Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 teszt

0

Képminőség

Képzaj

A zajszint határozottan alacsonyabb mint az FZ200-ban, vagy bármelyik FZ elődben volt, de persze nem olyan kicsi, mint például a Panasonic MILC kompaktokban, melyek nagyobb szenzort használnak.

Szokásos sorozatunkat JPEG és RAW formátumban is elkészítettük egész ISO lépésekben haladva. A zajszűrést a legalacsonyabb értékre állítottuk, de ennek ellenére is elég erős. Épp ezért érdemes RAW formátumot használni és tetszésünk szerint utólag szűrni a fotókat. A RAW képek konvertálására az Adobe Lightroom 5.7 szoftvert használtuk, gyári beállításokkal.

Érzékenység – képzaj



ISO80; F6,3 1/2,5 mp


ISO80; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.7 c


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO80; F6,3 1/2,5 mp


ISO80; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.7 c


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO80; F6,3 1/2,5 mp


ISO80; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.7 c


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO80; F6,3 1/2,5 mp


ISO80; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.7 c


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.7

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO80,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600.

Zajszűrés

Összesen 11 zajszűrési fokozat áll rendelkezésünkre, tehát igen finoman igényeinkhez szabhatjuk a szűrés erősségét. Beállítása a színmódok menüjében lehetséges +/-5 lépésben. A fenti sorozatnál a legkisebb (-5-ös) értéket használtuk. Az alábbi táblázatban emellett a standard (0) és high (+5) beállítás különbségei is megtekinthetők.

A fényképezőgép menüjében a hosszú záridős képek szűrésére (ún. hotpixel szűrés) is lehetőség van, de mivel ezt automatikusan végzi a gép, csak ki- és bekapcsolható.

10 x 15 cm-es papírkép méret

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO80; F6,3 1/2,5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO80; F6,3 1/2,5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO80; F6,3 1/2,5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO80; F6,3 1/2,5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp

RAW fájlok dinamika tartaléka

Egy valamirevaló bridge RAW formátumot is tud, melynél a képinformáció nem 8, hanem 12 (vagy 14) biten tárolódik, így sokkal nagyobb mozgásterünk van az expozíció utólagos beállításában. Persze az 1″ szenzor nem ad akkora dinamikai tartalékot, mint egy nagyobb képérzékelős MILC vagy DSLR, de használhatóbb mint egy JPEG képet utólag javítani. Tesztünk során ismét ISO1600-on lőttünk egy sorozatot alul és egyet felülexponálva, hogy világosítsunk és sötétítsünk rajtuk. RAW konverterként a Lightroom 5.7-es változatát használtuk, és az expozíción kívül mást nem állítottunk.

Az alulexponált RAW képeknél igazából mindig 2-3 fényérték a határ. Így van ez az FZ1000-nél is. A zaj miatt azt kell mondjuk, inkább az előbbi, mivel már a két fényértékkel alulexponált kép világosításánál is nagyon sok zaj jön elő. Ezen túl már a színek is elcsúsznak.

Általában kisebb a mozgásterünk, ha túlexponált képet szeretnénk sötétebbé tenni, mert a kiégett részeken nem jelennek meg a részletek. Az FZ1000 vonatkozásában a határ valahol 1 fényérték túlexpónál kezdődik. Itt már elkezdenek kiégni bizonyos színek, leginkább a halványabb sárga és rózsaszín területek.

Dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)



ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás

Makró

Az AF rendszer alap üzemmódban 30 cm-től végtelenig képes élességet állítani, de a le iránygombbal előhívható menüben csökkenthetjük ezt a távolságot. Az ott beállítható makró módban mindössze 3 cm ez a táv a frontlencsétől mérve. Kapunk egy makró zoom módot is, mely 3x-os digitális zoommal toldja meg a nagyítást. A képminőség emiatt persze romlani fog.

A makró mód nagylátószöggel adja a legjobb nagyítást, mivel tele állásban (400mm-en) 1 méterre kell távolodnunk a témától. Egy hajszálnyit azért 3 cm-es közelségnél is belezoomolhatunk a képbe, de éppen csak annyit, hogy 25mm helyett 26 mm-es (ekv.) gyújtótávot kapjunk. A leképezett terület így 74 mm széles lehet.

Normál makró mód (3 cm-ről)

Makró zoom (3 cm-ről)

Nagylátószögnél a képközép élessége jó és geometriai torzítás sem tapasztalható, kivéve a sarkokat, ahol jelentős részletvesztés, és sötétedés is fellép.

Makró zoom módban a 3x-os digitális zoom szép nagyítást ad és 25 mm széles lefedett területet. A sarkok sötétedését és torzulását így elkerülhetjük, a digitális zoom adta minőségromlást viszont nem.

Színhiba (kromatikus aberráció)

Kromatikus aberráció