Kipróbáltuk: Canon EOS-500D teszt

0

Bevezetés, különbségek

Korábban szinte órát igazíthattunk a Canon DSLR modellfrissítéseihez, különösen az alsó és középkategóriában. Másfél év volt a tendencia, de hát közben a tükörreflexes piac is felnőtt, differenciálódott, cizellálódott – hogy minél több idegen szót puffogtassak – egyszóval a kiélezett verseny más taktikát kívánt meg a gyártóktól. A Canon sem akarta magát kihagyni ebből, hisz mégis csak a DSLR piac vezetője. A másfél éves frissítési gyakoriság az alsóbb szériákban lecsúszott kb. 1 évre és az előző generációt két különálló, belépő szintű gépre az EOS-450D-re és az EOS-1000D-re bontották. Előbbi modell utódjaként jelent meg egy bő év pauza után az EOS-500D, vagyis az alsó széria csúcsgépével van dolgunk (a négyszámjegyű modell az abszolút belépő szint).

Közben egy új hóbort is bemerészkedett a tipikus DSLR szolgáltatások közé, a videofelvétel. Nem titok, hogy az EOS-500D egyik legfőbb újítása ez volt. De nézzük meg egy kicsit közelebbről, összevetve a 2008 elején megjelent előddel!

Változások

Canon EOS-450D és EOS-500D

A Canon EOS-450D és EOS-500D
közötti főbb különbségek
Canon EOS-450D Canon EOS-500D
Képérzékelõ 22,2 x 14,8 mm CMOS
12,4 megapixel
12,2 tényleges felbontás
22,3 x 14,9 mm CMOS
15,5 megapixel
15,1 tényleges felbontás
Képméretek 4272 x 2848
3088 x 2056
2256 x 1504
4752 x 3168
3456 x 2304
2353 x 1568
Érzékenység

Auto: ISO100 – 400
Manuális: ISO 100 – 1600

Auto: ISO100 – 1600
Manuális: ISO 100 – 3200
Kiterjesztett: ISO6400-12800 ekv.

Feldolgozó rendszer

DiGiC III

DiGiC 4

Arcfelismerõ AF nincs van (LiveView és videó módban)
Videó nincs Full HD (1080p) felbontás, 20 kocka/mp
HD (720p) felbontás, 30 kocka/mp
VGA felbontás, 30 kocka/mp
mono hangfelvétel és autofókusz
Videó kimenetek NTSC/PAL

NTSC/PAL
HDMI

Sorozat 3,5 kép/mp
56 JPEG
6 RAW
3,4 kép/mp
170 JPEG
9 RAW
LCD 3″
230 000 képpont
3″
920 000 képpont
nagy betekintési szögû, tükrözõdésmentes
Megvilágítás optimalizálás Be
Ki
Tilt
Enyhe
Normál
Erõs
Nagy érzékenységû zajcsökkentés Be
Ki
Tilt
Enyhe
Normál
Erõs
Periférikus világítás korrekció

nincs

van
Vakuszinkron AV módban Auto
1/200 mp
Auto
1/200-1/60 auto
1/200 mp
Menünyelvek 20 db (köztük a magyar) 25 db (köztük a magyar)
Tömeg 475 g 480 g
Egyéb

 

– Csúcsfény árnyalat elsõbbség ikon
a keresõben
– Gyorsvezérlés képernyõ
– Külön LiveView/videó gomb

Ha már a videónál tartottunk, kezdjük ezzel. A gyorsan kiolvasható CMOS szenzornak és a már korábban bevezetett LiveView (élőkép) szolgáltatás, már előrevetítette, hogy a 450D utódja is ebbe az irányba változik. A Canon elsőként az EOS-5D Mark II-ben vezette be a mozgóképfelvételt, 2008 őszén. Fél évre rá a kis 500D is megkapta, ugyanazt a Full HD felbontású videóképességet néhány aprósággal lebutítva. Teljes felbontásban valamivel lassabb képfrissítéssel dolgozhatunk, és csak a beépített mikrofon használható. A videóhoz kapcsolódó újdonság a HDMI kimenet megjelenése, így a nagyfelbontású televíziók tulajdonosai is élvezhetik a Full HD mozgóképeik minőségét.

A videó szolgáltatás körvonalai maradtak az 5D -ben felvázoltak, mint ahogy a szinte már alapnak számító LiveView funkcióé is. Itt egyetlen változást eszközölt a gyártó, bevezették az arcfelismerő élességállítási módot a meglevők mellé harmadiknak. Apróbb változás, hogy az új modell külön LiveView/videó felvétel indító gombot kapott.

balra: Canon EOS-450D
jobbra: Canon EOS-500D

A kezelés és a menük maradtak a tavalyi modellben megszokottak, de némileg racionalizálták a státusz képernyőn megjelenő adatok beállítását. Egy úgynevezett Gyorsvezérlő képernyőt kapott a gép. A státuszkijelzés adatain pillanatok alatt átszaladhatunk és a fontosabbakat azonnal megváltoztathatjuk.

De vissza a lényeges különbségekhez, hiszen az EOS 500D új CMOS érzékelőt. Ez egyúttal az amúgy sem kicsi felbontás 15,1 megapixelre növelését is jelenti. A szenzor mérete továbbra is APS-C közeli, a képek feldolgozásáért pedig a tavaly ősszel bemutattt DiGiC 4 rendszert felel. Az új szenzor és képfeldolgozó processzornak köszönhetően megnőtt az ISO érzékenység tartomány is. A beállítható plafon ebben a készülékben már ISO12800-nak megfelelő, bár még mindig csak egész fényértékekben lépkedhetünk, és az automata érzékenység határait sem befolyásolhatjuk.

balra: Nikon D5000
jobbra: Canon EOS-500D

balra: Canon EOS-50D
jobbra: Canon EOS-500D

A rendszer számítási kapacitása arra azért nem volt elég, hogy a sorozat sebességen is javítson, hiszen ez az előző modell teljesítménye körül jár. A készíthető képek számában viszont többet kapunk, JPEG-ben jelentősen többet, de a RAW sorozat hossza is jobb a korábbinál.

Személy szerint csak üdvözölni tudom, hogy a VGA felbontású LCD kijelzők lassan, de biztosan elterjednek a tükörreflexes gépek között, bár nem hiszen, hogy bárki más ellenére lenne egy 3”-os, 920 000 képpontos, nagy betekintési szögű kijelzőnek, amely ráadásként még új tükröződésmentesített bevonatot is kapott.

A hardveres újdonságok mellett néhány szoftveressel is találkozhatunk. Több meglévő szolgáltatást finomabban szabályozhatunk, nem csak be és kikapcsolásukra van mód. Ilyen a Megvilágítás optimalizálás, amely három fokozatú lett és ugyanígy változott a Nagy érzékenységű zajcsökkentés is. Egy kicsit pontosabban állíthatjuk az Av mód vakuszinkronját és egy új szolgáltatást is kapunk, a Periférikus világítás korrekciót, amely a képsarkok sötétedésével veszi fel a harcot.