Kipróbáltuk: Pentax K-7 teszt

0

Változások

A Pentax K-7 jópár újítást hozott elődjéhez képest, igaz, ezek főként szolgáltatásbeli eltérések, mintsem a műszaki paraméterek terén történt változások. Ez utóbbihoz sorolhatjuk az új LCD-t, míg előbbihez az átdolgozott szenzor-stabilizálást, az új pormentesítést, vagy éppen az elektronikus vízszintezőt.
Visszalépés csak egyetlen dologban történt: a K-7 már nem támogat ultragyors sorozatot.

A főbb változásokat lenti táblázatunkban foglaltuk össze:

Főbb különbségek a Pentax K20D és K-7 között
Pentax K20D Pentax K-7
Szenzor stabilizálás 2 irányban 3 irányban (elfordulás)
Szenzortisztítás alacsony frekvenciával (DR) nagy frekvenciával (DR II)
LCD 2,7″; 230e képpont 3″; 921e pont (VGA)
Kereső pentaprizmás;
95% lefedettség
0,95× nagyítás
pentaprizmás;
100% lefedettség
0,92× nagyítás
Legnagyobb zásebesség 1/4000 mp 1/8000 mp
Fehéregyensúly 8 előre beállított,
auto, kézi, 3 színhőmérséklet
10 előre beállított (új fénycső + CTE),
auto, kézi, 3 színhőmérséklet
Autofókusz SAFOX VIII SAFOX VIII+
AF segédfény vaku elővillantásával zöld AF segédfény LED-del
Fénymérő 16 szegmenses 77 szegmenses
Sorozat max. felbontáson 3,3 kép/mp 5,3 kép/mp
Sorozat max. sebessége 20 kép/mp 1,6 Mpixelen 5,3 kép/mp 14 Mpixelen
Nagy érzékenységű zajszűrés kezdő érzékenységének beállítása nem lehetséges lehetséges
High/Low Key paraméter sorozat nincs van
HDR mód csak képmanipulációval 1 képből 3 képből
Kompozíció finomhangolás (szenzor eltolás/elfordítás) nincs van
Elektronikus vízszintező nincs van
ISO Auto paraméterezése lassabb/gyorsabb zársebességhez nem igen
Torzítás korrekció nincs választható
Laterális kromatikus aberráció korrekció nincs választható
Csúcsfény-kompenzáció nincs választható
Dinamika tartomány kiterjesztés (sötét részek világosítása) választható 200% választható 3 érték
Videófelvétel nincs igen, max. 1536×1024 pixel
Akkumulátor D-Li50
7,4V; 1620 mAh (12Wh)
D-Li90
7,2V; 1860 mAh (13,4Wh)
Méretek 141,5 × 101 × 70 mm 130,5 × 96,5 × 72,5 mm
Tömeg 715 gramm 750 gramm

A táblázatból kevéssé derül ki, hogy a fehéregyensúlyok közül mi is az a CTE. Ez valójában az automata fehéregyensúly újfajta értelmezése, melyet a kezelési útmutató Color Tone Enhancement-ként, azaz tónuskiemelésként emleget. Elméletileg ez megőrzi és kiemeli a kép fényforrásának tónusát. Nem kell aggódni, jómagam sem értem, hogy valójában ez mit is csinál, sajnos a kezelési útmutató e téren nem éppen szószátyár, s a próbák sem mutattak semmi különleges hatást.
A többi érdekes szolgáltatásról még lesz szó cikkünk egy későbbi pontján.

Külsejét tekintve jól észrevehető az a változás, amely főként a nagyobb LCD miatt kellett, hogy bekövetkezzen. A kevesebb hely miatt a kezelőszerveket kis mértékben áttervezték. A korrábban bal oldalon elhelyezett menü, törlés, info és lejátszás gombok egy része átkerült az LCD jobb oldalára (info, menü), másik részük pedig a bal felső sarokba (lejátszás, törlés). Megmondom őszintén, nekem ez így még jobban kézre is esik.

Szintén változás érte a stabilizátor kapcsolóját, méghozzá elég drasztikus: a K-7-en már hiába keressük, ugyanis nincs. Helyette viszont van dedikált LiveView gomb (hátul) és közvetlen érzékenység beállító gomb (fent). Megszüntek továbbá a sorozat és az Fn gombok, valamint a kártyanyító kapcsoló is már a múlté.

Összességében tehát elég komoly a módosítás, de úgy érzem, több a pozitív változás, még akkor is, ha a stabilizátor módot most már a menüben kell beállítanunk.