Sigma 20mm f/1,4 DG HSM Art – teszt

0
2 756

Képminőség

Színhiba

A 20 mm-es gyújtótávolságú objektív színhiba tesztjét most is a korábbi nagylátószögű objektíveknél alkalmazott módszerrel végeztük: csak az egyik képsarkot vizsgáltuk, s feltételezzük, hogy nem lehet nagy eltérés a többi sarokban sem.

Itt is hasonlóan szép eredményeket kaptunk, mint a 14mm f/1,8 esetében. De amennyivel jobb ennek az objektívnek a fényereje, annyival egy erősebb is a színhiba. Azonban ez még mindig a „minimális” kategória, hiszen teljesen nyitott blendén is alig észrevehető a laterális kromatikus aberráció. Az axiális kromatikus aberráció is jobban látható ennél az objektívnél, képközépen a fókuszból kissé kieső területek körvonalainál enyhe zöldes elszíneződés vehető észre (bokeh esetében lesz látványos).

Színhiba (laterális)

Geometriai torzítás

Épületbelsőben készült torzítás tesztképünkön jól látható, hogy a geometriai torzítás csekély, és az is főképp a kép külső széleire korlátozódik, a kép legfelső részén sincs erős torzítás, azaz jól korrigált objektívet alkotott a Sigma.

Geometriai torzítás

Peremsötétedés

Egy ilyen nagy fényerejű objektívnél nem mellékes a peremsötétedés kérdése. Tippjeink szerint nyitott blendén erős vignettálás jelentkezik, amely rekeszeléssel közepes mértékig csökkenthető.
Ezt a tesztképek részben alá is támasztották, viszont a várakozásainkkal szemben rekeszeléssel sokkal jobban csökkenthető a peremsötétedés, azaz a Sigma 20mm f/1,4 DG HSM Art hozza azt, amit várhatunk tőle, sőt, rekeszeléssel annál még egy fokkal jobban is teljesít.

Peremsötétedés


44%

24%

11%

7%

6%

6%

6%

Képminőség

A Sigma 20mm f/1,4 DG HSM (A) objektívet már annyira nem tudjuk dicsérni, mint a 14mm f/1,8-at. A képsarkok nyitott blendénél sokkal erősebb lágyulást és asztigmatizmust kapnak, emellett a becsillanásra és a kontrasztvesztésre is sokkal hajlamosabb az objektív ellenfényben. A méretesebb napellenző miatt viszont a kissé oldalról érkező fény ellen jobban van védve az optika.

A képsarkok rajzolata nagyjából F5,6-nál áll helyre, itt minimalizálódik az asztigmatizmus, azaz tájkép fotózásra gond nélkül használható.

Nyitott blendés fotózásnál viszont számítanunk kell rá, hogy a képsarkokban erős vignettálás és az élességet jelentősen rontó kóma lép fel, így asztrofotózáshoz, asztrotájképek készítéséhez a teljesen nyitott blende nem ajánlott. Szerencsére F2,8-nál már elfogadható mértékűre csökken a képsarki optikai hiba, így gyakorlatilag a fényerőhöz képest 2 blendével szűkebben már komolyabb gond nélkül készíthetünk szép asztrotájképeket is.

Értékelés

A Sigma 20mm f/1,4 DG HSM Art modellnél egy kicsit érezhető a nagy fényerő hátránya, azaz jelentősebb optikai hibákkal találkozunk. Ez alól talán csak a színhiba kivétel. Ennek ellenére akár gyenge fényben, akár tájkép fotózáshoz a 20 mm-es gyújtótávolság miatt jól használható az objektív.

A látottak alapján a nagyobb fényerő ellenére elviekben nem kérhet többet ezért az objektívért a Sigma, mint a 14mm f/1,8-ért, sőt, reális az lenne, ha egy hajszállal annál olcsóbban kínálná, tehát úgy 350-400e Ft bruttóra gondolnám, hogy reális.
Ezt követően kerestem rá az árra és rendesen meg is lepődtem.
A 20mm f/1,4 DG HSM Art objektívet ugyanis már 270 ezer Ft-ért elvihetjük bizonyos boltokból (nem szürke importos!), a legtöbb helyen pedig 285 ezer Ft-ért árulják.
Ezek alapján kijelenthetjük, hogy teljesen jó árban van ez az objektív.

A DSLR gyártók közül a Canonnál 20 mm-es gyújtótávolsággal csak f/2,8 fényerejű objektív érhető el (Canon 20mm f/2,8 USM), ennek ára 155 ezer Ft, míg a Nikon f/1,8 fényerejű modellt kínál 220 ezer Ft-ért (Nikkor 20mm f/1,8G ED AF-S).