Bevezetés
A tavalyi év utolsó harmadában igencsak belelendült az innovációba a Sony. Sosem látott serénységgel hozták ki a különböző, kisfilmes képkocka méretű (fullframe) szenzorral szerelt modelleket, melyekből szinte a kínálatuk minden szegmensére jutott egy. Lett fullframe érzékelős féligáteresztő-tükrös gépünk, videokameránk, és még kompaktunk is. Jóformán csak a MILC kategória „fullfrémesítésével” maradtak adósok. A legérdekesebb fejlesztés a DSC-RX1 névre keresztelt kompakt lett, mely a digitális fényképezőgép gyártás történetének első – és mindmáig egyetlen – ilyen méretű érzékelővel szerelt darabja.
A gyártó Cyber-shot R-sorozata amúgy is szép előélettel büszkélkedhet, csupa nagy érzékelős géppel, ha nem is túl sokkal. Itt van például a széria ősatyja, a DSC-R1, melyet 2005-ben jelentettek be és a következő évben már le is állították a gyártását. Az R1 volt az első, nem cserélhető objektíves kompakt, mely APS-C méretű szenzort kapott, méretes, 5x-ös zoomátfogású beépített optikája mellé.
Legutóbb a DSC-RX100-at vehettük kézbe, igazi zsebkompakt külsővel, villámgyors (10 kép/mp), 1″-os méretű CMOS érzékelővel, mely méretét tekintve a Nikon 1 sorozat MILC gépeiben használtakkal rokon. A tavaly megjelent gépen egy beépített, 28-100mm ekvivalens gyújtótávolságú és 1:1,8 kezdő fényerejű objektív kapott helyet. Az RX100 tavaly akkora durranásnak számított, hogy a Time magazin 2012 egyik legjobb fejlesztésének titulálta.
Közvetlen elődje nem lévén adta magát a helyzet, hogy említett legközelebbi rokonával, a DSC-RX100-zal hasonlítsuk össze először. A két gép nem csak külsőleg, de sok szolgáltatását tekintve is hasonlatos, leszámítva az olyan lényeges dolgokat mint a szenzorméret, optika, felbontás, érzékenység, és sorozat. Már az RX100-is egy jól sikerült csúcskompakt volt, de az RX1 jóval nagyobbat „dobott” a különösen nagy érzékelőjével.
A Sony Cyber-Shot DSC-RX100 és DSC-RX1 közötti különbségek |
||
---|---|---|
Sony Cyber-Shot DSC-RX100 | Sony Cyber-Shot DSC-RX1 | |
Érzékelõ mérete | 13,2 x 8,8 mm | 35,8 x 23,9 mm |
Érzékelõ felbontása | 20,9 megapixel | 24,7 megapixel |
Effektív felbontás | 20,2 megapixel | 24,3 megapixel |
Képméretek | 3:2: 5472 x 3648; 3888 x 2592; 2736 x 1824 4:3: 4864 x 3648; 3648 x 2736; 2592 x 1944; 640 x 480 16:9: 5472 x 3080; 3648 x 2056; 2720 x 1528 |
3:2: 6000 x 4000; 3936 x 2624; 2640 x1760 |
Tömörítési arány (JPEG) | Finom, Normál | Extra finom, Finom, Normál |
Érzékenység | ISO125-6400 (kiterjesztve: ISO80) Többképes zajszûrés sorozatnál: max. ISO25600 |
ISO100-25600 (kiterjesztve: ISO50), 1/3 lépésközökkel Többképes zajszûrés sorozatnál: max. ISO102400 |
Zajcsökkentés | Alacsony, Normál, Magas | Kikapcsolt, Alacsony, Normál |
Objektív |
Carl Zeiss® Vario-Sonnar T* 28-100mm (ekv.) F1,8-4,9 |
Carl Zeiss® Vario-Sonnar T* 35mm F2,0 |
Zoom | optikai: 3,6x digitális: 14x (max: 54x VGA felbontásban) Clear Image Zoom: 7,2x |
optikai: – digitális: 4x (max: 9,1x 4,6 Mpx felbontásban) Clear Image Zoom: 2x |
Élességállítási tartomány | 5 cm – végtelen (nagylátószögnél) 55 cm – végtelen (tele állásban) |
14 – 29 cm (Macro módban) 24 cm – végtelen (Normál módban) |
Záridõ |
iAuto: 4-1/2000 mp |
Programautomatika: 30-1/4000 mp |
Sorozat | 10 kép/mp (20 megapixelen) Expozíció sorozat (3 kép; 0,3,0,7 Fé) Fehéregyensúly sorozat |
5 kép/mp (24 megapixelen) |
Videó | AVCHD 2.0: 1920×1080, 60p 1920×1080, 60i (kétféle tömörítéssel) MP4: |
AVCHD 2.0: 1920×1080, 60p 1920×1080, 60i (kétféle tömörítéssel) 1920×1080, 24p (kétféle tömörítéssel) MP4: |
Optikai hibák csökkentése | – | igen (automatikus) |
Képlopás mozgóképbõl | igen | nem |
Témamódok | Portrait, Anti Motion Blur, Sports Action, Pet, Gourmet, Macro, Landscape, Sunset, Night Scene, Hand-held Twilight, Night Portrait, Fireworks, High Sensitivity |
Portrait, Sports Action, Landscape, Sunset, Night Scene, Handheld Twilight, Night Portrait |
Kreatív módok | Standard, Vivid, Portrait, Landscape, Sunset, Black & White |
Standard, Vivid, Neutral, Clear, Deep, Light, Portrait, Landscape, Sunset, Night Scene, Autumn Leaves, Black & White, Sepia (A fontosabb képstílusok keverhetõk egy másikkal) |
Vaku |
ISO Auto: 0,3 – 17,1m (nagylátó); 0,55 – |
ISO Auto: 0,75 – 21,7m Vezeték nélküli külsõ vaku vezérlés |
Vaku kompenzáció | +/-2 fényérték | +/-3 fényérték |
Csatlakozók | HDMI USB 2.0 |
HDMI USB 2.0 Sztereó mikrofon bemenet Kiegészítõ/külsõ vaku csatlakozó |
Méret | 101,6 x 58,1 x 35,9mm | 113,3 x 65,4 x 69,6mm |
Tömeg (csak váz) | 213 g | 453 g |
Egyéb | – Folyamatos és önarcképes önkioldó – Leejtés érzékelõ (automatikus objektív behúzás) |
– Több programozható gomb és funkció – 3 Egyéni fehéregyensúly mentési hely – Mappanév formátum – LCD minõség váltása – Képforgatás |
Készítettünk egy másik táblázatot is, ezúttal az ellenkező irányból megközelítve a gépet. A Sony jelenleg forgalomban lévő gépei közül szenzorméretben az SLT-A99 áll hozzá legközelebb, ami ugyan egy jóval méretesebb, féligáteresztő tükrös, cserélhető objektíves fényképezőgép, de elég sok közös vonásuk van a szenzort leszámítva is. Különbségeik az alábbi táblázatban olvashatók.
A Sony Alpha SLT-A99 és DSC-RX1 közötti különbségek |
||
---|---|---|
Sony Alpha SLT-A99 | Sony Cyber-Shot DSC-RX1 | |
Képkivágás | Fullframe, APS-C | Fullframe |
Képméretek | 3:2: 6000 x 4000; 3936 x 2624; 2640 x 1760; APS-C: 3936 x 2624; 2640 x 1760; 1728 x 1152 16:9: 6000 x 3376; 3936 x 2216; 2640 x 1488; APS-C: 3936 x 2216; 2640 x 1488; 1728 x 976 |
3:2: 6000 x 4000; 3936 x 2624; 2640 x1760 16:9: 6000 x 3376; 3936 x 2216; 2640 x 1488 |
Objektív |
A-bajonett (bármilyen kompatibilis objektív csatlakoztatható) |
Carl Zeiss® Vario-Sonnar T* 35mm F2,0 |
Zoom | optikai: csatlakoztatott objektívtõl függ digitális: 4x Smart Zoom: 1,5x (M méretben), 2,3x (S méretben) Clear Image Zoom: 2x Smart Teleconverter : 1.4 x, 2x |
optikai: – digitális: 4x (max: 9,1x 4,6 Mpx felbontásban) Clear Image Zoom: 2x |
Élességállítás |
TTL fázisérzékelésen alapuló |
Kontrasztkülönbségen alapuló |
AF módok | Egyszeri (AF-S) Automatikus (AF-A) (követõ móddal) Folyamatos (AF-C) (követõ móddal) Folyamatos mélységi térképpel (AF-D) Széles |
Multi AF (25 pontos) Középpontos Flexibilis (szabadon választható): követõ és arcérzékelésen alapuló Egyszeri (AF) |
Záridõ (max.) | Bulb, 30-1/8000 mp | Bulb, 30-1/4000* mp (*csak F5,6 rekeszérték fölött) |
Expo kompenzáció | +/-5 Fé (1/3 és 1/2 Fé lépésekben) | +/-3 Fé (1/3 Fé lépésekben) |
Keresõ | elektronikus 2,36 millió képpont 0,71x nagyítás 100% lefedettség |
nincs (opcionális külsõ) |
LCD | kihajtható, forgatható | fix |
Vaku | csak külsõ kompenzációs tartomány: +/-3 Fé (1/3 és 1/2 Fé lépésekben) vaku fénymérési módok: ADI; Pre-flash TTL vakumódok: Auto, derítõ, lassú szinkron, hátsó szinkron, nagysebességû, vörösszem csökkentés, vezeték nélküli, kikapcsolt |
beépített és külsõ kompenzációs tartomány: +/-3 Fé (1/3 lépésekben) vaku fénymérési módok: ADI (nem választható) vakumódok: Auto, derítõ, lassú szinkron, hátsó szinkron, vörösszem csökkentés, vezeték nélküli, kikapcsolt |
GPS | igen | nincs |
Csatlakozók | HDMI USB 2.0 Sztereó mikrofon bemenet Fejhallgató kimenet Kiegészítõ csatlakozó Vakupapucs Hálózati táp csatlakozó Portrémarkolat csatlakozó |
HDMI USB 2.0 Sztereó mikrofon bemenet Kiegészítõ/külsõ vaku csatlakozó |
Sorozat | 6 kép/mp (24 megapixelen) 7 kép/mp (APS-C kivágásnál) 2,5 kép/mp (folyamatos AF) |
5 kép/mp (24 megapixelen) 2,5 kép/mp (folyamatos AF) |
Hangfelvétel | 8 fokozatú jelerõsség | csak be és kikapcsolható |
Zajszûrés | 3 fokozatú és kikapcsolható | 2 fokozatú és kikapcsolható |
Témamódok | Portrait, Landscape, Macro, Sports Action, Sunset, Night portrait, Night View, Handheld Twilight |
Portrait, Sports Action, Landscape, Sunset, Night Scene, Handheld Twilight, Night Portrait |
Akkumulátor | NP-FM500H (410-500 kép egy töltéssel) | NP-BX1 (270 kép egy töltéssel) |
Méret | 147 x 111,2 x 78,4mm | 113,3 x 65,4 x 69,6mm |
Tömeg (csak váz) | 733 g | 453 g |
Egyéb | – Automata szenzor tisztítás – Vaku sorozat – Automatikus portré kivágás |