Újdonságok
2011. augusztus 24., Görögország, Attika-félsziget
Felhőtlen éggel és meleg szellővel virrad fel az „igazság napja”. A megszokotthoz képest elég korán, 8 órakor veszi kezdetét a hivatalos sajtóbemutató a szálloda Zeusz termében. Elsőként Fujio Nishida a Sony Europe Ltd. elnöke lép a mikrofonhoz. Feladata csupán a cég üzleti stratégiájának felvázolása és az utána következő előadók bemutatása. Szerencsére megkímél minket a grafikon-tengertől.
Tatsuya Akashi következik, aki a fogyasztói kép- és hang ágazat alelnöke. Végre elérkezik a bejelentés pillanata is. Vagy inkább a bejelentések pillanatai, ugyanis négy gépet tartogatott mára a Sony. Sorjáznak a modellnevek, elsőként az SLT-A77, melyet attól függetlenül a 4 éve megjelent A700 utódjának szánnak, hogy ez egy fix, félig áteresztő tükrös fényképezőgép lesz. Bemutatják még ugyanezen modell olcsósított változatát, az A65-öt is. Azért a NEX-ek sem maradnak ki a sorból, pár perc múlva már az új, csúcskategóriás NEX-7 adatait olvashatjuk a kivetítőn, majd a tavaly bejelentett NEX-5 utódja a NEX-5N következik. Volt tehát SLT és NEX modell is bőven, szóval mindketten jól tippeltünk, csak szerényen.
A következő előadóra Yasuyuki Nagatára hárul az új fényképezőgépek főbb képességeinek bemutatása. Ő egyébként a Sony Japan Co. kép és hang üzletágának általános főigazgatója. A négy fényképezőgép mellett a tavaly nyáron debütált NEX-VG10 videokamera utódja a NEX-VG20 is bemutatásra kerül. Bejelent továbbá három új objektívet – Zeiss Sonnar T* E 24mm F1,8 ZA, Sony E 50mm F1,8 OSS, Sony E 55-210mm F4,5-6,3 OSS, melyeket a NEX rendszerhez szánnak. Ezekkel a darabokkal hétre bővül a NEX rendszerhez elérhető optika kínálat, és a Sony ígérete szerint jövőre kapunk még hármat.
A mindössze egy órásra szánt előadás sorozatot egy angol sportfotós Nick Webster zárja, aki az elmúlt hetekben összeszedett tapasztalatait osztja meg velünk az A77-es fényképezőgéppel kapcsolatban. Néhány általa készített fotó és videó is terítékre kerül. Kedvenc szolgáltatásai között a szabadon forgatható LCD kijelzőt, a strapabíró és rendkívül kényelmes vázat, a kategóriájában egyedülálló felbontást és a jól használható pásztázó panoráma szolgáltatást emeli ki. Sportfotósként persze kiemelt helyet kapott nála a gép sorozat sebessége is, mely kategóriájában egyedülálló.
Az előadások után a terem előtti folyosón tekinthetjük meg a kiállított gépeket, például az A77 „robbantott” változatát. A gépet egyébként gyorsan ki is próbálhatjuk néhány berendezett csendéletet és egy vékony vörös modellhölgyet megörökítve. A modellfotózás instruktora persze előzékenyen közli, hogy a kezemben lobogtatott Memory Stick – amit a Sony előzetesen kiosztott – nem jó a gépbe, hozzak SD-t, csak az megy bele. Még csak 20 perce hallottam a gépről, nem vitatkozom. Átadja viszont a gépet és sűrűn magyaráz, mit érdemes kipróbálni. Pár képet készítek…neki. Később aztán kiderül, hogy ő tévedett, kombinált a foglalat, viszont modellfotóm egy sem lett. Majd a terepen!
Továbbsétálok egy kis pulthoz, ahol egy japán fiatalember mutatja be a NEX-7-et, pórázon. Na, nem őt kötötték szíjra, hanem a gépet. Egy autómakettet lehet fotózni, az eredmény és a készülék beállításai pedig azonnal látszanak a háta mögötti tévén. Nem sok jót sejtet, hogy ezen kívül egy NEX-7-et sem látok a környéken.
A rövid és kissé zsúfolt folyosói parti után a régiók country workshopjai kezdődnek, kisebb termekbe szétosztva a nagyérdeműt. Mi a kelet-európai blokkba kerülünk, ahol újra, de most már sokkal részletesebben meghallgathatjuk mit is tudnak a gépek. Rossz érzésem persze beigazolódik, már az elején közlik, hogy a NEX-7-ből ne számítsunk kipróbálható darabra, ezt a típus javában fejlesztik még.
Nézzük akkor az új modellek fontosabb képességeit részletesebben. Először azokét, melyeket nem tudtam kipróbálni.
Sony Handycam NEX-VG20
A VG10 videokamera utódja megtartotta az előd legjobb tulajdonságait, többek között az APS-C méretű érzékelőt és a cserélhető objektíves kialakítást, ezeknek köszönhetően pedig a szűk mélységélességű, gyönyörű háttérelmosású felvételi képességét. A kamerával az Sony E és A sorozatú objektívjei is használhatók.
Videók felvételénél maradt az 1920 x 1080 képpontos Full HD felbontás, viszont választhatunk 25 és 50p képfrissítést is. Újdonság az állóképmód felbontása, mely 16,1 megapixelre nőt. Fotó módban egyébként már RAW képek is készülhetnek. Az új funkciók között említették a moiré képhiba hatásosabb csökkentését is, mely 25p képfrissítésű videók esetén működik majd.
A kamera oldalán egy 3” méretű, 270 fokban forgatható Xtra Fine LCD található.
A VG20 négykapszulás 5.1 csatornás Surround mikrofont kapott, valamint új hang jelszint vezérlést. Módosítottak a kezelhetőségén is. Szélesebb a kéztartó szíj, kényelmesebb a markolati rész, könnyebben elérhető a vezérlő kerék. Elülső részén egy kézi fókusz szabályzó, és egy felvétel indító gomb is helyet kapott, mely alacsony kamera tartásnál biztosít kényelmes használatot.
Sony Alpha NEX-7
Mindkét előadás csak néhány pontban érintette ezt a modellt, hiszen még faragják a Sony műhelyben. APS-C méretű HD CMOS szenzort kapott, de nem csak ugyanakkorát és ugyanolyan felbontásút mint a friss SLT modellek, de pontosan ugyanazt is. Felbontása egyébként kategóriájában egyedülálló, 24,7 megapixel, melyből 24,3-at hasznosít. Az is biztos, hogy a nem csekély adatmennyiség feldolgozásáért egy továbbfejlesztett sebességű BIONZ szenzor felel. Az érzékenységet is az SLT gépekhez hasonló mértékben állíthatjuk ISO100 és 16000 között.
A gyártó igen büszke a gyors, saját megfogalmazásuk szerint „villámgyors” autofókusz rendszerre és a mindössze 0,02 mp-es reakcióidejére is. A cserélhető objektíves gépek között ez a jelenlegi leggyorsabb zárkésleltetési idő. Az AF-rendszer 25 pontos, tehát megegyezik a NEX-5N-ével.
A gép az eddigi NEX modelleknél is masszívabb, a kellő helyeken gumiborítással ellátott magnéziumvázba került, mely méretesebb a tavalyi NEX-5-nél. Leginkább szembeötlő különbségei az új kezelőszervek – melyeket a Sony Trinavi névre keresztelt – a felpattanó vaku, valamint a gép bal felső sarkába került elektronikus kereső. Utóbbi ugyanaz az XGA OLED, mint a már említett SLT gépekben, egész pontosan 2 359 296 képpontos felbontással. Ezzel a Sony gépei magasan a legjobb felbontású elektronikus keresőt nyújtják.
A hátsó kijelző a kisebb NEX modellekhez hasonlóan felhajtható, 3”-os, és 921 ezer képpontos. Hasonló a videoképessége is, FullHD felbontással és (PAL norma esetén) 50p/50i/25p képfrissítési sebességekkel. A videók maximum 28 Mb/s tömörítésűek AVCHD és MP4 formátumúak (max. 1440 x 1080 képponttal) lehetnek. Sorozatban legfeljebb 10 kép/mp-re lesz képes a gép.
Szolgáltatásai közé tartozik a témakövető fókusz, 11 képstílus, és 15 fotoeffektus is.
A NEX-7 a többiekhez hasonló W-szériás InfoLithium akkumulátorokkal üzemel és Memory Stick, valamint SD/SDHC/SDXC kártyákkal használható.
LA-EA2 objektív adapter
A NEX modellekkel kapcsolatos egyik legérdekesebb bejelentés ez az új objektív adapter volt. Tavaly az első gépekhez már kiadtak egy bajonett átalakítót, így a NEX fényképezőgépeken A-bajonettes objektívek is használhatók voltak, autofókusz nélkül. Az LA-EA2-be fix, féligáteresztő tükröt építettek, mely az alsó részében elhelyezett fáziskülönbségen alapuló rendszer felé is továbbítja a képet.
Az előadó szerint ezzel „közel ugyanazt” az AF sebességet érhetjük el A-bajonattes optikánkkal, mint egy DSLR gép esetében. Hátránya viszont, hogy így csaknem végleg elveszik a NEX rendszer méret előnye.
Vége a meglehetősen száraz kiscsoportos bemutatónak. Következhet a lényeg, a gépek kipróbálása. A Sony Alpha SLT-A65-re csak érintőlegesen jut idő, mivel a magyar duónak egy A77 és még egy szabadon választott gép jut. Hogy ne maradjunk NEXtelenül, emellé ez egyetlen elérhető NEX modellt az 5N-t választjuk. Az A65 úgy is a nagytestvér – durva szóval – butított változatának tűnik, néhány téren szerényebb kivitelben. E modellre részletesebben nem is térnék ki, de egy összehasonlító táblázatot azért készítettem:
A Sony Alpha SLT-A65 és SLT-A77 modellek összehasonlítása |
||
---|---|---|
Sony Alpha SLT-A65 | Sony Alpha SLT-A77 | |
Képérzékelõ | 24,7 megapixel EXMOR APS HD CMOS |
24,7 megapixel EXMOR APS HD CMOS |
Keresõ | OLED EVF (XGA) 100% lefedettség |
OLED EVF (XGA) 100% lefedettség |
Váz |
mûanyag borítás (polikarbonát) |
fém borítás (magnézium) |
Kezelõszervek | elülsõ vezérlõtárcsa | elülsõ és hátsó vezérlõtárcsa joystick több dedikált gomb |
AF pontok | 15 (3 kereszt szenzor) | 19 (11 kereszt szenzor) |
AF témamód követés |
igen |
igen |
Arcfelismerés és mentés | igen | igen |
Záridõ (legrövidebb) | 1/4000 mp | 1/8000 mp |
Manuális videó vezérlés | igen | igen |
Videó 25p/50p/50i | igen | igen |
Sorozat | 10 kép/mp | 12 kép/mp |
Optikai hibák javítása |
igen |
igen |
Mûvészi szûrõk | igen | igen |
HDR / zajszûrés / kézremegés gátlás gyenge fénynél |
igen | igen |
GPS | igen | igen |
Portré markolat (opcionális) | nem csatlakoztatható | csatlakoztatható |
Tömeg (csak a váz) | 534 g | 653 g |
Méret | 132,1 x 97,5 x 80,7 mm | 142,6 x 104 x 80,9 mm |
Már csak egy gyors ebédre és egy villámfotózása van időnk a hotel kertjében. Lassan itt a kora délután és vele néhány órás athéni városnézésünk, géppróbálgatással fűszerezve. Irány a busz és első állomásunk az Athén központjában található Panathenaic stadion.
Az ókori stadionromra épült létesítmény a világ legöregebbje és az egyetlen, mely 100%-ban fehér márványból épült. Itt rendezték 1896-ban az első modern nyári olimpiát.