Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-TZ7 teszt

0

Felépítés I.

Képérzékelő

A képérzékelő mérete mit sem változott a tavalyi modell óta. Ebbe a típusba is 1/2,33”-os CCD került. A képpontok száma viszont emelkedett, hisze a TZ7 érzékelőjén 12,7 millió pixel található. A dolog már csak azért is érdekes, mert a gép tényleges felbontása „csupán” 10,1 megapixel. A tartalék az ésszerűbb exttra képméreteknek kell. A megszokott 4:3 oldalarány mellett ugyanis 3:2 és 16:9-es méretek is választhatók – mint az elődökben – de ezeket nem a legnagyobb 4:3-os felbontású kép aljának és tetejének megnyirbálásával, hanem az extra képpont-tartalék kihasználásával éri el a gép. Így lehet, hogy míg a TZ6-ban a max 4:3-os méret 3648 x 2736, a 16:9-es pedig az ebből kivágott 3648 x 2088 pixel, addig a TZ7-ben 4:3 oldalaránynál ugyanúgy 3648 x 2736 pixelt, 16:9-nél viszont 3968 x 2232-őt kapunk.

Képformátumként csak a JPEG (EXIF 2.21) választható, mely kétféle fokozatban tömöríthető. A jobb minőséget, de nagyobb fájlméretet adó Fine (finom) tömörítés 99%-os, míg a tárhelykímélő, de valamivel szerényebb minőségű Standard fokozat 95%-os méretet kínál. Mindkét beállítás a menüből érhető el, és az utóbbival kb. fele akkora fájlméretet kapunk, mint a Fine beállítással. Maximális felbontásban ennek megfelelően kb. 2,8-5,6 MB-os tárhelyigénnyel számolhatunk, ami a gép belső memóriájába mentett képeknél legfeljebb egy tucat felvételt jelent. Szerencsére a tömörítési fokozatok mellett kisebb felbontások is rendelkezésre állnak. 4:3 oldalaránynál 6-féle, míg 3:2 és 16:9 arányoknál 5-5-féle. Így képminőséggel és a mérettel összefüggően 32 beállítás áll rendelkezésünkre. Az egyes képméretekhez és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket és a menthető képek számát a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 40 MB-os belsõ memóriában* 4 GB-os kártyán*
4:3
     
3648×2736 Finom 6050 KB 7 660
3648×2736 Standard 3050 KB 14 1310
3072×2304 Finom 4540 KB 9 880
3072×2304 Standard 2320 KB 19 1720
2560×1920 Finom 3120 KB 13 1170
2560×1920 Standardl 1800 KB 26 2230
2048×1536 Finom 1660 KB 28 2410
2048×1536 Standard 860 KB 54 4640
1600×1200 Finom 1060 KB 45 3770
1600×1200 Standard 560 KB 84 7090
640×480 Finom 230 KB 200 17240
640×480 Standard 170 KB 320 24130
3:2
     
3776×2520 Finom 5880 KB 7 680
3776×2520 Standard 2980 KB 15 1340
3168×2112 Finom 4440 KB 10 900
3168×2112 Standard 2290 KB 20 1740
2656×1768 Finom 2450 KB 18 1630
2656×1768 Standard 1260 KB 37 3170
2112×1408 Finom 1590 KB 29 2510
2112×1408 Standard 830 KB 57 4820
2048×1360 Finom 1490 KB 31 2680
2048×1360 Standard 790 KB 60 5020
16:9
     
3712×2088 Finom 5710 KB 7 700
3712×2088 Standard 2920 KB 15 1370
3072×1728 Finom 4340 KB 10 920
3072×1728 Standard 2260 KB 20 1770
2560×1440 Finom 2290 KB 20 1740
2560×1440 Standard 1190 KB 39 3350
1920×1080 Finom 1460 KB 32 2740
1920×1080 Standard 760 KB 62 5240
1920×1080 Finom 1130 KB 41 3540
1920×1080 Standard 600 KB 79 6700

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!

A TZ7-ben a képfeldolgozásért a korábbi szériában bemutatkozó Venus Engine IV rendszer felel, aminek az elkészült fotók feldolgozásának sebességén kívül a High-speed Burst, vagyis a gyors sorozat teljesítményét, valamint a nagy érzékenységen készült képek minőségét köszönhetjük. Az érzékenység ezúttal a korábbi ISO100 helyett ISO80-ról indul, de emellett elérhető az ISO100, 200, 400, 800, 1600-as és az Auto érték is. High Sensitivity (magas érzékenység) témamódban a készülék ISO3200 és 6400 beállításokat is választhat, bár ez a mód teljesen automatikus. A DMC-TZ7-ben is használhatunk Intelligens ISO módot, melynél ISO400, 800 és 1600 maximum választható. A gép ezen határokig önállóan szabályozza az érzékenységet mégpedig annak megfelelően, hogy a képmezőben észlelt téma statikus, vagy mozgó. Mozgó témánál automatikusan magasabb érzékenységet határoz meg, hogy az így elért rövidebb záridővel a témát biztosabban, élesebben „megfagyaszthassuk” a képen.

Optika

A Panasonic TZ7 nem csak kategóriájában kiemelkedő zoomátfogást, de kiemelkedő nagylátószöget is kínál. Ugyan láttunk már néhány ekvivalens 24 mm-ről indító kompaktot is, de ezek egyike sem volt ilyen kicsi, vagy ekkora zoomot nyújtó. Az átfogás 12x-es, ami esetünkben kisfilmes értéken 25-300mm közötti látószögnek felel meg. A Lumix DMC-TZ7-be szerelt Leica DC Vario-Elmar optika tényleges, fizikai gyújtótávolsága 4,1-49,2 mm, fényereje pedig F3,3-4,9, tehát az utóbbit a nagyobb átfogás ellenére is sikerült megőrizni. Az objektívbe szerelt 10 lencsetag, 8 csopportba rendezett, közülük két lencse aszférikus, további 3 pedig aszférikus felületű. A korábbi 1 helyett ebben a modellben 2 db ED, azaz extra alacsony szórású lencsetagot kapunk. Az optika két teleszkópikus tubusa kikapcsolt állapotban teljesen visszahúzódik az objektívházba, a frontlencsét pedig négy kis műanyaglamella takarja el. A gépet bekapcsolva az objektív kb. 2-3 cm-re merészkedik ki a vázból.

A zoom szinte fokozatmentesen állítható. Finom fokozatok persze itt is vannak, de a folyamatos motoros állításnak hála szinte alig észlelhetők. Jómagam 35 zoomállást számoltam. A beállítás az exponáló gomb körüli kis fémgyűrű elfordításával történhet, mégpedig két sebességben. A gyűrűt óvatosan, kismértékben húzva lassabb, jobban elfordítva gyorsabb zoomolást kapunk. A zoom pontos értéke minden esetben nyomon követhető a képernyő alsó szélén. Ugyanitt olvasható le a digitális zoom mértéke, amely legfeljebb 4x lehet, és egy kék sáv jelzi a zoomskálán. A digizoomot előzőleg engedélyeznünk kell a menüben és ugyanúgy állítható, ahogy az optikai.

A digitális zoom egyik fajtája a Panasonic gépeinél már régóta alkalmazott EZoom szolgáltatás. Ezt csak kisebb képfelbontásnál érhető el, mivel a lényege, hogy a gép a teljes méretű fotó közepét vágja ki, így kisebb képméretet kapunk ugyan, de nagyításunk ugyanakkora marad mint maximális felbontásnál, 12x-es zoomnál, és a képminőség sem romlik. 2 megapixeles felbontás mellett a kivágott képközép olyan nagyítású, mintha 21,4x optikai zoomot használtunk volna. Persze mindezt megvalósíthatjuk utólag is, egy közepesen buta képszerkesztő, vagy képnézegető szoftverrel, de az EZoom megadja számunkra a készítéskori komponálási szabadságot és eleve kisebb fájlméretű kép menthető.

Optikai és digitális zoom

teljes kép

kivágott képrészlet
f=25 mm ekv. (1x)

teljes kép

kivágott képrészlet
f=300 mm ekv. (12x)

teljes kép

kivágott képrészlet
12x-es optikai és 4x-es digitális zoom

teljes kép

kivágott képrészlet
EZoom (2 Mpx), 21,4x-es ‘ekvivalens’ optikai zoom

Az objektíven, vagy a lencseház peremén nem találunk szűrőmenetet, így előtétlencsék, konverterek, vagy optikai filterek – hagyományos módon – nem helyezhetők a gépre.

Sorozat fényképezés

Ismét a 2+1 felállás, vagyis a Lumix DMC-TZ7 összesen három sorozatmódot tartogat számunkra. A két alap módot a felvételi menüből választhatjuk ki, attól függően, hogy a minél gyorsabb sebesség, vagy a minél több kép a célunk. Normál sorozat módban legfeljebb 2,3 kép/mp sebesség érhető el, ami valamivel kisebb az előd 2,5 kép/mp-étől. Cserébe bármely felbontásban használható, akár 10 megapixellel és finom képtömörítés mellett is. Hátránya viszont, hogy a legjobb képtömörítésnél csupán 3, a Standard beállításnál pedig 5 kép készíthető egyhuzamban. Aki megelégszik lassabb sebességgel is, de több képet szeretne, választhatja az Unlimited (végtelen) módot is, melynél a képek számának egy gyorsabb SD memóriakártyánál csak annak kapacitása szab határt. Ezért a sebesség oltárán kell adóznunk, mivel az maximum csak 1,8 kép/mp. Felbontásbeli és tömörítési megkötés itt sincs.

A kakukktojás, a témamódok közül előhívható Hi-speed burst üzemmód, mely extra gyors sebességet ad, a felbontás kárára. Utóbbi automatikusan 3 megapixelre csökken, ha kiválasztjuk ezt a beállítást, de beállíthatunk ennél kisebb, 3:2 (2,5 Mpx) és 16:9 (2 Mpx) oldalarányú méreteket is. A gyors sorozat újdonsága, hogy kétféle elsőbbségi módban használható. Speed priority, azaz „sebesség elsőbbség” állásban 10 kép/mp-es teljesítményre számíthatunk ISO200-1600 közötti automatikus érzékenység állítással. Image priority, vagyis „kép elsőbbség” módban 6 kocka/mp a maximum, ISO500-800 közötti automata érzékenységgel. A készíthető képek számát itt is a memória kapacitása szabja meg, de belső memóriát használva, legfeljebb 15, kártyánál pedig maximálisan 100 lehet.

Az automatikus expozíció sorozat ennél a modellnél is adott. Legfeljebb 3 fotó készülhet a beállított expozíciós lépésközökkel (+/-1/3, 2/3 vagy 1 Fé). A TZ7-nél jelenik meg először , hogy az expozíciósorozat beállításoknál a fehéregyensúlyt is hangolhatjuk, mégpedig +/-10 lépésben a kék, vagy a vörös irányába. A korábbi témaprogramok közül ide került a Multi-képarány sorozat. Ennél a beállításnál a gép 3 képet készít ugyanarról a témáról, a választott felbontásnak megfelelően 4:3, 3:2 és 16:9 oldalarányú változatban. A képméret ilyenkor 4-féle lehet, 4:3 oldalaránynál 10, 7, 5 és 3 megapixeles felbontással.

Ismét van egy kakukktojásunk a témamódok között, a Vaku sorozat, melynél legfeljebb 3 megapixel lehet a képméret, és a gép Intelligens ISO módot választ, legfeljebb ISO3200-as értéket használva. E beállításban maximum 5 felvételt készíthetünk, mindegyiknél egyforma teljesítményű vakuvillanással.

Videó, mozgóképrögzítés

A Panasonic Lumix DMC-TZ5 egyik erőssége a kiváló felbontású videofelvétel volt, ami 1280 x 720 képpontos, 30 kocka/mp sebességű Motion JPEG tömörítésű mozit jelentett. Az utódban a gyártónak ismét sikerült valamit faragnia a szolgáltatáson. Na, nem a felbontáson, hanem például a formátumon. Az eddig elérhető Motion JPEG mellett megjelent a Panasonic által preferált AVCHD (Lite) formátum, amely kiváló képminőséget ad, 1280 x 720 pixeles felbontással, és háromféle tömörítési fokozattal (17, 13 és 9 Mb/s), változó bitráta (VBR) mellett. A felvételi képfrissítés 60p kocka másodpercenként, de a kimeneti ezúttal is 30 kép/mp.

Újdonság még a sztereo hangfelvétel bevezetése a korábbi mono helyett. Természetesen ezen kívül megmaradt a jó öreg Motion JPEG is, 30 kocka/mp-es képfrissítéssel és 1280 x 720, 848 x 480, 640 x 480 és 320 x 240 képpontos felbontással. Ez esetben tömörítési fokot, vagy képfrissítési sebességet nem állíthatunk. A videofájlok mérete ennél a beállításnál legfeljebb 2 GB lehet, míg AVCHD Lite formátumnál csupán memóriakártyánk kapacitása köti meg a kezünket. A fényképezőgép belső memóriájába nem menthetők videók. A Motion JPEG fájlok .MOV kiterjesztéssel kerülnek a kártyára, a fotóknak fenntartott mappába. AVCHD Lite beállításnál . MTS kiterjesztést kapunk, amit elég jól elrejt a készülék a PRIVATE/AVCHD/BDMV/STREAM mappába.

Motion-JPEG
(1280 x 720 pixel, 16 mp, 63 MB , MOV)

AVCHD Lite
(1280 x 720 pixel, 14 mp, 27 MB , MTS)

A TZ7 további újdonsága és egyben előnye, hogy a videofelvétel indítása és leállítása egy külön videó-gombbal történhet, melyet a hátlapon, hüvelykujjunknak kényelmes pozícióban helyeztek el. Így nincs szükség külön videó módra, amit a főtárcsán kell kikeresnünk. Ha „akció van” a gomb lenyomásával bármely fénykép üzemmódban azonnal indíthatjuk a felvételt.

Videózás közben működik a fénymérés és az automata élességállítás. Használhatjuk a teljes optikai zoomtartományt, valamint a digitális zoomot is, de csak lassú állítási sebességgel – ami videónál inkább előny, mint hátrány. Egy külön Mozgókép menüt kapunk a legfontosabb beállítások számára. A felvételi formátum és a képméret/tömörítés mellett ide került a fehéregyensúly beállítása is, ami ugyanúgy a gyárilag megadott üzemmódokban, vagy akár manuális méréssel is használható. Megtalálható itt az Intelligens expozíció bekapcsolása, választhatunk középpontos, vagy arcfelismerő élességállítást, illetve folyamatos AF-t is. A digitális zoom ki és bekapcsolása mellett ötféle színmód (normál, fekete-fehér, szépia, hideg színek, meleg színek) választható, és bekapcsolható a beépített sztereó mikrofon szélzaj csökkentése is.

Hangfelvételt külön is készíthetünk a géppel, mégpedig az állóképek mellé megjegyzésként, legfeljebb 10 mp hosszan.