha RAW-ban készítjük el a fotókat és megetetjük a Lightroom HDR funkciójával, vajon mit kapunk eredményül. Ehhez 5 képet készítettünk, egymáshoz képest 1 Fé eltérésekkel. Ez a fotó is megtalálható a lenti dobozban.

Sötét és világos képterületek kiemelése

A kontraszt beállításnál sokkal precízebben is módosíthatjuk a készítendő képeink csúcsfényeinek és árnyékosabb területeinek árnyalatait a gradációs görbével. Itt ugyanis a csúcsfényekre és az árnyékosabb, sötétebb részekre külön állíthatjuk be a világosítást, vagy sötétítést. Ha erős kontrasztot szeretnénk, akkor a sötét részeket még sötétebbre, a világosakat még világosabbra kell állítsuk, de ha csak a sötét tónusokat akarjuk mélyebbé tenni, de a világosakat nem bántanánk, akkor elég csak a sötét részekkel foglalkozni.

A Panasonic GX8 fotói

Elektronikus zár / csendes expozíció

Az újabb Panasonic gépekben nem csak a hagyományos mechanikus zár, de annak elektronikus változata is használható. Működését külön engedélyeznünk kell a menüben, de a teljes elektronikus zárnál le kell mondanunk a vaku használatáról. A komolyabb modellekkel (pl. G9) szemben itt nincs lehetőség csupán az első redőnyt elektronikusra cserélni, vagy teljes elektronikus zár van, vagy teljes mechanikus.

Ezen kívül elérhető továbbra is az expozíció késleltetés, amelynél a zár lefutását követően 1, 2, 4 vagy 8 mp-cel indul csak az expozíció.

Az elektronikus zárnak a teljesen hangtalan expozíción túl további előnye a mechanikus zárnál nagyobb, akár 1/16000 mp-es zársebesség is, amely redőnyzárral nem volna elérhető.

Time-lapse és stop-motion, 4k élő vágás

Time-lapse is készíthető a Panasonic GX9-cel, méghozzá nem csupán videófájlként, de külön-külön képkockákat tartalmazó programozott sorozatként is. Sőt, igazság szerint itt elsősorban a programozott sorozat az, ami rendelkezésünkre áll, az így készült képkockákból van lehetőség utólag videót összeilleszteni, akár a fényképezőgéppel.

A time-lapse beállításnál megadható a kezdési idő, a képek közötti időköz 1 mp és 99 perc 59 mp között 1 mp-es pontossággal, illetve a képek száma, akár 9999-ig.
A gép a megadott adatok alapján kiszámítja, mikor ér véget a felvételkészítés és azt az LCD-n megjeleníti indítás előtt.
A Panasonic G9-cel készített time-lapse videók:

Választható léptetett animáció (stop-motion) is, ez esetben az egyes felvételeket mi magunk készítjük, majd a képkockákból szintén videó készülhet.

4k élő vágásnál finom digitális svenkelés és zoom állítható be a képmező bármely területére, általunk választható méretből és pozícióból kiindulva. Az Ultra HD felbontásból kivágott képkockákból Full HD videó készül.
A Panasonic GH5S-sel készített 4k élő vágás videó: