Kipróbáltuk: Sony Alpha 3000 teszt

0

Képminőség

Képzaj

A következő táblázatunkban a gép összes ISO érzékenység beállításában készült JPEG és RAW fotók láthatók, ugyanarról a témáról, ugyanolyan megvilágítás mellett, ugyanazokkal a beállításokkal (kivéve a záridőt).

A JPEG fotók alacsony értékű zajszűrés mellett készültek, míg a RAW képek konvertálásához a Adobe Lightroom v5.2 szoftver alap beállításait használtuk (világossági zajcsökkentés: 0; színzaj szűrés: 25)

A fotók a fényképezőgép alap kitjében megtalálható Sony E 18-55mm F3,5-5,6 OSS objektívvel készültek.

Érzékenység – képzaj



ISO100; F8 1/3 mp


ISO100; F8 1/3 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO200; F8 1/6 mp


ISO200; F8 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO400; F8 1/13 mp


ISO400; F8 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO800; F8 1/25 mp


ISO800; F8 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO1600; F8 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.2 c


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO3200; F8 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO6400; F8 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO12800; F8 1/400 mp


ISO12800; F8 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO16000; F8 1/800 mp


ISO16000; F8 1/800 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO100; F8 1/3 mp


ISO100; F8 1/3 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO200; F8 1/6 mp


ISO200; F8 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO400; F8 1/13 mp


ISO400; F8 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO800; F8 1/25 mp


ISO800; F8 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO1600; F8 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.2 c


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO3200; F8 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO6400; F8 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO12800; F8 1/400 mp


ISO12800; F8 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO16000; F8 1/800 mp


ISO16000; F8 1/800 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO100; F8 1/3 mp


ISO100; F8 1/3 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO200; F8 1/6 mp


ISO200; F8 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO400; F8 1/13 mp


ISO400; F8 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO800; F8 1/25 mp


ISO800; F8 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO1600; F8 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.2 c


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO3200; F8 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO6400; F8 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO12800; F8 1/400 mp


ISO12800; F8 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO16000; F8 1/800 mp


ISO16000; F8 1/800 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO100; F8 1/3 mp


ISO100; F8 1/3 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO200; F8 1/6 mp


ISO200; F8 1/6 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO400; F8 1/13 mp


ISO400; F8 1/13 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO800; F8 1/25 mp


ISO800; F8 1/25 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO1600; F8 1/50 mp; Adobe Lightroom v5.2 c


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO3200; F8 1/100 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO6400; F8 1/200 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO12800; F8 1/400 mp


ISO12800; F8 1/400 mp; Adobe Lightroom v5.2


ISO16000; F8 1/800 mp


ISO16000; F8 1/800 mp; Adobe Lightroom v5.2

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO200,
ISO200.

Zajszűrés

A szokottnál kevesebb zajszűrési beállítással befolyásolhatjuk magas érzékenységen készült képeink minőségét. Mindössze két fokozatot kapunk, egy alacsony és egy normál erősségű szűrést. Érdekes módon magas szűrési fokozat nincs, de mindezt leszámítva így is ugyanazt kapjuk szűrési módokban mint akár a komolyabb NEX modellekben (pl. NEX-6).

Hosszú záridős hotpixel szűrést viszont nem kínál a gép, legalábbis nem kapcsolhatjuk be vagy ki a Beállítás menüben.

A következő táblázatban a magas érzékenységen készült JPEG képek alacsony és normál szűrési fokozatát hasonlítjuk össze ISO800 értéktől.

Zajszűrés



ISO800; alacsony


ISO800; normál


ISO1600; alacsony


ISO1600; normál


ISO3200; alacsony


ISO3200; normál


ISO6400; alacsony


ISO6400; normál


ISO12800; alacsony


ISO12800; normál


ISO16000; alacsony


ISO16000; normál


ISO800; alacsony


ISO800; normál


ISO1600; alacsony


ISO1600; normál


ISO3200; alacsony


ISO3200; normál


ISO6400; alacsony


ISO6400; normál


ISO12800; alacsony


ISO12800; normál


ISO16000; alacsony


ISO16000; normál


ISO800; alacsony


ISO800; normál


ISO1600; alacsony


ISO1600; normál


ISO3200; alacsony


ISO3200; normál


ISO6400; alacsony


ISO6400; normál


ISO12800; alacsony


ISO12800; normál


ISO16000; alacsony


ISO16000; normál


ISO800; alacsony


ISO800; normál


ISO1600; alacsony


ISO1600; normál


ISO3200; alacsony


ISO3200; normál


ISO6400; alacsony


ISO6400; normál


ISO12800; alacsony


ISO12800; normál


ISO16000; alacsony


ISO16000; normál

10 x 15 cm-es papírkép méret

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO100; F8 1/3 mp


ISO200; F8 1/6 mp


ISO400; F8 1/13 mp


ISO800; F8 1/25 mp


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO12800; F8 1/400 mp


ISO16000; F8 1/800 mp


ISO100; F8 1/3 mp


ISO200; F8 1/6 mp


ISO400; F8 1/13 mp


ISO800; F8 1/25 mp


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO12800; F8 1/400 mp


ISO16000; F8 1/800 mp


ISO100; F8 1/3 mp


ISO200; F8 1/6 mp


ISO400; F8 1/13 mp


ISO800; F8 1/25 mp


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO12800; F8 1/400 mp


ISO16000; F8 1/800 mp


ISO100; F8 1/3 mp


ISO200; F8 1/6 mp


ISO400; F8 1/13 mp


ISO800; F8 1/25 mp


ISO1600; F8 1/50 mp


ISO3200; F8 1/100 mp


ISO6400; F8 1/200 mp


ISO12800; F8 1/400 mp


ISO16000; F8 1/800 mp

RAW fájlok dinamika tartaléka

RAW formátumban sokkal szabadabban korrigálhatók az esetleges expozíció elcsúszások, különösen az A3000-hez hasonló nagy szenzoros gépek esetén, így néhány fényérték tartományon belül még elkerülhetők a kiégett vagy bebukott területek.

A hasonló méretű szenzorral szerelt gépeknél általában 1,5-2 fényértékkel alul-, vagy felülexponált képek még jó eséllyel javíthatók. Tesztünkben a többi géphez hasonlóan ISO1600-on vizsgáltuk az expozíció határait.

A világos tartományban nagyon jól teljesített a gép, hiszen csak két fényértékkel túlexponálva jelentkezett némi visszahozhatatlan kiégés a csúcsfényes képterületeken.

Alulexpozíció esetén az egyre növekvő zaj mennyisége és a színek eltolódása szabhat gátat a mozgásterünknek, de hasonlóan 2 Fé-vel alulexponált kép még jó eredménnyel világosítható, igaz itt már jelentős zajtöbblettel és a sötét részek enyhébb lilás beütésével számolhatunk. Összességében a ~4 fényértéknyi mozgástér jónak számít egy ilyen gépnél.

Dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)



ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás