Optika I.
Bár a tükörreflexes fényképezőgépeknél nincs értelme az optikákról írni, hiszen olyat tesz rá a fotós, amilyet akar, ezúttal azonban mégis megvizsgáltunk néhány paramétert. Tettük ezt azért, mert a kit-ben kapható EF-S bajonettes 18-55 mm-es optika (jelenleg) csak az EOS-300D-vel használható és külön kereskedelmi forgalomba nem is fog kerülni. Az EF-S optika ráadásul kisebb képet vetít, mint a hagyományos EF bajonettes optikák, így a mélységélesség az EF optikáknál megszokotthoz képest nagyobb lesz. A kisebb vetített kép miatt ez esetben valóban fókuszszorzóról beszélhetünk, vagyis ez az optika 29-88 mm-nek megfelelő képeket ad.
Az alapobjektív fényereje nagylátószögnél F3,5, tele állásban F5,6. Ezek az értékek átlagosak, nagyobb fényerővel csak a drága optikáknál találkozunk. Az objektív zoomgyűrűje széles, forgatása könnyedén történik. Az AF/MF kapcsoló a szokásos helyre került. Kézi élességállítás esetén az objektív frontlencséjét kell forgatni, ezt egy vékony, berecézett perem könnyíti meg. A forgatás talán túl könnyű, ráadásul egy kis holtjátéka is van a frontlencsének. Mivel nem belső élességállítású optikáról van szó, az esetleg frontlencse elé helyezett polarizációs szűrőt az élességállítás után kell beforgatni a megfelelő állásba.
A rekesz mérete nagylátószögnél F22-ig, tele állásban F32-ig szűkíthető. Mint a legtöbb objektív esetén, az igen szűk rekeszelés a képminőségre is rányomja bélyegét, így csak indokolt esetben használjuk.
A kromatikus aberráció viszonylag ritkán jelentkezik, mértéke csekély. A 6 Mpixeles fotókon 6-8 pixelesek lehetnek a kék elszíneződések, ám ez elsősorban csak nyitott rekesznél jelentkezik. Az aberráció 3 Mpixelre vonatkoztatva 4-5 pixel szélességűnek adódik, ami nem túl jelentős. A tesztfotók F4 és F29 blendével készültek, ebből jól látható, hogy rekeszeléssel az aberráció teljesen megszüntethető. Az alsó két fotó a természetes környezetben előforduló aberrációt szemlélteti.
Aberrációk | |||
---|---|---|---|
|
| ||
|
|
A Leica képkockára vonatkoztatott fókusztávolság 29-88 mm, amely 3,05x-es átfogást jelent. A mért értékek alapján a teljes átfogás 2,8x-es, ami 92%-os hatásfokot jelent.
Érdemes megfigyelni nagylátószögnél, hogy a kékes aberrációk mellett a vörös tartományban is kis m;rt;kben aberrál az optika, például a jobb óratorony teteje alatt lévő kis kerek ablak bal alsó hajlatánál, illetve a jobb óratorony órájától jobbra, a belógó faágak levelei mentén, valamint a kép bal széléhez közel eső kandelábernél.
Optikai zoom | |
---|---|
teljes kép | kivágott képrészlet |
f=29 mm* 1x | |
teljes kép | kivágott képrészlet |
f=88 mm* 3x | |
A Canon EF-S 18-55-ös objektív által vetített kb. APS méretű kép mélységélessége kicsivel nagyobb, mint más, EF optikák képén látható. Az alábbiakban 61 mm-nek megfelelő fókusztávolság mellett készült képek mélységélessége látható teljesen nyitott és teljesen zárt blende mellett. Azt azért észre kell vennünk, hogy nem drasztikusan rossz a helyzet, ha kell, az alapobjektívvel és lehetséges szépen elmosódott hátterű portrét is készíteni.
Mélységélesség | |
---|---|
F5,0 | F32 |
Az első spulni az optikától 22 cm-re, az utolsó 44 cm-re volt.