Képminőség
Képzaj
A lenti dobozban látható JPEG képeket a gép kikapcsolt állású zajszűrési paramétere mellett készítettük, a RAW-ból konvertált képek pedig az Adobe Photoshop Lightroom v5.5 alapbeállításaival készültek.
A fotókat Samsung 60mm f/2,8 ED Macro OIS objektívvel lőttük.
Érzékenység – képzaj
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600.
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×15 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó.
Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)
Zajszűrés
A Samsung NX30 összesen négy féle zajszűrési beállítást kínál, ezek a ki, alacsony, normál és magas értékek. Kikapcsolt zajszűrési paraméter esetében is van azonban zajszűrés, amint az a lenti képeken is jól észrevehető.
Zajszűrés
- ISO100-off
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO100-off
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO100-off
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO100-off
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
RAW fájlok dinamika tartaléka
A RAW formátum egyik előnye, hogy nem életbevágóan fontos már fotózáskor tökéletes expozíciót készítenünk. Persze törekedni kell rá, ha megoldható, de ha valami oknál fogva mégsincs lehetőségünk erre (pl. megismételhetetlen eseményt kaptunk el), s a kép enyhén alul, vagy túlexponált lett, még van esélyünk arra, hogy használható képet kapjunk. Az alulexpozíció minimális gondot jelent, utólagos korrekcióval gyakorlatilag olyan képet kapunk, mint ha nagyobb érzékenységgel készítettük volna a fotót (azaz zajosabbá válik, illetve a sötétebb területeken csökken a részletesség). A túlexpozíció kicsit problémásabb, ekkor ugyanis részletek veszhetnek el, illetve a színek is elromolhatnak.
Tesztünkben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.
Az érzékenységet – APS-C szenzoros gépről lévén szó – ISO1600-nak választottuk (fullframe-nél ISO3200-on tesztelünk), ez jellemző területe lehet a kompromisszumból adódó alulexponáltságnak, de az enyhe túlexponáltság is megjelenhet a fénymérés működéséből fakadóan. Ilyen körülmények között végeztük a próbát, melyből az olvasható ki, hogy nagyjából 1 Fé-es túlexpozíciótól kezd érdekes lenni a kérdéskör. Bár a RAW-ból konvertált képek eleve kissé világosabbak, mint a JPEG-ek (ez az első dobozban is látható), 2/3 Fé-es túlexponáltságot még korlátozottan sikerülhet visszahúzni, bár a sárga és világos tónusú színek elcsúszása már kezd jelentkezni.