Különlegességek
RAW konvertálás gépen belül
Lehetőség van a fényképezőgéppel készült RAW fájlok utólagos, de a gépen belüli konvertálására, amelynél ráadásul egyszerre több kép is kiválasztható. A konvertálás előtt módosítható a fényerő, a fehéregyensúly, a képstílus és annak részletei, a megvilágítás optimalizálás, a zajszűrés, a felbontás és tömörítés, a színtér és az objektív korrekciók.
Viszont érdekes, hogy a fehéregyensúly megadásánál csak a programozott, vagy manuális értékeket választhatjuk ki, ezek finomhangolására itt nincs lehetőség.
Time-lapse
Ahogy már a videofelvételt ismertető résznél írtuk, az EOS RP segítségével time-lapse videókat is készíthetünk. Ezt a gépen belül összefűzve közvetlenül a kártyára mentett videóként érhetjük el. A time-lapse videó akár Ultra HD felbontású is lehet, a felvételkészítés során jó dolog, hogy a gép a szenzor elektronikus zárát használja, azaz nem koptatja a redőnyzárat, negatívum viszont, hogy ilyenkor valóban videó módban működik a szenzor, annak minden hátrányával együtt (egy picit kisebb dinamika átfogás, valamint a rolling shutter miatt a gyorsan mozgó tárgyaknál jelentkező jello effektus).
Van lehetőség programozott automatikus sorozatot is készíteni, amikor redőnyzárat alkalmaz az EOS RP. Utóbbi esetben a time-lapse videót magunknak kell számítógép segítségével elkészíteni, de ilyenkor RAW formátum és a teljes dinamika átfogás is elérhető, valamint jello effektus sem fenyeget. Nyilvánvaló, hogy a profi time-lapse-esek az utóbbit fogják választani.
Időzített B mód (Timed mód)
A B módnál nem csak az exponáló gomb nyomva tartása idejére lehet expozíciónk, arra is van lehetőség, hogy előre megadjuk a hosszú expozíciós időt, mintegy „timed” módot elérve. Ennek során készíthetünk akár 99 óra 59 perces expozíciós idejű felvételt is, bármilyen külső eszköz, pl. távkioldó igénybe vétele nélkül. A B mód expozíciós ideje másodperc pontossággal adható meg 1 mp és közel 100 óra között. A B mód használható önkioldóval párosítva is.
Optikai hibák szoftveres korrekciója
Már a DSLR-ekben korábban is elérhető volt az egyes optikai hibák javítása, és ez a tükör nélküli EOS RP-be is bekerült.
Noha a MILC gépek által használt elektronikus élőkép miatt volna lehetőség olyan objektívek tervezésére is, ahol a geometriai torzítás csökkentésére nem helyeznek komoly hangsúlyt, így könnyebb és olcsóbb objektívek készülhetnének, amelyek képét a gép valós időben korrigálná, a Canon egyelőre nem élt ezzel a lehetőséggel sem az RF 24-105mm f/4L IS USM, sem az RF 35mm f/1,8 Macro IS STM objektívnél.
Képmentés során viszont ennek ellenére van torzítás, vignettálás, szín, valamint diffrakció korrekció.
A gépben eleve megtalálható jó pár Canon objektív adata, ha mégis olyan objektívvel dolgoznánk, amelynek korrekciójához nincs adat a gépben, a mellékelt szoftverrel letölthetjük azokat (persze csak Canon objektívekét). A funkció csak JPEG képekre vonatkozhat, így inkább azoknak lesz hasznos, akik a RAW feldolgozásban még nem járatosak, vagy nem akarnak azzal időt húzni. A RAW fájlok feldolgozásához a gyártó a Digital Photo Professionalt ajánlja.
A Canon EOS 6D Mark II mintaképei:
Diffrakció kompenzáció
Canon 100mm f/2,8 USM Macro
Csúcsfény árnyalat elsőbbség
Ez a funkció a csúcsfényekre igyekszik vigyázni úgy, hogy a kép dinamikája, vagyis a többi árnyalat módosítatlan maradjon. Alapesetben kikapcsolt állapotú, de ha JPEG-ben fotózunk, érdemes használni. Bekapcsolása után némileg csökken ugyan az érzékenység tartomány, hiszen nem állíthatunk ISO100-at, csak ISO200-tól választhatunk értéket, de cserébe JPEG képeknél valóban sokkal jobban jelennek meg a csúcsfények, s részletekből is több marad. Aki persze RAW formátumban dolgozik, neki ez nem okoz plusz előnyt, a RAW konvertálás során mindenképpen van lehetőségünk a csúcsfények megóvására, adott esetben az itt láthatóaknál erősebb mértékben is.
A Canon EOS 6D Mark II mintaképei:
Villódzás mentesített felvételkészítés (Anti-flicker shooting)
A fő képalkotó szenzorral való fénymérés is lehetővé teszi, hogy a gép érzékelje a villódzó megvilágítást, s alkalmazkodjon hozzá. Ez nem csak egy-egy kép készítésénél, de sorozatfelvételeknél is igen hasznos tud lenni, hiszen villódzó megvilágításnál előfordulhat, hogy egy-egy képkockát adott esetben teljesen tönkretesz az éppen minimális megvilágítást adó fényforrás, amely jelentős alulexponálást eredményezhet. A villódzás mentesített felvételkészítés során a gép igyekszik olyan időpillanatokban exponálni, amikor a lehető legjobb képet kapjuk.
A villódzás mentesítés során a gyors sorozatok sebessége kissé lelassul, ez az ára helyesen exponált képeknek.
Új tesztképeket most nem készítettünk, ez a funkció eddig minden arra alkalmas Canon gépben (az EOS 6D Mark II-ben is) remekül működött, így nem láttuk szükségét ezt újra megvizsgálni. Az alább látható bemutató animáció még az EOS R-rel készült, az első sorozat a normál fotózási módban, villódzás mentesítés nélkül, gyors sorozatként, a második sorozat aktív villódzás mentesítő funkcióval, szintén gyors sorozatban készült.
Villódzás mentesítés nélkül:
Villódzás mentesítéssel:
Többképes zajszűrés
Nem vadonatúj szolgáltatás, hiszen már a 2014-es 7D Mark II-ben is benne volt, de azért itt is megemlítjük. A funkciót a magas érzékenységű zajszűrés fokozatai között találjuk, de csak JPEG képeknél engedélyezhető (RAW+JPEG-nél sem). Aktiválva négy felvételt készít gyors sorozatban a gép, majd ezek képtartalmát egyesítve egy zajtalanabb, de a részleteket is meghagyó képet ment kártyára. Mivel ugyanarról a témáról sorozat készül, ezért mozdulatlan képtartalom (pl. makró, tárgy, táj vagy épületfotó) esetén ajánlott a használata. A mintaképek a képminőség oldal zajszűrés bekezdésénél találhatók.
HDR
Amatőr fotósoknak jöhet jól a gép beépített HDR funkciója, amely több kép összeillesztéséből igyekszik a szenzorénál nagyobb dinamika átfogást elérni, így a nagy fényerő különbségű témák jobban megörökíthetők. Mindez csak JPEG formátumnál érhető el, de ott többféle expozíció eltolás (±1, ±2 és ±3 Fé) és többféle effekt közül is választhatunk. Az így készült képek kicsit kisebb látószöget mutatnak, mint a normál fotók.
A tapasztaltabb és igényesebb amatőröknek viszont érdemesebb továbbra is inkább a külső HDR szoftvereket használni, mint pl. a Lightroom, ami persze nem kifejezetten HDR szoftver, de arra is remekül használható.
HDR mód
HDR videó
Egyre több gép kínál videofelvétel során is valamiféle dinamika tartományt kiterjesztő megoldást, amit sok esetben HDR videónak hívnak. A Canon EOS RP-ben is van ilyen üzemmód, igaz, ez esetben a témamódokhoz hasonlóan minden automatikus és még a fehéregyensúly sem állítható be kézzel.
Az EOS RP HDR videója valójában egy mozgóképekre kiterjesztett csúcsfény árnyalat elsőbbség (D+ erősséggel), azaz ilyenkor a minimum érzékenység ISO400, viszont a csúcsfényekből valóban több marad a felvételeken, még ha ez nem is jelent minden esetben látványos változást.
A mintavideókat az AF/sorozat/videó oldalon közöltük.