Élességállítás, sorozat, videó
Élességállítás
Hiába egyre divatosabb manapság a hibrid autofókusz, a Panasonic megmaradt a kompaktoknál hagyományos kontraszt alapú élességállításnál. Amit gépeibe épít az viszont cseppet sem régimódi, sőt a jelenleg elérhető talán leggyorsabb rendszer, mely simán vetekszik a DSLR-ek villámsebes fázis alapú automata élességállításával.
A GH3 elődje 120 fps sebességű AF rendszerrel büszkélkedhetett, az új modell továbbfejlesztett rendszerében viszont akár 240 fps-t is elérhet a kiolvasási sebesség, melyen a Gyors AF, vagy a Szemérzékelős AF funkciók aktiválásával is gyorsíthatunk egy picit.
Maradt a 23-mezős AF rendszer, mely 0-18 fényérték tartományban működik, de persze rengeteg terület szerinti üzemmód közül választhatunk, így a fókuszpont kiválasztását rábízhatjuk akár a gép automatikájára is. Terület szerint az alábbi üzemmódok választhatók a gyorsmenüben:
-
Arcfelismerő: A fényképezőgép AF-rendszere legfeljebb 15 emberi arcot képes egyszerre felismerni a képmezőben, majd ezekhez igazítani az élességet és az expozíciót. A készülék emberi arcvonásokat keres a képmezőben és ezekhez igazítja a fókuszt, valamint az expozíciót. Ez azt is jelenti, hogy ha a felismert arcok egymástól eltérő távolságra helyezkednek el, akkor a gép szűkebb rekeszt állít be, hogy a növekvő mélységélességgel az összes arcot élesen tartsa. Az Arcfelismerés beállításával automatikus vörösszem eltávolítást is kapunk.
A GH3-ban is megtaláljuk az arcregisztráció szolgáltatást, melynél 6 ember arcvonásai és alap adatai (pl. a neve) raktározhatók el. A későbbi élességállítás során a gép elsődlegesen ezekre az arcokra koncentrál majd és legfeljebb három nevet képes megjeleníteni mellettük az LCD-n. Beállíthatunk automatikus arcregisztrációt is, melynek érzékenysége három fokozatban működik. - Követő-AF: Bármely témára ráirányítva a fókuszkeretet, majd az exponáló gombot félig lenyomva rögzíthetjük a követő fókuszt. Ezután a téma vagy a gép elmozdulását folyamatosan leköveti majd a fókuszmező. A szolgáltatás elég gyorsan, és egy normál sebességgel elmozgó téma esetén pontosan működik. A fényképezőgép gyors elrántásával, vagy villámgyors mozgásnál azonban elvesztheti a téma helyzetét.
- 1-mezős: Ezúttal a teljes képmező bármely részén kijelölhető a fókuszmező, érintéssel vagy a navigációs irányokkal léptetve. A mező mérete ezúttal is négyféle lehet, melyet a hátsó tárcsával állíthatunk. Az, hogy mennyi pozícióba állítható az AF pont a képen ettől a mérettől függ, de az elődhöz képest most jóval több pontot kapunk. Legkisebbre állítva a mérőmezőt 103 x 75 pontra állíthatjuk, ha legnagyobbra vesszük, akkor pedig 58 x 31 pozíciót kapunk.
- 23-mezős automata: A gép a 23 pont közül automatikusan választja ki a legmegfelelőbbe(ke)t – többségében azokat, melyek kontrasztos képterületre esnek. Ez lehet egy, de több pont is.
- Hajszálpontos: A korábbi modellektől örökölt Pinpoint AF a lassú gombos megoldás helyett az érintőképernyő és a képnagyítás előnyét igyekszik kihasználni. Elég csak bármikor ráböknünk a képernyő egy pontjára és a fókuszkeret azonnal odaugrik. Ennél a módszernél nem használhatjuk a teljes képernyőt csak kb. a középső kétharmadát, és ezúttal AF mező nagyítást sem kapunk, de így is jóval több, szinte pixelpontos fókuszpont kijelölésre van lehetőség, továbbá 5x-ös részletnagyítást is ad a kijelző, mellyel a kívánt téma bármely pontjára állítható az élesség. Kb. 130 x 130 pozíciót kapunk, ami közel 17000 pontot jelent a képernyőn. Hajszálpontos AF módban egy érintőképernyős ikonnal is kezdeményezhetünk exponálást.
Korábban a fenti AF terület módok egy külön kapcsolóval voltak állíthatók, de most valamelyik funkciógombra programozva – vagy a gyorsmenüben – érhetjük el leggyorsabban őket. Külön kapcsológyűrűt kapunk viszont az alap fókusz üzemmódok váltásához. Ezek a következők lehetnek:
- AFS/AFF: Egyszeri AF-mód, melynél a kioldó gomb félig lenyomásakor aktiválható a fókuszrendszer és a gomb nyomva tartása alatt a beállított élesség végig azonos távolságon marad. Videó módban AFF élességállítást használ gép, ami hasonló a fentihez, de gomb nyomása alatt korrigál az élességen a rendszer, ha a téma elmozdul eredeti helyéről.
- AFC: Függetlenül az exponáló gombtól az élességállítás folyamatosan működik, így az élességállítás távolsága is mindig a beállított fókuszponthoz idomul.
- MF: Kézi (manuális) élességállítás.
Az üzemmódokat váltó kapcsológyűrű közepén kapott helyet az AF/AE LOCK gomb, mellyel az automatikus élességállítás távolsága és/vagy az expozíciós értékek rögzíthetők.
Gyenge fényviszonyok közt a gép bal oldalán lévő, vörös AF segédfény villan fel, mely nagyjából egy szobányi távolságon belül (max. 3-4 méter) biztosít kellő megvilágítást.
Manuális élességállítást az említett kapcsoló MF állásában kapunk. Ilyen esetben az objektív fókuszgyűrűjének elfordításával állítható az élesség távolsága. Segítségként egy elnagyolt távolságskálát kapunk, valamint a kép 5x és 10x-es nagyítását, mely valódi képnagyítást és nem interpolált kijelzést jelent, így valóban hasznos lehet.
AF+MF opció is beállítható, melynél az autofókusz rendszer által beállított élességet a felülbírálhatjuk, finomíthatjuk az objektív fókuszgyűrűjének elforgatásával.
Sorozatfelvétel
A baloldalt felül található fénymérési módválasztó tárcsa helyét egy ugyanolyan kezelőszerv vette át, melyen ezúttal a sorozat és önkioldó módok váltogathatók. Azaz, csak a négyféle alap mód (Egyképes, Sorozat, Expo sorozat, Önkioldó), mivel ezek részletesebb beállításait a gyorsmenüben találjuk. Sorozat módból mindjárt négyet is. Van itt szupergyors (SH), gyors (H), közepes (M) és lassú (L) sorozat.
Szupergyors módban a korábbi 40 helyett csak 20 kép/mp a sebesség, de ez is bőven elég. Úgy is csak 4 megapixeles képmérettel dolgozhatunk, élőkép nélkül. Nem kapunk élőképet H (gyors) módban sem, de az összes képméretet, vagy akár RAW formátumot is használhatunk. A sebesség ez esetben 6 kép/mp, ami gyorsabb a GH2 teljesítményénél. Ugyanennyivel gyorsabb a közepes sorozat 4 kép/mp-es sebessége is, a lassú mód 2 kép/mp-e azonban az elődöt idézi. Utóbbi két beállításban már élőképet is kapunk.
Az általunk mért sorozat értékek az alábbi táblázatban olvashatók.
Sorozat sebességek | |||
---|---|---|---|
sebesség (gyári érték) |
készíthetõ képek száma | ||
Szupergyors sorozat (max. 4 Mpixel) | 20 kép/mp | JPEG: 80 kép RAW: nem készíthetõ |
|
Gyors sorozat (teljes felbontásban) | 6 kép/mp | JPEG: 66 kép (lassabban folytatódik) RAW: 20 kép |
|
Középgyors sorozat (teljes felbontásban) | 4 kép/mp | JPEG: 43 kép (lassabban folytatódik) RAW: 23 kép |
|
Lassú sorozat (teljes felbontásban) | 2 kép/mp | JPEG: kártya kapacitása RAW: 36 kép |
A gyártó szerint RAW formátumban 18 képet készíthetünk sorozatban, JPEG-ben viszont nincs korlátozva a képszám, csak a kártya kapacitása szabhat neki gátat. Ez elméletben, és félig gyakorlatban is igaz. Azért csak félig, mert ugyan megtölthetjük egy sorozat JPEG képeivel a kártyát, de a leggyorsabb sebességnél egy gyors Panasonic UHS-I memóriakártyára 66 képet sikerült készítenünk. Ezután a sorozat folytatódott, de jóval lassabb sebességgel. Még érdekesebb, hogy közepesen gyors sorozatnál 43 kép után érkezett a lassulás ugyanannál az előzőleg frissen formázott kártyánál.
RAW-ban már jobb a helyzet. Minden sorozat beállításban jobb értékeket kaptunk a gyárilag megadottnál.
Az automata expozíció sorozat ugyanazt kínálja mint az előd. Beállítható, hogy egyképes, vagy sorozat módban szeretnénk-e használni, és kiválaszthatjuk azt is, hogy milyen expozíciós lépésközökkel (1/3, 2/3 és 1 fényérték) készüljenek a fotók. Ugyanitt meghatározható a sorozat hossza is, mely 3, 5 vagy 7 képes lehet. Végül két értékben meghatározhatjuk a képek mentési sorrendjét. Beállítható 3 képes fehéregyensúly sorozat is kék/sárga vagy bíbor/zöld színegyensúly felé eltolva. A GH2 oldalarány sorozatot is tudott, de ilyen lehetőséget itt nem találtam.
Az önkioldó három módját a felvételi menüben állíthatjuk, aktiválása pedig a fent említett tárcsával lehetséges. Üzemmódként 2, vagy 10 mp-es késleltetés, illetve 3 képes sorozat állítható be. A sorozat képei 10-10 mp elteltével követik egymást.
Videó
A GH-széria már a kezdetektől a videó szolgáltatásra volt kihegyezve, az új modell pedig továbbviszi ezt az örökséget. Nem is akárhogyan! A DMC-GH3 a valaha volt legjobb videó képességgel felszerelt fényképezőgép, amit volt szerencsém kézben tartani. Minden van itt, ami a legjobbakban, sőt egy kicsivel talán több is. Simán odatehető a VSLR világban alapnak számító Canon EOS-5D Mark II, vagy még inkább a Mark III mellé, bizonyos képességeivel azonban ezeken is túltesz.
A FullHD (1920 x 1080 pixeles) mozgókép felbontás ezúttal is adott, a képfrissítés sebességét azonban 60 kocka/mp-ig növelhetjük, mely mellett 30 és 24 kocka/mp sebesség is választható (PAL normát beállítva: 50/25/24). Minderre AVCHD és MOV formátumban is képes a gép, de kérhetünk MP4 tömörítést is. Utóbbi két beállításban 1280 x 720, MP4-ben pedig 640 x 480 pixeles felbontás is beállítható.
A MOV formátum még egy érdekességet tartogat, az IPB és ALL-I tömörítést, melyet a fent említett újabb Canon modellből ismerhetünk. MP4-ben 20 Mbit/mp az elérhető legjobb minőség, AVCHD-ben pedig 28 Mbit/mp, az IPB tömörítésű MOV fájlunk viszont 50 Mbit/mp-et, az ALL-I opció pedig 72 Mbit/mp-et jelent.
A minőségi videókra vágyókat a közvetlen HDMI kimenet lehetősége is csábítani fogja. A gép kimenetén keresztül ugyanis tömörítetlen videojel is kiküldhető külső rögzítőre. Az európai kontinensen forgalomba kerülő GH3 modellek sajnos nem rendelkeznek időkorlát nélküli videofelvétellel, így az itt beszerzett gépeknél egy -egy snitt 29 perc 59 mp-ben korlátozott.
A képváltási sebességet a fentieken túl is szabályozhatjuk, ily módon lassabb vagy gyorsabb visszajátszást hozva létre. A felbontás ilyen esetben mindig 1920 x 1080 pixel, a frissítési sebesség pedig 24 kocka/mp (24 Mbps, IPB). Ezt a szolgáltatást csak a főtárcsán beállított kreatív mozgókép üzemmódban érhetjük el, és 40%, 48%, vagy 80%-os lassítás, illetve 160%, 200%, vagy 300%-os gyorsítás választható. Ugyanebben az üzemmódban választhatunk Programautomatika, Rekesz, vagy záridő előválasztás, és Manuális felvételi opciót, melyek felvétel közben is teljes hozzáférést adnak az expozíciós értékek módosításához. Beállítható ezenkívül a fénymérési mód, engedélyezhető folyamatos élességállítás, telekonverter, vibráláscsökkentés, vagy digitális zoom, illetve új szolgáltatásként csendes üzemmód is. Csendes módban érintőképernyőn keresztül, tehát szinte hangtalanul vezérelhető a rekeszérték, záridő, expo kompenzáció, érzékenység, hangfelvételi jelszint és a zoom. A zoom csendes állítása csak PZ (Power Zoom) optikákkal lehetséges.
Az expozíciós beállításokon túl a képfeldolgozást érintő kreatív lehetőségeink is lesznek. Kiválaszthatjuk az állóképeknél megismert Fotóstílusok egyikét, vagy egy tetszőleges intelligens dinamikus, illetve intelligens felbontás módot.
A minőségi funkcióknak azonban még nincs vége. A GH3 nem csak az elődben megismert sztereó külső mikrofon bemenetet, hanem fejhallgató kimenetet is kínál, valamint időkódot is beállíthatunk a felvételre, így utólag több kamera képe és hangja is könnyebben szinkronba hozható. A gépen egy sztereó mikrofonpár található, melynek jelszintje 19 fokozatban emelhető, és szintkijelzést is bekapcsolhatunk a képernyőn. A géphez kínált gyári DMW-MS2 mikrofon normál sztereó és „puska” üzemmódban is használható, mely jóval szűkebb karakterisztikával rendelkezik a normál mikrofonokhoz képest, így figyelmen kívül hagyva az oldalról és hátulról jövő hangokat, csak az elölről jövőket veszi. A készülék hangbeállításait automata (kikapcsolható) szélzaj csökkentés színesíti.
A kész videók visszajátszásánál állóképeket lophatunk ki a felvételt bárhol megállítva és kockánként léptetve. Az állóképek mérete a videó felbontásával megegyező lesz.