Kipróbáltuk: Nikon Z fc – teszt

0

AF, sorozat, videó

Fókusz

A fókuszmező mérete többféle is lehet, bár igazság szerint négy féle méret közül választhatunk: széles nagy (téglalap), széles közepes (nagy négyzet), kis területű, tűfok méretű, ezen kívül teljes képmezős autonatikus is választható, illetve folyamatos autofókusz módnál dinamikus, több mezős is. Arc- és állatfelismerés, valamint szemfókusz és témakövetés is elérhető, de ezek csak akkor, ha széles fókuszmezőt használunk. A témakövetés folyamatos fókusszal és használható.

A Z fc szenzorán 209 fázis-különbség érzékelő fókuszterület található, amely a képmező 83%-át fedi le. Ahogyan azt már a Z 50 modellnél is tapasztalatuk, az élességállítás sebessége kellően gyors, amennyiben a fázis-különbség érzékelő pixelekre olyan témarészlet esik, ahol működni tudnak. Ha nem, akkor jön a kontraszt alapú élességállítás, amely azonban érezhetően lassabb, bár nem elviselhetetlenül lassú. Jó ha tudjuk, hogy tűfok fókuszmezőnél minden esetben kontraszt alapú az élességállítás! A tűfok és a dinamikus fókuszmező mód videófelvételnél nem elérhető.

Az autofókusz egyszeri, folyamatos, vagy flexibilis lehet, utóbbi automatikusan igyekszik felismerni, ha a téme elmozdult és követni azt. A hagyományos követő fókuszhoz azonban nem feltétele az AF-F mód használata.

Az autofókusz érzékenységét a Nikon -4,5 Fé-ben adta meg (f/1,8 fényerejű objektív használata mellett, vagyis f/1,4 fényerejű objektívnél -5,2 Fé érhető el, amely átlagos érték), amely olyan megvilágításban történő fókuszálást jelent, ahol a helyes expozíciót ISO100 érzékenységnél és f/2,8 rekesszel 2 perces záridő adja! Ez egyébként a low light AF-re vonatkozik, amely minden esetben kontraszt alapú élességállítást jelent és a jó megvilágítású módhoz képest jelentősen lassabb. De ez azt jelenti, hogy a Z fc-vel tényleg nagyon sötétben is tudunk fókuszálni!
Low light AF kikapcsolásával a fókuszérzékenység -3 Fé lesz (f/1,4 objektívvel -3,7 Fé).

Ha a gép nagyon kevés fényt érzékel, akkor a beépített, zöld színű LED fényforrással igyekszik megvilágítani a nem túl távoli témát. Ez az AF segédfény kb. 2 méterig hatásos.

Az érintésérzékeny LCD-nek köszönhetően a fókuszmező könnyedén áthelyezhető a kijelző megérintésével, arra azonban sajnos nincs lehetőség, hogy ha a gépet magunk elé emeljük és az elektronikus keresőt használjuk, akkor is válthassunk fókuszpontot az LCD végigsímításával. Ilyen esetben csak a nyolc irányú navigáló gombok használhatók, ami viszont kissé lassú megoldás, ha nagy területen kell átmozgatnunk a fókuszpontot.
Kézi élességállításnál a fókuszmező alatti rész kb. 10×-es mértékben nagyítható ki, ami kiváló részleteket mutat ahhoz, hogy élességet állítsunk. A kézifókusz a képmező bármely részén végezhető, akár a képsarokban is, azaz itt a képmező 100%-a rendelkezésünkre áll.

Sorozat

Sorozatból többféle sebesség is elérhető, hiszen a lassabb sorozatfelvételhez választhatunk 1 és 4 kép/mp között. A nagy sebességű sorozatkészítésnél 5 kép/mp vagy 11 kép/mp sebességgel dolgozik a gép. A sorozat sebességet minimum 18-19 képig tartja a Z fc, gyors UHS-I-es kártyával 30 kép körül lassul be a 11 kép/mp-es sorozatfelvétel a puffer telítődése következtében. Természetesen ha a puffer telítődik, a sorozat nem áll le, csupán a kártya írási sebességének függvényében belassul.

Különleges sorozatok között automatikus expozíció sorozatot, fehéregyensúly-sorozatot és aktív D-Lighting (dinamika korrekció) sorozatot és fókusz sorozatot is találunk, ezen kívül van lehetőség időzített felvételkészítésre is. A fókuszsorozat esetén megadható a készítendő képek száma, valamint az eltolás mértéke. A képekből a gép nem készít összefűzött, nagy mélységélességű képet, azt nekünk kell megtenni, ha ilyenre vágyunk.
Automatikus expozíció sorozat 3, 5, 7 vagy 9 kép hosszban, 0,3-3 Fé lépésközökkel és akár önkioldóval is készülhet.

Időzített felvételkészítésnél pontosan megadhatjuk a start időpontját és a képek közötti időt is, másodperc pontossággal. Választható itt néma fényképezés (elektronikus zár) és expozíció símítás is.

Talán a különleges sorozatokhoz sorolhatjuk a HDR módot is, hiszen arra is van lehetőség, hogy a forrás képeket is lementse a gép.

Az önkioldó beállításoknál ezúttal is 2, 5, 10 és 20 mp-es késleltetés állítható be, de van lehetőség a zár lefuttatása utáni expozíció késleltetésre is 0,2, 0,5, 1, 2 vagy 3 mp időtartamban.

Elektronikus zár

A fényképezőgép lehetőséget kínál a redőnyzár részleges (csak első redőny), vagy teljes kiváltására elektronikus zárral.
Az még könnyen érthető, hogy mechanikus zárnál a maximális zársebesség 1/4000 mp (bár egy ilyen fényképezőgéptől már elvárhatnánk az 1/8000 mp támogatását, amit már-már egy középkategóriás DSLR is tud). Az azonban nehezen magyarázható, hogy teljes elektronikus zár esetében miért nem érhetünk el ennél nagyobb zársebességet, ami általában akár 1/16000 mp-et is kínálni szokott. Itt azonban elektronikus zárnál is 1/4000 mp a legrövidebb záridő. Az érzékenység maximuma teljes elektronikus zár használata esetén maximum ISO51200.

Előnye a teljes elektronikus zárnak a teljes csendes működés, valamint ilyenkor a rezonanciáktól sem kell tartanunk.
Apróbb hátránya a teljes elektronikus zárnak az, hogy ilyen esetben nincs vaku használati lehetőség, valamint a gördülő szenzorkiolvasás miatt jelentkezhet a jello effektus. Ennek mértéke persze a kiolvasási sebességtől függ, de ezt is megnéztük, illetve le is mértük.

Mechanikus és elektronikus (gördülő) zár (1/1000 mp)

A teljes szenzor kiolvasási sebességét 100 Hz-es mérőfénnyel vizsgáltuk, amelynek során az alábbi értékeket kaptuk:

  • fotózás során 24 ms (full-frame-re vonatkoztatva 36,7 ms lenne)
  • Full HD 120 kép/mp videó: 6,8 ms
  • Full HD 30 kép/mp videó: 6,8 ms
  • 4k UltraHD 30 kép/mp videó: 20,5 ms (közelítőleg egyezik a teljes szenzort használó fotózásnál mért 24 ms 16:9 cropjával)

Az APS-C szenzoros gépek között a 24 ms-os kiolvasási idő átlagos értéknek számít, abszolút értékét nézve pedig lehetővé teszi, hogy a gyorsan mozgó témák is csak kis mértékű jello-effektust okozzanak (erre példaként a fenti fotók állnak, ahol a gyors ventilátor lapátjai csak enyhén nyúltak meg).

Kiolvasási sebesség elektronikus zár használata mellett

Videófelvétel

Napjaink elvárásainak megfelelően a Nikon Z fc-vel akár Ultra HD felbontású, azaz 3840×2160 pixeles videókat is készíthetünk. A főbb tulajdonságokat az alábbi felsorolásunkban foglaltuk össze:

A Nikon Z fc főbb videós képességei:

  • Ultra HD videórögzítés (24, 25 és 29,97 kép/mp) max. 29 perc 59 mp ideig, max. 140 Mbit/s sávszélesség, 8 bit kvantálás, H.264 tömörítés, 4:2:0 színmintavételezés; 1,5 Mbit/s 48 kHz, 16 bites PCM hanggal
  • Full HD videórögzítés (24, 25, 29,97, 50, 59,98, 100 és 120 kép/mp) max 29 perc 59 mp ideig, választható High (magas, 50 és 60 kép/mp-nél 56 Mbps, 30 kép/mp és alatta 28 Mbps) vagy Normal (50 és 60 kép/mp-nél 28 Mbps, 30 kép/mp és alatta 14 Mbps) minőségben
  • Slow-motion felvétel FullHD felbontásban 24p, 25p és 30p képváltással, 100 vagy 120 kép/mp forrásból, hang nélkül, egyszeri fókusszal
  • arc-, és állatfelismerés, szemfókusz (állatok esetében is) videófelvétel során, követő fókusz
  • átfókuszálás lehetősége felvétel közben (fókuszmező áthelyezés)
  • time code rögzítés
  • sztereo beépített mikrofon, szélzajcsökkentéssel, emberi hangra szűkíthető spektrummal
  • mikrofon bemenet
  • mikrofon érzékenység kézzel is beállítható
  • kivezérlés jelző megjelenítése a kijelzőn
  • zebra minta használata
  • üzemmódtól (A, S, M) függően rekesz, zársebesség, érzékenység módosítása felvétel közben az LCD érintésével

Az APS-C méretű képkockához képest Ultra HD és Full HD felbontásban egyaránt egy nagyon minimális képkivágás történik (akkor is, ha nincs bekapcsolva elektronikus képstabilizálás). Sőt, a 100 és 120 kép/mp-es nagy képfrissítésű Full HD videónál sincs jelentős képkivágás. A képminőség alapvetően nem rossz, de az Ultra HD videó részletessége szokás szerint elmarad az azonos felbontású fotóétől, emelett pedig elég erős antialias hatás látható a ferde élek mentén. A FullHD felvétel pedig sorkihagyással dolgozik, ami miatt a leskálázott 4kUltraHD képkockához képest is sokkal gyengébb a részletgazdagság.

Az érzékenység videófelvételek esetén maximum ISO25600 lehet.
A lenti dobozban a különböző felbontású és képfrissítésű felvételek, valamint a különböző érzékenységű 4k UltraHD videók képminősége tekinthető meg (az egyes képekre kattintva a teljes képkocka új ablakban nyílva megnézhető).
Jól látható, hogy a nagy képfrissítési sebességű Full HD slow-motion felvételek képminősége azonos a normál képfrissítésű Full HD felvételekével, azaz minden esetben történik sorkihagyás. Ez csak abból a szempontból nem nyerő, mert így a 30 és 60 kép/mp-es FulHD videók sem rendelkeznek túl sok részlettel. Az is látható, hogy a 4k UltraHD-ből FullHD-re méretezett kép mennyivel részletgazdagabb.
Ebből következik, hogy ha 30 kép/mp-es FullHD felvétellel megelégszünk, akkor ha a képminőség és részletgazdagság fontos, jobban járunk, ha 4k UltraHD 30kép/mp-es felvételt készítünk és azt utólag számítógéppel FullHD-re konvertáljuk.

A videofelvétel az exponáló gomb melletti külön gombbal indítható, de ezt megelőzően a gépet a záridő tárcsa alatti karral át kell állítani videó módba.
A felvétel ugyanabban a módban veszi kezdetét, amelyet a fotózáshoz beállítottunk, és közben jórészt ugyanazok a beállítások használhatók, de ettől van lehetőség eltérni, amelyet a menüben tudunk a videó módhoz rendelni. Érzékenységet csak manuális módban választhatunk, P, S és A módokban automatikus érzékenységet használ a gép (de megadható az érzékenység maximuma).

Videó rögzítés alatt működik a fénymérés és az autofókusz is, illetve át is helyezhetjük a felvétel közben a fókuszmezőt. Az átfókuszálás gyorsan megy végbe, s hiába van lehetőség a menüben lassabb fókuszálás választására, ez a videófelvételre nincs hatással.

Felvétel közben módosítható az expozíció kompenzáció, illetve rekesz-előválasztás és manuális módban a rekeszérték is, zársebesség-előválasztás és manuális módban a zársebesség is. Igazán jó lehetőség, hogy az említett módosítható paraméterek közvetlenül az LCD érintésével állíthatók, így pl. anélkül változtathatunk rekeszt videorögzítés közben, hogy az elülső tárcsa hangja csúnyán belehallatszana a felvételbe. A rekesz módosításakor ráadásul nem hirtelen ugrik be a blende a következő értékre, hanem szép finom az átmenet. Mivel az expozíció kompenzáció külön tárcsán található, így ennek módosítása csak a tárcsa elforgatásával lehetséges (hanghatás!).