Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-G10 teszt

0
1 516

Képminőség

Képzaj

A Mikro Négyharmados készülékeknek és konkurenseiknek meg van az az előnyük, hogy kezelésük révén a kompakt gépekkel is összevethetők. Egyfajta átmenetet képeznek a kompakt és a tükörreflexes kategória között. Ebből a szemszögből határozott az előnyük kisebb érzékelős testvéreikhez képest. DSLR szinten sem kell azonban szégyenkezniük, legalábbis az ugyanilyen szenzorméretet használó Négyharmados gépek mezőnyében.

Nem ér minket meglepetés, ha a DMC-G10 képeit összevetjük a DMC-G2-ével. Mivel a szenzor és a képfeldolgozó processzor is azonos, így a végeredmény is szemre teljesen megegyező.

Az alábbi tesztet minimális zajszűrési beállításokkal (-2 érték) végeztük. A RAW képek feldolgozása a fényképezőgéphez adott SilkyPix Developer Studio 3.1 SE szoftverrel történt, szintén minimumra (0-ra) állított zajszűréssel. Emellett megnéztük az Adobe Photoshop Lightroom v3.0-ban konvertált képeket is, amelyeket alapértékekkel konvertáltunk.

ISO100-nál szép, tiszta képeket kapunk, a homogén területeknél már-már zajmentesnek is mondhatjuk. Persze minimális zaj itt is látható, de ez még óriási nyomatoknál sem okozhat problémát. A részletezettség remek, zajszűrésnek nyomait nem fedezhetjük fel. A gyári Silkypix-szel konvertált RAW képekről ugyanez elmondható, s a Lightroom is szép eredményt hoz.
ISO200-ra emelve az érzékenységet gyakorlatilag nem látunk erősebb képzajt. Ennek oka, hogy a zajszűrés itt már picit erősebb, így részletekből hajszálnyival kevesebb van (ez csak a cérna spulniknál vehető észre). A RAW-ból konvertált képeken viszont már jól látható, hogy ISO200-nál azért erősebb a képzaj, mint ISO100-nál, de gondot ennek sem szabad okoznia, még nagy nyomatoknál sem.
Újabb 1 Fé-kel növelve az érzékenységet ISO400-hoz érkezünk. Itt ugyanaz a helyzet, mint ISO200-nál, a zajszűrés még erősebbé válik, s itt már a lágyító hatása is érezhető az apró részleteken. Hogy zajos-e? Véleményem szerint ez még igen nagy, A3, vagy akár A2 nyomatokon is szép eredményt fog mutatni. RAW-ból konvertálásnál viszont már érdemes lesz a színzajt szűrni, hiszen a Silkypix konverterében kikapcsolt zajszűrés után már érezhető színzaj marad, ami Lightroomnál a bekapcsolt 25-ös színzajszűrés miatt nem jelentkezik.
Az előzőeket ismerve ISO800-nál sem ér meglepetés, JPEG-ben tovább erősödik a zajszűrés, a képzaj még itt sem lesz erős, részletekből viszont egy hangyányit ismét vesztünk. RAW-ból konvertálva viszont már jól látható képzajt kapunk, s itt már a színzaj mellett a luminancia zaj is erőteljes.
ISO1600 lehet egyfajta határvonal, a gép belső képfeldolgozója ugyanis itt már igen erős zajszűrést használ, ami komoly részletvesztéshez és lágyuláshoz vezet. Képzaj itt is inkább csak foltokban jelentkezik. RAW-ból konvertálva zajszűrés nélkül már ijesztő eredményt kapunk, ez enyhe zajszűréssel viszont jól javítható.

JPEG-ben az ISO3200 már alig tartalmaz részleteket, így ez az érzékenység nagy méretű nyomatoknál már nem javasolt. RAW-ból még itt is ki lehet hozni jó eredményt, ha rászánunk egy kis zajszűrést. Bár homogén képünk nem lesz, a szemcsézettség még elviselhető maradhat.

ISO6400 érzékenységnél ha nagy nyomatokat szeretnénk készíteni, ne használjuk a gép saját JPEG-ét. RAW-ból is nehéz dolgunk lesz, de zajszűréssel még használhatóvá varázsolhatjuk az ilyen érzékenységű képeket is. Zajszűrés nélkül persze ez a formátum is katasztrofális eredményt adna nagy nyomatoknál.

Érzékenység – képzaj



ISO100; F8; 1/3,2 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO100; F8; 1/3,2 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO100; F8; 1/3,2 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO200; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO400; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO800; F8; 1/25 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/200 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO6400; F8; 1/200 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO6400; F8; 1/200 mp


ISO100; F8; 1/3,2 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO100; F8; 1/3,2 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO100; F8; 1/3,2 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO200; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO400; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO800; F8; 1/25 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/200 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO6400; F8; 1/200 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO6400; F8; 1/200 mp


ISO100; F8; 1/3,2 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO100; F8; 1/3,2 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO100; F8; 1/3,2 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO200; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO400; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO800; F8; 1/25 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/200 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO6400; F8; 1/200 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO6400; F8; 1/200 mp


ISO100; F8; 1/3,2 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO100; F8; 1/3,2 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO100; F8; 1/3,2 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO200; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO400; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO800; F8; 1/25 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/200 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO6400; F8; 1/200 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO6400; F8; 1/200 mp

A fotók 24 °C hőmérséklet mellett készültek.

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400.
 

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×13 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó.

Ekkora méretben még ISO1600 érzékenység is kiváló eredményt ad, részletekből ugyan egy gyűszűnyivel kevesebb kerül a képre, mint ISO100-nál, de ezt csak nagyítóval vehetjük majd észre, s ha csak nem hasonlítjuk össze az ISO100-as képpel, nem is lesz feltűnő. Képzaj szempontjából is hasonló módon ISO1600 a határ, itt ugyanis zajszűretlen RAW-ból konvertált képnél már látszik az apró szemcsézettség (egyébként nyilván ISO800-nál is csak ott még bőven az elfogadható határ alatt van, s nem feltűnő).
ISO3200-tól az erősebb zajszűrés miatt már ekkora méretben is érezhető lesz a lágyulás, ISO6400-nál pedig a zajszűrés ellenére már jól látható képzajra kell számítanunk. RAW-ból konvertált zajszűretlen képnél ISO3200 még az elmegy kategóriába sorolható, de ISO6400 már nagyon zajos. Lightroomban konvertálva 25-ös alap színzaj szűréssel még az ISO3200 is jó eredményt ad, ISO6400-nál viszont már komoly színzajra kell számítani, amely szabad szemmel is látható lesz. Persze, látszik a zaj, de emellett megmaradnak a tökéletes színek és a jó tónusátmenetek – legalábbis ahol nem fedte el a zaj. Összességében tehát kis kompromisszummal még az ISO6400 is jól használható lesz ebben a méretben.

Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es nyomatokon (szimuláció)



ISO100; F8; 1/3,2 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO100; F8; 1/3,2 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO100; F8; 1/3,2 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO200; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO400; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO800; F8; 1/25 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/200 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO6400; F8; 1/200 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO6400; F8; 1/200 mp


ISO100; F8; 1/3,2 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO100; F8; 1/3,2 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO100; F8; 1/3,2 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO200; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO400; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO800; F8; 1/25 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/200 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO6400; F8; 1/200 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO6400; F8; 1/200 mp


ISO100; F8; 1/3,2 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO100; F8; 1/3,2 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO100; F8; 1/3,2 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO200; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO400; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO800; F8; 1/25 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/200 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO6400; F8; 1/200 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO6400; F8; 1/200 mp


ISO100; F8; 1/3,2 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO100; F8; 1/3,2 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO100; F8; 1/3,2 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO200; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO400; F8; 1/13 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO800; F8; 1/25 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO1600; F8; 1/50 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO3200; F8; 1/100 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/200 mp


Silkypix Developer Studio v3.1.0.4; ISO6400; F8; 1/200 mp


Adobe Lightroom v3.0; ISO6400; F8; 1/200 mp

Zajszűrés

Ha a fenti JPEG képeket zajosnak gondoljuk, nem probléma, hiszen tág határok között állíthatjuk a zajszűrés mértékét, ha belépünk a Film módok közé. A szokásos képfeldolgozási beállítások mellett a szűrés 5 lépéses (+/-2 érték) szabályozása is lehetséges. A -2-es lépcsőfok sem jelent teljesen kikapcsolt szűrés, csupán erősen csökkentett beavatkozást. Nem is kis mértékűt, hiszen teljesen levéve a szűrési értéket általában 1 egész fényértéket vesztünk, tehát ISO400-ban kb.olyan zajszintet kapunk -2-es szűréssel, mint ISO800-ban alapértéken – persze kevesebb részletvesztéssel. Mindez fordítva, a szűrés erősítésére is igaz, kivéve a legalacsonyabb és a legmagasabb fokozatot.

A zajszűrés magasabb fokozaton egyébként ISO800-tól kapcsol rá rendesen. Addig viszonylag kis különbségek vannak a -2 és +2 értékek között. De vannak. Még ISO100-on is!

Hosszú expozíció

Hosszú expozíciós idejű tesztjeink során ISO200 érzékenység mellett 10 perces záridőt használunk. A Panasonic DMC-G10-zel – ahogy a DMC-G2-vel – azonban csak maximum 256 mp hosszú expozíciókat készíthetónk. Talán megoldást jelenthetne az összevethetőség szempontjából, ha 240 másodperc hosszúságú, de ISO500 érzékenységgel készítenénk fotót, itt azonban a nagyobb érzékenység már mást is befolyásolhatna, s megint ott lennénk, ahol a part szakad. Így aztán maradtunk a jól bevált, ISO200 érzékenységnél (végülis az Olympus gépeinél is sokáig 8 perc volt a maximum expozíciós idő, s ott sem változtattunk az érzékenységen).

A máaximális hosszúságú expozíció alatt kikapcsolt hotpixel szűrés mellett a DMC-G10 elfogadható mennyiségű hotpixelt termelt, melyek nem túlságosan zavaróak részletesebb témák sötétben fotózásánál. A képet utólag felvilágosítva azt is észrevehetjük, hogy sötétzaj nem terheli a képet.

A gépen hosszú záridős hotpixel szűrés is bekapcsolható, melynél az eredeti záridővel megegyező ideig egy újabb felvétel készül, majd ez alapján kivonja a gép az eredeti fénykép hotpixeleit. A módszer a G10 esetében is tökéletes eredményt ad, a színes pixelek eltűntek a képről.

A szintállítás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.