Különlegességek
AF finomhangolás
A komolyabb DSLR fényképezőgépeknél már megszokhattuk, hogy a fázis-különbség alapú élességállítás front/backfocus jelenségét különféle eltolásokkal korrigálhatjuk. Tükör nélküli fényképezőgépnél viszont érdekes ilyet látni, de nem ez az első alkalom (az Olympusnál is találkoztunk már AF finomhangolással). Igaz, a kontraszt alapú élességállításnál erre nincs szükség.
Kipróbáltuk, ha eltolást állítunk be, akkor minden esetben módosítjuk a fókuszt, még kontraszt alapú AF-nél is.
RAW feldolgozás
A fényképezőgépen belül is van lehetőségünk a RAW fájlok kidolgozására, így akár a fotózás után is választhatunk más fehéregyensúlyt, vagy finomíthatunk az expozíción. Ezt ráadásul nem csupán egy képen, hanem egyszerre több képen is elvégezhetjük.
A módosítható paraméterek között a felbontás, a tömörítési fok, a fehéregyensúly, az expozíció, a képstílus, a zajszűrés, a színtér, a peremsötétedés korrekció és az aktív D-Lighting érhető el.
Igazán kellemes meglepetés, hogy a RAW konvertálás során a fehéregyensúlynál a finomhangolás is beállítható, nem vagyunk korlátozva azzal, hogy csak az alapértékeket választhatjuk ki.
Optikai hibák korrekciója
A Nikon Z 6 – ahogyan a Z 7 is – az optikai hibák korrekcióját is kínálja, amely a geometriai torzítás hibáját képes javítani a Nikkor objektíveknél. A korrekció általános esetben csak JPEG formátumnál vehető igénybe, RAW formátum esetében a RAW konverter szolgáltatásai között kell ezt a lehetőséget megkeresnünk.
Van azonban itt egy fontos különbség a DSLR-ek és a MILC-ek között. Mivel a tükör nélküli fényképezőgépek elektronikus keresőt használnak, szemben a tükörreflexes gépek TTL optikai keresőjével, így itt lehetőség van már a keresőképen aktiválni a torzítás csökkentést. Érdekes, hogy mindezt a Z 6 is megteszi, de csak a Nikkor Z objektívnél, a hozzá kapcsolt F bajonettes objektívekkel nem (pedig ott is elérhető lenne a torzítás csökkentő profil). A Nikkor Z objektíveknél ráadásul ez a funkció nem kikapcsolható és már azt is tudjuk, hogy optikailag az objektív jóval nagyobb torzítású, mint amiket mi a képeken látunk (a Nikkor Z 24-70mm f/4 S tesztjében erre is kitértünk).
Első körben tehát maradunk a Nikon D850-nel készült képek bemutatásánál, hiszen F bajonettes objektívnél pontosan így működik a Z 6 is (Z bajonettesnél pedig egyébként sem kapcsolható ki e funkció).
A Nikon D850 képei:
Csökkenthető a peremsötétedés is, ez azonban úgy tűnik, hogy nem profil alapon működik, hiszen tökéletes javítást nem tudunk elérni, csak 3 fokozatú peremsötétedés csökkentést (egyébként a Nikkor Z objektívnél is ugyanígy több lépcsős a peremsötétedés korrekció):
A Nikon D850 képei:
Perspektíva korrekció
Nagylátószögű objektívvel enyhén felfelé vagy enyhén lefelé fotózva is jelentős perspektíva torzulás figyelhető meg a képszéleken található, eredetileg függőlegesen futó vonalaknál. Ezt hivatott korrigálni ez a szolgáltatás, amely utólag, a retusálás menüből érhető el, és JPEG formátumú képekre lehet alkalmazni.
A Nikon D850 képei:
Egyenesbe forgatás
Kis mértékű, pár fokos forgatást is lehetővé tesz a Z 6, ha exponáláskor kissé ferdén tartottuk volna a gépet. A funkció csak JPEG formátumú képekkel használható és utólag, a retusálás menüből érhető el.
HDR
Szintén csak JPEG formátumnál alkalmazható a HDR mód, ahol 1, 2 vagy 3 Fé eltéréssel készülhet az expozíció sorozat, amelyet a gép össze is illeszt egy képpé. Az összeillesztésnél az erős fényerőkülönbségű területek simítása lehet enyhe, normál, vagy erős.
A Nikon Z 7 képei:
HDR mód
Time-lapse és slow-motion videó
Bár már nem számít igazán ritkaságnak a time-lapse készítés lehetősége egy fényképezőgépben, érdemes megemlíteni itt, hiszen sok olyan gép van még, amely bár kínál időzített sorozatkészítési lehetőséget, de a képeket nem fűzi össze helyettünk videóvá. A Nikon Z 6 ezt is megteszi, méghozzá akár UltraHD felbontásban is.
A képfrissítés Ultra HD felbontásban 30, 25 vagy 24 kép/mp lehet, míg Full HD-nél 60, 50, 30, 25 és 24 kép/mp áll rendelkezésre.
Time-lapse videó készítésnél az egyes képkockákat nem menti el a gép. A normál metódusnál minden képkocka előtt fókuszál a gép, majd elkészíti a fotót, ezt követően újra fókuszál, majd jön a következő képkocka. Van lehetőség néma felvételkészítésre is, ilyenkor az első képkocka előtt fókuszál a gép, majd a fotókat teljes elektronikus zár használatával készíti, rögzített fókusszal. Ez utóbbi nyilván nem csak a csendesebb üzemmódot, de zárkímélő üzemmódot is jelenti – persze az elektronikus zár miatt jello-effektre mozgó témánál számítani kell.
Slow-motion, azaz lassított lejátszású videót Full HD felbontásban vehetünk fel 4× vagy 5× lassítás mellett (de arra is van lehetőség, hogy a forrás 100 vagy 120 kép/mp-es videót mentsük el).
Fókuszléptetés
A felvétel menüben találjuk a fókuszléptetéses fényképezést is, ahol max. 300 képet készíthetünk kisebb-nagyobb fókusz eltolásokkal, vagyis fókuszsorozatot hozhatunk létre. Ezeket a képkockákat utólag, külső szoftver segítségével egy nagy mélységélességű fotóvá illeszthetjük (focus-stacking). A képek közötti fókusz eltolás mértékét 1 és 10 között adhatjuk meg.
Beállítható még a képek közötti időköz (1-30 mp között), illetve kérhető expozíció simítás (a képek közötti fényerőkülönbségek korrekciója) valamint néma fényképezés is (elektronikus zár).
Mivel az egyes képkockák közötti idő is megadható, így akár time-lapse videó készítésénél is hasznát vehetjük e szolgáltatásnak.
A funkciónak azonban van némi hiányossága, hiszen azt pl. nem adhatjuk meg, hogy a fókuszléptetés előre, vagy hátra történjen (mindig hátrafelé mozdítja a fókuszt), illetve az sem feltétlenül jó, hogy az „Indítás” menüpont elfogadása után azonnal nekikezd a gép a felvételek készítésének, nincs lehetőségünk élőképen a kompozíció ellenőrzésére, illetve a kezdő fókusz beállítására sem, ezt a menübe lépés előtt kell megtennünk.
Az sem lenne rossz, ha az egyes képeket egy nagy mélységélességű képpé össze is fűzné a gép.
Multiexpozíció
A filmes gépeknél az egyetlen képkockára több expozíció készítését szimulálhatjuk a multi expozíciós móddal, amelyet felvételkor és utólag, a retusálás menüből is elérhetünk. A fentiektől eltérően az utólagos multi expozíció (vagy ahogy a gép nevezi: képátfedés) csak RAW formátumú, maximum két darab képpel végezhető el. Fotózás előtt kiválasztva a többszörös expozíciót lehetőségünk van akár 10 képet is egymásra fotózni, sőt, az egyes képek közötti átfedés módját is megválaszthatjuk hozzáadásra, átlagolásra, világosításra, vagy sötétítésre.
Villódzás mentesített fotózás
A fénymérő rendszer lehetővé teszi, hogy a gép érzékelje a villódzó megvilágítást, s alkalmazkodjon hozzá. Ez nem csak egy-egy kép készítésénél, de sorozatfelvételeknél is igen hasznos tud lenni, hiszen villódzó megvilágításnál előfordulhat, hogy egy-egy képkockát adott esetben teljesen tönkretesz az éppen minimális megvilágítást adó fényforrás, amely jelentős alulexponálást eredményezhet. A villódzás mentesített felvételkészítés során a gép igyekszik olyan időpillanatokban exponálni, amikor a lehető legjobb képet kapjuk
A Nikon D850 képei: