Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-TZ7 teszt

0

Felépítés II.

Ergonómia

A TZ1 megjelenése óta külsőleg nem sok változáson ment keresztül a sorozat. Maradt a Panasonic gépekre jellemző, szögletes, enyhén lekerekített formavilág. A TZ7 fémháza sem igen különbözik az elődtől, csupán apróságokat tudnék felsorolni. A legfontosabb eltérés, hogy a hasonló szélesség és magasság ellenére mintha keskenyebb, karcsúbb volna a gép. És valóban, faragtak a vastagságon kb. 4 mm-t, ami elsőre nem tűnik soknak, de érezhető különbség a tavalyi modellhez képest. A jellemző formák megtartása mellett a váz valamivel egyenesebb mint a TZ5 kissé öblös kialakítása. Így szemre is karcsúbbnak hat nem csak fogásra.

Az eddig sem túl hangsúlyos markolatot még jelentéktelenebbé tették. Lekerült róla a műanyag, bőrhatású csúszásmentes bevonat és most csak egy fényesebb fémcsík díszíti, melynek emellett semmi komoly funkcióját nem fedeztem fel. A jobbára fémből készült borítás kiválóan összerakott, precíz kis készüléket takar. Műanyag elemekkel csak néhány helyen találkozhatunk. Sajnos ilyenek az ismét elég gyengére sikeredett ajtók, mint a csatlakozóaljzatokat és az akku-, valamint kártyafoglalatot takaró ajtó. Különösen az utóbbira kell nagyon vigyáznunk, mivel újfent műanyag zsanért kapott, ami nagyon könnyen kitörhet.

A gombok és kapcsolók többnyire a megszokott helyen vannak. A szériát jól ismerőknek így a TZ7 sem lesz idegen terep. Egyedül a módválasztó tárcsa helyét változtatták meg. Átkerült a jobb szélre. A tárcsa maga nagyon pici, nehéz hozzáférni, de ennek ellenére könnyedén forgatható. Talán túl könnyedén is. Sajnos nagyon sok alkalommal sikerült véletlenül másik állásba, vagy két állás közé forgatnom. Egy akciódúsabb helyzetben elég bosszantó tud lenni exponálás helyett az „Üzemmód tárcsa állása nem megfelelő” felirat. Nyilván kellett a hely a tárcsa egykori helyén lévő sztereó mikrofonnak, de ez a jelenlegi megoldás nem minden szempontból kényelmes, hiszen az exponáló gombon tartott mutatóujjunk pont a tárcsa fölé kerül. Ezen kívül csak a már említett, videógomb jelent újdonságot, és elmaradt az egy éve bevezettet EZ zoom gomb, amely azonnal aktiválta az extra zoom funkciót.

LCD és kereső

A címben jelzett két fogalom most is ugyanaz, hiszen a TZ7-nél sem kapunk külön átnézeti keresőt. Minden hasonló funkciót a hátsó kijelzővel kell megoldanunk, ami egyébként kompakt viszonylatban kiemelkedő felbontású. Ez 460 800 képpontot jelent, ami a jelenlegi 230 ezres átlag duplája. De nem csak a felbontása, de a képminősége is sokkal jobb az átlagnál. A kontraszt nagyon jó, és a dinamika is sokkal jobb a megszokottnál. Jobban „belátunk” a sötétebb részekre, gyenge fénynél sokkal jobb a kép, mint egyébként, és a színek is verik a mezőny nagy részét. Mindez szép és jó, csak a TZ5-ben is ugyanezt az LCD-t kaptuk, szóval nincs előrelépés. A TFT LCD mérete egyébként hivatalosan 3”, vagyis 7,62 átlósan, amit mi, szőrösszívű szőrszálhasogatók, 7,5 cm-nek (2,94”) mértünk. És, hogy tovább keseregjek, gyenge fénynél sajnos hajlamos szaggatni a keresőkép. Mielőtt még végleg a negatívumok hada ragad meg mindenkiben, összességében azért elmondanám, hogy egy a kijelző a jelenleg kompaktokban használtak 99,9%-át csúnyán elveri minőségben. Szóval egy nagy piros pont, az apró fekete mellé. Láthatóság terén is maradt a megszokott minőség. A z LCD elég jól olvasható akár laposabb szögből is, világosságára pedig nem lehet panasz. Az alap világosságot +/-3 lépésben szabályozhatjuk, erős napfényben pedig egy jó adag plusz fényerőt kérhetünk a képernyőre, ami könnyebbé teszi használatát. A világosság erősítése lehet automatikus is.

Ha a kijelző információi között szeretnénk váltani, az alul lévő DISPLAY gombot kell használnunk. Az LCD teljesen nem kapcsolható ki vele, de váltogathatunk, csak élőképes, élőkép+ kompozíciós segédrács, élőkép +részletes felvételi adatok és élőkép + fotó és videóadatok kijelzése között. Felvételi módban a következő információ olvashatók az LCD-n: felvételi üzemmód, vakumód, fehéregyensúly, érzékenység, képméret, képminőség, akku töltöttsége, hátralévő képek száma (vagy rögzíthető videó hossza), videó felbontás/minőség, stabilizátor állapota, bemozdulásveszélyre figyelmeztetés, háttérfény kompenzáció, fénymérési mód, Pre-AF ikon, sorozatmód, intelligens expozíció ikonja, LCD világítás erősítés kijelzése, expozíció korrekció mértéke, rekesz, záridő, AF terület, AF visszajelzés, kompozíciós segédrács, élő hisztogram.

felvételi információk

A fontosabb beállítások nem csak a menüben, de a jobb alsó sarokban lévő QMENU gomb segítségével egy gyorsmenüben is elérhetők. Itt az élőképen azonnal kiválasztható a sorozatfelvétel, AF mód, fehéregyensúly, érzékenység, intelligens expozíció, képarány, képméret, videókép mérete, valamint az LCD üzemmódja.

A segédrács a menüben állítható be kétféle formátumra. Ugyanitt élő hisztogram is kérhető a képre, a gyengébben látók pedig a szöveges karakterek méretén is változtathatnak, két opció (normál, nagy), közül választva. A Beállítás menüben kétféle automata kikapcsolási időt, 15 és 30 mp-et állíthatunk be. Ennek elteltével az LCD önműködően kikapcsol, ezzel kímélve az akkumulátort.

A képek vagy videók lejátszásánál ugyanúgy a DISPLAY gombbal lapozhatunk a képernyők között. Itt adatok nélküli képkijelzés, részletes adatok+lejátszás, valamint részletes adatok + hisztogram és lejátszás módok között váltogathatunk. Lejátszás módba egy hátsó tolókapcsolóval kerülhetünk és csak ennek segítségével léphetünk vissza felvételi üzemmódba is. A tárolt fényképek a jobb és bal iránygombokkal lapozhatók. A fotók megtekintésénél a zoomgyűrű részletnagyítóként működik. Segítségével 2,4, 8 és 16x-os nagyítás állítható be. A kinagyított képrészlet pedig a nyílgombokkal görgethető. A zoomgyűrűvel lépdelhetünk vissza normál nézetre és ennek segítségével válthatunk a 12, valamint 30 nézőképes megjelenítés, és a naptárnézet között. Utóbbinál a kész képek és videók egy kis naptáron, a készítés dátuma szerint csoportosítva jelennek meg.

A fotók különféle előre definiált kategóriákba csoportosíthatók (pl. portré, tájkép, mozgókép, események, vízalatti fotók) és ezek szerint is lejátszhatók. A kész képekhez címet, vagy egyedi szövegbélyegzőt rendelhetünk. Lehetőség van a képek utólagos átméretezésére, vágására, a ferde horizont korrekciójára, az oldalarány megváltoztatására, vagy a fájlok SD kártya, belső memória és a vágólap közötti szabad másolására. A Vágólap szolgáltatás hasonlóan működék mint egy operációs rendszernél. Az adatok ideiglenes tárolására szolgál. Ha például csak egy emlékeztető képet szeretnénk készíteni egy dokumentumról, akkor elkészíthető vágólap módban is. A képet a belső memóriában tárolja a gép és bármikor azonnal előhívható, ha ebbe a módba kapcsolunk. Nem kell akár több száz tárolt kép közül kikeresnünk. A vágólapon tárolt képek mérete legfeljebb 2 vagy 1 megapixel lehet és makro AF üzemmódban használható a fényképezőgép. Ennek megfelelően 84, vagy 124 felvétel tárolható itt egyszerre. A képek a készülék kikapcsolása után is a memóriában maradnak.

Élességállítás,fénymérés

AF mező a kép közepén

A Lumix DMC-TZ7-ben is csak automatikus élességállítás használható, de az elődöktől eltérően egy kicsit más módokban. Először is 9 helyett 11 fókuszmező áll rendelkezésre, változtattak az arcfelismerő módon – jobban mondva az arcfelismertető módon – és bevezették a követő módot. De haladjunk csak sorjában! Sorrendben a következő AF módokat választhatjuk:

  • Arcfelismerő: egyszerre legfeljebb 15 emberi arcot képes detektálni a képmezőben, és ezekhez állítja az élességet és az expozíciót. Az arcokat sárga kerettel jelöli, több esetében ezek színe fehérre vált. A beállított fókuszt a keretek zöld színe jelzi. A TZ3 újdonsága az arcfelismertetés, melynél a már elkészült portrék alapján, legfeljebb 6 családtagunk, vagy ismerősünk arcvonásait jegyeztethetjük meg a géppel. A tárolt referenciafotók mellé nevet és életkort is megjelölhetünk, így a gép a tárolt és később észlelt arc mellé néhány adatot is képes kijelezni. Ha a menüben aktiváljuk az Arcfelismerés módot, a tárolt arcaink élveznek majd elsőbbséget a fókuszbeállítás során.
  • Mozgáskövető AF: szintén egy újdonság, melynél bármely témára ráállíthatjuk a középső fókuszmezőt, majd a le nyílgombot lenyomva az élességállítás leköveti a képen elmozgó témát. A mozgáskövetés elég gyorsan dolgozik és a teljes képmező több száz pontján képes, folyamatosan végigkövetni a befogott tárgyat, vagy személyt. Ha netán az túl gyorsan lépne ki a képből, a közelébe irányítva újra visszatalál rá a fókuszkeret. Amennyiben a téma kb. 3 másodpercig nem kerül a képmezőbe, a követő fókusz elfelejti és alaphelyzetbe áll.
  • 11 pontos AF: a rendelkezésre álló 11 fókuszmező bármelyikén (akár több ponton is), automatikusan állít élességet a gép.
  • 1 mezős (High-speed) AF: gyors automata élességállítás, melynél a készülék csak a középső mezőt használja. Ha az élességállításhoz kevés a fény a rendszer automatikusan szélesmezős üzemmódra vált.
  • 1 mezős AF: normál sebességű, de pontosabb élességállítás, szintén csak a középső pont igénybevételével.
  • Szpot AF: A fényképezőgép csak a középső mező egy kis részét használja.

Az automata élességállítás gyorsításához választhatunk Pre-AF, vagyis Elő-AF módot is. Ez lehet egyszeri (Q-AF) és folyamatos (C-AF). Mindkét esetben egyfolytában működik az élességállítás, még akkor is, ha nem nyomjuk le az exponáló gombot. Q-AF-nél a kisebb elmozdulásokra, C-AF-nél viszont a téma komolyabb mozgásaira is reagál az élességállító rendszer. Az Elő-AF mód megnövelheti a gép fogyasztását.

Normál és videofelvételi módokban, nagylátószögnél legfeljebb 50 cm és végtelen, tele állásban 2 méter és végtelen között működőképes az élességállítás. A makró üzemmódot a le nyílgombbal kapcsolhatjuk be és nagylátószögnél 3 cm-re merészkedhetünk a témától. Tele állásban legfeljebb 1 méterről fotózhatunk.

Gyenge megvilágításnál AF segédfény is bekapcsolható, melynek vörös fénye az exponáló gomb félig lenyomásakor, vagyis az AF rendszer aktiválásakor lép működésbe és kb. 1,5 méterig biztosít hatásos megvilágítást a gép számára.

A fénymérés háromféle üzemmódban használható:

  • Multi: a fotós helyzetek nagy részében ez a beállítás ajánlott. A képmező teljes területén méri a fényt.
  • Középre súlyozott átlag: a kép teljes felületén mér fényt, de fokozott súlya van a középső területnek. Leginkább nagyobb méretű, középre eső főtémák, pl. portrék esetén használatos.
  • Szpot: a képközép egy kisebb részét veszi figyelembe a fénymérésnél. Főként olyan esetekben hasznos, ha a főtéma és a háttér világossága lényeges eltér egymástól.

Vaku

A gyári adatok és a tesztben szerzet tapasztalataink alapján ezen a téren semmi változás nem történt a korábbi modellekhez képest. A géphez ezúttal sem csatlakoztathatunk semmilyen külső vakut, hiszen mind a vakupapucs, mind a szinkroncsatlakozó hiányzik. Az apró beépített villanó, fixen rögzített és viszonylag közel helyezkedik el az optika középtengelyéhez. A kb. 4 cm-es távolság felveti a vörösszem hatás kialakulásának veszélyét is, mellyel szemben a vaku vörösszem csökkentő módjával védekezhetünk. Ez nem csupán pupillaszűkítő elővillanásokat, de a kép elkészültét követően automatikus szoftveres eltávolítást is jelent.

A vaku üzemmódjai a jobb nyílgombbal érhetők el, majd a fel-le gombokkal választhatók ki. A TZ7-nél az alábbiakat használhatjuk: kikapcsolt mód, automatikus, auto vaku vörösszem csökkentő móddal, derítő vaku, derítő vaku vörösszem csökkentő móddal, lassú szinkron vörösszem csökkentő móddal. A villanó bizonyos üzemmódokban egyáltalán nem használható, ilyen például a tájkép, panoráma, csillagos égbolt, képsorozat, vagy a tűzijáték mód.

Teljesítménye a beállított zoomállástól (ezzel összefüggően az automata rekesztől) és a választott érzékenységtől is nagyban függ. Nagylátószögnél, ISO80 beállításban 0,6-1,5 méter között, Magas érzékenység módnál (ISO6400-ban) viszont akár 1,15-13,5 méter között is megfelelő világítást biztosít. Tele állásban ISO80-nál kb. 1 méterig reménykedhetünk, ISO6400-ban pedig 9,5 méterig lehet hatásos.

Memóriakártya, akku, csatlakozók

Az aktuális fejlesztéseket sok esetben az egyre szűkebbre szabott belső memórián szeretnék megspórolni a gyártók. Így van ezzel a DMC-TZ7 is, melynek 40 MB-os belső kapacitása 10 MB-al szűkösebb az elődnél. Különösebb veszteség nem éri a vevőt, hiszen az 50 MB-is éppen csak a gép kipróbálására elég. Videót például nem is enged rögzíteni a gép, csak külső memóriakártyára. Ebből elsősorban az SD és a nagyobb kapacitású SDHC típusokat támogatja a készülék. Használhatunk MMC (MultiMedia Card) formátumú kártyákat is, de ezekre csak állóképek mentését engedélyezi a gép. A kártyafoglalathoz a gép alján lévő ajtó kihajtásával jutunk.

Ugyanitt található az akkumulátor „fészke” is. A TZ7-hez egy saját, lítium-ion áramforrás jár, könnyen megjegyezhető névvel: DMW-BCG10PP. Sajnos a foglalat ajtajához elég közel lévő fém állványmenet miatt állványon lehetetlen az akkumulátor, valamint a memóriakártya cseréje. Minden alkalommal le kell szerelnünk az állványtalpról, majd vissza. Kinyitott fedélnél viszont az áramforrás véletlen kicsúszásától nem kell tartanunk, hiszen egy rugós műanyagpöcök kellő gondossággal a helyén tartja.

Az akku sajnos az elődnél valamivel kisebb kapacitású, 1000 helyett 890 mAh-s, és 3,6 V-os. A kapacitása elméletben (a gyártó hivatalos mérései alapján) kb. 300 felvételhez nyújt elegendő energiát. Videofelvételnél ez a teljesítmény 90 percnyi anyagot jelent, lejátszásnál pedig nagyjából 5 óra játékidőt. A töltöttségi állapot 4 fokozatban (három szint+merült fokozat) jelenik meg a kijelző jobb felső sarkában látható ikonon. Az akkumulátorhoz egy hálózati töltő (DE-A66) és kábel is jár, melynek segítségével, kb. 2 óra 10 perc alatt tölthetjük fel.

A két csatlakozót a markolat jobb oldalán lévő műanyagajtó mögött találjuk. Ezen a téren is történt némi változás, hiszen az elődben bevezetett, nagy felbontású, komponens (analóg) videókimenetet, egy szintén nagy felbontású HDMI (digitális) kimenet váltotta fel. Ennek segítségével nem csak a kép de a hang is egyszerre élvezhető a nagy felbontású TV készülékek tulajdonosai számára. A Panasonic Viera TV tulajok ezen felül egy külön szolgáltatást is kapnak, mivel a Viera Link funkció segítségével TV-jük távirányítójáról vezérelhetik a lejátszást. A gyártó természetesen a saját RP-CDHM15/30 HDMI kábeleit ajánlja géphez, melyet külön kell megvásárolnunk. Kombinált audio/videó, valamint USB kábelt viszont kapunk a csomagban. Ezek a második, közös kimeneten használhatók és hagyományos TV-hez, vagy számítógéphez csatlakoztathatjuk vele a TZ7-et. Ugyanezt a bemenetet használja a szintén külön megvásárolható DMW-AC5PP hálózati adapter is.