Kipróbáltuk: Panasonic Lumix GH5S (teszt)

0

Felépítés

Ergonómia, kezelés

Ahogyan a GH5 is, úgy a GH5S is igen kényelmes fogású, még a kisujjunknak is akad bőséges hely a markolaton.

Hogy ne érhessen meglepetés, az üzemmódváltó tárcsát a közepén lévő gombbal igény esetén rögzíthetjük (azaz itt nem rugós gombot használtak, amit minden esetben be kell nyomnunk, ha üzemmódot akarunk váltani, hanem reteszelő gombot, ami benyomott állapotban zár, újabb megnyomásával pedig nyit).
A kioldási módokat, mint egyszeri, sorozat, 4K Photo, fókusz sorozat, önkioldó és programozott sorozat a váz felső részének bal oldalán lévő tárcsával választhatjuk ki.

Sokat segíthetnek a dedikált érzékenység és fehéregyensúly gombok is a gyors beállításban, alapesetben viszont az expozíció korrekciót nem közvetlenül tárcsával, hanem a hozzá rendelt gomb megnyomásával, majd a hátsó tárcsa forgatásával állíthatjuk be. Ezt azonban átprogramozhatjuk, bármelyik tárcsával állíthatjuk közvetlenül az expozíció kompenzációt.

Szintén előnyös, hogy mintegy 10 gomb (vagy a joystick AF mező kiválasztás funkcióját feláldozva 15) és további négy virtuális funkció gomb (LCD-n jelenik meg) funkciója szabható testre kényünk-kedve szerint. A lehetséges funkciók a következők:

  • Wi-Fi
  • Q.Menu
  • videofelvétel indítás
  • LCD/EVF váltás
  • kijelző stílus
  • AE/AE rögzítés
  • AF indítás (AF-On)
  • mélységélesség előnézet
  • egygombos fénymérés rögzítés
  • fénymérés érintésre
  • elektronikus horizont
  • fókuszterület beállítás
  • zoom vezérlés
  • 1 felvétel RAW+JPEG
  • 1 felvétel szpot fényméréssel
  • 1 felvétel 4K Photo módban
  • navigáló gombok és joystick lezárása
  • tárcsafunkció váltása
  • cél SD kártya kiválasztás
  • fotóstílus
  • szűrőhatás
  • képarány
  • felbontás
  • tömörítés/formátum
  • RAW bitmélység
  • egyszeri/folyamatos AF
  • fénymérés
  • sorozat beállítás
  • 4K Photo mód
  • önkioldó
  • automatikus sorozat
  • árnyék kiemelés (gradációs görbe módosítás)
  • intelligens kontraszt
  • intelligens felbontás (élesítés)
  • minimum zársebesség
  • HDR mód
  • zártípus
  • vaku mód
  • vaku teljesítmény korrekció
  • vezeték nélküli vakuvezérlés
  • kiterjesztett telekonverter
  • digitális zoom
  • stabilizátor mód
  • 4K élő vágás
  • mozgókép felvételi formátum
  • mozgókép beállítás
  • változó képkocka szám
  • kép üzemmód rögzítéskor
  • időkód megjelenítés
  • mikrofon szint beállítás
  • (külső) mikrofon irányának beállítása
  • HLG nézet segéd (HDMI)
  • színes sávok (monoszkóp)
  • WFM/Vektor hatókör
  • anamorfikus korrekció kijelzéskor
  • HLG nézet segéd
  • LUT monitor kijelzős
  • LUT HDMI kijelző
  • fókuszátmenet (programozott fókusz vezérlés)
  • csendes mód
  • élkiemelés
  • hisztogram
  • kompozíciós segédrács
  • videó segédvonal
  • zebraminta
  • monokróm élőnézet
  • állandó valós élőnézet
  • LiveView gyorsítása
  • felvételi terület kijelzése
  • videoprioritás kijelzése
  • zoomléptetés (PZ objektívnél szokásos gyutávok könnyű kiválasztása)
  • zoom sebesség
  • éjszakai üzemmód (vörös élőkép és menü szín külön az EVF-re és külön az LCD-re)
  • expozíció kompenzáció
  • érzékenység
  • fehéregyensúly
  • automatikus fehéregyensúly
  • automatikus hideg fehéregyensúly
  • nappali fehéregyensúly
  • felhős fehéregyensúly
  • árnyék fehéregyensúly
  • izzó fehéregyensúly
  • vaku fehéregyensúly
  • egyéni 1 fehéregyensúly
  • egyéni 2 fehéregyensúly
  • egyéni 3 fehéregyensúly
  • egyéni 4 fehéregyensúly
  • egyéni színhőmérséklet 1
  • egyéni színhőmérséklet 2
  • egyéni színhőmérséklet 3
  • egyéni színhőmérséklet 4
  • standard fotóstílus
  • élénk fotóstílus
  • természetes fotóstílus
  • monokróm fotóstílus
  • L. Monokróm fotóstílus
  • tájkép fotóstílus
  • portré fotóstílus
  • egyéni 1 fotóstílus
  • egyéni 2 fotóstílus
  • egyéni 3 fotóstílus
  • egyéni 4 fotóstílus
  • Cinelike dinamikus tartomány stílus
  • Cinelike videó stílus
  • Mint 709 stílus
  • Hybrid Log Gamma
  • V-Log L
  • AF-mód/MF
  • visszajátszás

A hátsó kijelzőn gyorsmenü is megjeleníthető a Q.Menu gomb megnyomásával, ahol összesen maximum 15 paraméter közül választhatunk. A megjelenítendő paraméterek testreszabhatók és az alábbiak közül választhatunk:

  • képstílus
  • szűrő hatás
  • felbontás
  • tömörítés/fájltípus
  • RAW bitmélység
  • egyszer/folyamatos fókusz
  • fénymérés
  • sorozat sebessége
  • 4K Photo mód
  • önkioldó
  • automatikus sorozat
  • intelligens kontraszt
  • intelligens felbontás
  • min. zársebesség
  • HDR mód
  • zártípus
  • vaku mód
  • vaku teljesítmény korrekció
  • kiterjesztett telekonverter
  • digitális zoom
  • stabilizátor mód
  • 4K élő vágás
  • Mozgókép formátum
  • mozgókép beállítás
  • változó képkocka szám
  • kép üzemmód rögzítéskor
  • szinkron beolvasás
  • időkód megjelenítés
  • HLG nézet segéd (HDMI)
  • WFM/Vektor hatókör
  • anamorfikus korrekció kijelzéskor
  • HLG nézet segéd
  • csendes mód
  • élkiemelés
  • hisztogram
  • kompozíciós segédrács
  • videó segédvonal
  • zebraminta
  • monokróm élőnézet
  • állandó valós élőnézet
  • LiveView gyorsítása
  • felvételi terület kijelzése
  • videoprioritás kijelzése
  • zoomléptetés (PZ objektívnél szokásos gyutávok könnyű kiválasztása)
  • zoom sebesség
  • éjszakai üzemmód (vörös élőkép és menü szín külön az EVF-re és külön az LCD-re)
  • AF mód

Egy dolog a sok dedikált kezelőszerv, egy másik viszont a menürendszer, hiszen nem mindent állíthatunk közvetlenül gombokkal. A Panasonic gépekben általában 5-6 főmenü áll rendelkezésünkre, itt most a felvétel, videó, egyedi beállítások, beállítás, saját és lejátszás menük használhatók. Az egyes főmenükön belül a különböző menüpontok több lapon helyezkednek el, amelyeket lefelé lapozással, vagy a kijelző oldalán lévő csúszka érintésével és mozgatásával érhetünk el.

A teljes menürendszer itt tekinthető meg (ha túl gyors lenne, a fogaskerék ikonra kattintva a lejátszási sebesség módosítható):

A fenti videóból kimaradt a kézi videófelvétel mód menüje, ami persze itt nagyon nem mellékes, így azt az alábbiakban pótoljuk:

Jó pont, hogy saját, egyéni menüt is készíthetünk, amelybe 3 lapnyi (mintegy 23 elemből álló) menüpontot vehetünk fel a gép összes létező menüpontja közül, ezeket pedig igény esetén sorba is rendezhetjük.

A gép rendelkezik Bluetooth LE és Wi-Fi vezérlővel is, előbbivel akár alvó üzemmódból is felébreszthetjük a gépet, amelyet követően Wi-Fi-n kapcsolódhatunk hozzá. A Bluetooth egyébként távoli kioldásra is alkalmas, akár B-módban is (rögzíthető az expozíció az alkalmazásban), az alacsony energiaigényének köszönhetően pedig így több órás expozíciók sem jelenthetnek gondot.

Wi-Fi-n kapcsolódva a Panasonic Image App segítségével rengeteg beállítás elvégezhető, felsorolni sem egyszerű:

  • ISO
  • Fehéregyensúly (finomhangolás nem)
  • üzemmódtól függően rekesz és/vagy zársebesség
  • fókusz terület
  • MF állásban kézi fókusz (nagyított képterülettel)
  • expozíció kompenzáció
  • kép felbontás
  • kép oldalarány
  • tömörítés/formátum (RAW)
  • videó formátum/minőség
  • fotóstílus
  • digitális effekt szűrő
  • fénymérés
  • 4K/6K mód
  • automatikus sorozat (expozíció, rekesz, fókusz)

Az időjárásállóságot nyújtó szigetelésekkel ellátott vázra fém állványmenetet tettek, ami pontosan az optikai tengely alá, de a szenzor mögé került.
Az akkumulátort és a memóriakártyákat állványra helyezett fényképőgépből is kivehetjük és cserélhetjük.

Képérzékelő

Az egyik legnagyobb eltérés a GH5 és a GH5S között a képérzékelőben található. A GH5S-be teljesen új fejlesztésű, 11,93 millió teljes, 10,28 millió effektív pixelszámú Live MOS szenzor került, amely támogatja a multi-aspect felvételt és a dupla natív érzékenységet is. Előbbi a különböző oldalarányú mozgókép felvételeknél teszi lehetővé az oldalaránytól független állandó átlós látószöget, míg utóbbi a szenzoron belüli dupla analóg erősítő rendszernek köszönhetően egy kis érzékenységű és egy nagyobb érzékenységű natív érzékenység tartományt kínál. Ennek köszönhetően kisebb képzajt kapunk nagyobb érzékenységeknél (a nagyobb érzékenységű natív tartomány erősítője eleve nagyobb erősítési tényezőjű, így az alapzaj nem sokszorozódik olyan mértékben, mint ha csak egy kis erősítési tényezőjű erősítő volna a szenzorban).

A szenzor formátuma maradt 4:3 oldalarányú, vagyis 17,3×13 mm-es képérzékelőről beszélhetünk.

A legnagyobb felbontás 10 Mpixeles képeket ad, amellett választhatunk 5 vagy 2,5 Mpixeles felbontású JPEG képeket is. A JPEG mellett RAW formátum is választható, illetve ezek kombinációja is, a JPEG bármilyen tömörítési fokával.

Az érzékenység alapértéke ISO160, ezt harmad fényértékenként emelhetjük egészen ISO51200-ig. Az érzékenység tartomány kiterjesztésével lefelé ISO80-ig, felfelé ISO204800-ig juthatunk el, szintén 1/3 blendénként. Az ISO204800 egy f/1,7 fényerejű objektívvel már gyakorlatilag jobb „látást” ad a gépnek, mint az emberi szemé, tehát sötétben ha mi már nem látunk csak foltokat, a gép még képes úgy videózni, hogy akár a méretesebb feliratok is olvashatók maradjanak.

Választható automatikus érzékenység is, ahol a maximum értéken kívül a minimális zársebesség is megadható. Sajnos a reciprok szabályhoz képest való pozitív, vagy negatív eltérést már nem állíthatjuk be, pedig ez többet érne, mint a zársebesség minimumának közvetlen kiválasztása.
A szenzor előtt, attól viszonylag távol egy szűrő található, amelyet a szennyeződések lerakódása ellen a gép képes nagy frekvencián megrezegtetni. A szenzortisztítás minden kikapcsoláskor automatikusan elindul, de kézzel is beindíthatjuk a menüből. Szoftveres portérkép készítésére és utólagos korrekcióra a gép viszont nem kínál lehetőséget.

A GH5-tel szemben a GH5S nem kapott szenzor stabilizációt, itt csak az objektívbe épített stabilizátor működhet (no és persze a gimbaloké).

LCD és kereső

A gép hátuljára a GH5-ével megegyező, 3,2″ képátlójú 3:2 oldalarányú, kapacitív multitouch LCD került, 1.620.000 képponttal. A vörös-zöld-kék és fehér szubpixelek alkalmazásával az elért felbontás 780×520 pixel (RGB felépítés esetében megfelelne 1,21 millió képpontosnak).

A nagy betekintési szögű kijelző 180 fokban kihajtható és el is fordítható 260 fokban (azaz teljesen visszafordítható szelfi állásba, másik irányba pedig kb. 80 fokig juthatunk el, 10 fok híján vízszintesig).

A LCD-nek nem csak a háttérvilágítás fényereje állítható ±6 lépésben, de a kontrasztja, a színtelítettsége és a színezete is (zöld-borostyán és sárga-cián irányaban egyaránt). A kijelző színhelyessége jó, egy kalibrált monitor képéhez képest csak a sárgák tűnnek egy kicsit világosabbnak.

Az érintésérzékeny felületnek köszönhetően az LCD-nek a gép kezelésében is komoly szerepe van, főképp a fókuszterület választásnál, de egyébként az egyes menüpontok vagy funkciók kiválasztására is használható (lásd aktív státuszkijelzés). A fókuszterület választás ráadásul az elektronikus kereső használatakor is közvetlenül rendelkezésünkre áll, ráadásul nem csak direkt fókuszterület választáshoz, de eltolás jelleggel is, amely komoly segítség lehet a gyors fókuszpont váltáshoz.

Ezen kívül az LCD jobb oldalán a fotóstílusnak, az értintésre kioldásnak (vagy csak fókuszkeret mozgatásnak), az élkiemelésnek, illetve 5 virtuális Fn gombnak alakítottak ki fület. Utóbbiak tartalma szintén saját magunk által kiválasztható a fent már közzétett listából.

Az LCD-n látható élőkép nem minden esetben jelent expozíció szimulációt, csak akkor, ha az Egyedi beállítások menüben engedélyezzük. Expozíció szimuláció esetén a kijelzőkön a beállított rekesz és zársebesség párosnak megfelelő élőkép látható, kikapcsolt exp. szimulációnál pedig mindig normál expozíciónak megfelelő élőkép.

A kijelzőn felvételkor megjeleníthető segédrács, élő hisztogram, zebra minta a túlexpós részek jelzéséhez, élkiemelés a fókusz helyesség látványosáabbá tételéhez, elektronikus horizont (elfordulás és döntés is), valamint láthatók a különböző paraméterek.

A képekbe kb. 16×-es mértékig nagyíthatunk bele, a vezérlőtárcsával 2×, 4×, 8× köztes értékekkel, de az LCD-n az okostelefonoknál megszokott két ujjas módszerrel tizedes lépésenként is. Az értinésérzékeny felületen a görgetés is működik.

A fókusz ellenőrzéshez segítség, hogy nagyított nézetben is válthatunk a képek között a hátsó tárcsa segítségével, ráadásul ez esetben is a részletgazdag nagyított képrészlet jelenik meg elsőre is, nem az EXIF-be mentett kis felbontású kép nagyított változata.

Az OLED elektronikus kereső 3,68 millió képpontból épül fel, így kiváló felbontású képet ad. Pixeleket nem igazán láthatunk rajta, még a számok megjelenítésénél sem, ahol a ferde élek egyébként kisebb felbontás esetében meglehetősen lépcsősek lennének. Kellemetlen viszont, hogy a használt lencsetagok miatt a képsarkok a keresőben már életlenné, kissé szellemképessé válnak.

A kijelzett kép kb. 34 fokos szög alatt látható, amely megfelel egy 1×-es nagyítású 100% lefedettségű SLR kereső közelítőleg 87%-ának, ami gyakorlatban annyit jelent, hogy még egy full-frame szenzoros profi vázénál is nagyobb képet láthatunk (azok többnyire 70%-ot hoznak).

Az elektronikus keresőt dioptria korrekcióval is ellátták, ennek tárcsája a keresőtől jobbra található. Az EVF rendelkezik betekintés érzékelővel is, így amikor belenézünk, az LCD-ről automatikusan átkapcsolhat a gép az EVF-re. Ez azonban felülbírálható, választhatunk csak LCD-s és csak EVF-es élőképet.

Vaku

A gépre vaku nem került, vakupapucs viszont igen, így rendszervaku és rádiós vakukioldó is használható. A vakuszinkron idő max. 1/250 mp a gyári specifikáció szerint.

A vakupapucson kívül stúdióvakuk számára közvetlen PC szinkronkimenet is található a vázon, annak elülső részén, amelyet Time-code ki/bemenetként is használhatunk.

Csatlakozók, memóriakártya, akku

Csatlakozókat a gép mindkét oldalán találunk. Jobb oldalt felül található a vezetékes távkioldó csatlakozója, bal oldalon pedig a mikrofon bemenet, a fejhallgató kimenet, ezek külön gumi ajtó mögött, valamint egy közös gumi ajtó fedi a teljes méretű (standard Type A) HDMI és a Super-speed USB 3.1 Type C aljzatokat.

Memóriakártyából SD és SDHC mellett SDXC-t is kezel a fényképezőgép, s nem csak az UHS-I-es, de az UHS-II-es nagy sebességű interface-t is támogatja. A gépbe egyszerre két kártya is helyezhető és az is beállítható, hogy ezeket hogyan használja a GH5S (dupla rögzítés mindkét kártyára, egyik kártya betelte után a másik kártya használata, kiválasztható rögzítései hely külön-külön a JPEG, RAW, 4K fotó és a videók esetében). Időjárásállóságot adó szigetelés nem csak az előbbi csatlakozóknál, de a memóriakártya fedélnél és az akku fedlapnál is megtalálhatók.

A fényképezőgéphez nagy kapacitású DMW-BLF19 lítium-ion akkumulátort adnak, amely 7,2V feszültéségű, 1860 mAh kapacitású, azaz közel 14 Wh energiát képes tárolni. A gyári adatok szerint egy töltéssel 440 fotó, vagy 130 percnyi videó rögzíthető.

A mellékelt külső töltő micro USB 2.0 csatlakozóval rendelkezik, s ehhez egy adaptert és kábelt is kapunk. Számomra igazán tetszetős ez a megoldás, hiszen akár egy notebookkal, akár okostelefon töltővel, de még egy USB-s PowerBank-kel is van lehetőségünk a fényképezőgép akkuját tölteni, így egy csere akkuval és egy komoly PowerBank-kel akár több napot is kihúzhatunk.

Az akku töltöttségét négy szegmenses ikonon lehet ellenőrizni. Sajnos százalék pontosságú visszajelzést sem a kijelzőkön, sem a menüben nem érhetünk el.