Kipróbáltuk: Olympus E-400 teszt

0

Optika


A fényképezőgéphez ma már sokféle objektívet vásárolhatunk, de természetesen az E-400-at is megvehetjük gyári kit kiszerelésben. Érdekes megfigyelni, hogy az Olympus szinte folyamatosan változtatja a kit optikáit. Kezdetben, az E-1-hez az átlag feletti minőségű 14-54mm-es optikát adta. Az olcsóbb E-300-hoz az olcsóbb 14-45 mm-est. Az E-500-hoz a kisebb látószögű 17,5-45 mm-est mellékelték, míg az LCD-n színes élőképet is produkáló E-330-oz ismét a 14-45mm-est szedték elő, majd most az E-400-hoz egy mégújabb objektívet kapunk a 14-42mm ED személyében.

Kromatikus aberráció

Ez az optika sajnos annyira új, hogy sem pontos specifikációk, sem MTF ábrát nem sikerült találni hozzá. Mindenesetre az ED jelzés már mutatja: a lencsék között extra alacsony színszórású (Extra Low Dispersion) tag is megtalálható, ami hatékonyan képes csökkenteni a kromatikus aberrációt.

Bizony ez a gyakorlatban is megmutatta erejét, a készített képek között alig akad olyan, ahol felfedezhető a hatás.
A kromatikus aberráció valóban minimális, jelenléte szinte csak nagylátószögnél érezhető, tele állásban még a legrosszabb esetben is alig vehető észre. Legrosszabb esetben nagylátószögnél 5-6, tele állásban 3-4 pixel széles színi hibával találkozunk, viszont vegyük figyelembe, hogy 10 Mpixeles képekről beszélünk! Ez 10×15 cm-es fotón alig 0,2 mm-nek adódnak. Hangsúlyozom: a legrosszabb eseteben! Rekeszeléssel egyébként elsősorban nagyobb gyújtótávolságoknál tudjuk hatékonyan csökkenteni a színi hibát.
Az alsó két fotó a természetes környezetben előforduló kromatikus aberrációt szemlélteti.

Kromatikus aberrációk

F3,5; 14 mm

F22; 14 mm

F5,6; 42 mm

F22; 42 mm

F5; 14 mm

F10; 42 mm ekv.

Zoom

Az optika 14-42 mm fizikai gyújtótávolságú, amely a 2x-es fókuszszorzó miatt egy 28-83 mm-es kisfilmes gép látószögének feleltethető meg (leszámítva az oldalarányokból adódó eltérést).

Optikai zoom

teljes kép

kivágott képrészlet
f=14 mm (x2): 1x

teljes kép

kivágott képrészlet
f=50 mm (x2): 2,8x