Képminőség
A Samsung GX-1S-sel JPEG-ben, vagy RAW-ban tudjuk képeinket elmenteni. Annak idején a *ist DS tesztnél feltűnt, hogy a képek zaja más, illetve erősebb, mint néhány, az interneten publikált teljes felbontású *ist DS-es képé. Akkor többször elvégeztük az érzékenység tesztet, de mindig ugyanazt az eredményt kaptuk, ráadásul az interneten hasonlóan zajos képeket is találtunk, így végül beletörődtünk: nekünk ez sikerült.
Most a GX-1S-sel hasonló élményeink voltak, ezúttal viszont a RAW formátumot is kipróbáltuk, s érdekes jelenséget tapasztaltunk: a JPEG képek a +1 élesítés ellenére jóval kevesebb részletet mutatnak (erre már a lágyságot nem mondhatjuk rá), mint a RAW-ból konvertáltak, amelyek lehetnek lágyak, vagy kemények, beállítástól függően. Ennek oka a nem kikapcsolható, állandó működésű zajszűrés, amely sajnos a részleteket is felfalja. Ebből következően néhány tesztképet elkészítettünk mind RAW, mind JPEG formátumban, melyek a tesztfotóink között megtekinthetők. A végső következtetés tehát az, hogy a JPEG képek igazából messze-messze elmaradnak a RAW-ból konvertált állományok minőségéhez képest. Egy közép-, vagy felsőkategóriás gépnél ez nem is lenne olyan nagy baj, hiszen ott többen használnak RAW formátumot, mint egy belépőszintű, vagy úgymond amatőr gépnél. Itt viszont azt kell mondjuk, hogy sokan lesznek azok, akik csak a JPEG képeket használnák, hiszen vagy idejük hiányában, vagy tapasztalatuk hiányossága miatt nem fognak RAW képekkel vesssződni. Ez esetben tehát aki tudja mellőzni a JPEG formátumot, annak nem lesz gondja a képminőséggel, a csak JPEG-ben fotózóknak viszont meg kell elégedniük ezzel a minőséggel.
A készült JPEG képeknél +1-es élesítést alkalmaztunk, a RAW-ból konvertált tesztképeknél pedig 7-es sugárral 70%-os, illetve a keményebb képeknél 9-es sugárral 90%-os élesítést használtunk (a Samsung saját RAW konverterében).
Képzaj
A Samsung GX-1S, hasonlóan a többi Sony ICX413CCD-t alkalmazó 6 Mpixeles géphez, ISO200 alapérzékenységű. Analóg erősítéssel ISO400, ISO800, ISO1600, sőt ISO3200 is választható. A képzaj nem vészes, de a gép belső JPEG képfeldolgozása nem kedvező, így zajosabb képeket láthatunk JPEG-ben, mint ha RAW formátumot használtunk volna.
Hosszú expozíció
Megvizsgáltuk a hosszú záridejű felvétel készítését is. Ez esetben választhatunk, hogy szeretnénk-e zajszűrést, vagy sem. Elsősorban a zajszűrt felvételekre voltunk kíváncsiak. ISO200 érzékenység mellett letakart objektívsapkával 10 perces expozíciós idejű felvételt készítettünk, bekapcsolt zajszűrővel. Ezesetben természetesen a hotpixelek javarésze kivonásra került a darkframe eljárás segítségével, de ennek ára, hogy 10 perc helyett 20 percig tartott egy kép elkészítése (a második expozíciónál a zár csukva marad, csak a hotpixelek felderítéséért történik meg még az újabb expozíció, majd az első képből kivonva a másodikat, kapjuk meg a hotpixelektől mentes képet).
A tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy hotpixel szűrés nélkül nem érdemes ezzel a géppel hosszú záridős felvétellel próbálkozni, hiszen a képet teljesen tönkreteszik a vörös, kék és zöld pöttyök. Hotpixel kivonás után már használhatóbb képet kapunk, de ahogy látszik a konkrét témán, a hotpixelek helyét nem interpolálja ki a fényképezőgép, csak kivonja azokat az eredeti képből.
Azt is érdemes megnézni, hogy a játékkacsa szárnyán mennyire látszik a zajszűrés hatása. A zaj – és vele együtt a részletek – onnan teljesen eltűntek.
A Nikon D70 zajszűrés nélküli tesztképét a Fotózz!hu Kokkor felhasználójától kaptuk, köszönjük! A Nikon D70 zajszűrt és a Canon EOS-300D felvételét a D70 cikk alkalmával készítettük.
Memória kapacitás
Mivel a fényképezőgéphez gyárilag nem adnak memóriakártyát, így már a vásárláskor, vagy még az előtt érdemes megfelelő kapacitású kártyát beszerezni. Figyelembe véve a gép felbontását és a memóriakártyák mai árait, ma már minimum 512 MB-os CompactFlash kártyát javaslunk megvásárlásra, de hosszabb út esetére illetve RAW képek készítéséhez már az 1 gigabájtos kártyára is bőven szükség lehet. A RAW fájlformátum használatakor nagyméretű fájlokat kapunk, nagyobbakat, mint más gyártóknál. A 6 Mpixeles felbontású RAW fájlok 11 MB méretűek, amelyek majdnem dupla akkorák, mint a hasonló felbontású Canon EOS 300D-nél illetve Nikon D70s-nél tapasztaltak. Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 512 MB-os kártyán* | 1 GB-os kártyán* |
3040×2024 RAW | 11007 KB | 46 | 93 |
3008×2000 *** | 3293 KB | 155 | 310 |
3008×2000 ** | 1990 KB | 257 | 514 |
3008×2000 * | 1084 KB | 472 | 944 |
2400×1600 *** | 2146 KB | 238 | 477 |
2400×1600 ** | 1312 KB | 390 | 780 |
2400×1600 * | 726 KB | 705 | 1411 |
1536×1024 *** | 1075 KB | 476 | 952 |
1536×1024 ** | 657 KB | 779 | 1558 |
1536×1024 * | 383 KB | 1337 | 2674 |