Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-GF3 teszt

0
3 089

Élességállítás, sorozat, videó

Élességállítás, fénymérés

Az új modell egyik figyelemreméltó újdonsága a megújult autofókusz rendszer. A dolog szépsége ráadásul az, hogy már az elődök AF teljesítménye sem volt elhanyagolható. 2-3 tized másodperc, de legfeljebb fél mp alatt mindig sikerült élességet találniuk. Ezt a sebességet szárnyalja most felül a GF3 úgyszintén kontraszt alapú AF rendszere.

A szerényen, de jogosan Light Speed (azaz fénysebes) névre keresztelt szolgáltatás az új 14-42mm-es kitobjektívvel akár 0,1 mp-es élességállítási időt is képes produkálni, mely bőven felveszi a versenyt a DSLR-ek fáziskülönbségen alapuló rendszereivel, és tágabb rekesz esetén pontosabb azoknál. A nagyszerű sebességet a szenzor kiolvasási idejének 60-ról, 120 fps-re történő emelésével érték el.

A kontraszt alapú rendszer egyik előnye, hogy nem csak a hagyományos, kötött fókuszpontok jelölhetők ki a képmezőben, de annak szinte bármely pontja is. A GF3-mal ez a „szinte” szó is érvényét veszti, hiszen Pinpoint AG lehetőségének hála valóban bármely pontját kijelölhetjük. Akár bele is nagyíthatunk a képbe, hogy pixelszintű részletességgel határozhassuk meg hol állítson élességet a gép. A GF2-őn még csak a képmező középső kétharmada, itt viszont a teljes területe kijelölhető.

A bárhová állítható fókuszpont videofelvételnél is rendelkezésünkre áll. Így például folyamatosan az ujjunkkal követve tarthatjuk rajta a fókuszt egy mozgó témán, vagy tetszés szerint a kép bármely részére irányíthatjuk az AF rendszer figyelmét.

A Lumix DMC-GF3 terület szerint a fenti Pinpont mód mellett 1 mezős, 23 mezős automatikusan kijelölt, és mozgáskövető AF módot használ. Mozgáskövető módban szintén érintéssel jelölhetjük ki a témát, a gép pedig megpróbálja folyamatosan rajta tartani a fókuszt, ha elmozdítjuk a gépet, vagy a téma elmozdul. Még olyan esetben is visszatalál a témára, ha az néhány pillanatra kikerült a képmezőből.

Választhatunk arcfelismerő módot is, mely legfeljebb 15 emberi arcot képes érzékelni a képen. A Panasonic gépek – így a GF3 – egyedi szolgáltatása az arcfelismertetés, melynél 6 személy arcvonásait, és alap adait (pl. nevét) elraktározhatjuk a memóriában. A gép a tárolt arcok tulajdonosait elsőbbséggel kezeli a továbbiakban.

Az élességállítás és fénymérési adatok rögzítésére AF/AE-Lock lehetőséget is kapunk, de külön gombot nem, viszont a menüben hozzárendelhetjük ezt a funkciót az Fn gombhoz. Rosszabb fényviszonyoknál egy automatikusan felvillanó narancs színű LED segíti az AF-rendszert a beállításban. A LED néhány méter távolságig hatásos, és szükség esetén le is tiltható a menüben.

Az élességállítás módja szerint az expo gombra aktiválódó, majd egy távolságon maradó egyszeri (AFS), állandóan korrigáló folyamatos (AFC), vagy kézi beállítást (MF) választhatunk. Ebben a modellben is elérhető az úgynevezett Q-AF, vagy gyors autofókusz funkció, mely a folyamatos (AFC) állítástól eltérően nem állandóan, csak a gép nyugalmi állapotában módosít az autofókuszon.

Kézi élességállításnál egy újdonságot kapunk, mely a képnézet kinagyítását érinti. A fókuszgyűrűt, vagy (néhány objektíveknél gombot) megmozdítva 4x nagyítást kapunk a képmező közepén. Ezt igény szerint 5x.ös, vagy 10x-es, teljes képernyős nagyítássá változtathatjuk, vagy kikapcsolhatjuk. További segítség a képernyő alsó részén megjelenő skála is, bár mindössze annyi olvasható le róla, hogy hol jár a fókusz. A távolságot nem mutatja pontosan.

A fénymérés a korábbi modellhez hasonlóan 0 és 18 fényérték között működőképes és 144 zónát használ. Üzemmódjai szintén megegyeznek a korábbi gépekben megszokottakkal:

  • Multi: a képmező teljes területén mér.
  • Középre súlyozott: a teljes képmezőn mér, de a középső terület adatai fokozottan számítanak.
  • Szpot: csak egy kisebb ponton mér.

Sorozat fényképezés

A sorozatok tekintetében semmi változást nem kapunk az elődhöz képest. A ‘le’ navigációs iránnyal három opció érhető el, melyek teljesítménye az alábbi táblázatban olvasható:

Sorozat sebességek
sebesség
(gyári érték)
készíthetõ képek száma
Gyors sorozat (teljes felbontásban) 3,2 kép/mp JPEG: kártya kapacitása
RAW: 4-7 kép
Középgyors sorozat (teljes felbontásban) 2,5-2,6 kép/mp JPEG: kártya kapacitása
RAW: 4-7 kép
Lassú sorozat (teljes felbontásban) 2 kép/mp JPEG: kártya kapacitása
RAW: 4-7 kép

A gyári értékekhez megjegyzésként csak annyit, hogy a leggyorsabb fokozatban 25-30 kép után lassult, majd rövidesen megszakadt a sorozat és, csak néhány másodperc mentés után folytatódott.

Az imént említett gombbal érhető el az automatikus expozíció sorozat is, mely 1/3, vagy 2/3 lépésközre állítható, három vagy 5 kép hosszan, +/-2 fényérték tartományon belül. Ugyanitt érhető el az önkioldó módok menüje, ahol 2 és 10 mp-es, valamint 3×10 mp-es időzítés választható.

Automata sorozatot a fehéregyensúly beállításoknál is elérhetünk a jobb nyílgomb és a tárcsa alkalmazásával. Három kép hosszú lehet, a beállított fehéregyensúlyhoz képest 1-2 vagy 3 fokozatnyi lépésközzel.

Videó, mozgóképrögzítés

Amellett, hogy egy-két téren előrelépéseket üdvözölhetünk a videofelvétel kapcsán, néhány szempontból visszalépés a GF3. A legnagyobb érvágás a sztereó hangfelvétel hiánya, mely az elődben adott volt. Itt csak mono mikrofont kapunk, és külső csatlakoztatására sincs semmilyen mód. A hátrány némileg kompenzálja, hogy a szélzajcsökkentés ezúttal nem csak bekapcsolható, de három érzékenységi fokozatban is használható.

Kevésbé lényeges, vagy szinte elhanyagolható visszalépés a videóminőségi beállítások lecsökkentése. Most is AVCHD és Motion-JPEG formátumokat használhatunk, de a korábbi 4-4 beállítás helyett, most csak 2 és 3 fokozatban.

AVCHD-ben maradt a Full HD felvétel 1920 x 1080 képponttal, 50i (kimeneten 25p) frissítéssel, és 17 Kbit/mp-es minőségben (FSH mód). Emellé szintén 17 Kbites, 50p/25p frissítésű 720 soros módot választhatunk (SH). Mindkét felbontásnál kihagyták a 10 Kbit/mp-es opciót.

MJPEG-ben 30 kocka/mp-re képes a gép, legfeljebb 1280 x 720 pixeles felbontásban, de választhatunk VGA (640 x 480) és QVGA (320 x 240) módokat is. Itt a 848 x 480 pixeles WVGA beállítás maradt ki, de nem hiszem, hogy sokaknak hiányozna. AVCHD-ben elvileg korlátlan hosszú lehet egy snitt (a kártya kapacitásáig), Motion-JPEG-ben viszont 29 perc 59 mp után leáll a felvétel.

A mozgóképfelvétel alatt működik a fénymérés és az autofókusz. Mindkettőt a fotó módoknál megszokott beállításokban is használhatjuk. A kontrasztátfogás növelésére intelligens-dinamika módot is választhatunk, háromféle erősségi fokozatban. Az objektív kínálta optikai zoom mellett, kiterjesztett telekonverter (3,1x), vagy 2 és 4x-es digitális zoom választható.

Ezen felül jobb képminőséget ígér a gyártó, hiszen ahogy a képérzékelőnél említettük, javítottak a zajkezelésen, ami a videót is érinti.

A hangot a már említett szélzajcsökkentéssel javíthatjuk, de négy fokozatban állítható a mikrofon jelszintje is, melynek érzékenységi skálája felvételnél is kijelezhető a képernyőn.

A fotó módban is újnak számító Fotóstílusok, mozgókép módban is elérhetők, így néhány gombnyomással megváltoztatható a kép karaktere. Választhatunk például élénk, vagy portré és tájképhez optimalizált színeket. Ezek képfeldolgozási beállításai (kontraszt, élesség, színtelítettség, zajszűrés) is elérhetők, így bármelyikük tetszésünk szerint tovább finomítható.

A DMC-GF3 elődjétől örökölte a videóvágási lehetőséget. A lejátszás menüben bármely videót feldarabolhatunk, lenyesve a szükségtelen részeket.