Címlap 2011

Archívum

Nikkor 24mm f/3.5D ED PC-E objektív

Ha kisfilmes fényképezőgéppel szeretnénk igényes épületfotókat készíteni, netán csak elegünk van a perspektívikus torzításból, vagy imádjuk a dönthető fókuszsík adta kreatív lehetőségeket (pl. makett hatás), akkor egy perspektíva korrekciós objektív beszerzése ajánlott. A Nikonnál ezt PC-E szériának hívják, melyből az egyik legjobb, nem túl régen kiadott darab járt nálunk.

Sony 20mm F2,8 objektív

Különösen full-frame érzékelős gépeken lehet hasznos a Sony nagy fényerejű, és látószögű fix objektívje. APS-C gépeken már kényesebb a helyzet, hiszen a gyártók az elmúlt években komolyan nekifeküdtek a használható és olcsó nagylátószögű optikák gyártásának. Lássuk, terem-e babér a Sony üdvöskéjének!

Sigma 10-20mm f/4-5,6 EX DC HSM objektív

Az APS-C szenzoros digitális fényképezőgépekkel kezdetben talán az egyik legkomolyabb probléma a nagylátószög elérése volt. Ennek leküzdésére több gyártó is új objektívet készített, ezek egyike a Sigma ma már nagy múltú 10-20 mm-es EX szériás optikája.

Sony 16mm F2,8 halszem objektív

Bár rendkívül egyedi, azonnal felismerhető hatást adnak, a halszem objektívek használatát nem illik túlzásba vinni. Alapvetően kétfélét kínálnak a gyártók, cirkuláris és diagonális kivitelben. Most az utóbbiak közül választottunk egy fix gyújtótávolságú optikát a Sony kínálatból.

Nikkor 24-70 mm F2.8G ED AF-S objektív

Mai tesztalanyunk nem csak árát, de szolgáltatásait tekintve is igazi profi. Kényelmes zoomtartománya, kiváló építési minősége és átlagosnál jobb fényereje könnyen fullframe érzékelős Nikon gépünk fő mindenesévé tehetik. Rövid tesztünkben megpróbáljuk feltárni előnyeit és hátrányait.

Sigma 150mm f/2.8 APO EX DG Macro HSM objektív

Ijedősebb bogarak, pillangók makrózásához sok esetben nem elegendő a 100 mm körüli gyújtótávolság és a 30 cm-es tárgytávolság. A Sigma 150 mm-es makróobjektíve ezt hidalja át még nem túl hosszú, de már közel 40 cm közelpontú objektívjével.

Sony 50mm F1,4 objektív

Az 50mm-es, vagy ahhoz közeli gyújtótávolságú normál objektívek a filmes korszakban is igen népszerűek voltak a tükörreflexes gépek használói között. Nincs ez másként a digitális SLR-ek idején sem, így a portrézásra és tárgyfotóra is megfelelő, többnyire kiváló fényerőt produkáló optikák ma is elengedhetetlen kellékei a gondosan összeválogatott fotóstáskának. Tesztünk alanya a Sony legjobb fényerejű normál objektívje volt.

Panasonic Lumix G nagykit

A Panasonic G1 néhány hónapja már járt a karmaink között egy hosszabb teszt erejéig, de akkor a hozzá adott kitobjektív képességeit részletesebben nem vizsgáltuk. Most viszont lehetőségünk adódott, hogy a nagy kitet, azaz a 14-45mm-es alap- és a 45-200mm-es tele-zoommal megtámogatott gépet vegyük szemügyre. Következő tesztünk azonban kevésbé a fényképezőgépre, mind inkább az objektívekre koncentrál.

Kipróbáltuk: Loreo lencsés kupak teszt

Érdekes ötletet valósított meg a Loreo akkor, amikor a camera obscura kedvelőihez hasonlóan a tükörreflexes fényképezőgép bajonett védő kupakjából kamerát alkottak. A Loreo ugyanis ilyen kupakban kínál egyszerű képleképező eszközt. Noha nem konkrétan lyukkameráról van szó, a megoldás mégis azt juttatta eszembe. Két lencsés kupak járt nálunk, egyikük perspektíva korrekciót is kínált.

Röviden: Elicar 600-1200mm/F10-20 Macro teszt

A fotózással még csak most ismerkedők bizonyára nem esnének hasra, ha megtudnák: 2×-es zoomátfogású teleobjektívet teszteltünk. Akik viszont értik a gyújtótávolság fogalmát, azoknak a 600-1200mm többet árul el. Bizonyára ők azok, akik értékelik is az optika ezen képességét, hiszen a nagy gyújtótávolság elérhető közelségbe hozza még a száz méterre lévő témákat is. Nagy kíváncsisággal vetettem bele magam a számomra eddig ismeretlen márka ultratele zoomjának kipróbálásába.

NÉPSZERŰ CIKKEK

Vizes témák fotózása stúdióvakuval, rendszervakuval és folyamatos fénnyel

Ha próbáltál már vízcsepp becsapódást, vagy izzólámpa búra törést fotózni, akkor tudod, hogy az igen rövid zársebesség mellett az igen rövid megvilágítási idővel is...

Az a mágikus fehér háttér

Zack Arias közel 50 perces ingyenes oktatóanyaga a fehér hátteres fotózásról. A DEDPXL két, egyenként nagyjából 25 perces videót készített, amelyből megtudhatjuk,...

Melyik az ideális szenzorméret?

Középformátum? Full-frame? APS-C? Mikro NégyHarmad?

Heti Fortepan – 14.: Gyártelep a falu szélén

Hogyan lesz egy kétszáz fős lélekszámú kisfaluból több ezres község az ipari fejlődős által? Képeken Pétfürdő története.

Heti Fortepan – 20.: Luxus a hegycsúcson

Szocialista luxus a Gyalyatetőn: a szálló története képekben a Fortepan válogatásában.