Képminőség
Képzaj
A natív érzékenység ismét ISO200, de a maximum érték akár ISO25600 is lehet. Kiterjesztett üzemmódban akár ISO100-ig is lemehetünk, de ez esetben ha JPEG-ben fotózunk, akkor a dinamika átfogásunk jelentősen romlik és a csúcsfények igen hamar kiégnek. RAW formátumnál ilyen probléma nem adódik. Az érzékenység 1/3 Fé lépésközzel állítható.
Szokás szerint az alábbi dobozban a gép JPEG képeit mutatjuk meg, ezeknél minimális zajszűrést alkalmaztunk. A RAW fájlokat Adobe Lightroom v6.0-ban konvertáltuk, alapbeállítások mellett.
Érzékenység – képzaj
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v6.0
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600.
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki. Ha a természetesebb hatásra vagyunk kíváncsiak, akkor nyissuk meg a képet teljes képernyőn, majd fogjunk a kezünkbe egy 10×15 cm-es képet és addig távolodjunk a monitortól, amíg a kezünkben tartott kép nagyjából hasonló méretet (magasságot) mutat, mint a monitor képe. Ez esetben a képzaj hasonlónak mutatkozik majd, mint papírképen (ehhez persze a teljes képet megmutatni képes monitor lehet az ideális, de FullHD monitor esetében nagy eltérésre már nem kell számítani).
Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO100; F6,3 1/4 mp
ISO100; F6,3 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO200; F6,3 1/8 mp
ISO200; F6,3 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO400; F6,3 1/15 mp
ISO400; F6,3 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO800; F6,3 1/30 mp
ISO800; F6,3 1/30 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO1600; F6,3 1/60 mp
ISO1600; F6,3 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO3200; F6,3 1/125 mp
ISO3200; F6,3 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO6400; F6,3 1/250 mp
ISO6400; F6,3 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO12800; F6,3 1/500 mp
ISO12800; F6,3 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0
ISO25600; F6,3 1/1000 mp
ISO25600; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom v6.0
Zajszűrés
A Panasonic Lumix DMC-GF7 mintegy 11 lépésben teszi lehetővé a JPEG képek előzetes zajszűrésének paraméterezését. Az alapértéken túl megmutatjuk a két szélsőértéket, hogy érezhető legyen, milyen tartományon belül állítható a zajszűrés.
RAW fájlok dinamika tartaléka
RAW képformátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy felülexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.
E tesztünkben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.
Az érzékenységet ezúttal is ISO1600-ra állítottuk. Próbánk során azt tapasztaltuk, hogy nagyjából 1 1/3 (1,33) fényérték túlexpozíció már RAW formátumnál is kezd visszaállíthatatlan károsodást okozni, főképp a világos sárga és rózsaszín (esetleg bőrszín) esetében.
Push és pull „hívása”, dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)