Képminőség
Képzaj
Két egész fokozattal többet kapunk ISO értékben az elődnél. Igaz, ezek kiterjesztett értékek, de akkor is hasznosak lehetnek, ha máshol nem hát kisebb felbontást használva, ha nem áll módunkban vakuzni. ISO51200-tól nem túl jó a képminőség, de alatta jó minőséget kapunk. Ami számomra zavaró volt az az extrém nagy érzékenységen látható JPEG zajszűrés módja. A végeredmény nagyon hasonló a kis szenzoros kompaktokéhoz, nagy kontrasztú, blokkosan töredezett, visszamaradt zajpixelekkel, csak itt nem ISO200-400 körül, hanem sokkal magasabb érzékenységnél látjuk ugyanazt.
Alacsonyabb fokozatokon viszont szinte alig látni színzajt, amit RAW-ban is elég jó hatékonysággal tüntet el a készülék. Másrészt az AA szűrő hiánya nagyon szépen látszik: JPEG-ben is finom képrészleteket hoz az A7R II, és az olcsóbb kitobjektív leginkább csak a sarkokban tudta kompromisszumra bírni. Egyébként ez az objektív is megfelelően kiszolgálja a 42 megapixelt.
A következőkben a szokásos ISO sorral vizsgálhatjuk meg a zaj növekedését JPEG és RAW képek esetén. A sorozathoz kikapcsoltuk a készülék beépített zajszűrését. A RAW képeket az Adobe Photoshop Lightroom v6.1-val konvertáltuk, gyári alap beállításokkal.
A fotókat Sony FE 28-70mm F3,5-5,6 OSS objektívvel készítettük.
Érzékenység – képzaj
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO50,
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600,
ISO51200
ISO102400.
Zajszűrés
Az elődhöz hasonlóan itt is kétféle zajszűrési erősség állítható be a menüben, alacsony és normál fokozat, melyek hatása az alábbi táblázatban látható. Bekapcsolása a Fényképezés menü hatodik oldalának Nagy ISO zajcsökkentés pontja alatt lehetséges.
Ezen opció mellett találjuk a Hosszú expozíciós zajszűrést, mely a több másodperces expozíciók esetén lép működésbe (ha engedélyeztük) és az ekkor keletkező hotpixeleket igyekszik eltávolítani, az úgynevezett dark-frame szűrés segítségével.
Zajszűrés
- ISO50-off
- ISO50-low
- ISO50-norm
- ISO100-off
- ISO100-low
- ISO100-norm
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-norm
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-norm
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-norm
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-norm
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-norm
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-norm
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-norm
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-norm
- ISO51200-off
- ISO51200-low
- ISO51200-norm
- ISO102400-off
- ISO102400-low
- ISO102400-norm
- ISO50-off
- ISO50-low
- ISO50-norm
- ISO100-off
- ISO100-low
- ISO100-norm
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-norm
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-norm
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-norm
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-norm
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-norm
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-norm
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-norm
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-norm
- ISO51200-off
- ISO51200-low
- ISO51200-norm
- ISO102400-off
- ISO102400-low
- ISO102400-norm
- ISO50-off
- ISO50-low
- ISO50-norm
- ISO100-off
- ISO100-low
- ISO100-norm
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-norm
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-norm
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-norm
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-norm
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-norm
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-norm
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-norm
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-norm
- ISO51200-off
- ISO51200-low
- ISO51200-norm
- ISO102400-off
- ISO102400-low
- ISO102400-norm
- ISO50-off
- ISO50-low
- ISO50-norm
- ISO100-off
- ISO100-low
- ISO100-norm
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-norm
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-norm
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-norm
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-norm
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-norm
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-norm
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-norm
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-norm
- ISO51200-off
- ISO51200-low
- ISO51200-norm
- ISO102400-off
- ISO102400-low
- ISO102400-norm
Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×15 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó.
Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)
RAW fájlok dinamika tartaléka
Bár a JPEG képek is nagyon jó minőségűek, a gép képességeit mégis a RAW formátum minősége mutatja meg leginkább. Többek között dinamikában is többet várhatunk tőle, így például a véletlenül alul- vagy túlexponált fotóinkat is nagyobb sikerrel húzhatjuk helyre, mint JPEG-ben fotózva.
Alexpónál egészen jól teljesít a gép, mivel ahogy fent említettem színzajjal nem találkoztunk magasabb érzékenységnél sem. Az általunk használt ISO1600-nál akár 3 fényérték világosságot emelve is elég szép marad a minőség. A zaj ugyan jelentősebb az árnyékos területeken, de finom jellege miatt jól szűrhető bármely RAW szerkesztő szoftverben, és nem mutatkozik sávozódás, vagy színeltérés.
A fotót túlexponálva és sötétítve egy kicsit árnyaltabb a helyzet, de a 42 megapixelhez viszonyítva a +1,7 fényértéktől jelentkező kiégés nem számít rossznak. Ekkor már a világosabb részek és az élénkebb világos színárnyalatok, például a citromsárga elkezd részlet nélkülivé válni.