Kipróbáltuk: Canon EOS-5D Mark II teszt

0

Képminőség I.

Képzaj

Amennyivel nőtt az új modell felbontása (közel 30%), annyival csökkent elemi érzékelőhelyeinek mérete. Ez pedig elvileg csökkent fénygyűjtő képességet, egyszersmind megnövekedett zajt jelenthet. Ahogy már említettem a Képérzékelő fejezetnél, a Canon csökkentett a pixelek feletti mikrolencsék közötti hézagot, így megnövelhette azok felületét. A nagyobb fénygyűjtő felület így kompenzálhatja a megnövekedett pixelsűrűség miatti veszteséget.

A magas érzékenységű zajszűrést minden képnél kikapcsolt állásban hagytuk. A RAW képeket Adobe Lighroom 2.2 szoftverrel konvertáltuk, default beállításokban.




ISO50; F8; 1/2 mp



RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO50; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/4 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO1600; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/125 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO3200; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO6400; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/500 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO12800; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO25600; F8; 1/250 mp



ISO50; F8; 1/2 mp



RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO50; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/4 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO1600; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/125 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO3200; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO6400; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/500 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO12800; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO25600; F8; 1/250 mp



ISO50; F8; 1/2 mp



RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO50; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/4 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO1600; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/125 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO3200; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO6400; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/500 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO12800; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO25600; F8; 1/250 mp



ISO50; F8; 1/2 mp



RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO50; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/4 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO1600; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/125 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO3200; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO6400; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/500 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO12800; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/1000 mp


RAW – Adobe Lightroom 2.2; ISO25600; F8; 1/1000 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

A gépen beállítható legkisebb érzékenység az ekv. ISO50 (L-beállítás). Ez azonnal kiváló eredményt hoz világossági zajban, és csak egy kicsit engedi el a gyeplőt színzaj terén, de szintén kitűnően teljesít. A zajszint szabad szemmel lényegében észrevehetetlen.

A készülék legkisebb natív érzékenysége az ISO100, szemmel szinte láthatatlan zajnövekedést hoz, ami inkább a színcsatornákon érhető tetten. A kép itt is tökéletes, zajmentes. Ha a szintén fullframe érzékelős (bár csak 12 megapixeles) Nikon D700-hoz hasonlítjuk, hajszálnyival jobb világossági- és kicsit rosszabb színzajban.

Hasonló léptékű növekedés tapasztalható ISO200-nál is. Előnyét még itt is őrzi az említett Nikonhoz képest, legalábbis luminancia zajban. A színzaj kissé magasabb értéket mutat a konkurensnél.

Az EOS-5D Mark II nagyjából egyforma lépésekkel lépdel előre ebben a tekintetben. Ugyanakkora növekedést tapasztalhatunk ISO400-nál is, ami még mindig kiváló szinte zajmentes végeredményt mutat. Itt is a konfettieső jelleget mutató színzaj a magasabb, már ha erősen figyelünk a problémásabb árnyékos területekre és 100%-os méretben nézzük a képet. Egyébként alig észrevehető.

ISO800-nál kezd derengeni valami a képernyőn, ha teljes méretben szemléljük a képet és odafigyelünk az alacsonyabb kontrasztú területekre is. A végeredmény mindent összevetve, így is kiváló. Az alacsony zajszint a szintén kiváló Nikon D700 környékén jár, melynek csak 12 megapixelen, nagyobb elemi érzékelőkkel kell küzdenie.

Az ISO1600-as beállítás már kimondottan fényszegény környezetben ajánlott, de az 5D Mark II itt is kitűnően dolgozik. A zaj már észrevehető, de még egyáltalán nem zavaró. A 8-10 megapixeles kompakt készülékekhez hasonlítva kb. 3,5 fényérték előnyt tudhat magáénak a Canon, vagyis ISO1600-ban kb. ott tart a zajszint, mint egy 8 megapixeles kompakt ISO100 és 200 között.

ISO3200-nál már egyértelmű a zaj jelenléte, de ennek ellenére nincs nagyobb léptékű növekedés. Ezúttal is a fokozatosság elvéhez tartja magát a gép. Érdekes módon, míg korábban hol kicsit fölötte, hol alatta teljesített a Nikon D700 eredményének, most minden világossági- és színzajban is egy hajszállal jobb.

A fordulópontot az ISO6400-as beállítás hozza. Itt már markánsabb zajnövekedést tapasztalhatunk, ami ettől függetlenül tolerálható szinten marad, és nem lépi túl a sokat hivatkozott D700 eredményét.

Az utolsó két érték (Hi1 és Hi2) az ISO12800 és ISO25600 beállítást takarja. Használatukkal közel duplázzuk az előző beállítási fokozat zajszintjét, így csak olyan esetben ajánlottak, amikor sötétben nincs módunk semmilyen fényforrást használni.

RAW-ban a várakozásoknak megfelelően rosszabb eredményt mutatott. Itt a konverter programban magunknak kell beállítanunk az alkalmazni kívánt szűrést. Mindezt kikapcsolva, nagy általánosságban kb. 1 fényértékkel marad el a JPEG-ben látott értékeknél, vagyis egy ISO400-as RAW képnél kb. az ISO800-as JPEG-nek megfelelő zajszintet láthatjuk. Cserébe viszont sokkal 14 biten, nagyobb dinamika átfogással és jobb részletességgel dolgozhatunk.

Összefoglalva, a Canon EOS-5D Mark II, a 21 megapixeles felbontás ellenére is várakozáson felüli eredményt produkált. A színzaj egy kicsit mindig magasabb, mint a világossági, de ISO50-3200 között kiváló, felette jó értékeket mutatott a kezelése terén.

Zajszűrés

Magas érzékenységnél három fokozatú zajszűrést állíthatunk be, illetve ki is kapcsolhatjuk ezt a szolgáltatást. A kapott eredményeket ISO1600-25600 között, JPEG-ben vizsgáltuk. A szűrésről általában elmondható, hogy Enyhe fokozatnál csak a színzaj kisebb mértékű elmosását végzi, így a kép részletességére nincs igazán hatással. A Normál és az Erős beállítás már némileg mossa a képet, így az apró, finom képrészleteket már elveszíthetjük. Ezzel szemben viszont a Normál érték kb.1-1,5 blendényi előnyt jelent, míg az Erős beállítás 1,5-2 fényértékkel jobb zajszintet mutat (kivéve ISO25600-on, ahol jóval kevesebbet).

Hosszú expozíció

A készüléket 10 perces expozícióval, ISO200 érzékenység mellett, letakart objektívvel is teszteltük. A kapott eredmény jónak mondható, bár teljes méretben szabad szemmel is látható termikus zaj fedezhető fel. Főleg a piros színcsatorna problémás, de kisebb mértékben a kéken is felfedezhető a zaj. A zöld csatorna szinte teljesen zajmentes. A képen néhány hotpixel is megfigyelhető, de ez még bőven a tolerálható. Ebből a szempontból kiválóra vizsgázik a gép. A zajt szoftveresen kiemelve még nézőképen is szembeötlő az eredmény. A termikus zaj egyenletes eloszlású.

A Custom menüben, a korábbi modellekhez hasonlóan, hosszú expozíciós zajszűrést is bekapcsolhatunk. Ennek értéke Állandó, illetve Automatikus lehet. Mindkét érték 1 mp-nél hosszabb expozíciós időknél kapcsol be. Az Auto beállítás a zaj mértékének megfelelően dolgozik, míg az Állandó opció minden esetben ugyanolyan erősséggel szűr. A szűrés ideje megegyezik az expozíció eredeti hosszával, azaz 10 percnél, további 600 mp-ig tart.

A hosszú expozíciós zajszűrés kiváló munkát végez. A kapott képen a termikus zaj és a hotpixelek is eltűntek és csak szoftveresen kiemelve láthatók, de jelenlétük csekélyebb, mint a szűretlen képen.

A szintállítás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.